Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
katalizator

Katalizator: to nie musi być zmora twojego auta

Problemy z katalizatorem? Tak można je rozwiązać – ceny, sposoby napraw

Katalizator: to nie musi być zmora twojego auta

Problemy z katalizatorem? Tak można je rozwiązać – ceny, sposoby napraw

Awaria katalizatora to typowa usterka silników benzynowych. Oto co należy wiedzieć, aby na naprawę nie wydać fortuny.

Katalizator stanowi rzadko spotykane połączenie: wkład zawierający mieszankę metali szlachetnych droższych od złota zamknięty jest zwykle w zardzewiałej i brudnej obudowie gdzieś pod samochodem. Został ukryty przed wzrokiem tak głęboko, że można zapomnieć w ogóle o jego istnieniu.

Przypomina o sobie dopiero, gdy jest z nim naprawdę źle. I wtedy pojawia się problem, bo wysoka zawartość metali szlachetnych w oryginalnych katalizatorach winduje czasami ceny tych części zamiennych do zatrważających poziomów.

Diagnostyka katalizatora

Pierwszym objawem jest zwykle włączenie się kontrolki awarii silnika, tzw. check engine. Jeżeli katalizator nie utracił jeszcze całkowicie sprawności, to najczęściej po wykasowaniu błędu z pamięci komputera przez pewien czas kontrolka nie będzie się zapalać.

Jednak w miarę postępu procesu zużycia katalizatora problem będzie się nasilać. Bardzo często podłączenie komputera diagnostycznego i odczytanie kodu usterki kieruje podejrzenia w stronę sondy lambda. Jednak „błąd sondy lambda” nie musi wcale oznaczać dokładnie tej awarii. Praktyka wykazuje, że za błędny sygnał bardzo często odpowiedzialny jest właśnie uszkodzony katalizator.

  • Niestety, stuprocentowo pewnej metody na jego kontrolę w samochodzie nie ma. Czasami nawet nie jest możliwe wzrokowe wychwycenie faktu jego zapchania bez rozcinania obudowy. Często praktykowaną sztuką jest naprawa polegająca na „naciągnięciu” klienta na nową sondę lambda i czekaniu co będzie dalej. Tymczasem przed decyzją o wymontowaniu sondy mechanik powinien zadać sobie trud i sprawdzić przebieg jej sygnału na profesjonalnym testerze diagnostycznym, wyposażonym w oscyloskop.

Wymiana katalizatora

Problemów nie ma w zasadzie tylko wtedy, gdy wymienia się zespół katalizatora na część nową, oryginalną. To jednak droga operacja – jego cena w ASO nawet w przypadku małych i popularnych aut idzie w grube tysiące złotych. Do części modeli dostępne są zamienniki o jakości porównywalnej z oryginalnymi.

  • W przypadku katalizatorów umieszczonych pod samochodem możliwe jest zwykle zastosowanie uniwersalnego katalizatora po uprzednim dostosowaniu jego mocowania. Znacznie gorzej wygląda sytuacja, gdy katalizator umieszczony jest w kolektorze wydechowym. Wtedy konieczne jest rozcinanie kolektora, wymiana wkładu i precyzyjne zespawanie całości. W przypadku żeliwnych odlewów nie jest to proste.

Jaki zamiennik wybrać

Przy wyborze zamiennika trzeba pamiętać o tym, że katalizatory stosowane do silników Diesla są różne od tych do silników benzynowych. Wymiary geometryczne są dostosowane do parametrów silnika (moc, pojemność).

Ponadto, konwertery katalityczne różnią się własnościami w zależności od spełnianej nomy emisji spalin Euro.

Spośród dwóch rodzajów nośnika (ceramiczny oraz metalowy) zamienniki częściej są wykonywane w technologii metalowej. Ten typ jest też uważany przez mechaników za trwalszy i bardziej godny polecenia.

  • Ogólnie rzecz biorąc trwałość najtańszych katalizatorów uniwersalnych nijak ma się do jakości oryginalnych produktów, dlatego warto szukać dobrych specjalistów i niekoniecznie kierować się wyłącznie ceną.

Nie wycinaj katalizatora!

Praktykowane czasami w starszych samochodach rozwiązanie jest nie tylko niezgodne z przepisami, ale również może stwarzać problemy eksploatacyjne. W przypadku modeli z systemem diagnostycznym OBDII (samochody benzynowe po 2000 roku) brak katalizatora zostanie wykryty przez drugą sondę lambda. To spowoduje przejście silnika w tryb awaryjny.

