Te modele nie cieszą się popularnością na rynku wtórnym – np. przez nieznajdującą uzasadnienia złą sławę. Ale nie trzeba się ich obawiać, wręcz przeciwnie – to często udane auta dostępne w okazyjnych cenach. W naszym przeglądzie nie mogło oczywiście zabraknąć klasyki gatunku w tego typu zestawieniach, czyli Renault Laguny.
Samochody stają się coraz droższe. Nic dziwnego, że coraz większe grono nabywców spogląda na modele mniej popularne z nadzieją, że właśnie w tej grupie trafi się jakaś okazja cenowa. To bardzo dobry pomysł. Podpowiadamy, które modele zasługują na szczególną uwagę i polecamy wybrane wersje silnikowe.
Wybór nietypowego samochodu może pociągać za sobą pewne konsekwencje w postaci ograniczonej podaży nowych i używanych części zamiennych. Na szczęście nie zawsze tak jest.
Wiele nietypowych modeli bazuje na swoich znacznie popularniejszych „krewniakach”, co wiąże się z zaskakująco dobrym zaopatrzeniem w części mechaniczne. Znacznie gorzej jest z częściami karoseryjnymi, ponieważ ograniczona popularność na rynku oznacza deficyt części „z rozbiórki” oraz niejednokrotnie całkowity brak zamienników.
Z tego względu lepiej jak najszybciej zaopatrzyć się w dobrą polisę AC, ponieważ koszty ewentualnych napraw powypadkowych (nawet lekkich parkingowych stłuczek) mogą być zaskakująco wysokie. Dla przykładu – używane przednie lampy z LED-ami do opisywanego w tym zestawieniu Citroena DS5 kosztują prawie 3000 zł za komplet.
W gronie prezentowanych modeli, oprócz takich „rodzynków” jak DS5, mamy także auta bardzo popularne – np. Renault Lagunę III. To dla odmiany przykład bardzo dobrego samochodu, którego utrata wartości wynika wyłącznie z krzywdzących rynkowych stereotypów. Wybrane wersje silnikowe tego modelu są po prostu bardzo udane, a ich niezawodność plasuje się powyżej średniej.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1368 cm3, moc 95 KM, maksymalny moment obrotowy: 125 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,2 s, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km
Wiele osób kojarzy Alfę Romeo z awaryjnością i wysokimi kosztami eksploatacji. W przypadku MiTo nie ma to żadnego uzasadnienia. Ten model bazuje na konstrukcji Fiata Grande Punto, a jedyną ekstrawagancją konstrukcyjną są tutaj drzwi bez ramek okiennych. Dzięki szerokiej gamie silnikowej bardzo łatwo dobrać coś precyzyjnie do swoich potrzeb.
Osobom oczekującym niskich kosztów eksploatacji polecamy benzynową wersję 1.4. Występuje w wariantach 8- i 16-zaworowym – oba są bardzo udane i oba nadają się do zasilania gazem. Sensowną alternatywą jest diesel 1.6 M-Jet.
Silnik: diesel, pojemność: 1560 cm3, moc: 112 KM, maksymalny moment obrotowy: 285 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h,przyspieszenie 0-100 km/h: 12,4 s, średnie zużycie paliwa: 4,6 l/100 km
Auto występuje wyłącznie jako pięciodrzwiowy hatchback, co chyba było główną przyczyną jego ograniczonej popularności. Jest przecież spory popyt na kompaktowe kombi. Najlepszym wyborem w gamie silnikowej są trwałe i oszczędne diesle 1.6/2.0 HDi. Przed zakupem radzimy jedynie sprawdzić je pod kątem wycieków oleju i stanu filtra cząstek stałych.
