Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Renault w programie Renew

Auto używane jak nowe? Renault wprowadza w Polsce program Refactory/Renew – o co tu chodzi?

fot. Adam Mikuła/Motor

Auto używane jak nowe? Renault wprowadza w Polsce program Refactory/Renew – o co tu chodzi?

Zainteresowanie autami z drugiej ręki, które są w idealnym stanie, jest ogromne. Dostrzegają to (i starają się wykorzystać) także producenci nowych samochodów. Sprawdzamy, na jakich zasadach działa program Renault Refactory – z odnawianymi i certyfikowanymi autami używanymi.

Zakup używanego samochodu pozwala na zaoszczędzenie znacznych kwot. Na tym jednak nie kończą się zalety wcześniej eksploatowanych pojazdów. Możliwie długie utrzymywanie ich w obiegu ma także aspekt ekologiczny – im dłużej samochód jest użytkowany i im rzadziej wymieniany na nowy, tym mniejsza jest częstotliwość procesu produkcji. 

Same korzyści z odnawiania aut

To oznacza rzadsze sięganie do złóż minerałów, ograniczenie emisji związanych z produkcją auta i procesami logistycznymi, a także niższą częstotliwość utylizacji pojazdu, której również towarzyszą emisje oraz powstawanie pewnych ilości trudnych do przetworzenia odpadów.

Używany w stanie oryginalnym?

Renault postawiło wyjść naprzeciw oczekiwaniom rynku programem Refactory. To ustandaryzowany i prowadzony w ten sam sposób, bez względu na miejsce realizacji usług, proces odświeżania używanych samochodów. Celem jest maksymalne zbliżenie się do estetyki i stanu nowego auta, przy optymalizacji kosztów. 

Co to jest Refactory?

W tym celu zamiast wymian elementów – o ile jest to możliwe – dokonuje się ich regeneracji lub punktowych napraw. Sprawia to, że do programu Refactory mogą zostać włączone pojazdy w początkowym niezłym stanie – w ich przypadku bilans ekonomiczny jest najbardziej korzystny. Zwieńczeniem procesu jest stworzenie certyfikatu potwierdzającego zgodność auta z wymogami programu.

Renew w Polsce

Od 2021 roku grupa Renault rozwija program odnawiania pojazdów we Flins, Sewilli i Bursie. Łącznie odnowiono już ponad 50 000 aut. Teraz program wchodzi w kolejną fazę. Wraz z podwarszawskim KrubaGroup uruchomiono renew Factory – to pierwszym taki projekt w Europie realizowany we współpracy z autoryzowanym serwisem marki.

Program Refactory certified 

Renault-renew-program-refactory
fot. Adam Mikuła/Motor

Wystawienie certyfikatu Refactory to zwieńczenie prac nad używanym autem w ramach renew Factory. Poprzedza je sprawdzenie mechaniczne obejmujące 159 punktów kontroli technicznej. Samochód jest też objęty dodatkową gwarancją (2 lata + 1 rok, do 80 000 km). 

  • Samochody dotychczas wystawiane na sprzedaż przez autoryzowanych dealerów także były przygotowywane, tyle że według własnego uznania przedsiębiorcy – ideą programu Refactory było usystematyzowanie zakresu prac oraz sposobu ich realizacji. 

Proces odświeżania i certyfikowania krok po kroku

Kontrola kondycji nadwozia 

Renault-renew-program-kontrola-lakieru
fot. Adam Mikuła/Motor

W przypadku używanych samochodów estetyka jest niezwykle istotna i wpływa na ich wartość. Ujemny wpływ na nią ma natomiast powtórne lakierowanie elementów. Przyjęcie auta do procesu odświeżania poprzedzają ocena i opis powłoki lakierniczej.

  • Jednym z założeń procesu Refactory jest unikanie lakierowania całych elementów. Stosowane są punktowe naprawy typu smart, a w przypadku wgnieceń metody ich wypychania, pozwalające na zachowanie fabrycznego lakieru.

Kontrola stanu opon 

Renault-renew-program-kontrola-opon
fot. Adam Mikuła/Motor

Etapem poprzedzającym wdrożenie danego auta do programu Refactory jest ocena stanu ogumienia. To istotne z punktu widzenia ostatecznego nabywcy, bo zakup markowego kompletu opon może być wydatkiem liczonym w tysiącach złotych. 

  • Proces ekspertyzy trwa średnio około godziny w przypadku aut osobowych i około dwóch godzin w przypadku dostawczych. Tworzona jest szczegółowa dokumentacja fotograficzna, a opis i zakres niezbędnych prac trafiają do dealera zlecającego usługę odświeżenia samochodu.

Kontrola elementów mechanicznych 

Renault-renew-program-kontrola-mechaniczna
fot. Adam Mikuła/Motor

Najpoważniejsze i najtrudniejsze do usunięcia problemy mogą się kryć pod samochodem. W przypadku auta z certyfikatem Refactory nie należy się ich obawiać – zostaną usunięte. Jeżeli rewitalizacja auta nie jest opłacalna, nie zostanie podjęta.

  • Refactory nie zakłada przywrócenia pojazdu do stanu, w jakim opuszczał on fabrykę. Amortyzatory czy przeguby nie zostaną więc profilaktycznie wymienione, jeżeli są sprawne. Także niewielkie zużycie hamulców czy opon jest dopuszczalne.

Opis stanu pojazdu 

 

Renault-renew-program-opis-stanu-auta
fot. Adam Mikuła/Motor

Korzystając z aplikacji, serwisant oznacza wszelkie wykryte nieprawidłowości. Staje się to punktem wyjścia do ustalenia sposobu naprawy i ewentualnych kosztów procesu. W renew Factory KrubaGroup dalszymi pracami nad pojazdem zajmuje się 30 przeszkolonych pracowników.

