Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Citroen C2 w ruchu

Używany Citroen C2 – mały, ale z aspiracjami. Wersje sportowe mają zadatki na klasyka

archiwum

Używany Citroen C2 – mały, ale z aspiracjami. Wersje sportowe mają zadatki na klasyka

Na początku XXI wieku można było w miejskim aucie spotkać większą paletę silników niż dziś w niektórych popularnych SUV-ach. Choć Citroen C2 to niewielki samochód, ma dużo plusów.

Citroen C2

  • Lata produkcji: 2003-2009 (wersja dostawcza Enterprise do 2011 r.)
  • Ceny: od 4000 zł

Ciężko uwierzyć, że Citroen C2 ma już ponad 20 lat. Spora w tym zasługa włoskiego projektanta Donato Coco, który stworzył też Xsarę Picasso czy dzielące z C2 płytę podłogową pierwsze C3. Co ciekawe, Włoch zaprojektował później też m.in. nadwozie dla Ferrari 458.

Tablica przyrządów jest prawie identyczna jak w C3. Ale ciężko narzekać, bo okazuje się poprawnie spasowana i prosta w obsłudze. Ale w przeciwieństwie do C3 tutaj szyby zawsze są sterowane elektrycznie, nawet w najtańszych odmianach. Zresztą wyposażenie jest mocną stroną sporej części C2 na rynku.

Citroen C2: wnętrze

Z przodu jest przestronnie, jak na auto miejskie fotele są wystarczające. Z tyłu zamontowano dwa niezależne sziedzenia. Są dość obszerne, problem w tym, że po odsunięciu do przodu przednich foteli i tak dorosłym trudno wsiąść do tyłu.

Olbrzymim plusem jest możliwość przesuwania tylnych siedzeń, składania ich oparć, a nawet oparć z siedziskami do pionu. Dzięki temu malutki bagażnik można zwiększyć do zaskakująco sporych rozmiarów.

Citroen C2: nadwozie

Nadwozie C2 mogło być jedynie trzydrzwiowe. Nietypowo rozwiązano kwestię dostępu do bagażnika. Oddzielnie otwiera się tylna szyba (w górę) i reszta pokrywy (w dół). Ta ostatnia część ma udźwig do 100 kg i może służyć za ławeczkę. Taka konstrukcja sprawdza się na wąskich parkingach.

Citroen C2 jest jak na tę klasę dość odporny na korozję. Przed zakupem warto jednak obejrzeć dół przednich podłużnic czy podłogę w tylnej części.

Citroen C2: wrażenia z jazdy

Spokrewniony model C3 mocno przechylał się na zakrętach i nie lubił dynamicznej jazdy. C2 jest zupełnie inne. Niezależnie od wersji silnikowej mały Citroen zaskakuje pewnym prowadzeniem i dość niewielkimi przechyłami nadwozia.  Ale tłumienie nierówności wciąż pozostaje na wysokim poziomie.

Citroen C2: silniki bazowe

Miejskiego Citroena wyróżnia duży wybór niezłych silników. Najsłabszy benzynowy 1.1 to prosta i sprawdzona jednostka. Podobnie jest z ośmiozaworową 1.4. Żadna z nich nie jest mistrzem dynamiki, ale pracują kulturalnie i nie boją się niskich obrotów. W razie potrzeby mogą być też zasilane LPG.

Mocniejszy, szesnatozaworowy silnik 1.4 występował jedynie ze skrzynią zautomatyzowaną Sensodrive, podobnie słabszy 1.6 (109 KM). O ile do samych jednostek nie ma większych zastrzeżeń, to układ sterowania skrzyniami czasami bywa zawodny. Jednak ich naprawy nie są już takim problemem jak przed laty. Warto pamiętać, że zmieniają przełożenia dość ospale.

