Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Renault MeganE - przód, wizualizacja

Ekskluzywna wizualizacja – nowe Renault MeganE

Wizualizacja: Jean Francois Hubert

Ekskluzywna wizualizacja – nowe Renault MeganE

Kolejna generacja Renault Megane otrzyma napęd elektryczny i zadebiutuje na początku 2022 r. Czy to oznacza, że obecne spalinowe i hybrydowe Megane znikną z gamy?

  • Totalna zmiana koncepcji Megane'a
  • W gamie m.in. 217-konna wersja o zasięgu 450 km
  • W grę wchodzi też 340-konne R.S.

Megane zawsze należało do najodważniejszych kompaktowych samochodów. Nie stroniło od śmiałego i awangardowego designu (np. druga generacja z lat 2002-2009 z charakterystyczną tylną częścią karoserii) czy świeżych idei (w gamie pierwszej generacji pojawił się kompaktowy minivan, dostępny także w uterenowionej wersji). Teraz to francuskie auto czeka kolejna rewolucja, kto wie czy nie większa od wszystkich poprzednich.

Elektryczne MeganE

Piąta generacja ma być bowiem dostępna wyłącznie z napędem elektrycznym. Auto otrzyma dwie oficjalne nazwy: MeganE i Megane E-Tech Electric.

Samochód bazuje na kompletnie nowej platformie i początkowo będzie dostępny z akumulatorami trakcyjnymi o trzech pojemnościach: 40, 60 oraz 87 kWh. Wersję 60 kWh firma połączy z 217-konnym silnikiem, co da zasięg 450 km (wg WLTP).

Platformę przystosowano do montażu jednego lub dwóch silników. Druga opcja pozwala na napęd na obie osie. Dwa silniki i 4x4 mogłyby trafić do wersji R.S. Jej moc szacujemy na 340 KM, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h na niecałe 5 s.

Design Renault MeganE

Forma karoserii będzie czymś nowym dla Megane'a. Piąta generacja zadebiutuje z nadwoziem, które najtrafniej można opisać jako podwyższony hatchback.

Napęd elektryczny wraz z zaprojektowaną wyłącznie dla niego platformą pozwalają uzyskać ponadprzeciętnie obszerne wnętrze w porównaniu ze spalinowym samochodem o podobnych wymiarach zewnętrznych. Dlatego nowe MeganE nie musi być długie. Samochód może mierzyć 421 cm długości, co oznacza, że zostałby najkrótszym Megane od 2009 r., kiedy zakończono produkcję drugiej generacji, w wersji hatchback również mającej 421 cm.

Tym samym nowe MeganE będzie aż o 15 cm krótsze od aktualnego Megane'a hatchbacka, ale rozstawem osi i wysokością wyprzedzi je odpowiednio o 3 i 7 cm.

We wnętrzu też ogromne zmiany. Kluczowym elementem deski rozdzielczej będzie szklany panel, pod którym znajdą się dwa spore ekrany: jeden dla zestawu wskaźników, drugi do systemu multimedialnego. Moduł klimatyzacji zostanie umieszczony w przestrzeni silnikowej (co ułatwi brak spalinowej jednostki; silnik elektryczny jest przecież dużo mniejszy), na czym zyska przestronność wnętrza.

Co z Megane IV?

To co w takim razie stanie się z obecną generacją Megane'a, dostępną z napędami spalinowym i hybrydowym? Czy w 2022 r. w gamie zostanie wyłącznie elektryczne MeganE?

Nie. Producent zamierza oferować oba wcielenia równolegle i to przynajmniej do 2024 r. Czwarte Megane przejdzie w tym czasie pewnie jeszcze jedną modernizację.

Nowe MeganE zostanie przedstawione we wrześniu 2021 r., a na początku 2022 r. trafi na rynek.

Renault Megane - wizualizacja, przód
Oto wizualizacja piątej generacji Renault Megane.
Wizualizacja: Jean Francois Hubert
Renault MeganE - bok, profil
Renault ujawniło już zdjęcia nowego MeganE, ale tylko w kamuflażu.
Renault
Renault MeganE - tył
Akumulatory trakcyjne auta mają tylko 11 cm wysokości.
Renault
Renault MeganE - deska rozdzielcza, ekrany
Dwa ekrany deski rozdzielczej połączy wspólna tafla.
Renault
Renault MeganE - środkowa konsola
Liczba klasycznych przycisków zostanie zredukowana do niezbędnego minimum.
Renault

Czytaj także