Zainteresowanie autami z drugiej ręki, które są w idealnym stanie, jest ogromne. Dostrzegają to (i starają się wykorzystać) także producenci nowych samochodów. Sprawdzamy, na jakich zasadach działa program Renault Refactory – z odnawianymi i certyfikowanymi autami używanymi.
Zakup używanego samochodu pozwala na zaoszczędzenie znacznych kwot. Na tym jednak nie kończą się zalety wcześniej eksploatowanych pojazdów. Możliwie długie utrzymywanie ich w obiegu ma także aspekt ekologiczny – im dłużej samochód jest użytkowany i im rzadziej wymieniany na nowy, tym mniejsza jest częstotliwość procesu produkcji.
To oznacza rzadsze sięganie do złóż minerałów, ograniczenie emisji związanych z produkcją auta i procesami logistycznymi, a także niższą częstotliwość utylizacji pojazdu, której również towarzyszą emisje oraz powstawanie pewnych ilości trudnych do przetworzenia odpadów.
Renault postawiło wyjść naprzeciw oczekiwaniom rynku programem Refactory. To ustandaryzowany i prowadzony w ten sam sposób, bez względu na miejsce realizacji usług, proces odświeżania używanych samochodów. Celem jest maksymalne zbliżenie się do estetyki i stanu nowego auta, przy optymalizacji kosztów.
W tym celu zamiast wymian elementów – o ile jest to możliwe – dokonuje się ich regeneracji lub punktowych napraw. Sprawia to, że do programu Refactory mogą zostać włączone pojazdy w początkowym niezłym stanie – w ich przypadku bilans ekonomiczny jest najbardziej korzystny. Zwieńczeniem procesu jest stworzenie certyfikatu potwierdzającego zgodność auta z wymogami programu.
Od 2021 roku grupa Renault rozwija program odnawiania pojazdów we Flins, Sewilli i Bursie. Łącznie odnowiono już ponad 50 000 aut. Teraz program wchodzi w kolejną fazę. Wraz z podwarszawskim KrubaGroup uruchomiono renew Factory – to pierwszym taki projekt w Europie realizowany we współpracy z autoryzowanym serwisem marki.
Wystawienie certyfikatu Refactory to zwieńczenie prac nad używanym autem w ramach renew Factory. Poprzedza je sprawdzenie mechaniczne obejmujące 159 punktów kontroli technicznej. Samochód jest też objęty dodatkową gwarancją (2 lata + 1 rok, do 80 000 km).
W przypadku używanych samochodów estetyka jest niezwykle istotna i wpływa na ich wartość. Ujemny wpływ na nią ma natomiast powtórne lakierowanie elementów. Przyjęcie auta do procesu odświeżania poprzedzają ocena i opis powłoki lakierniczej.
Etapem poprzedzającym wdrożenie danego auta do programu Refactory jest ocena stanu ogumienia. To istotne z punktu widzenia ostatecznego nabywcy, bo zakup markowego kompletu opon może być wydatkiem liczonym w tysiącach złotych.
Najpoważniejsze i najtrudniejsze do usunięcia problemy mogą się kryć pod samochodem. W przypadku auta z certyfikatem Refactory nie należy się ich obawiać – zostaną usunięte. Jeżeli rewitalizacja auta nie jest opłacalna, nie zostanie podjęta.
Korzystając z aplikacji, serwisant oznacza wszelkie wykryte nieprawidłowości. Staje się to punktem wyjścia do ustalenia sposobu naprawy i ewentualnych kosztów procesu. W renew Factory KrubaGroup dalszymi pracami nad pojazdem zajmuje się 30 przeszkolonych pracowników.
W ramach prac prowadzonych w renew Factory nie tylko następuje uzupełnienie ubytków i innych uszkodzeń lakieru, ale jest on również polerowany, co przywraca pojazdowi pierwotną estetykę.
Program Refactory zakłada także naprawę szyby czołowej zamiast jej wymiany. Oryginalność szyby jest ceniona w używanych autach.
Technologie napraw pojazdów są stale rozwijane. Najlepszym przykładem są tzw. smart repair, czyli inteligentne techniki naprawcze. Pozwalają na przywrócenie elementowi pierwotnej estetyki bez jego wymiany czy pełnego lakierowania, co oznacza oszczędności na czasie i środkach.
Po odświeżeniu używany samochód trafia na „Sesję zdjęciową 360”, gdzie jest równomiernie i mocno doświetlony oraz fotografowany na obrotnicy. Z efektami sesji można się zapoznać na stronie uzywane.renault.pl. Do dyspozycji potencjalnego nabywcy jest kilkadziesiąt wyraźnych zdjęć i animacji.
Do pojazdu z Renew Factory przypisywany jest certyfikat z jego oceną, a także kompletem danych – w tym dotyczących przebiegu, wyposażenia, grubości lakieru na poszczególnych elementach czy ewentualnych uszkodzeń, które nie zostały usunięte.
Pod nazwą Renew kryje się firmowany przez Renault program sprzedaży używanych aut.
Sprzedawane przez dealerów Renault oraz Dacii auta z drugiej ręki są prezentowane na stronie uzywane.renault.pl.
Rosnące ceny nowych aut sprawiają, że rynek wtórny jest coraz bardziej łakomym kąskiem dla koncernów motoryzacyjnych. Niewykluczone, że szlakiem przetartym przez Renault podażą inni. W przypadku używanych aut z certyfikatem nie ma co liczyć na okazje. Dla wielu nabywców spokój przy zakupie pojazdu jest jednak dużo bardziej istotny. Nie bez znaczenia są też estetyka odświeżonego samochodu czy łatwość jego późniejszej odsprzedaży z niewielką utratą wartości.