Po niecałych trzech miesiącach od debiutu nowego Q5 w bardziej tradycyjnej odmianie nadwoziowej (typowy SUV) Audi zaprezentowało wariant z mocno pochyloną tylną szybą, czyli Sportbacka. Wygląda dynamicznie, ale jest nieco mniej praktyczny.
Audi Q5 to de facto najważniejszy model w bogatej gamie Audi. Wprawdzie w Europie są inne auta tej marki, które wyprzedzają Q5 w aktualnych statystykach sprzedaży (A3, Q3, Q2, Q4 e-tron), ale globalnie to właśnie ten SUV klasy średniej jest bestsellerem firmy z Ingolstadt.
Audi we wrześniu zaprezentowało całkiem nową, trzecią generację Q5, a teraz pokazano jej drugą odmianę nadwoziową, czyli Sportbacka (taki wariant po raz pierwszy pojawił się w poprzednim, drugim wcieleniu Q5, w pierwszej generacji go nie było). Wydawać by się mogło, że to Q5 w zwykłej odmianie SUV jest znacznie popularniejsze z dwóch odmian karoseryjnych (i na przykład w USA tak jest), ale okazuje się, że na świecie obie sprzedają się w zasadzie ta samo.
Oczywiście największe różnice pomiędzy Q5 a Q5 Sportbackiem są widoczne w linii dachu oraz tylnej partii, w której szyba w nowej wersji jest zdecydowanie bardziej pochylona. W efekcie Sportback prezentuje się wyraźnie dynamiczniej.
Pod względem rozmiarów zewnętrznych różnice pomiędzy obiema wersjami są jednak minimalne. Długość, szerokość i rozstaw osi są wręcz takie same (odpowiednio, 471,7 cm, 190 cm, 282 cm). Jedynie wysokość Sportbacka jest o symboliczne pół centymetra mniejsza (164,2 do 164,7 cm).
Ukształtowanie nadwozia w niewielkim stopniu, ale jednak negatywnie odbija się na praktyczności. Pojemność bagażnika do rolety jest wprawdzie tylko minimalnie mniejsza niż w Q5 (515 do 520 l), ale po zapakowaniu samochodu po dach różnice są już zdecydowanie wyraźniejsze (1415 do 1473 l).
W momencie debiutu Audi przewidziało dla Q5 Sportbacka trzy wersje silnikowe. Podstawowa benzynowa jednostka napędowa ma cztery cylindry, turbodoładowanie i pojemność skokową 2,0 l. Rozwija ona 204 KM. Tak "zmotoryzowane" Q5 można wybrać zarówno z napędem przednim, jak i na cztery koła. Flagowy wariant benzynowy to zaś SQ5 quattro, w którym zastosowano turbodoładowane 3.0 V6, generujące 367 KM. Na szczęście nie zapomniano o miłośnikach turbodiesli. Dla nich przewidziano jednostkę 2.0 TDI rozwijającą 204 KM (ten wariant też ma seryjnie napęd 4x4). Wszystkie wspomniane silniki korzystają ze wsparcia 48-woltowej instalacji mikrohybrydowej i zostały połączone z automatyczną skrzynią biegów.
Wiadomo już, że w 2025 roku oferta napędów Q5 zostanie rozszerzona o dwie odmiany hybrydowe typu plug-in oferujące 299 lub 367 KM. Na razie nie ma jeszcze dla nich pełnych danych, ale Audi zapowiada, że w ich przypadku zasięg w trybie jazdy elektrycznej ma przekraczać 80 km.
Q5 Sportback ma seryjnie 18-calowe felgi ("zwykłe" Q5 o cal mniejsze). Zastosowano w nim zawieszenie ze stalowymi sprężynami oraz amortyzatorami FSD (w których tłumienie jest zależne od częstotliwości drgań – na gładkim asfalcie mogą być sztywniejsze, by poprawić prowadzenie, zaś na wyboistych drogach skuteczniej wybierać nierówności).
Co ważne dla Q5 przewidziano także sportowy układ jezdny lub najbardziej zaawansowany – adaptacyjny pneumatyczny.