  • Auto, które przeszło proces Refactory, nie musi być idealne – dopuszczalne są drobne uszkodzenia (np. rysy na felgach). Zostaną pokazane na zdjęciach i opisane.

Przygotowanie lakieru, czyszczenie wnętrza

Renault-renew-program-przygotowanie-lakieru
fot. Adam Mikuła/Motor

 W ramach prac prowadzonych w renew Factory nie tylko następuje uzupełnienie ubytków i innych uszkodzeń lakieru, ale jest on również polerowany, co przywraca pojazdowi pierwotną estetykę.

  • Tapicerka jest prana lub w inny sposób przywracana do pierwotnego stanu. W ramach prac prowadzonych w renew Factory podejmowane są też próby naprawy tapicerki oraz elementów wykończeniowych wnętrza – ich wymiana to ostateczność. 

Naprawa szyb 

Renault-renew-program-naprawa-szyb
fot. Adam Mikuła/Motor

Program Refactory zakłada także naprawę szyby czołowej zamiast jej wymiany. Oryginalność szyby jest ceniona w używanych autach.

  • Proces naprawy polega na nawierceniu uszkodzonego miejsca i wypełnieniu go utwardzalną żywicą, która skutecznie uzupełnia ubytek i chroni szybę przed dalszym pękaniem. Żywica jest utwardzana promieniami UV, a końcowy etap to zeszlifowanie nadmiaru materiału i przepolerowanie szyby. Koszt naprawy szyby w tej technologii to 400-680 zł, a wymiana – nawet 9500 zł.

Naprawa nadwozia 

Renault-renew-program-naprawy-nadwozia
fot. Adam Mikuła/Motor

Technologie napraw pojazdów są stale rozwijane. Najlepszym przykładem są tzw. smart repair, czyli inteligentne techniki naprawcze. Pozwalają na przywrócenie elementowi pierwotnej estetyki bez jego wymiany czy pełnego lakierowania, co oznacza oszczędności na czasie i środkach.  

  • W ramach renew Factory wgniecenia nadwozia są usuwane – o ile jest to możliwe – przy zastosowaniu innowacyjnej technologii PDR (ang. Paintless Dent Repair).

Sesja fotograficzna 

 

Renault-renew-program-sesja-fotograficzna
fot. Adam Mikuła/Motor

Po odświeżeniu używany samochód trafia na „Sesję zdjęciową 360”, gdzie jest równomiernie i mocno doświetlony oraz fotografowany na obrotnicy. Z efektami sesji można się zapoznać na stronie uzywane.renault.pl. Do dyspozycji potencjalnego nabywcy jest kilkadziesiąt wyraźnych zdjęć i animacji.

  • Zautomatyzowanie i ustandaryzowanie procesu gwarantuje, że każde auto zostanie przedstawione klientowi dokładnie w ten sam sposób. Ułatwia to porównywanie ofert, co z kolei stanowi punkt wyjścia do zakupu pojazdu przez internet.

Ogłoszenie z certyfikatem, oceną i opisem pojazdu 

Renault-renew-program-certyfikat
screen ze strony Renault

Do pojazdu z Renew Factory przypisywany jest certyfikat z jego oceną, a także kompletem danych – w tym dotyczących przebiegu, wyposażenia, grubości lakieru na poszczególnych elementach czy ewentualnych uszkodzeń, które nie zostały usunięte.

  • Pełna przejrzystość oferty była tym, czego przez lata brakowało na rynku wtórnym. Renault ujawnia komplet informacji o aucie, włącznie z datą pierwszej rejestracji, co pozwala na sprawdzenie go na rządowej stronie Historia pojazdu. 

Czym jest program Renew?

Renault-renew-program-program-renew-opcje
fot. archiwum/Motor

Pod nazwą Renew kryje się firmowany przez Renault program sprzedaży używanych aut.

  • Jako Renew Gold oferowane są auta w wieku do 5 lat, które pokonały najwyżej 80 tys. km. Jeżeli auto nie spełni oczekiwań – może być zwrócone.
  • Renew Start są oznaczane samochody w wieku do 10 lat oraz z przebiegiem do 200 tys. km. Także one są gruntownie sprawdzone oraz objęte gwarancją na 12 lub 24 miesiące. 
  • Renew Electric zakłada sprzedaż pojazdów zasilanych prądem w wieku do 8 lat i przebiegiem do 160 tys. km.
  • Renew Pro to cześć programu przewidziana dla pojazdów dostawczych. W chwili sprzedaży mogą mieć do 10 lat i 200 tys. km. W przypadku awarii nabywca może liczyć na auto zastępcze na okres do 3 dni.

Aktualna oferta Renault Renew 

Renault-renew-program-ogloszenie
fot. archiwum/Motor

Sprzedawane przez dealerów Renault oraz Dacii auta z drugiej ręki są prezentowane na stronie uzywane.renault.pl.

  • W chwili publikacji artykułu dostępnych było 2180 aut – to nie tylko Renault i Dacie, ale także pojazdy innych marek. Także one mogą być dostępne z gwarancją czy programem finansowania.

PODSUMOWANIE

Rosnące ceny nowych aut sprawiają, że rynek wtórny jest coraz bardziej łakomym kąskiem dla koncernów motoryzacyjnych. Niewykluczone, że szlakiem przetartym przez Renault podażą inni. W przypadku używanych aut z certyfikatem nie ma co liczyć na okazje. Dla wielu nabywców spokój przy zakupie pojazdu jest jednak dużo bardziej istotny. Nie bez znaczenia są też estetyka odświeżonego samochodu czy łatwość jego późniejszej odsprzedaży z niewielką utratą wartości.

Czytaj także