Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
2025 Audi Q5

Nowe Audi Q5 to murowany hit. W gamie pozostał silnik wysokoprężny

fot. Audi

Nowe Audi Q5 to murowany hit. W gamie pozostał silnik wysokoprężny

Choć wygląda jak unowocześnione wcielenie poprzednika, to zupełnie nowe auto, na dodatek oparte na nowo opracowanej platformie konstrukcyjnej. Audi Q5 trzeciej generacji na początek otrzyma wyłącznie silniki z układem miękkiej hybrydy, ale turbodiesel nadal będzie w ofercie. 

Poprzednie wcielenie Audi Q5 było wytwarzane od 2016 roku. Ale kupującym ewidentnie to nie przeszkadzało. W efekcie w samym 2023 roku na tego SUV-a klasy średniej na całym świecie skusiło się 334 489 klientów, czyli 17% ze wszystkich, którzy kupili którykolwiek z modeli Audi. 

Pomimo to Audi uznało, że już najwyższy czas na nowe wcielenie. Trzecia generacja Q5 powstała na platformie PPC (Premium Platform Combustion), z której już korzysta choćby nowe wcielenie Audi A5. Co istotne, w przeciwieństwie do niego, niemiecki SUV klasy średniej nie otrzyma silników „czysto” spalinowych. 

nowe Audi Q5 (13)
Nowe Audi Q5 ma proporcje nadwozia mocno zbliżone do poprzednika. 
fot. AUDI

Między jego przednimi kołami, przynajmniej na początku sprzedaży, będą pracować bowiem wyłącznie jednostki zaopatrzone w układ miękkiej hybrydy. W późniejszym terminie dołączą do nich również hybrydy plug-in.

Trzy silniki do wyboru

Układ miękkiej hybrydy, określany przez Niemców, jako MHEV plus, wyróżnia się 48-woltową instalacją elektryczną, akumulatorem LFP o pojemności 1,7 kWh oraz generatorem PTG wytwarzającym 24 KM i 230 Nm. 

Co istotne, jego zastosowanie pozwala na użycie elektrycznie napędzanej sprężarki klimatyzacji. Ale to nie wszystko – pozwala również na manewrowanie i parkowanie wyłącznie na prądzie, choć w ograniczonym zakresie.

Bilet wstępu do świata nowego Audi Q5 stanowi silnik 2.0 TFSI o mocy 240 KM. Wytwarza on 340 Nm i przekazuje moment obrotowy do przednich kół. Opcjonalnie będzie dostępny układ 4x4, który jest z kolei standardem w odmianie wysokoprężnej 2.0 TDI (204 KM, 400 Nm).

nowe Audi Q5 (10)
Na początek do wyboru będą trzy silniki z układem MHEV plus. 
Fot. Audi

Na szczycie gamy nowego SUV-a niemieckiej marki – w modelu SQ5 – znajduje się 3-litrowy silnik V6 o mocy 367 KM. Również tutaj napęd jest przekazywany do kół obu osi poprzez przekładnię S tronic. Ręczna skrzynia zresztą nie będzie oferowana. 

Nowe Audi Q5 seryjnie ma korzystać ze stalowego zawieszenia, natomiast opcjonalnie – z pneumatycznego z adaptacyjnymi amortyzatorami. Względem tego stosowanego w poprzednim wcieleniu, będzie się ono wyróżniać szerszym zakresem ustawień. 

Każdy wariant Q5 otrzyma progresywny układ kierowniczy, a na drodze ma łączyć typowe dla Audi właściwości jezdne z wyższym niż dotychczas komfortem.

Aż 4 ekrany

Najwięcej widocznych zmian w Audi Q5 zaszło w jego kabinie. Tutaj mamy do czynienia z tym samym „zestawem” ekranów, co w pokazanych w tym roku Q6 e-tronie, A5 oraz A6 e-tronie

W kokpicie standardowo znalazły się więc dwa wyświetlacze. Cyfrowe zegary mają przekątną 11,9”, natomiast ekran systemu informacyjno-rozrykowego – 14,5”. Został on oparty o platformę Android Automotive i zapewnia bezprzewodowe aktualizacje oraz możliwość skorzystania z asystenta głosowego. 

Ten ostatni jest zaopatrzony w funkcję sztucznej inteligencji, potrafi się uczyć i przyjmuje formę awatara. Pojawia się on na centralnym ekranie dotykowym lub na wyświetlaczu head-up, który nie tylko przekazuje podstawowe informacje, ale pozwala też na sterowanie wybranymi funkcjami samochodu oraz systemu multimedialnego. 

nowe Audi Q5 (3)
Rozbudowany cyfrowy kokpit może zawierać 4 ekrany. Audi obiecuje wysoką jakość. 
Fot. AUDI

W odwodzie jest jeszcze kolejny ekran, umieszczony w kokpicie po stronie pasażera. Ma on przekątną 10,9” i tzw. tryb prywatności, dzięki któremu kierowca nie widzi jego zawartości ze swojego siedzenia. 

Kanapa nowego Audi Q5 jest standardowo przesuwana i dysponuje regulacją kąta pochylenia oparcia. Bagażnik ma maksymalną pojemność 1473 l i został wyposażony w specjalną wnękę do przechowywania rolety. 

Opcjonalnie Q5 oferuje zestaw audio Bang & Olufsen o mocy 685 W, a także porty USB-C z funkcją bardzo szybkiego ładowania. Za dopłatą przednie mogą mieć moc 60 W, a tylne – 100 W.

Nowoczesne oświetlenie

W standardowym wyposażeniu nowego Audi Q5 znalazły się m.in. tylne czujniki parkowania, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu czy asystenci uwagi oraz senności kierowcy. Na szczycie listy wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa Niemcy oferują m.in. Adaptive Driving Assitstant plus

Korzysta on m.in. z map nawigacji, a także danych pochodzących z innych pojazdów. Adaptive Driving Assistant plus automatycznie utrzymuje prędkość oraz odległość do innych aut, prowadzi po pasie czy dostosowuje się do ograniczeń prędkości. 

Nowe Audi Q5 imponuje też w kwestii oświetlenia. Szczególnie w przypadku tylnych lamp. Składają się one z 6 paneli cyfrowych, zaopatrzonych w 266 segmentów świetlnych. Obok standardowych zadań potrafią one „wyświetlać statyczną sygnaturę świetlną ze zintegrowanymi symbolami ostrzegawczymi w cyfrowych tylnych światłach zespolonych” – informuje Audi. W ten sposób ostrzegają o krytycznych sytuacjach na drodze. 

nowe Audi Q5 (45)
Tylne lampy mogą przekazywać ostrzeżenia innym kierowcom. 
Fot. AUDI

To nie wszystko. Trzecie światło stop, zamontowane w przedłużeniu dachu, zaopatrzono w funkcję projekcyjną. W efekcie wyświetla ono grafikę na tylnej szybie, dzięki czemu zwiększa się jego obszar. 

Oczywiście, nowy SUV z Ingolstadt daje możliwość wyboru różnych sygnatur świetlnych.

Jaka cena? Kiedy na rynku?

Nowe Audi Q5 i SQ5 trafi do pierwszych klientów na początku 2025 roku. W Niemczech będzie można je zamawiać już we wrześniu. Cena? Od 52 300 euro (ok. 224 000 zł) za wariant 2.0 TFSI. 

Obecnie za drugą generację niemieckiego SUV-a trzeba zapłacić od 211 200 zł. Takie auto jest wprawiane w ruch przez 163-konny silnik wysokoprężny i dysponuje przekładnią S tronic. 

Czytaj także