Najnowszy raport ACEA pokazuje, jak wielkie różnice w dostępie do punktów ładowania aut elektrycznych mają miejsce w poszczególnych krajach Starego Kontynentu.
Choć brzmi to wręcz niewiarygodnie, w 10 krajach Unii Europejskiej nie ma nawet jednego ogólnie dostępnego punktu ładowania samochodów elektrycznych przypadającego na 100 kilometrów dróg. Niestety, wśród tych państw znajduje się Polska, która ze wskaźnikiem 0,4/100 km zajmuje miejsce trzecie od końca. Gorzej jest tylko na Litwie i w Grecji.
Żeby jednak nie było wątpliwości – w większości krajów sytuacja także jest bardzo daleka od optymalnej – w 18 znajduje się mniej niż 5 ładowarek na 100 km, a w zaledwie w czterech – więcej niż 10.
Można by było wprawdzie przyjąć, że sprawa z czasem sama się rozwiąże i po prostu tam, gdzie sieć będzie się szybciej rozwijać, nastąpi naturalnie wyraźny wzrost sprzedaży „elektryków”. Tylko że trzeba też pamiętać o planach drastycznego zmniejszenia oferty aut spalinowych przez producentów, a z czasem całkowitego zakazu ich sprzedaży. A to sprawi, że klienci w wielu krajach po prostu stracą możliwość normalnego korzystania z samochodów. Dlatego rozwój infrastruktury ładowania wydaje się najważniejszym i najbardziej palącym problemem szeroko rozumianej elektromobilności.
Obecną sytuację najlepiej obrazuje kontrast pomiędzy Holandią, w której ładowarka znajduje się w zasadzie co dwa kilometry (najlepszy wynik w Unii Europejskiej) a na przykład ośmiokrotnie od niej większą Polską, w której są one usytuowane średnio co 250 km. A to unaocznia, jak ogromny jest rozziew pomiędzy ambitnymi planami polityków a realiami większości krajów.
Jak zaznaczył Eric-Mark Huitema, dyrektor generalny ACEA (organizacji zrzeszającej producentów aut):
W budowaniu infrastruktury musi zostać poczyniony gigantyczny postęp w bardzo krótkim czasie. Jej rozwój, jaki ma miejsce w kilku krajach Europy Zachodniej, jest wprawdzie zachęcający, ale nie może przesłaniać dramatycznie niskiego zagęszczenia ładowarek w innych krajach Wspólnoty.
Kraje, w których jest najwięcej puntów ładowania na 100 km dróg:
Kraje, w których jest najmniej puntów ładowania na 100 km dróg:
Poniżej podajemy pełne dane dotyczące liczby punktów ładowania samochodów elektrycznych na 100 km dróg w 27 krajach Unii Europejskiej, uszeregowanych alfabetycznie (dane ACEA za 2020 r.).
| Państwo | Liczba punktów ładowania na 100 km dróg |
Udział aut elektrycznych w rynku (%) |
|---|---|---|
| Austria | 6,1 | 9,5 |
| Belgia | 5,5 | 10,7 |
| Bułgaria | 0,8 | b.d. |
| Chorwacja | 2,3 | 1,9 |
| Cypr | 0,5 | 0,5 |
| Czechy | 0,9 | 2,5 |
| Dania | 4,4 | 16,4 |
| Estonia | 0,7 | 1,8 |
| Finlandia | 3,3 | 18,1 |
| Francja | 4,1 | 11,2 |
| Grecja | 0,2 | 2,6 |
| Hiszpania | 1,1 | 4,8 |
| Holandia | 47,5 | 25,0 |
| Irlandia | 1,0 | 7,4 |
| Litwa | 0,2 | 1,1 |
| Łotwa | 0,5 | 2,7 |
| Luksemburg | 34,5 | 11,4 |
| Malta | 3,4 | b.d. |
| Niemcy | 19,4 | 13,5 |
| Polska | 0,4 | 1,9 |
| Portugalia | 14,9 | 13,5 |
| Rumunia | 0,5 | 2,2 |
| Słowacja | 2,0 | 1,9 |
| Słowenia | 1,6 | 3,1 |
| Szwecja | 5,0 | 32,2 |
| Węgry | 0,6 | 4,7 |
| Włochy | 5,1 | 4,3 |