Samochód z wyciętym katalizatorem na pewno legalnie nie przejdzie badania technicznego i będzie miał trujące spaliny. Biorąc pod uwagę fakt, że w starszych autach można wymienić katalizator już za 500-700 zł, a na skupie za stary oryginalny dostanie się przynajmniej 200-300 zł – zabawa w partyzantkę z wycinaniem nie ma sensu.

Gdzie jest montowany katalizator

katalizator pod autem_schemat
Pod samochodem: tak montowane są katalizatory, szczególnie w przypadku starszych modeli. Przy takim umiejscowieniu dostęp do konwertera jest znacznie łatwiejszy.
katalizator w wydechu
W kolektorze wydechowym: to sposób montażu wymyślony po to, aby przyspieszyć nagrzewanie reaktora katalitycznego. Czasami samochód ma katalizator wstępny w kolektorze i główny w dalszej części układu wydechowego.

Rodzaje katalizatorów

rodzaje katalizatorow
Katalizator z rdzeniem ceramicznym (po lewej) i metalowym (po prawej).

Powszechnie stosowane są dwa typy reaktorów katalitycznych: ceramiczne oraz metalowe. Pierwszy z nich ma nośnik wykonany jako monolit ceramiczny, w którym na każdy centymetr kwadratowy przypada prawie 100 kanałów. Z kolei w drugim rdzeń metalowy zwijany jest z blachy falistej pokrytej warstwą katalityczną. Katalizatory metalowe są nieco droższe w produkcji, ale za to trwalsze.

Objawy awarii katalizatora

zuzyty katalizator
Skrajnie zużyty katalizator potrafi się pokruszyć i wpaść do silnika, niszcząc go.

Awarię katalizatora zwykle sygnalizuje kontrolka awarii silnika. Błędy diagnostyki ODBII mogą wskazywać na awarię sondy lambda, ale bardzo często taki efekt daje uszkodzony katalizator. Skrajnie zapchany katalizator, szczególnie w silnikach turbo, daje objaw w postaci dużego spadku mocy.

Wymiana katalizatora

Decydując się na wymianę poza ASO, można sporo zaoszczędzić, montując dobry zamiennik zamiast kosztującego kilka tys. zł katalizatora oryginalnego. Wyspecjalizowane warsztaty są w stanie wymienić sam wkład katalizatora, znacznie obniżając koszt naprawy. Operacja taka trwa od niecałej godziny do około 2-3 godzin w przypadku modeli, w których trzeba demontować kolektor wydechowy.

Katalizator w kolektorze

kolektor wydechowy
Pierwszą, dość pracochłonną operacją jest demontaż całego kolektora wydechowego.
rozcinanie katalizatora
Rozcięcie szlifierką kątową katalizatora umożliwia dostęp do wkładu katalizatora.
wklady katalizatorow
Dobierany jest wkład o odpowiednich wymiarach, pasujący do puszki kolektora.
spawanie koletrora wydechowego z katalizatorem
Obudowa kolektora jest zaspawywana, a kolektor trafia z powrotem do samochodu.
  • Koszt wymiany: 1000-2000 zł
    Przy zastosowaniu zamiennika katalizatora koszt wymiany (wliczając cenę wkładu) z reguły nie przekracza 1500 zł. Operacja w ASO kosztowałaby zwykle 3000-10 000 zł.

Przykładowe modele z awaryjnym katalizatorem w kolektorze

  • Ford Focus II 1.6
  • Suzuki Swift/SX4
  • Toyota Avensis
  • Toyota Yaris II
  • Volkswagen Polo/Skoda Fabia 1.2 3-cyl.

Katalizator montowany pod autem

wycinanie katalizatora
Puszka katalizatora jest odkręcana lub ewentualnie wycinana z układu wydechowego.W takich autach naprawa jest znaczne mniej pracochłonna, stąd koszt jest niższy. Zwykle w silnikach benzynowych koszt jest niższy, a w dieslach wyższy.
dopasowywanie katalizatora
Dobierany jest katalizator o puszce pasującej do miejsca zabudowy w samochodzie.
spawanie obudowy katalizatora
W razie potrzeby wspawywane jest gniazdo dodatkowej, korekcyjnej sondy lambda.
katalizator pod autem
Operację kończy montaż katalizatora w aucie i ewentualne podłączenie sondy lambda.
  • Koszt wymiany: 500-1000 zł
    W takich autach naprawa jest znaczne mniej pracochłonna, stąd koszt jest niższy. Zwykle w silnikach benzynowych koszt jest niższy, a w dieslach wyższy.

Modele z awaryjnym katalizatorem pod autem

  • Honda Civic VI
  • Opel, Vectra B
  • Seat Leon 1.8 20V
  • Toyota Corolla E12
  • Volkswagen Passat B5 1.8T

Czytaj także