Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Nowa Skoda Kodiaq – przód

Nowa Skoda Kodiaq – bardziej premium | Wrażenia z pierwszych jazd

Skoda

Nowa Skoda Kodiaq – bardziej premium | Wrażenia z pierwszych jazd

Popularny SUV czeskiej marki doczekał się nowego wydania. Jako jedni z nielicznych mieliśmy okazję jeździć zamaskowanymi egzemplarzami nowej Skody Kodiaq.

  • Druga generacja SUV-a Skody z miejscem dla nawet 7 osób
  • Do wyboru silniki benzynowe, diesle oraz – nowość –hybryda plug-in

Pierwsza generacja Kodiaqa zadebiutowała w 2016 r. i dała początek rodzinie SUV-ów Skody o nazwach na literę K. Rok później dołączył do niej kompaktowy Karoq, a w 2019 pojawił się miejski Kamiq.

Aktualny Kodiaq korzysta z techniki znanej z wielu modeli grupy VW, na czele z platformą MQB, i ma swoich odpowiedników w innych markach koncernu (Seat Tarraco oraz VW Tiguan Allspace). Model cieszy się niemałą popularnością: do dziś znalazł blisko 800 tys. nabywców. Około 40% z nich wybrało wersję 7-osobową, a aż 6 na 10 zdecydowało się na napęd 4x4.

Skoda Kodiaq w kamuflażu bok na asfalcie
Druga generacja Kodiaqa korzysta ze zaktualizowanej wersji platformy MQB. 
Skoda

Nowa Skoda Kodiaq – z dodatkowymi centymetrami i litrami

Nowa odsłona Kodiaqa będzie o 6,1 cm dłuższa od poprzednika (długość urośnie do 475,8 cm). Szerokość wyniesie 186,4 cm (-1,8 cm), a rozstaw osi to 279,1 cm (bez zmian). Zmiana wymiarów korzystnie wpłynie m.in. na ilość miejsca na głowy w trzecim rzędzie siedzeń (+1,5 cm) oraz na pojemność bagażnika, która w wersji 5-osobowej ma wynosić bazowo aż 910 l (7-osobowa: 345 l z kompletem siedzeń oraz 845 l z pięcioma miejscami). 

Skoda ujawniła zdjęcia zamaskowanego Kodiaqa, ale mieliśmy już okazję oglądać go w pełnej krasie. Zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz samochód wyszlachetniał. W opcji będą m.in. podświetlany grill, nowa generacja matrycowych reflektorów (dwa razy więcej segmentów) czy ekran head-up. Na uwagę zasługują umieszczone na poszyciach drzwi lusterka, dzięki czemu kierowca cieszy się dużo lepszą widocznością w przód.

Poza tym, tak jak wcześniej, Kodiaq ma bardzo przestronne nadwozie z dużą ilością miejsca na nogi i nad głowami dla podróżujących w drugim rzędzie oraz funkcjonalny bagażnik.

Skoda Kodiaq w kamuflażu tył na asfalcie
Przy niezmienionym rozstawie osi nowy Kodiaq jest o ponad 6 cm dłuższy – co owocuje m.in. większym bagażnikiem.
Skoda

Diesle wciąż w ofercie, dochodzi hybryda plug-in

Druga generacja modelu debiutuje z benzynowymi silnikami TSI oraz wysokoprężnymi jednostkami TDI (moc 150-204 KM), a także – po raz pierwszy – z hybrydowym napędem plug-in z silnikiem benzynowym. Wszystkie jednostki będą seryjnie współpracować z dwusprzęgłową przekładnią DSG. 

