Kompaktowy przebój Audi przeszedł face lifting. Sprawdzamy, jak zmiany wpłynęły na formę A3 i jego usportowionej odmiany – S3. Ta ostania zdecydowanie kradnie show.
Gama Audi jest bogata, ale to właśnie kompaktowe A3 jest jej największą gwiazdą, bo żaden inny model tej marki nie sprzedaje się w Europie równie dobrze, jak ono. Co więcej, nie ma też żadnego BMW czy Mercedesa, który byłby przed „A-trójką”.
Bestseller Audi przeszedł niedawno modernizację i mieliśmy już okazję jeździć samochodami po liftingu. Najbardziej widoczne są zmiany w wyglądzie przodu – zdecydowanie przeprojektowano przede wszystkim grill (znaczek wychodzi teraz poza jego obrys) oraz zderzak. Matrycowe reflektory otrzymały z kolei funkcję wyboru spośród czterech wzorów świateł do jazdy dziennej. Z tyłu inaczej wyglądają zderzak oraz wnętrza lamp. Nowe są także cztery kolory lakierów czy wzory felg.
W kabinie trudniej dostrzec zmiany, bo poza inaczej wyglądającym wybierakiem biegów dotyczą one w zasadzie detali, jak materiały dekoracyjne na desce rozdzielczej (może to być m.in. Alcantara), chromowany pasek na nawiewach powietrza czy oświetlenie nastrojowe, które może obejmować także boczki drzwiowe.
Z ciekawych nowych rozwiązań warto wspomnieć o tym, że działanie niektórych funkcji auta da się uruchomić za opłatą już po jego kupnie (poprzez aplikację Audi), wtedy gdy uznamy, że są nam one potrzebne. I tak można np. przez miesiąc mieć na pokładzie nawigację, adaptacyjny tempomat czy nawet dwustrefową klimatyzację.
W kabinie zmiany są kosmetyczne. System multimedialny umożliwia korzystanie z wbudowanych aplikacji, np. popularnych muzycznych. / Audi
Audi A3 weszło do sprzedaży ze znanymi silnikami 1.5 TFSI MHEV oraz 2.0 TDI. Oba rozwijają po 116 lub 150 KM i mogą współpracować z 6-biegową przekładnią manualną lub ze sprawną skrzynią S tronic (diesel 116 KM tylko z „manualem”) i zapewniają nie tylko dobrą dynamikę (szczególnie w mocniejszych wersjach), ale i naprawdę niskie zużycie paliwa, również w przypadku jednostki benzynowej. Ceny najtańszej konfiguracji (ze 116-konnym silnikiem 1.5 TFSI i manualną skrzynią biegów) startują od 122 700 zł.
W tym roku pojawi się także silnik 2.0 TFSI 204 KM oraz hybrydy plug-in o dwóch poziomach mocy. Niewykluczone, że w przyszłym roku trafi na nasz rynek także stylizowana na crossovera wersja A3 allstreet.
Dane techniczne i ceny obecnie oferowanych wersji silnikowych* | 30 TFSI | 35 TFSI | 30 TDI | 35 TDI | S3 |
---|---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo | turbodiesel | turbodiesel | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1498 cm3 | 1498 cm3 | 1968 cm3 | 1968 cm3 | 1984 cm3 |
Ukł. cyl./zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Skrzynia biegów | Man., 6 bieg./aut., 7 bieg. | Man., 6 bieg./aut., 7 bieg. | Man., 6 bieg. | Aut., 7 bieg. | Aut., 7 bieg. |
Moc maksymalna | 116 KM/5000-6000 | 150 KM/5000-6000 | 116 KM/2750-4250 | 150 KM/3000-4200 | 333 KM/5600 |
Maks. moment obrotowy | 220 Nm/1500-3000 | 250 Nm/1500-3500 | 300 Nm/1600-2500 | 360 Nm/1600-2750 | 420 Nm/2100 |
Osiągi | |||||
Prędkość maksymalna** | 205 km/h | 225/226 km/h | 205 km/h | 227 km/h | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7/9,9 s | 8,4/8,1 s | 10,1 s | 8,1 s | 4,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,5-6,1/5,3-5,8 l/100 km | 5,5-6,2/5,2-5,8 l/100 km | 4,4-4,9 l/100 km | 4,8-5,3 l/100 km | 8,4-8,7 l/100 km |
CENA | 122 700/131 900 zł |
131 800/141 000 zł | 139 400 zł |
156 200 zł | 231 800 zł |
* dla wersji Sportback; ** po / dane dla wersji ze skrzynią S tronic |
Podczas prezentacji mieliśmy okazję sprawdzić także, jak sprawuje się na torze udoskonalone, mocniejsze S3. I chodziło tu przede wszystkim o zademonstrowanie działania mechanizmu o nazwie torque splitter (więcej poniżej) i trybu jazdy dynamic plus. W kontrolowanych warunkach można się było przekonać, że pozwalają one na świetną zabawę i głębokie nadsterowne poślizgi.
S3 otrzymało silnik 2.0 TFSI rozwijający 333 KM (+23) oraz 420 Nm (+20). Ponadto zastosowano m.in. wydajniejszy 18-calowy układ hamulcowy, nowy tryb jazdy dynamic plus (wyższe obroty biegu jałowego, ostrzejsza reakcja na gaz, ESP w trybie sport) czy nowe wahacze z przodu. Najważniejszy jest wywodzący się z RS 3 tzw. torque splitter – dwa zespoły sprzęgieł z tyłu płynnie rozdzielające moment obrotowy między kołami.
A3 robi wrażenie jakością materiałów, solidnością montażu i ogólnie wysokim dopracowaniem. Prowadzi się bardzo pewnie, a 150-konne silniki zapewniają mu więcej niż wystarczające osiągi. Dobrze, że w gamie pozostał udany turbodiesel 2.0 TDI, ale różnica w cenie pomiędzy nim a 1.5 TFSI wydaje się wręcz zaporowa.
Wystarczy parę chwil spędzonych na torze z odmianą S3, by przekonać się, jak świetnie współgrają w jej napędzie rozwiązania mechaniczne i elektronika, dając przy tym kierowcy w trybie dynamic plus sporo swobody.
Adam Szczepaniak, „Motor”