Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes SEC (C126) w ruchu

Używany Mercedes SEC (C126) – nigdy się nie zestarzeje. To auto zaprojektowane dla najbardziej wymagających, bez patrzenia na koszty

fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Używany Mercedes SEC (C126) – nigdy się nie zestarzeje. To auto zaprojektowane dla najbardziej wymagających, bez patrzenia na koszty

Mercedes SEC – jeździli nim aktorzy, kierowcy F1, bankierzy i gangsterzy. Zaprojektowali go genialny stylista i doskonali inżynierowie, a księgowych koncernu nikt nie pytał o zdanie. Nadal kosztuje majątek i jest w pełni tego warty – zobacz dlaczego.

Mercedes SEC (C126)

  • Lata produkcji: 1981-1991
  • Ceny: od 40 000 zł

W latach 90. i na początku następnej dekady koncern ze Stuttgartu poszedł z oszczędnościami zbyt daleko. Klienci narzekali na spadek jakości, nie tylko w kwestii zabezpieczenia blach przed korozją.

Mercedes SEC (C126): jakość za wszelką cenę

Pod koniec lat 70. o jakości produktu nie decydowali jednak księgowi. Gdy na rynek wjechała w 1979 roku nowa klasa S (W126), nikt nie myślał o cięciu kosztów i celowym postarzaniu produktu. Rolę luksusowego coupe pełnił wówczas oparty na przedłużonej płycie SL-a model SLC. Ale nie cieszył się takim powodzeniem, jak oczekiwano, postanowiono więc stworzyć następcę, opartego na nowoczesnej klasie S.

Mercedes SEC (C126): dzieło specjalistów

Nazwa SEC pochodzi od słów „S Klasse Einspritzmotor Coupé" (Klasa S Coupe z wtryskowym silnikiem). Za projekt nadwozia odpowiada jeden z najznamienitszych projektantów w historii. Bruno Sacco tworzył dla Ghii, Pininfariny, a w Mercedesie trafił pod skrzydła Friedricha Geigera, twórcy legendarnego 300 SL, później go zastępując. Sacco zaprojektował potężne, ale smukłe i oszczędne w formie coupe, które stało się ikoną, nie tylko lat 80. Status SEC-a nie minął do dzisiaj.

Mercedes SEC (C126): zatwierdzony przez Sennę

Nietrudno zrozumieć, dlaczego SEC-a wybierały osoby majętne i gwiazdy. Ale dlaczego użytkowali to coupe stworzone z myślą o najwyższym komforcie również Ayrton Senna czy inna legenda F1 Nigel Mansell? 

C126 świetnie nadaje się do długich i szybkich podróży, ale mimo swojego relaksującego charakteru jest nadzwyczaj kompetentne na drodze. Z początku może się wydawać, że łatwo osiągnąć limit możliwości układu jezdnego. Ale im szybciej się jedzie, tym SEC bardziej zaskakuje stabilnością. To zasługa doskonałego układu jezdnego, ale i (jak na dzisiejsze standardy) stosunkowo niskiej masy – od 1585 do 1760 kg.

mercedes sec c126_w zakrecie
SEC nie powstał do szybkiej jazdy po zakrętach, ale limity jego układu jezdnego leżą bardzo daleko.
Rafał Andrzejewski/Motor

Mercedes SEC (C126): solidne nadwozie

Do tego poziom bezpieczeństwa był z najwyższej półki. Seryjny ABS, obecne w wielu egzemplarzach poduszki powietrzne to jedno. Ale bardzo dużo uwagi poświęcono też kontrolowanym strefom zgniotu.

Po latach trzeba też docenić niezłe zabezpieczenie przed korozją. Jednak nie doskonałe, dlatego inspekcja zakamarków płyty podłogowej czy pod listwami nadwozia powinna być przed zakupem bardzo dokładna.

Mercedes SEC (C126): trwała konstrukcja silnika

mercedes sec c126_silnik

Trwałość mechaniczna jest wysoka, z reguły problemy sprawiają układ wtryskowy i zapłonowy.

Rafał Andrzejewski/Motor

Silniki (jedynie V8) i układy napędowe są ponadprzeciętnie trwałe, ale trzeba pamiętać, że najmłodsze egzemplarze mają 33 lata. Główne problemy dotyczą układów wtryskowych (naprawy nie są tanie) i zapłonowych. W najsłabszej wersji 380 układ rozrządu napędzał jednorzędowy łańcuch, z którym bywały problemy. Ale po latach są raczej rozwiązane. Czasami dokonywano modyfikacji i wymieniano go na dwurzędowy łańcuch, jak w pozostałych wersjach.

