Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Renault 5 Turbo 3E – wskaźniki

Imponująca sprzedaż najbardziej ekstremalnego Renault ostatnich lat. W Polsce to auto kosztuje 700 000 zł

fot. Renault

Imponująca sprzedaż najbardziej ekstremalnego Renault ostatnich lat. W Polsce to auto kosztuje 700 000 zł

Zupełnie nowe Renault 5 Turbo 3E stanowi szalone nawiązanie do oryginału z lat 80. XX wieku. To niewielkie auto o potężnej mocy można zamawiać od końca kwietnia bieżącego roku. Pomimo zaporowej ceny francuski producent w ciągu pierwszego tygodnia zebrał zaskakującą liczbę rezerwacji.  

Zupełnie nowe wcielenie Renault 5 Turbo 3E ma zostać wyprodukowane w liczbie ograniczonej do 1980 sztuk. Nawiązuje ona bezpośrednio do daty premiery jego protoplasty, który stanowił bazę dla wyczynowej „piątki” Grupy B i powstał w liczbie 3167 sztuk. 

W sprzedaży od 22 kwietnia

Nowe Renault 5 Turbo 3E można zamawiać również w Polsce. Od dnia 22 kwietnia dostępny jest specjalny system rezerwacji. Aby zostać wpisanym na listę, trzeba spotkać się z dealerem w celu podpisania odpowiedniego formularza i zostawić kwotę w… wysokości 225 000 zł. 

Auto kosztuje 700 000 zł (brutto) za podstawowy wariant. A więc bez płatnych opcji, akcesoriów czy elementów personalizacji. Każdy egzemplarz tego samochodu jest numerowany, a pierwsi klienci będą mogli wybrać własny numer ekstremalnej „piątki”. 

Renault 5 Turbo 3E_01
Renault 5 Turbo 3E od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,5 s. 
fot. renault

Na początek Renault przewidziało dostępność 500 sztuk z docelowej puli 1980 egzemplarzy tego auta, ale zainteresowanie nim jest znacznie większe. Tylko w ciągu pierwszego tygodnia możliwości składania rezerwacji, złożono na niego 850 zamówień – informuje portal quattroruote.com. 

Jak donosi francuski wytwórca, personalizacje tego samochodu zostaną przeprowadzone w 2026 roku, a pierwsze dostawy zaplanowano na 2027 rok. Renault 5 Turbo 3E ma być wytwarzane w fabryce Alpine,  mieszczącej się we francuskim Dieppe.

Bateria wystarcza na 15-20 minut

Renault 5 Turbo 3E ma nadwozie opracowane praktycznie od nowa. Z aktualną „piątką” dzieli jedynie lusterka wsteczne, klamki i tylne lampy. Na długość względem tej ostatniej przybyło mu prawie 16 cm, na szerokość 26 cm, a na wysokość – 12 cm. 

Oparto ja na całkowicie aluminiowej platformie, stworzonej przez Alpine, a do napędu wykorzystano dwa silniki elektryczne, umieszczone w piastach tylnych kół, co zapewnia m.in., lepsze reakcje na dodanie gazu i umożliwia rezygnację z tylnego mechanizmu różnicowego. 

Ich moc wynosi 540 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 3,5 s, a do 190 km/h – 9,0 s. Prędkość maksymalną określono na 270 km/h. 

Renault 5 Turbo 3E_07
W kokpicie uwagę zwracają przede wszystkim cyfrowe zegary o wyglądzie jak w oryginale i długa, pionowa dźwignia hamulca ręcznego.
fot. Renault

Renault 5 Turbo 3E korzysta z akumulatora trakcyjnego o pojemności 70 kWh. Podczas spokojnej jazdy zapewni on zasięg nawet 400 km. Ale, co przyznają sami Francuzi, przy korzystaniu z pełnych osiągów tego samochodu na torze, wystarcza on na 15-20 minut

Na szczęście Turbo 3E dysponuje układem ultraszybkiego ładowania z mocą sięgającą 350 kW. W efekcie nabicie jego baterii w zakresie 15-80% zajmuje 15 minut

Czytaj także