Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Fiat Panda  45 Super – przód i bok

Fiat Panda dojrzewa – prezentacja Pandy 45 Super | „Motor” 4/1983

fot. Fiat

Fiat Panda dojrzewa – prezentacja Pandy 45 Super | „Motor” 4/1983

Pierwsza generacja Fiata Pandy zadebiutowała w 1980 roku. W 1982 zaprezentowano jej nową, dziś powiedzielibyśmy „bardziej premium”, wersję – 45 Super. To „super” oznaczało m.in. zmiany we wnętrzu (które stało się bardziej… tradycyjne niż w premierowej Pandzie), poprawę wyciszenia i komfortu w kabinie oraz możliwość korzystania z dobrodziejstw pięciobiegowej przekładni. Po szczegóły zapraszamy do artykułu z numeru 4 „Motoru” z 1983 roku.

Gdy pojawiła się trzy lata temu – zaskakiwała wszystkich wieloma rozwiązaniami, zwłaszcza jeśli idzie o koncepcję „umeblowania” wnętrza. Zamiast foteli miała bowiem, jak pamiętamy, rodzaj cienkich materacyków zawieszanych na stelażach z rurek. Tylne siedzenie dawało się przekształcać w hamak do przewozu dziecka bądź też koszyk na zakupy. 

Gdy użytkownikowi zależało na uzyskaniu jak największej przestrzeni ładowania, po prostu zwijał siedzenie tylne wyjmując rurki z uchwytów w ścianach bocznych i samochód zmieniał charakter. 

Okazuje się jednak, że takie rozwiązania nie wszystkim odpowiadają. Najlepszym tego dowodem jest pojawienie się modelu Panda Super 45 (a więc napędzanego silnikiem o mocy 45 KM), w którym wszystko wróciło do starych, wypróbowanych rozwiązań. Siedzenia są na powrót siedzeniami, tapicerka powierzchni wewnętrznej kabiny nie różni się wiele od innych modeli fiatowskiej gamy, może jedynie z wyjątkiem tablicy wskaźników nadal wyłożonej materiałem tekstylnym.

Fiat-Panda-45-Super-1982-siedzenia-z-przodu
fot. Fiat
Fiat-Panda-45-Super-1982-siedzenia-z-tylu
fot. Fiat

Czterocylindrowy silnik „większej” Pandy (mniejsza napędzana jest, jak wiemy, silnikiem Fiata 126 przeniesionym na przód) sięga swym rodowodem początku lat sześćdziesiątych, kiedy to stosowany był w Fiacie 850. Obracał się wówczas, jako jedyny silnik na świecie, w lewo a nie w prawo, ale gdy w 1971 roku instalowano go w pierwszych Fiatach 127 do zmiany kierunku obrotów wystarczył po prostu inny wałek rozrządu. 

Ten właśnie silnik stosowany jest od dwóch lat w Pandzie 45, a obecnie także i Pandzie Super. Jednakże wprowadzono w nim dalsze udoskonalenia, mające na celu obniżenie zużycia paliwa, a także zwiększenie elastyczności. Krzywa przyspieszenia zapłonu uzależniona jest obecnie nie tylko od prędkości obrotowej silnika, lecz również od podciśnienia panującego w przewodzie ssącym. Wraz z nieznaczną korektą czasów rozrządu spowodowało to podniesienie momentu obrotowego o ok. 15% przy tej samej prędkości obrotowej 3000 obr/min. To z kolei pozwoliło obniżyć przełożenie przekładni głównej z 4,46:1 do 4,07:1. 

Co więcej, na życzenie samochód Panda Super wyposażany być może w 5-biegową skrzynię przekładniową z biegiem piątym o bardzo „autostradowej” charakterystyce." Skrzynia 5-biegowa pochodzi z Ritmo. 

Z innych zmian wymienić jeszcze wypada stosowanie podwójnej ściany dzielącej kabinę pasażerską od komory silnikowej. Ma to na celu lepsze tłumienie odgłosów pracy silnika.

Fiat-Panda-45-Super-1982-rysunek-anatomiczny
Anatomia Pandy wykazuje daleko idące uproszczenia. Obecnie na życzenie stosowana być może 5-biegowa skrzynia przekładniowa, obniżająca zużycie paliwa o 10-15 procent, zależnie od warunków. Producent podaje, że przy 90 km/h Panda zużywa 4,8, zaś przy 120 km/h 6,7 l/100 km. Prędkość maksymalna (osiągana na biegu czwartym) – 138 km/h.
rys. Fiat

Powszechną tajemnicą jest już fakt przygotowywania się Fiata do produkcji, we współpracy z firmą Peugeot, nowego silnika klasy 1000. Być może to właśnie tłumaczy, dlaczego ciągle jeszcze w Pandach i Fiacie 127 spotykamy jednostkę napędową o wale korbowym podpartym na trzech tylko łożyskach i z wałkiem rozrządczym w kadłubie. Oprzyrządowanie do produkcji nowej jednostki napędowej kosztuje dzisiaj bardzo wiele, toteż Panda musi po prostu poczekać. aż ruszy produkcja silnika przeznaczonego w przyszłości dla następcy Fiata 127, modelu zwanego roboczo „Uno”.

Fiat-Panda-45-Super-1982-lewy-przod-2
Panda, na zdjęciu w wersji 45 Super, reklamowana jest przez Fiata jako „wspaniałe pudło”. Nic dodać, nic ująć. To kanciaste nadwozie ma jednak pewien wdzięk, a przy tym współczynnik oporów powietrza… lepszy od Fiata 127. 
fot. fiat

W przyszłym roku pojawić ma się Panda z napędem dodatkowym kół tylnych. Na razie przewidywany jest w niej stary silnik o 903 cm3 pojemności skokowej. Czy będzie to wystarczające źródło napędu? 

Tekst: Tomasz Sobiecki, zdjęcia: Fiat; „Motor” 4/1983

motor numer 4 z 1983 roku okładka

Czytaj także