Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI 8AT AWD GT – przód i bok w ruchu na łuku drogi

Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI 8AT AWD GT – ostatni Mohikanin. TEST

archiwum/Motor

Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI 8AT AWD GT – ostatni Mohikanin. TEST

Gdy popularne marki wycofują się nawet z klasy średniej, Kia oferuje model klasy... wyższej. I to z dużym benzynowym silnikiem. I chwała jej za to!

Zaprojektowana przez Petera Schreyera, twórcę m.in. Audi TT, Kia Stinger jest na rynku od 5 lat (a prezentuje się bardzo podobnie do prototypu z 2011 r.!), a mimo to wciąż wygląda świeżo. Dlatego producent ograniczył lifting sprzed 2 lat do detali, jak światła czy ekran multimediów, a ostatnio zmienił w Stingerze tylko... własne logo.

Więcej zmian auto nie potrzebowało. Ponad 4,8-metrowy liftback wciąż prezentuje się atrakcyjnie, zwłaszcza w widocznym na zdjęciach, przykuwającym wzrok kolorze Neon Orange (3000 zł). Spojrzenia przyciągają też elementy wykończone „ciemnym chromem”, jak grill, wloty powietrza w zderzaku czy wyloty na błotnikach i masce (te ostatnie to atrapy), a także cztery spore końcówki wydechu – każda mierzy 8 x 12 cm.

Do wnętrza Kii też trudno mieć większe zastrzeżenia. Komfortowo mieści cztery osoby do 185-190 cm. Elegancki kokpit dość hojnie obszyto skórą i zamszem. Niektóre posrebrzane elementy wyglądają tanio, ale całość prezentuje się bardzo dobrze. Okazuje się też łatwa w obsłudze, bo nie ma tu modnych obecnie paneli dotykowych, jest za to wiele fizycznych przełączników.

Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI 8AT AWD GT – deska rozdzielcza

Atrakcyjnie stylizowany i – z niewielkimi wyjątkami – wybornie wykończony kokpit. Krótka dźwignia automatu okazuje się wygodna w obsłudze.

Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI 8AT AWD GT – wskaźniki

Dziś „wypada” już mieć wskaźniki na ekranie, ale czytelnym zegarom Kii nic nie brakuje.

Stinger omija również dwie inne aktualne „mody”, czyli downsizing i elektryfikację. Pod jego maską pracuje duże, 3,3-litrowe V6, które dzięki podwójnemu doładowaniu rozwija solidne 366 KM mocy, a od 1300 do 4500 obr./min oferuje aż 510 Nm momentu obrotowego.

Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI 8AT AWD GT – silnik

Spore V6 zapewnia Stingerowi kapitalne osiągi i bardzo przyjemną „ścieżkę dźwiękową”.

Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI 8AT AWD GT – wyświetlacz z ustawieniami dźwieku silnika

Rasowy dźwięk silnika można delikatnie wzmocnić.

Takie parametry w połączeniu ze sprawnym 8-biegowym automatem przekładają się na dużą zrywność i świetne osiągi. Nasze pomiary wykazały, że „sprint” do 100 km/h trwa 5,4 s, a do 160 km/h – 12,4 s.

Dane techniczne Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI 8AT AWD GT
Silnik  benzynowy, biturbo
Pojemność skokowa 3342 cm3
Układ cylindrów/zawory V6/24
Moc maksymalna 366 KM/6000
Maks. moment obrotowy 510 Nm/1300
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 483/187/140 cm
Rozstaw osi 291 cm
Masa/ładowność 1858/467 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 406/1114 l
Poj. zbiornika paliwa 60 l (Pb 95)
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 270 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,4 s
Średnie zużycie paliwa 10,9 l/100 km
Zasięg 550 km
Cena 259 900 zł

Sprężyste zawieszenie i nadsterowna natura Kii pozwalają czerpać frajdę z dynamicznej jazdy, ale komfort jest tu więcej niż dobry.

Ceną braku współczesnego elektrowsparcia jest spore zapotrzebowanie na paliwo. Wynik uzyskany w trasie nie przeraża (8 l/100 km), ale w korkach rośnie ponad dwukrotnie, a na autostradzie przekracza 11 l. Średnio: 12,4 l.

Jedyna oferowana wersja Stingera kosztuje 259 900 zł, czyli niemal tyle samo co BMW 530i xDrive. Ale „piątka” ma 245 KM i wymaga wielu dopłat za dodatki, podczas gdy Kię wyposażono bardzo bogato.

Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI 8AT AWD GT – fotele

Wygodny i dość głęboki fotel. Oparcie można zacieśniać.

Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI 8AT AWD GT  – knapa z tyłu z pasażerem

Sporo miejsca z tyłu, ale i bardzo wysoki tunel na podłodze.

Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI 8AT AWD GT – test: podsumowanie

Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI 8AT AWD GT  – tył w ruchu

  • Atrakcyjny design, przyjemne wnętrze, niezły komfort, świetne prowadzenie, dobre osiągi, bogate wyposażenie
  • Wysoka cena, duże spalanie

Pod kilkoma względami Kia Stinger odstaje od najnowszych aut – i właśnie to jest jej największą zaletą.

Czytaj także