Benzynowe 1.4/1.6 VTi oraz 1.6 THP okazują się bardziej problematyczne, bo mają nietrwałe łańcuchy, napinacze i wariatory faz rozrządu. Wprowadzony w 2014 roku 3-cylindrowy 1.2 PureTech nieźle łączy dobre osiągi z niskim zużyciem paliwa, ale coraz częściej słyszy się o jego problemach z paskiem rozrządu pracującym w oleju. Przestrzegamy przed wyborem wersji ze zautomatyzowaną przekładnią.
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 180 KM, maksymalny moment obrotowy: 400 Nm, prędkość maksymalna: 220 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
Ten model był oferowany pod dwiema markami. Początkowo jako Citroen DS5 (2011-2015), a później jako DS 5 (2015-2018). Wynika to z faktu, że Citroen postanowił wyodrębnić ze swoich topowych modeli nową markę premium. W tym przypadku chodzi o luksusowego hatchbacka zbudowanego na płycie podłogowej Peugeota 3008.
Nie znajdziemy w nim żadnej technicznej wirtuozerii – to po prostu „dizajnerski” model, idealny do codziennej eksploatacji, ze zwyczajnym, mechanicznym i do tego trwałym zawieszeniem. DS5 łączy wysoki komfort jazdy z funkcjonalnością typową dla aut kompaktowych. Odradzamy benzynowe silniki 1.6 THP.
Silnik: benzynowy, pojemność: 898 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obrotowy: 140 Nm, prędkość maksymalna: 168 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,0 s, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km
Używane Dacie giną w tłumie, ale na nowsze generacje tych modeli warto zwrócić uwagę, zwłaszcza jeśli są w ciekawych wersjach wyposażeniowych. Przykładem jest uterenowione Sandero II Stepway. To interesująca propozycja na rynku wtórnym, ponieważ łączy atrakcyjny wygląd i niezłe wyposażenie z przystępną ceną.
Prezentuje się dużo lepiej od pierwszej generacji Sandero, choć konstrukcyjnie nie wnosi zbyt wiele nowego. Całkiem poważnie można natomiast traktować jego prześwit – 207 mm to bardzo dobry wynik.
Gama silnikowa wersji Stepway została ograniczona do benzynowych jednostek 0.9 TCe 90, 0.9 TCe 90 Easy-R, 1.0 TCe 100 oraz wysokoprężnej 1.5 dCi 90. W zasadzie polecamy wszystkie, wskazana przez nas wyżej 0.9 TCe jest najtańsza i jednocześnie w zupełności wystarczająca. Szkoda, że wszystkie dostępne w Stepwayu wersje benzynowe mają tylko po trzy cylindry.
Silnik: diesel, pojemność: 1910 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,6 s, średnie zużycie paliwa: 6,1 l/100 km
Fiat Croma II okazał się handlową klapą, a na rynku wtórnym jest wyjątkowo niedocenianym autem. Wizualnie budzi kontrowersje (na zdjęciach prezentujemy trochę ładniejszy model po liftingu), ale z użytkowego punktu widzenia to udana konstrukcja. Mechanicznie jest krewniakiem Opla Vectry C.
Najlepszym wyborem są diesle, ale jeśli ktoś szuka odmiany benzynowej, może zainteresować się wolnossącą wersją 1.8 (niestety nie nadaje się zbytnio do LPG, ponieważ nie ma hydrauliki zaworowej).
Silnik: diesel, pojemność: 1590 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 189 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,7 s, średnie zużycie paliwa: 4,6 l/100 km
Fiat 500L (2012-2022) to mikrovan. Ma przestronne wnętrze i spory bagażnik, ale to dość specyficzny pojazd. Nie tylko dziwacznie wygląda, ale też niezbyt dobrze się prowadzi. Z drugiej jednak strony – jeśli ktoś nie oczekuje jakichś ekscytujących wrażeń z jazdy, będzie zadowolony.
