Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Hyundai Kona Hybrid 1.6 GDI 6DCT 2WD Platinum – przód w ruchu

Nowy Hyundai Kona Hybrid to więcej auta niż wcześniej. A co ze zużyciem paliwa? | TEST

archiwum/Motor

Nowy Hyundai Kona Hybrid to więcej auta niż wcześniej. A co ze zużyciem paliwa? | TEST

W najnowszym wydaniu Hyundai Kona stał się pełnoprawnym przedstawicielem kompaktowych SUV-ów. Praktycznie bez zmian pozostało tylko jedno – jego hybrydowy układ napędowy, który nadal wytwarza 141 KM. Jak spisuje się w tym większym niż dotychczas samochodzie?

O ile pierwsze wcielenie Hyundaia Kony jedną „nogą” stało w segmencie miejskich crossoverów, a drugą w kompaktowych, o tyle najnowsze już nie uznaje kompromisów. Teraz to pełnoprawny przedstawiciel klasy kompakt, idealnie wpisujący się w gamę koreańskiej marki pomiędzy mniejszego Bayona a większego Tucsona.

Kona drugiej generacji, podobnie jak wcześniejszej, nadal oferuje wersje „czysto” spalinowe, elektryczne oraz hybrydową. Do napędu tej ostatniej służy 105-konna jednostka benzynowa, która współpracuje z 43,5-konnym silnikiem elektrycznym. Całość uzupełniają 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa i akumulator o pojemności 1,56 kWh.

Hyundai Kona Hybrid Platinum tył
Charakterystyczny tył z wąskim diodowym paskiem lamp.

Hybrydowy napęd zapewnia przyzwoite osiągi

Hyundai, podobnie jak np. hybrydy Toyoty, tylko krótkie odcinki może pokonywać na prądzie. Oczywiście w trakcie poruszania się „żongluje” on oboma silnikami, aby uzyskać jak największą moc przy przyspieszaniu i jak najniższe spalanie podczas jazdy z niewielkim obciążeniem. Odbywa się to płynnie i bez żadnego szarpania.

Dane techniczne i ceny Hyundai Kona Hybrid 1.6 GDI 6DCT 2WD Platinum
Silnik  benzynowy + elektr.
Pojemność skokowa 1580 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (benz.) 105 KM/5700
Moc maksymalna (el./syst.) 43,5/141 KM
Maks. moment obrotowy (benz.) 144 Nm/4000
Maks. moment obrotowy (el./syst.) 170/265 Nm
Napęd, skrzynia biegów przedni, aut./6-bieg.
Dług./szer./wys./rozstaw osi 435/183/157/266 cm
Średnica zawracania 10,6 m
Masa/ładowność 1410/540 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 466/1300 l
Pojemność zbiornika paliwa 38 l (Pb 95)
Opony 215/55 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s
Średnie zużycie paliwa 4,5-4,8 l/100 km
Zasięg 840 km
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) 134 400 zł
Cena wersji testowanej 157 400 zł

Silnik elektryczny zawsze raczy dodatkowym zastrzykiem niutonometrów (170 Nm), w efekcie czego napęd Kony wyróżnia się przyjazną charakterystyką zarówno w niskim, jak i średnim zakresie obrotów. Blisko czerwonego pola silnik spalinowy zaczyna wyć.

Osiągi są przyzwoite. Od 0 do 100 km/h Kona przyspiesza w 10,9 s i pojedzie z prędkością 165 km/h. Poprzednikiem można było podróżować 160 km/h, ale na rozpędzenie się do 100 km/h wystarczało mu 9,9 s (wg pomiarów). Zapewne częściowo winna temu jest nieco wyższa masa własna nowego modelu – 1410 kg wobec 1376 kg.

Skrzynia biegów dobrze współpracuje z kierowcą i sprawnie odpowiada na kickdown. Biegi na wyższe zmienia szybko i nie zdarza się jej szarpać. Ciekawostkę stanowią łopatki przy kierownicy. W programie Eco za ich pomocą zarządza się trzystopniową rekuperację. W najmocniejszym trybie przytrzymując lewą, można autem hamować. Z kolei w ustawieniu Sport łopatki odpowiadają za ręczną zmianę biegów.

Zużycie paliwa – bez fajerwerków

Zużycie paliwa jest dobre, ale nie rekordowe. W mieście należy liczyć się z 5,8-6,3 l/100 km, natomiast w trasie – ok. 5,2 l/100 km. Na autostradzie Kona potrzebuje z kolei ok. 8,6 l/100 km.

 Dane testowe Hyundai Kona Hybrid 1.6 GDI 6DCT 2WD Platinum
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s
Przyspieszenie 0-120 km/h 15,4 s
Przyspieszenie 0-140 km/h 22,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 36,3 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,4 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,1 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,6 
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 5,2/6,0/5,6 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 670 km

Zza kierownicy Hyundai imponuje dopracowanym kokpitem z cyfrowymi zegarami i ogromną liczbą półek. Kabina przekonuje przestronnością w obu rzędach, a system multimedialny – przyjaznym menu. Kona zachwyca też liczbą systemów wsparcia w wersji Platinum i ich działaniem. Niestety irytuje jedno – przy każdym uruchomieniu auta włącza się ostrzeżenie o ograniczeniu prędkości.

Układ jezdny jest za to nastawiony na komfort. Kona płynnie pokonuje długie nierówności, a na tych krótkich we znaki dają się jej spore, 18-calowe koła. Całkiem precyzyjny układ kierowniczy przy niskich prędkościach pracuje bardzo lekko, ułatwiając manewrowanie, natomiast wraz z nabieraniem tempa jazdy wysyła coraz więcej sygnałów z kół.

Mimo swojego spokojnego charakteru Hyundai szybko buduje zaufanie u kierowcy podczas dynamicznej jazdy. Jest pewny przy nagłych manewrach, ma dobrze zestrojone ESP i wykazuje sporą przyczepność przedniej osi.

Hyundai Kona Hybrid 1.6 GDI 6DCT 2WD Platinum – test: podsumowanie

  • obszerna kabina, pełne wyposażenie, przyjazna praca napędu, dobry ogólny komfort, stabilne prowadzenie
  • przeciętne osiągi, spore zużycie paliwa na autostradzie

Hyundai Kona Hybrid to zaskakująco dopracowany samochód. Szkoda tylko, że jego napęd nie zużywa mniej paliwa.

Czytaj także