Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi S3, Ford Focus ST – znaczki

Nowe Audi S3 i specjalna wersja Forda Focusa ST – niech żyją hot hatche!

Nowe Audi S3 i specjalna wersja Forda Focusa ST – niech żyją hot hatche!

Usportowionymi kompaktami z mocnymi benzynowymi silnikami trzeba się cieszyć, póki można. Nawet gdy hot hatche pozostaną przy życiu, ale w wersjach elektrycznych, to już nie będzie to samo. Dlatego tym bardziej warto docenić fakt, że Audi wciąż rozwija model S3, a Ford właśnie pokazał Focusa ST w nowej – bardziej radykalnej wersji dostępnej wyłącznie z manualną skrzynią biegów.

Benzynowe hot hatche wspaniale nie pasują do dzisiejszych trendów – nie są bowiem ani SUV-ami, ani... co oczywiste, ale warte podkreślenia – autami wyposażonymi w elektryczny napęd. I wszyscy, którzy mają choć odrobię benzyny we krwi, m.in. za to je uwielbiają.

Na szczęście tego typu samochody pozostają w ofertach kilku producentów, są nawet rozwijane. I tak Audi przy okazji niedawnego face liftingu modelu A3 zmodernizowało także sportowe S3 (nie poprzestając na stronie wizualnej), a Ford przygotował specjalną edycję pięciodrzwiowego Focusa ST z manualną przekładnią. Oto najważniejsze informacje na temat obu nowości.

Nowe Audi S3 – z akcentem z RS 3

W porównaniu z poprzednikiem S3 otrzymało m.in. przeprojektowane zderzaki oraz inaczej formowany grill singleframe czy zmienione oświetlenie. Ważniejsze jednak, że na poprawkach wizualnych się nie skończyło.

Benzynowy turbodoładowany silnik 2.0 TSI został wzmocniony o 23 KM i 20 Nm i rozwija teraz 333 KM i 420 Nm, umożliwiając przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,7 s, czyli o 0,1 s szybciej niż w 310-konnym wariancie sprzed modernizacji (prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h, tak samo jak w dotychczasowym modelu). Zmieniono także m.in. oprogramowanie przekładni S tronic, która teraz przy pełnym obciążeniu zmienia biegi o połowę szybciej.

Wprowadzono ponadto, znany z RS 3, system zmiennego rozdziału momentu obrotowego między kołami tylnej osi (tzw. torque splitter). Wśród trybów jazdy pojawił się kolejny, dynamic plus, o szczególne ostrych nastawach i pozwalający nawet na wymuszenie nieco nadsterowności. Zmiany w geometrii przedniego zawieszenia umożliwiają uzyskanie większego ujemnego pochylenia kół, co ma poprawiać m.in. reakcję, także zoptymalizowanego, układu kierowniczego.

Wprowadzono również nowe sportowe ogumienie Falken, o rozmiarze 235/35 R19, nastawione na zapewnianie maksymalnej przyczepności na suchej nawierzchni. Za skuteczniejsze hamowanie odpowiadają teraz zwiększone tarcze i nowe zaciski z przodu.

Ceny zmodernizowanego S3 zaczynają się od 231 800 zł.

audi-s3-sportback-przod
Największe zmiany w wyglądzie Audi S3 zaszły z przodu.
Audi
audi-s3-sportback-tyl
Seryjnie Audi S3 ma 18-calowe felgi, zaś opcjonalnie – o cal większe.
Audi
audi-s3-sedan-tyl
S3 nadal będzie oferowane także jako sedan.
Audi
audi-s3-deska-rozdzielcza
Standardem są cyfrowy kokpit i 10,1-calowy centralny ekran. Nawigacja to opcja.
Audi
audi-s3-fotele
Seryjne wyposażenie obejmuje m.in. sportowe siedzenia ze zintegrowanymi zagłówkami.
Audi
audi-s3-silnik
Dwulitrowy silnik R4 rozwija teraz 333 KM i 420 Nm.
Audi

Ford Focus ST Edition – gotowy na tor, doposażony na drogę

Ford doskonale zna się na tworzeniu sportowych odmian popularnych modeli. Focusy ST i RS czy Fiesty ST to samochody, które naprawdę dają przyjemność z prowadzenia.

Właśnie zaprezentowano Focusa ST w specjalnej wersji Edition, która będzie oferowana jedynie jako hatchback z manualną przekładnią („normalne” ST można kupić także jako kombi oraz również z automatyczną przekładnią).

Najważniejszą z punktu widzenia kierowcy modyfikacją, jaką w niej wprowadzono jest zastosowanie gwintowanego, regulowanego (dwanaście ustawień dobicia, szesnaście – odbicia) zawieszenia Ford Performance z dwururowymi amortyzatorami i o ponad 50% sztywniejszymi niż w ST sprężynami. Jest ono produktem renomowanego specjalisty od układów jezdnych – KW Automotive. Standardowo prześwit zmniejszono o 10 mm w stosunku do wersji ST, wysokość można jednak regulować w zakresie 20 mm. Nowością są także 19-calowe felgi (o 10% lżejsze) z oponami Pirelli P Zero Corsa w rozmiarze 235/35 oraz przednie hamulce włoskiej marki Brembo. Niezmieniony pozostał za to silnik 2.3 turbo, który generuje 280 KM i 420 Nm. Wyposażony weń hatchback przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 s i uzyskuje prędkość maksymalną 250 km.

Ford Fous Edition kosztuje 190 280 zł (poza wymienionymi wyżej elementami ma ponadto bogatsze wyposażenie seryjne, m.in. o system dźwięku firmy B&O czy systemy wsparcia kierowcy), zaś ST X – 168 280 zł. Co ciekawe, za 16 500 zł można do ST X (ale tylko do hatchbacka z „manualem”) dokupić pakiet Performace, na który składają się wspomniane modyfikacje mechaniczne (m.in. zawieszenie, koła, hamulce).

ford_focus-st-przod
Focus ST Edition jest polakierowany w kolorze Azura Blue.
Ford
ford_focus-st-tyl
ST Edition ma seryjnie gwintowane zawieszenie i 19-calowe opony Pirelli P Zero Corsa.
Ford
ford_focus-st-deska-rozdzielcza
Centralny ekran ma aż 13,2 cala przekątnej. Sportowa kierownica jest ogrzewana.
Ford
ford_focus-st-siedzenia
Sportowe, elektrycznie sterowane siedzenia w ST Edition mają niebieskie, a nie czerwone przeszycia,
Ford

Czytaj także