W 2013 roku zaoferowano 7-miejscową odmianę wydłużoną Living/Wagon oraz prezentowaną na zdjęciach – podwyższoną (o 25 mm) i uterenowioną Trekking/Cross (w obu przypadkach pierwsza nazwa dotyczy wersji sprzed, a druga – po liftingu w 2017 r.). Polecamy diesle 1.6 M-Jet (105-120 KM), a także benzynowe odmiany 1.4 16V/1.4 T-Jet.
Silnik: diesel, pojemność: 1956 cm3, moc: 165 KM, maksymalny moment obrotowy: 360 Nm, prędkość maksymalna: 214 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km
Mało kto przeszukując w internecie oferty sprzedaży używanych samochodów, zagląda do zakładki z Lanciami. To błąd, bo można tam czasem trafić na wyjątkowo zadbane egzemplarze trzeciej odsłony Delty.
Auto ma nietypową stylizację, ale technicznie bazuje na Fiacie Bravo II. Ze względu na fakt, że powiększono tu odrobinę przestrzeń w obrębie kanapy kosztem bagażnika będzie idealnym wyborem dla tych, którzy często podróżują w cztery osoby.
Delta jest generalnie bezproblemowa, pod warunkiem że wybierzemy diesla 1.6 albo 2.0 (1.9 to unikalna, 190-konna wersja z podwójnym doładowaniem).
Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 110 KM, maksymalny moment obrotowy: 153 Nm, prędkość maksymalna: 186 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,1 s, średnie zużycie paliwa: 6,9 l/100 km
Budżetowy model Nissana nie zachwyca wyglądem, być może to właśnie ta cecha zepchnęła go na rynkowy margines. Ale samochód jest dość niezawodny i praktyczny.
Przestronne wnętrze uzyskano dzięki dużemu rozstawowi osi oraz wysoko poprowadzonej linii dachu. Przesuwana w zakresie 24 cm kanapa w hatchbacku (na rynku jest jeszcze sedan) pozwala powiększyć przestrzeń dla pasażerów kosztem bagażnika (300-425 l).
W palecie silników znalazły się diesel od Renault (1.5 dCi) oraz wolnossące silniki Nissana – 1.6 (110 KM) i 1.8 (129 KM). Są trwałe, ale potrafią spalać olej. Warto też wsłuchać się w ich pracę, ponieważ uważne ucho może wychwycić hałasujący rozrząd, który niestety lubi się rozciągać. Naprawa to koszt ok. 1500-2000 zł.
Tiidę oferowano ze skrzyniami ręcznymi (5- i 6-biegowymi) oraz z bezstopniową przekładnią CVT, która może być optymalnym wyborem dla kierowców jeżdżących dużo po mieście.
Silnik: diesel, pojemność: 1461 cm3, moc: 110 KM, maksymalny moment obrotowy: 260 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 4,5 l/100 km
Nissan Pulsar to następca Tiidy. Jest wyraźnie większy i bardziej komfortowy. Ma także całkiem zgrabną linię nadwozia. W Polsce auto nie odniosło jednak sukcesu, choć importer zadbał o korzystną relację wyposażenia do ceny.
Warto wiedzieć, że nie jest to pierwsza generacja Pulsara. Nissan pod tą nazwą sprzedawał na niektórych rynkach np. Almerę, więc robi się pewne zamieszanie z generacjami. Opisywany samochód dostępny jest wyłącznie w jednym wariancie nadwozia – jako pięciodrzwiowy hatchback.
W gamie silnikowej brakuje wolnossącego pewniaka. Do wyboru są same doładowane jednostki z bezpośrednim wtryskiem: benzynowe 1.2 i 1.6 oraz diesel 1.5. Polecamy tego ostatniego – jest najtańszy w naprawach.