Citroen C2: usportowiony VTS

Usportowiona wersja VTS była bardzo chwalona przez dziennikarzy, nie inaczej było później wśród użytkowników. 122-konna jednostka zapewnia doskonałą dynamikę C2. A dzisiaj, w czasach doładowanych silników, dodatkowo cieszy wysokoobrotowa charakterystyka VTS. Do tego ta wersja, tak jak kiedyś Saxo, pozwala na zabawę tylną osią na granicy przyczepności.

Citroen C2: oszczędne diesle

Dynamiczna jest też odmiana 1.6 HDi, tyle że poza Francją w zasadzie nie występuje. Oszczędna wersja 1.4 HDi (ją też oferowano ze skrzynią Sensodrive) potrafi być za to bardzo tania. Niestety często wynika to z faktu, że mały diesel wymaga już sporych nakładów.

Układ rozrządu wszystkich C2 napędza pasek – uwaga, nie jest zbyt trwały. Zdarzają się również drobne problemy z elektroniką, na szczęście to proste w naprawach auta.

Dane techniczne 1.1 1.4 VTS 1.4 HDi
Silnik benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel
Pojemność skokowa 1124 cm3 1360 cm3 1587 cm3 1398 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8 R4/8 R4/16 R4/8
Moc maksymalna 60 KM/5500 73 KM/5400 122 KM/6500 68 KM/4000
Maks. moment obrotowy 94 Nm/3300 116 Nm/3300 143 Nm/3750 150 Nm/1750
Osiągi
Prędkość maksymalna 158 km/h 169 km/h 202 km/h 166 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 16,1 s 13,6 s 8,3 s 13,5 s
Średnie zużycie paliwa 5,8 l/100 km 6,0 l/100 km 6,9 l/100 km 4,1 l/100 km

Citroen C2: historia modelu

  • 2003: koniec produkcji Saxo, debiut C2 z silnikami 1.1, 1.4, 1.6 (109 KM) 
  • 2004: pojawiają się wersje 1.4 HDi oraz VTS 
  • 2005: lifting, nowe tylne reflektory
  • 2006: słabszy silnik 1.6 zastępuje 1.4 16V (88 KM) łączony tylko ze skrzynią Sensodrive, debiut 1.6 HDi (109 KM)
  • 2008: drugi, wyraźniejszy lifting, diesel 1.4 HDi osiąga 160 zamiast 150 Nm
  • 2009: koniec produkcji odmian osobowych
  • 2011: zakończenie produkcji dostawczej odmiany C2, w gamie pozostaje C1

Citroen C2: typowe usterki

  • Nietrwała instalacja elektryczna, często dochodzi do awarii alternatorów
  • Korozja tylnej klapy (części z szybą)
  • W zautomatyzowanych skrzyniach Sensodrive zawodzą siłowniki sprzęgła
  • Silniki benzynowe mogą zużywać olej
  • Awarie układu zapłonowego, sond lambda, czasami też przepustnic

Citroen C2: sytuacja rynkowa

Prawie 25% ofert stanowią wersje wysokoprężne, ale cieszą się niskim popytem. C2 z 1.6 HDi to biały kruk, u nas bardzo trudno je spotkać. Znacznie łatwiej o auta ze skrzynią zautomatyzowaną. Na różnych rynkach oferowano limitowane wersje C2, najciekawsze to „by Loeb” i luksusowa „So Chic”.

Citroen C2: orientacyjne ceny rynkowe (w zł)
4000-5000 Diesle 1.4 HDi lub benzynowe 1.1. Raczej tylko auta wymagające pewnych inwestycji.
7500-10 000 Zadbane benzynowe 1.4, czasami ze skrzynią zautomatyzowaną. Raczej przedliftowe.
od 14 000 Najmocniejsze odmiany VTS. Czasami zdarzają się egzemplarze przygotowane do sportu.

PODSUMOWANIE

Citroen zawsze potrafił zrobić auta odmienne od konkurentów. Mimo że C2 jest typowym samochodem miejskim, ma sporo charakteru, udane podwozie i porządną paletę silników. Przy tym całkiem trwałą i prostą mechanikę.

Ocena: 4/5

Czytaj także