Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Salon Samochodowy Pekin 2014

10 lat temu w „Motorze” – nowości z salonu samochodowego w Pekinie. Prawie bez… chińskich marek

10 lat temu w „Motorze” – nowości z salonu samochodowego w Pekinie. Prawie bez… chińskich marek

Targi w Pekinie w 2014 roku obfitowały w bardzo ciekawe debiuty. I były to jeszcze auta marek bardzo dobrze u nas znanych. 10 lat później zginą w morzu nowości bezpośrednio z Chin. Widać rewolucję rynkową, która dokonała się w ciągu ostatniej dekady.

Zacznijmy od przypomnienia treści artykułu z „Motoru" sprzed dziesięciu lat, zobaczmy, jak poważnie traktowano już wtedy chiński rynek, choć raczej postrzegano go jako dobre miejsce do ekspansji dla europejskich czy amerykańskich producentów. 

„Rynek samochodów w Chinach jest największy na świecie. W zeszłym roku (czyli 2013) sprzedano na nim niemal 22 mln szt. aut. Nic zatem dziwnego, że wszyscy liczący się światowi producenci chcą być na nim obecni – sprzedawać, ale i produkować samochody na miejscu. O skali biznesu samochodowego w Państwie Środka może np. świadczyć liczba dealerów grupy VW, która obecnie liczy ok. 2,5 tys. punktów (docelowo 3 tys.). 

Na znaczeniu zyskują także targi samochodowe w Chinach. Doskonałym przykładem jest tegoroczny salon w Pekinie. Premiery miały na nim nie tylko samochody seryjne przeznaczone na miejscowy rynek, ale i koncepty marek premium.”

Ciągle największy rynek świata

A jak sytuacja wygląda dzisiaj? W zeszłym roku w Chinach zarejestrowano blisko 26 milionów nowych aut (rynkowy rekord został ustanowiony w 2017 r. na poziomie 29,1 mln pojazdów) – to ciągle największy rynek motoryzacyjny na świecie. Dla odniesienia: drugie na liście Stany Zjednoczone osiągają wynik na poziomie 15,5 mln aut.

Lider eksportu aut

Chiny stały się też największym światowym eksporterem samochodów. Jeszcze w 2021 roku zajmował trzecią pozycję, rok później wskoczył na drugą, pokonując Niemcy, aż w końcu wysunął się na prowadzenie, strącając z najwyższego stopnia podium Japonię. W świat z Chin wysłano w 2023 roku 4,91 miliona aut. W sumie wszystkich aut w Państwie Środka powstało ponad 30 milionów.

Prymus elektromobilności

Co ciekawe, choć to w Europie i Stanach Zjednoczonych przykłada się największą wagę do redukcji emisji dwutlenku węgla, to Chiny, które sprawy nie traktują raczej priorytetowo, są największym rynkiem zbytu pojazdów elektrycznych. Dodatkowo 1/4 rekordowego eksportu to pojazdy elektryczne lub hybrydowe. 

Zachęcamy też do zakupu „Motoru” nr 20 z 2024, który trafi do sprzedaży już niebawem, 13 maja. Zamieściliśmy tam naszą relację z najnowszej edycji salonu samochodowego w Pekinie. Uwaga, spoiler alert: znalezienie tam pojazdów marek spoza Chin będzie wielkim wyzwaniem. To zupełnie inny świat. A na koniec wróćmy jeszcze do wystawy sprzed 10 lat.

Nowości z salonu samochodowego Pekin 2014 

targi w pekinie 2014_vw passat coupe

Volkswagen New Midsize Coupe – czterodrzwiowy prototypowy sedan o cechach coupe, o rozmiar mniejszy od Volkswagena CC (dawniej Passat CC). Zbudowano go na płycie MQB.

targi w pekinie 2014_Peugeot_408
Peugeot 408 – kompaktowy sedan, który wypełni w Chinach lukę miedzy 301 a 508. Model o tej nazwie pozostaje w ofercie do dziś, choć technicznie różni się już od widocznej tu odmiany.
targi w pekinie 2014_mini paceman
Mini Paceman – na salonie miał miejsce debiut wersji po delikatnym face liftingu.
targi w pekinie 2014_hyundai ix25
Hyundai ix25 – prototypowy miejski SUV, tylko minimalnie większy od Kii Soul. Auto na globalnych rynkach sprzedawane było też pod nazwą Creta, wytwarzano je do 2021 roku.
targi w pekinie 2014_ford escort
Ford Escort – budżetowy, kompaktowy sedan zaprojektowany specjalnie dla Chin. Produkowano go do 2023 roku.
targi w pekinie 2014_ford everest
Ford Everest – wizja przyszłego 7-osobowego SUV-a przeznaczonego na rynek Chin. Wizja weszła w życie, auto produkowano do 2022 r, a nazwa w użytku jest do dziś.
targi w pekinie 2014_chevrolet cruze
Chevrolet Cruze II – Chiny to pierwszy kraj, w którym go pokazano. Do nas nie trafił.
targi w pekinie 2014_denza
Denza – elektryczne auto będące owocem współpracy z Daimlerem. Zasięg do 300 km. Elektryki były pełną egzotyką.
targi w pekinie 2014_bmw
BMW Future Luxury – wizja, która daje przedsmak tego, jak może wyglądać seria 7 (oj tak, prorocze słowa).
targi w pekinie 2014_audi tt concept
Audi TT offroad concept – tak mógłby wyglądać sportowy kompaktowy crossover. Ale nigdy nie wyglądał.

Czytaj także