Silnik: diesel, pojemność: 1995 cm3, moc: 130 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 204 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,6 s, średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km
Ze względu na krzywdzące, stereotypowe opinie ten model wyróżnia się bardzo dobrą relacją ceny do wieku i wyposażenia. Awaryjności nie należy się obawiać. O ile Laguna II w wybranych wersjach silnikowych była jakościową wpadką, o tyle opisywana Laguna III nie psuje się częściej niż inne modele w tym segmencie, a polecany diesel 2.0 dCi jest znacznie lepszy od konkurencyjnego diesla VW 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami.
Francuski liftback wypada także lepiej od swojego niemieckiego konkurenta pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego. Jeśli ktoś myśli o jakiejś wersji benzynowej i LPG, powinien pamiętać, że dwulitrowa Laguna III ma silnik Nissana, który nie lubi gazu. Pod kątem LPG znacznie lepiej wybrać wersję 2.0 Turbo z pośrednim wtryskiem.
Silnik: diesel, pojemność: 1995 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 183 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,0 s, średnie zużycie paliwa: 6,8 l/100 km
Owoc współpracy francusko-koreańskiej pod nazwą Renault Koleos nie przyjął się w Europie. Zabrakło przestronniejszego wnętrza i szerszej gamy silników. Natomiast po 9 latach od debiutu widać, że jakość dopracowano solidnie.
Poważne usterki omijają Koleosa z daleka. Duża w tym zasługa udanego diesla 2.0 dCi, który mimo skomplikowanej konstrukcji należy do niezawodnych. Jedyną wpadką była korozja ramy pomocniczej pod silnikiem. Ciekawostka: tylna klapa jest dwudzielna – szyba otwiera się oddzielnie od burty.
Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 143 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 215 km/h, przyspieszenie przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 s, 5,2 l/100 km
Exeo to Audi A4 B7 „spersonalizowane" przez Seata. Do wyboru są wersje sedan i kombi. Samochód sprzedawał się prawie dwukrotnie gorzej niż znacznie droższa, nowsza generacja Audi A4 B8 i po pięciu latach wycofano go z oferty bez wprowadzania następcy.
Używanego Seata Exeo można naprawdę tanio kupić. To samochód o sprawdzonej technologii Audi, stosunkowo świeży i dobrze wyposażony.
Najlepszą opcją jest 2-litrowy turbodiesel z zasilaniem common rail. Podaż wersji benzynowych jest znikoma, ale jeśli ktoś trafi na 20-zaworowy silnik 1.8 Turbo – będzie bardzo zadowolony. Ważne tylko, aby nie pomylić go z 1.8 TFSI oferowanym po 2010 roku. Zwolennicy LPG mogą także zapolować na wolnossącą jednostkę 1.6 MPI.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1390 cm3, moc: 86 KM, maksymalny moment obrotowy: 132 Nm, prędkość maksymalna: 171 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,1 s, średnie zużycie paliwa: 6,8 l/100 km
Roomster powstał w wyniku połączenia przodu Fabii II z tylną częścią płyty podłogowej Octavii I. Efektem jest bardzo przestrony minivan z ogromnym bagażnikiem, który okazuje się łatwy i tani w serwisowaniu.
Wszystkie osobowe wersje mają pięciodrzwiowe nadwozia i pięć niezależnych foteli. Przestrzeń dla pasażerów siedzących z tyłu jest zaskakująco duża, podobnie jak bagażnik.
Najlepszy wybór to silniki benzynowe 1.4 16V i 1.6 16V oraz diesle 1.6 TDI CR i 1.9 TDI PD. Pozostałe to zło konieczne. 1.2 12V jest słaby, ma fatalną kulturę pracy a mechanicy uważają go za „jednorazówkę”. 1.2 TSI ma dobre osiągi i zużywa mało paliwa, ale jest drogi w obsłudze i nie nadaje się do LPG. Silnik 1.4 TDI ma trzy cylindry i sprawdza się wyłącznie podczas spokojnej jazdy.
W zestawieniu postawiliśmy na maksymalną różnorodność modeli – zarówno pod względem klas, do których należą opisywane auta, jak też przedziałów cenowych.