Liczba wypadków na europejskich drogach spadła w 2020 r. o 4000 osób w porównaniu z 2019 r. To przede wszystkim efekt pandemii koronawirusa.
Komisja Europejska podała wstępne dane (nie będą one znacznie odbiegać od finalnych, jakie zostaną opublikowane jesienią) dotyczące liczby osób, które zginęły w wypadkach drogowych w 27 krajach Unii. W 2020 r. ofiar było 18 800 – to mniej aż o 4000 (-17%) w porównaniu do 2019 r. (współczynnik umieralności był najniższy w historii). Ten bezprecedensowy spadek jest w ewidentny sposób związany z pandemią koronawirusa i zmniejszeniem ruchu. Trudno jednak precyzyjnie określić poziom tego wpływu na liczbę ofiar (na przykład w USA ta wzrosła mimo mniejszego ruchu).
Wprawdzie w ciągu ostatniej dekady liczba ofiar w krajach Unii Europejskiej spadła o 36%, ale nie udało się uzyskać zakładanego, 50-procentowego spadku. Mimo to drogi Starego Kontynentu są najbezpieczniejszymi na świecie. Obecnie średnia zabitych w wypadkach na 1 mln mieszkańców wynosi 42, natomiast średnia światowa przekracza 180. W 18 krajach Unii w 2020 r. zanotowano najniższą liczbę ofiar wypadków w historii. W kilku państwach ofiar było jednak więcej niż w 2019 r. To Estonia, Irlandia, Łotwa, Luksemburg i Finlandia.
Pod względem liczby zabitych na 1 mln mieszkańców, czyli wskaźnika, który obrazuje prawdziwy poziom bezpieczeństwa, na pierwszym miejscu znajdują się Szwecja i Norwegia (wskaźnik 18), natomiast najgorzej sytuacja wygląda w Rumunii (85). Niestety w Polsce też jest źle: z 65 ofiarami na 1 mln osób jesteśmy na czwartym miejscu od końca (wyprzedzamy tylko Rumunię, Łotwę i Bułgarię).
Warto w tym przypadku przytoczyć najważniejsze dane dotyczące bezpieczeństwa na drogach w naszym kraju w 2020 r. pochodzące z najnowszego raportu policji.
Nie sposób nie cieszyć się, że wynosząca 2491 liczba ofiar jest najniższa od 1975 r. (od tego roku policja podaje dane), ale niestety inny wskaźnik pokazujący poziom bezpieczeństwa – liczba zabitych na każde 100 wypadków – wyraźnie wzrósł. Obecnie wynosi on 10,6 (czyli mniej więcej tyle, ile 10 lat temu), podczas gdy w 2019 r. było to 9,6.
Poniżej podajemy dane statystyczne dla 27 krajów Unii Europejskiej dotyczące liczby ofiar wypadków drogowych na 1 mln mieszkańców, uszeregowane od tego państwa, w którym wskaźnik ten w 2020 r. był najniższy, do tego, w którym w 2020 r. był najwyższy (dane: Komisja Europejska).
Państwo | Liczba ofiar na 1 mln mieszkańców w 2010 r. | Liczba ofiar na 1 mln mieszkańców w 2019 r. | Liczba ofiar na 1 mln mieszkańców w 2020 r. | Zmiana 2020 r. do 2019 r. | Zmiana 2020 r. do 2010 r. |
---|---|---|---|---|---|
Szwecja | 28 | 22 | 18 | -14% | -29% |
Norwegia | 43 | 20 | 18 | -11% | -54% |
Malta | 31 | 32 | 21 | -31% | -15% |
Islandia | 25 | 17 | 22 | +33% | 0% |
Szwajcaria | 42 | 22 | 26 | +21% | -31% |
Dania | 46 | 34 | 27 | -22% | -39% |
Hiszpania | 53 | 37 | 29 | -21% | -44% |
Irlandia | 47 | 29 | 30 | +6% | -30% |
Holandia | 32 | 34 | 31 | -8% | +1% |
Niemcy | 45 | 37 | 33 | -11% | -25% |
Austria | 66 | 47 | 38 | -19% | -39% |
Słowenia | 67 | 49 | 38 | -22% | -42% |
Francja | 64 | 50 | 39 | -21% | -36% |
Włochy | 70 | 53 | 40 | -25% | -42% |
Finlandia | 51 | 38 | 40 | +4% | -19% |
Luksemburg | 64 | 36 | 42 | +18% | -19% |
Belgia | 78 | 56 | 44 | -22% | -40% |
Estonia | 59 | 39 | 45 | +15% | -24% |
Słowacja | 69 | 50 | 45 | -9% | -33% |
Węgry | 74 | 62 | 46 | -25% | -39% |
Czechy | 77 | 58 | 48 | -16% | -35% |
Portugalia | 80 | 63 | 52 | -18% | -43% |
Grecja | 113 | 64 | 54 | -16% | -54% |
Cypr | 73 | 59 | 54 | -8% | -20% |
Chorwacja | 99 | 73 | 58 | -20% | -44% |
Litwa | 95 | 67 | 63 | -6% | -41% |
Polska | 103 | 77 | 65 | -15% | -37% |
Bułgaria | 105 | 90 | 67 | -26% | -40% |
Łotwa | 103 | 69 | 74 | 7% | -35% |
Rumunia | 117 | 96 | 85 | -12% | -31% |
Unia Europejska | 67 | 51 | 42 | -17% | -36% |