Nie wszędzie jest tak dobrze jak w Polsce. Dla nas listopad był rekordowo dobrym listopadem, ale w całej Europie sprzedaż nowych aut spadła, zaś po 11miesiącach utrzymuje się tylko na minimalnym plusie w porównaniu z ubiegłym rokiem. Liczba sprzedanych diesli – w tyle za elektrykami.
Listopad bieżącego roku nie okazał się udany na europejskim rynku nowych samochodów osobowych. W 31 krajach zarejestrowano bowiem, jak wynika z najnowszych danych stowarzyszenia ACEA, 1 055 319 aut, a to oznacza, że było ich mniej o 2% niż w listopadzie ub.r.
Rzut oka na dane pokazuje, że na przykład w samej Unii Europejskiej w listopadzie sprzedaż samochodów elektrycznych zmalała aż o 10% w stosunku do 11. miesiąca 2023 r. Tracą też hybrydy plug-in (-8,8%) i auta z silnikami benzynowymi (-7,8%), ale największy spadek sprzedaży jest udziałem diesli (-15,3%).
Po 11 miesiącach bieżącego roku sytuacja jest tylko nieco lepsza. W państwach UE, EFTA i w Wielkiej Brytanii zarejestrowano 11 876 655 pojazdów – zaledwie o 0,6% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Na 11 rynkach, w tym największym europejskim, czyli niemieckim, sprzedaż była niższa niż w jedenastu miesiącach 2023 r. Spośród tych, w których była ona większa, w zaledwie czterech wzrost był dwucyfrowy. To Węgry (+10%), Chorwacja (+13%), Polska (+14,5%) oraz Bułgaria (+16,2%).
Jeśli chodzi o poszczególne rodzaje napędu to sprzedaż w 11 miesiącach przedstawia się następująco:
Cały czas firmą sprzedającą najwięcej aut pozostaje Volkswagen (i do końca roku na pewno się to nie zmieni), który mimo trudnej sytuacji notuje, zarówno jako marka, jak i cały koncern wzrost popytu na swoje produkty (odpowiednio o 1,3 i 2,2%).
Wśród modeli także w zasadzie wszystko jest jasne – tytuł "mistrzowski" zapewniła sobie niechybnie Dacia Sandero, której drugi w zestawieniu VW Golf nie będzie już w stanie dogonić. Co warte podkreślenia, ubiegłoroczny bestseller, i pierwszy "elektryk" na miejscu numer 1, czyli Tesla Model Y zajmuje obecnie dopiero szóstą pozycję.
Oto dane dotyczące rejestracji nowych aut na 10 największych rynkach w Europie (dane za okres I-IX 2024 r.: ACEA/PZPM)
Miejsce | Państwo | Rejestracje I-XI 2024 r. (szt.) | Zmiana do I-XI 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 2 592 610 | -0,4 |
2 | Wielka Brytania | 1 811 992 | +2,8 |
3 | Francja | 1 534 750 | -3,7 |
4 | Włochy | 1 453 458 | -0,2 |
5 | Hiszpania | 911 503 | +5,1 |
6 | Polska | 495 877 | +14,5 |
7 | Belgia | 424 840 | -5,8 |
8 | Holandia | 346 515 | +1,0 |
9 | Szwecja | 243 261 | -6,6 |
10 | Austria | 232 100 | +5,2 |
Top 10 marek w Europie w okresie 11 miesięcy 2024 r. (dane: ACEA/PZPM)
Miejsce | Marka | Rejestracje I-XI 2024 r. (szt.) | Zmiana do I-XI 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 1 258 324 | +1,3 |
2 | Toyota | 849 628 | +11,3 |
3 | BMW | 707 527 | +7,8 |
4 | Skoda | 700 748 | +12,0 |
5 | Renault | 626 719 | +1,8 |
6 | Mercedes | 617 901 | +1,4 |
7 | Audi | 612 540 | -9,5 |
8 | Peugeot | 595 867 | -0,5 |
9 | Dacia | 522 013 | +2,0 |
10 | Kia | 494 725 | -8,1 |
A tak przedstawia się lista 10 najchętniej kupowanych nowych samochodów w Europe w ciągu 11 miesięcy (dane: Dataforce za Automotive News Europe)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-XI 2024 r. (szt.) | Zmiana do I-XI 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Dacia Sandero | 224 875 | +14,3 |
2 | Volkswagen Golf | 181 927 | +21,1 |
3 | Renault Clio | 178 584 | +7,9 |
4 | Volkswagen T-Roc | 170 931 | -3,4 |
5 | Peugeot 208 | 166 232 | -3,2 |
6 | Tesla Model Y | 164 123 | -22,6 |
7 | Toyota Yaris Cross | 162 920 | +9,9 |
8 | Volkswagen Tiguan | 159 776 | +9,3 |
9 | Skoda Octavia | 154 802 | +14,1 |
10 | Toyota Yaris | 149 616 | +12,3 |