Nowa Skoda Kodiaq – pierwsze wrażenia z jazdy

W ramach prezentacji mieliśmy okazję pokonać przedprodukcyjnymi Kodiaqami kilkadziesiąt kilometrów. Benzynowa wersja 1.5 TSI, podobnie jak w przypadku obecnej generacji, nadaje się do jazdy po mieście oraz do spokojnych podróży pozamiejskich bez znacznego obciążenia. Plus za żwawe reakcje skrzyni DSG oraz przyjemną, gładką pracę silnika i systemu start-stop (miękka hybryda). 150-konny diesel z uwagi na wysoki moment obrotowy sprawia wrażenie silniejszego i został dobrze wygłuszony. 

Na tle aktualnej generacji uwagę zwraca lepsza pozycja kierowcy, za bardziej pionowo ustawioną kierownicą. Jednocześnie wciąż można poczuć się tu jak w aucie terenowym, bowiem fotel zamocowano wysoko i widać maskę silnika. Drugą odczuwalną cechą jest przyjemnie zbalansowane podwozie, które z wyczuciem tłumi dziury, a przy tym skutecznie chroni nadwozie przez przechyłami i „pływaniem”. Po części to zasługa zawieszenia DCC z amortyzatorami nowej generacji (dwuzaworowymi). 

Skoda Kodiaq w kamuflażu przód na szutrze
Nowa Skoda Kodiaq ma nie tylko większe nadwozie, ale i bogatszą ofertę silnikową.
Skoda

Skoda Kodiaq: napędy

Silniki benzynowe

  • 1.5 TSI (150 KM)
  •  2.0 TSI (204 KM)

1,5-litrowa jednostka – z instalacja miękkiej hybrydy (mHEV).

Silniki Diesla

  • 2.0 TDI (150KM)
  •  2.0 TDI (193 KM)

Mocniejsze silniki 2.0 TSI oraz 2.0 TDI – seryjnie z 4x4.

Hybryda plug-in

  • iV 1.5 TSI (204 KM – syst.)

Akumulator 25,7 kWh, ponad 100 km zasięgu „na prądzie”, ładowanie AC 11 kW i DC 50 kW.

Nowa Skoda Kodiaq – naszym zdaniem

Nowy Kodiaq łączy walory poprzednika z bogatszym wyposażeniem i dostępnością hybrydy plug-in. Na szczęście w ofercie pozostały solidne spalinowe propozycje, a projektanci skupili się na poprawie ergonomicznych detali, a nie utrudnianiu obsługi.

ocena 5/5

Skoda Kodiaq przód Marcin Sobolewski

 

W dobie elektryfikacji i cyfryzacji Skoda buduje rozsądnego rodzinnego SUV-a dla szerokiego grona klientów. Kluczowe jest to, czego jeszcze nie widać – nowy Kodiaq jest „bardziej premium”. 

Marcin Sobolewski, „Motor” 

Pierwsza generacja Skody Kodiaq – historia

2016 r.

  • Kodiaq – pierwszy SUV Skody na MQB 
Skoda Kodiaq pierwszej generacji przód
Skoda

Kodiaq był pierwszym – i największym – z nowych SUV-ów Skody budowanych na modułowej platformie MQB.

2018 r.

  • Kodiaq GT, czyli Coupe
Skoda Kodiaq GT
Skoda

Ciekawostka z chińskiego rynku – wersja z mocno opadającym dachem, inspirowana autami z nadwoziem coupe.

  • Kodiaq RS z dieslem
Skoda Kodiaq RS diesel przód i bok
Skoda

Dwa lata po debiucie do oferty Kodiaqa dołączył topowy wariant RS z 240-konnym biturbodieslem 2.0. 100 km/h w 6,9 s.

2021 r.

  • Czas na lifting
Skoda Kodiaq face lifting przód
Skoda

Po 5 latach od premiery Skoda zmodernizował Kodiaqa. Smuklejszy design, opcjonalne reflektory matrycowe LED.

  • Kodiaq RS w wersji benzynowej
Skoda Kodiaq RS benzyna tył
Skoda

W ramach liftingu RS z dieslem ustąpił miejsca odmianie benzynowej, zasilanej lżejszą jednostką 2.0 TSI (245 KM).

Czytaj także