Mercedes SEC (C136): silniki, osiągi, zużycie paliwa
Dane techniczne 380 SEC 420 SEC* 500 SEC 500 SEC* 560 SEC*
Silnik benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy
Pojemność skokowa 3818 cm3 4196 cm3 4973 cm3 4973 cm3 5547 cm3
Układ cylindrów/zawory V8/16 V8/16 V8/16 V8/16 V8/16
Moc maksymalna 204 KM/5250 224 KM/5400 231 KM/4250 252 KM/5200 279 KM/5200
Maksymalny moment obrotowy 315 Nm/3250 325 Nm/4000 405 Nm/3000 390 Nm/3750 430 Nm/3750
Osiągi
Prędkość maksymalna 210 km/h 220 km/h 225 km/h 230 km/h 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s 8,3 s 8,1 s 7,5 s 7,2 s
Średnie zużycie paliwa 11,1 l/100 km 11,9 l/100 km 12,1 l/100 km 12,4 l/100 km 14,1 l/100 km
* Po liftingu moc mogła znacznie się różnic zależnie od tego, czy auta miały katalizator i na jaki rynek je wyprodukowano

C126 trapi trochę typowych problemów mniejszego kalibru (zużyte czujniki ABS-u, wycieki z pomp wspomagania, kosztowne awarie klimatyzacji). Ale większym problemem jest dostępność elementów wnętrza w dobrym stanie (m.in. drewnianych dekorów). Takie części tworzą dzisiaj często małe manufaktury, ale nie jest tanio.

Mercedes SEC (C126): ceny nie na każdą kieszeń

Rozrzut cen jest duży. Zdecydowanie polecamy szukać aut w stanie oryginalnym, nie trzeba bać się dużych przebiegów. Przez lata droższe były modele poliftingowe, ale na zachodzie się to wyrównuje.

Mercedes SEC (C126): historia modelu

  • 1979: debiut klasy S typoszeregu W126
  • 1981: koniec produkcji coupe SLC, pojawia się oparte na W126 coupe SEC (C126), w wersjach 380 oraz 500
  • 1986: lifting nadwozia, poduszka powietrzna dla kierowcy staje się seryjna, wersję 380 zastępuje 420, odmiana 500 jest mocniejsza, do gamy coupe dołącza wariant 560
  • 1989: airbag pasażera staje się standardem, nowe fotele
  • 1991: koniec produkcji C126 oraz W126

Mercedes SEC (C126): typowe usterki

  • Problemy z odpalaniem, nierówna praca zimnego silnika to skutek zużytych wtryskiwaczy, warto też sprawdzić zapłon
  • Korozja pod tylną szybą, pod listwami na przednich błotnikach i drzwiach
  • Awarie klimatyzacji – bywają kosztowne do usunięcia, układ jest skomplikowany
  • Rozwarstwiają się tylne szyby 
  • Zdarzają się zepsute bębenki w licznikach głównych przebiegu

Mercedes SEC (C126): sytuacja rynkowa

Jak na starsze auto, a do tego drogie, wybór jest szeroki. SEC jest dużo droższy niż sedan. Dominują egzemplarze z USA, z reguły wymagają większych nakładów, ale sporo z nich nie ma problemów z blacharką. Warto na początku sprawdzić, czy auto ma opłaconą akcyzę lub zostało z niej zwolnione.

Używany Mercedes SEC (C136): orientacyjne ceny rynkowe (w zł)
Zakresy cen Na co można liczyć?
40 000-50 000 Niezarejestrowane auta z USA. Wyglądają nieźle, ale ciężko zweryfikować ich mechanikę.
70 000-90 000 Zarejestrowane w kraju, sprawne mechanicznie, z dobrą blacharką. Ładne, ale nie idealne.
105 000-125 000 Można mieć wysokie wymagania. Zdarzają się egzemplarze świetne blacharsko, z oryginalnym lakierem.

Mercedes SEC (C126): podsumowanie

mercedes sec c126_tyl

Komfortem jazdy na kiepskich drogach SEC jest w stanie zawstydzić nawet nowoczesne SUV-y, o dzisiejszych luksusowych limuzynach nie wspominając.

Rafał Andrzejewski/Motor

SEC powstał dla najbardziej wymagających. Był drogi w zakupie oraz w utrzymaniu. W obu tych kwestiach nic się nie zmieniło. Ale taka jest cena jeżdżenia autem, w którego projektowanie nie mieszali się księgowi.  

Ocena: 4/5

Czytaj także