Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi A3 (2024) – tył

Jeździliśmy Audi A3 i S3 po liftingu. Zmieniło się naprawdę sporo

Jeździliśmy Audi A3 i S3 po liftingu. Zmieniło się naprawdę sporo

Kompaktowy przebój Audi przeszedł face lifting. Sprawdzamy, jak zmiany wpłynęły na formę A3 i jego usportowionej odmiany – S3. Ta ostania zdecydowanie kradnie show.

  • Zmieniony design
  • Nadal w wersjach hatchback oraz sedan
  • Na początek: silniki 116 i 150 KM (zarówno benzynowe, jak i Diesla) w A3 oraz 333 KM w S3
  • Niektóre opcje wyposażenia – w abonamencie
  • Ceny od 122 700 zł

Gama Audi jest bogata, ale to właśnie kompaktowe A3 jest jej największą gwiazdą, bo żaden inny model tej marki nie sprzedaje się w Europie równie dobrze, jak ono. Co więcej, nie ma też żadnego BMW czy Mercedesa, który byłby przed „A-trójką”.

Po czym poznasz, że to nowe Audi A3?

Bestseller Audi przeszedł niedawno modernizację i mieliśmy już okazję jeździć samochodami po liftingu. Najbardziej widoczne są zmiany w wyglądzie przodu – zdecydowanie przeprojektowano przede wszystkim grill (znaczek wychodzi teraz poza jego obrys) oraz zderzak. Matrycowe reflektory otrzymały z kolei funkcję wyboru spośród czterech wzorów świateł do jazdy dziennej. Z tyłu inaczej wyglądają zderzak oraz wnętrza lamp. Nowe są także cztery kolory lakierów czy wzory felg.

Audi A3 2024 przód
Jednym z nowych lakierów wprowadzonych do A3 jest widoczny na zdjęciach zielony o nazwie district metalik. 

W kabinie trudniej dostrzec zmiany, bo poza inaczej wyglądającym wybierakiem biegów dotyczą one w zasadzie detali, jak materiały dekoracyjne na desce rozdzielczej (może to być m.in. Alcantara), chromowany pasek na nawiewach powietrza czy oświetlenie nastrojowe, które może obejmować także boczki drzwiowe.

Z ciekawych nowych rozwiązań warto wspomnieć o tym, że działanie niektórych funkcji auta da się uruchomić za opłatą już po jego kupnie (poprzez aplikację Audi), wtedy gdy uznamy, że są nam one potrzebne. I tak można np. przez miesiąc mieć na pokładzie nawigację, adaptacyjny tempomat czy nawet dwustrefową klimatyzację.

Audi A3 – silniki. Starzy i nowi znajomi

Audi A3 weszło do sprzedaży ze znanymi silnikami 1.5 TFSI MHEV oraz 2.0 TDI. Oba rozwijają po 116 lub 150 KM i mogą współpracować z 6-biegową przekładnią manualną lub ze sprawną skrzynią S tronic (diesel 116 KM tylko z „manualem”) i zapewniają nie tylko dobrą dynamikę (szczególnie w mocniejszych wersjach), ale i naprawdę niskie zużycie paliwa, również w przypadku jednostki benzynowej. Ceny najtańszej konfiguracji (ze 116-konnym silnikiem 1.5 TFSI i manualną skrzynią biegów) startują od 122 700 zł.

Audi A3 2024 silnik 1.5-TSI
Benzynowa jednostka 1.5 TSI wspierana przez instalację mikrohybrydową w mocniejszej wersji rozwija 150 KM. To optymalne źródło napędu dla A3 – dynamiczne i niepaliwożerne.
Audi

W tym roku pojawi się także silnik 2.0 TFSI 204 KM  oraz hybrydy plug-in o dwóch poziomach mocy. Niewykluczone, że w przyszłym roku trafi na nasz rynek także stylizowana na crossovera wersja A3 allstreet.

Dane techniczne i ceny obecnie oferowanych wersji silnikowych* 30 TFSI 35 TFSI 30 TDI 35 TDI S3
Silnik  benzynowy, turbo benzynowy, turbo turbodiesel turbodiesel benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1498 cm3 1498 cm3 1968 cm3 1968 cm3 1984 cm3
Ukł. cyl./zawory R4/16 R4/16 R4/16 R4/16 R4/16
Skrzynia biegów Man., 6 bieg./aut., 7 bieg. Man., 6 bieg./aut., 7 bieg. Man., 6 bieg. Aut., 7 bieg. Aut., 7 bieg.
Moc maksymalna 116 KM/5000-6000 150 KM/5000-6000 116 KM/2750-4250 150 KM/3000-4200 333 KM/5600
Maks. moment obrotowy 220 Nm/1500-3000 250 Nm/1500-3500 300 Nm/1600-2500 360 Nm/1600-2750 420 Nm/2100
Osiągi
Prędkość maksymalna** 205 km/h 225/226 km/h 205 km/h 227 km/h 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7/9,9 s 8,4/8,1 s 10,1 s 8,1 s 4,7 s
Średnie zużycie paliwa 5,5-6,1/5,3-5,8 l/100 km 5,5-6,2/5,2-5,8 l/100 km 4,4-4,9 l/100 km 4,8-5,3 l/100 km 8,4-8,7 l/100 km
CENA 122 700/131 900 zł
131 800/141 000 zł 139 400 zł
156 200 zł 231 800 zł
* dla wersji Sportback; ** po / dane dla wersji ze skrzynią S tronic          

Podczas prezentacji mieliśmy okazję sprawdzić także, jak sprawuje się na torze udoskonalone, mocniejsze S3. I chodziło tu przede wszystkim o zademonstrowanie działania mechanizmu o nazwie torque splitter (więcej poniżej) i trybu jazdy dynamic plus. W kontrolowanych warunkach można się było przekonać, że pozwalają one na świetną zabawę i głębokie nadsterowne poślizgi.

Sportowa wersja S3 – mocniejsza i z rozwiązaniami zaczerpniętymi z topowego RS 3

Audi S3 sedan (202) bok
Audi

S3 otrzymało silnik 2.0 TFSI rozwijający 333 KM (+23) oraz 420 Nm (+20). Ponadto zastosowano m.in. wydajniejszy 18-calowy układ hamulcowy, nowy tryb jazdy dynamic plus (wyższe obroty biegu jałowego, ostrzejsza reakcja na gaz, ESP w trybie sport) czy nowe wahacze z przodu. Najważniejszy jest wywodzący się z RS 3 tzw. torque splitter – dwa zespoły sprzęgieł z tyłu płynnie rozdzielające moment obrotowy między kołami. 

Audi A3/S3 (2024) ekran tryby jazdy
Po wybraniu trybu dynamic można aktywować nowy – dynamic plus (prawy górny róg ekranu). W efekcie m.in. ESP interweniuje później, pozwalając na poślizg.

Audi A3 i S3 po face liftingu– naszym zdaniem

A3 robi wrażenie jakością materiałów, solidnością montażu i ogólnie wysokim dopracowaniem. Prowadzi się bardzo pewnie, a 150-konne silniki zapewniają mu więcej niż wystarczające osiągi. Dobrze, że w gamie pozostał udany turbodiesel 2.0 TDI, ale różnica w cenie pomiędzy nim a 1.5 TFSI wydaje się wręcz zaporowa.

ocena 4,5/5

Wystarczy parę chwil spędzonych na torze z odmianą S3, by przekonać się, jak świetnie współgrają w jej napędzie rozwiązania mechaniczne i elektronika, dając przy tym kierowcy w trybie dynamic plus sporo swobody.

Adam Szczepaniak, „Motor”

Czytaj także