Szósta generacja Renaut Espace nie jest minivanem. Stała się klasycznym SUV-em klasy średniej. Nowe auto może być pięcio- lub siedmioosobowe, a do jego napędu służy układ hybrydowy o mocy 200 KM.
Nazwa Espace jednoznacznie kojarzy się z minivanem – od 1984 roku cztery generacje tego samochodu były właśnie pojazdami tego typu. Dopiero w piątej Renault stworzyło Espace w formie crossovera, łączącego cechy minivana i SUV-a (okazało się to jednak niezbyt trafionym pomysłem).
Zaprezentowane dziś szóste wcielenie Espace nie powróciło już do tradycyjnej formy. W końcu w Europie niemal nikt nie chce już kupować minivanów – gros klientów wybiera wszelkiej maści SUV-y. Dlatego pod tą nazwą kryje się teraz właśnie SUV klasy średniej, którego stworzono na bazie mniejszego, kompaktowego Australa.
Espace jest autem zbudowanym na bazie platformy CMF-CD aliansu Renault Nissan. W porównaniu z Australem jest samochodem o wyraźnie większych rozmiarach. Na długość mierzy bowiem 472 cm, a to plus 21,2 cm. Wzrost ten uzyskano dwojako – wydłużając zarówno rozstaw osi (+7 cm, do 274 cm), jak i tylny zwis (+14,2 cm). W efekcie zmieniły się tylne drzwi, większe jest też trzecie boczne okno, a słupek C ma inny kształt.
Warto podkreślić, że Renault na szczęście nie zdecydowało, że Espace będzie seryjnie siedmioosobowe, ale zaoferuje je także w wersji 5-miejscowej (dodatkowe siedzenia w bagażniku mają być bezpłatną opcją). Funkcjonalność kabiny podnosi także przesuwana kanapa (w zakresie 22 cm, każda część osobno) z regulowanym kątem pochylenia oparć.
Pojemniejszy niż w Australu jest także bagażnik Espace. W odmianie 5-osobowej mieści do rolety 581 litrów (+81 l), a do dachu – 1818 l (+293 l). Wersja 7-osobowa za trzecim rzędem dysponuje pojemnością 159 l, za drugim 477 l, zaś maksymalnie do dachu – 1714 l.
Espace zostało wyposażone w mocniejszy napęd hybrydowy niż Austral. Składają się na niego benzynowa jednostka 1.2 turbo o mocy 130 KM oraz silniki elektryczne – główny (70 KM) oraz 25-konny (rozrusznik wysokonapięciowy). Moc systemowa wynosi 200 KM. Zastosowano automatyczną skrzynię oferującą cztery biegi dla motoru spalinowego i dwa dla podstawowego. Akumulator trakcyjny ma pojemność 2 kWh.
Ujawniono także osiągi Espace: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,8 s, zaś prędkość maksymalna to dość skromne 175 km/h. Wg danych technicznych średnie zużycie paliwa ma wynosić 4,7 l/100 km.
Standardem w wyższych wersjach wyposażenia Espace (iconic oraz esprit Alpine) będzie układ tylnych kół skrętnych 4Control Advanced wraz zawieszeniem wielowahaczowym (bazowy wariant ma z tyłu belkę skrętną). Poza poprawą właściwości jezdnych 4Control odpowiada także za zmniejszenie średnicy zawracania z 11,6 do 10,4 m.
Zamówienia na Espace będzie można składać w trzecim kwartale 2023 r. zaś pierwsze auta mają trafić do dilerów w październiku br.
Efektem ubocznym wprowadzenia Espace do oferty jest to, że zniknie z niej Koleos, czyli samochód tej samej klasy. Renault zbiera już ostatnie zamówienia na tego SUV-a (jego produkcja ma się zakończyć w lipcu br.). Oczywiście będzie można też kupić samochody, które znajdują się na tzw. stocku.