Kompaktowy przebój Audi przeszedł face lifting. Sprawdzamy, jak zmiany wpłynęły na formę A3 i jego usportowionej odmiany – S3. Ta ostania zdecydowanie kradnie show.
Gama Audi jest bogata, ale to właśnie kompaktowe A3 jest jej największą gwiazdą, bo żaden inny model tej marki nie sprzedaje się w Europie równie dobrze, jak ono. Co więcej, nie ma też żadnego BMW czy Mercedesa, który byłby przed „A-trójką”.
Bestseller Audi przeszedł niedawno modernizację i mieliśmy już okazję jeździć samochodami po liftingu. Najbardziej widoczne są zmiany w wyglądzie przodu – zdecydowanie przeprojektowano przede wszystkim grill (znaczek wychodzi teraz poza jego obrys) oraz zderzak. Matrycowe reflektory otrzymały z kolei funkcję wyboru spośród czterech wzorów świateł do jazdy dziennej. Z tyłu inaczej wyglądają zderzak oraz wnętrza lamp. Nowe są także cztery kolory lakierów czy wzory felg.
W kabinie trudniej dostrzec zmiany, bo poza inaczej wyglądającym wybierakiem biegów dotyczą one w zasadzie detali, jak materiały dekoracyjne na desce rozdzielczej (może to być m.in. Alcantara), chromowany pasek na nawiewach powietrza czy oświetlenie nastrojowe, które może obejmować także boczki drzwiowe.
Z ciekawych nowych rozwiązań warto wspomnieć o tym, że działanie niektórych funkcji auta da się uruchomić za opłatą już po jego kupnie (poprzez aplikację Audi), wtedy gdy uznamy, że są nam one potrzebne. I tak można np. przez miesiąc mieć na pokładzie nawigację, adaptacyjny tempomat czy nawet dwustrefową klimatyzację.
Audi A3 weszło do sprzedaży ze znanymi silnikami 1.5 TFSI MHEV oraz 2.0 TDI. Oba rozwijają po 116 lub 150 KM i mogą współpracować z 6-biegową przekładnią manualną lub ze sprawną skrzynią S tronic (diesel 116 KM tylko z „manualem”) i zapewniają nie tylko dobrą dynamikę (szczególnie w mocniejszych wersjach), ale i naprawdę niskie zużycie paliwa, również w przypadku jednostki benzynowej. Ceny najtańszej konfiguracji (ze 116-konnym silnikiem 1.5 TFSI i manualną skrzynią biegów) startują od 122 700 zł.
W tym roku pojawi się także silnik 2.0 TFSI 204 KM oraz hybrydy plug-in o dwóch poziomach mocy. Niewykluczone, że w przyszłym roku trafi na nasz rynek także stylizowana na crossovera wersja A3 allstreet.
Dane techniczne i ceny obecnie oferowanych wersji silnikowych* | 30 TFSI | 35 TFSI | 30 TDI | 35 TDI | S3 |
---|---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo | turbodiesel | turbodiesel | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1498 cm3 | 1498 cm3 | 1968 cm3 | 1968 cm3 | 1984 cm3 |
Ukł. cyl./zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Skrzynia biegów | Man., 6 bieg./aut., 7 bieg. | Man., 6 bieg./aut., 7 bieg. | Man., 6 bieg. | Aut., 7 bieg. | Aut., 7 bieg. |
Moc maksymalna | 116 KM/5000-6000 | 150 KM/5000-6000 | 116 KM/2750-4250 | 150 KM/3000-4200 | 333 KM/5600 |
Maks. moment obrotowy | 220 Nm/1500-3000 | 250 Nm/1500-3500 | 300 Nm/1600-2500 | 360 Nm/1600-2750 | 420 Nm/2100 |
Osiągi | |||||
Prędkość maksymalna** | 205 km/h | 225/226 km/h | 205 km/h | 227 km/h | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7/9,9 s | 8,4/8,1 s | 10,1 s | 8,1 s | 4,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,5-6,1/5,3-5,8 l/100 km | 5,5-6,2/5,2-5,8 l/100 km | 4,4-4,9 l/100 km | 4,8-5,3 l/100 km | 8,4-8,7 l/100 km |
CENA | 122 700/131 900 zł |
131 800/141 000 zł | 139 400 zł |
156 200 zł | 231 800 zł |
* dla wersji Sportback; ** po / dane dla wersji ze skrzynią S tronic |
Podczas prezentacji mieliśmy okazję sprawdzić także, jak sprawuje się na torze udoskonalone, mocniejsze S3. I chodziło tu przede wszystkim o zademonstrowanie działania mechanizmu o nazwie torque splitter (więcej poniżej) i trybu jazdy dynamic plus. W kontrolowanych warunkach można się było przekonać, że pozwalają one na świetną zabawę i głębokie nadsterowne poślizgi.
S3 otrzymało silnik 2.0 TFSI rozwijający 333 KM (+23) oraz 420 Nm (+20). Ponadto zastosowano m.in. wydajniejszy 18-calowy układ hamulcowy, nowy tryb jazdy dynamic plus (wyższe obroty biegu jałowego, ostrzejsza reakcja na gaz, ESP w trybie sport) czy nowe wahacze z przodu. Najważniejszy jest wywodzący się z RS 3 tzw. torque splitter – dwa zespoły sprzęgieł z tyłu płynnie rozdzielające moment obrotowy między kołami.
A3 robi wrażenie jakością materiałów, solidnością montażu i ogólnie wysokim dopracowaniem. Prowadzi się bardzo pewnie, a 150-konne silniki zapewniają mu więcej niż wystarczające osiągi. Dobrze, że w gamie pozostał udany turbodiesel 2.0 TDI, ale różnica w cenie pomiędzy nim a 1.5 TFSI wydaje się wręcz zaporowa.
Wystarczy parę chwil spędzonych na torze z odmianą S3, by przekonać się, jak świetnie współgrają w jej napędzie rozwiązania mechaniczne i elektronika, dając przy tym kierowcy w trybie dynamic plus sporo swobody.
Adam Szczepaniak, „Motor”