Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Ford F-150 Lightning

Elektryczna wersja króla pick-upów – Ford F-150 Lightning

Ford zaprezentował swój najważniejszy amerykański model – pick-up F-150 w wersji napędzanej przez silnik elektryczny.

Są pick-upy i jest Ford F-150. Ten tzw. full size pick-up, o klasę większy niż auta tej klasy oferowane w Europie, jak np. Ford Ranger, od lat jest ulubionym pojazdem swojego segmentu i amerykańskim bestsellerem w ogóle (w zasadzie dotyczy to nie tylko F-150, a całej serii F).

W USA sprzedano go w 2020 r. blisko 800 tys. szt. (dane: Focus2Move) – więcej o ponad 200 tys. szt. niż bezpośrednich rywali – Chevroleta Silverado i Rama, a także o 350 tys. egzemplarzy niż najpopularniejszego auta nie będącego pick-upem, czyli Toyoty RAV4. Dlatego właśnie prezentacja wersji elektrycznej tego pojazdu ma większe znaczenie niż Hummera na prąd czy Tesli Cybertruck.

Ford F-150 (150 jest najmniejszy w gamie serii F) w elektrycznej odmianie otrzymał dodatkowe oznaczenie Lightning, czyli błyskawica (kiedyś tak nazywały się topowe, „usportowione” wersje SVT w modelach 9. i 10. generacji).

Do napędu wykorzystano tutaj dwa silniki – po jednym przy każdej z osi (realizują napęd 4x4, który oferuje 4 tryby: normalny, sportowy, terenowy oraz holowanie/transport). Rozwijają one łącznie 432 lub 571 KM oraz taka samą wartość momentu obrotowego wynoszącą 1050 Nm.

Do wyboru będą dwie baterie (nie podano ich pojemności). Podstawowa, łączona z silnikiem 432 KM ma zapewnić zasięg na poziomie 370 km, a większa, zarezerwowana dla 571-konnej jednostki, pozwoli na przejechanie 480 km. Ładowanie tej mniejszej zajmie – w zależności od źródła prądu – od 14 godzin do 44 minut (15-80%, ładowarka 150 kW), a pojemniejszej – od 19 h do 41 min.

Auto wyposażono w układ umożliwiający zasilanie urządzeń zewnętrznych, co pozwala np. w sytuacji awaryjnej dostarczyć prąd do domu. Np. gdy auto się ładuje, a nastąpi przerwa w dostawie prądu, może automatycznie przejść w tryb przesyłu energii. Do F-150 można także podłączyć różne narzędzia i akcesoria.

Cechami szczególnymi, wyróżniającymi Lightninga na tle innych wariantów F-150, są także m.in. wygospodarowanie pod maską bardzo pojemnego, 400-litrowego bagażnika, a także zastosowanie niezależnego tylnego zawieszenia z wahaczami wleczonymi, sprężynami śrubowymi i stabilizatorem (w pozostałych jest to sztywna oś i resory piórowe).

Ładowność Lightninga wynosi nieco ponad 900 kg – porównywalnie z wersjami benzynowymi. Ciekawostką jest zastosowanie wag pokładowych informujących kierowcę o masie przewożonego ładunku (system jednocześnie kalkuluje zasięg z obciążeniem).

2_16x9
F-150 Lightning ma standardowo dwa silniki elektryczne i napęd 4x4.
Źródło
9_16x9
Tylne diodowe lampy wyglądają inaczej niż w pozostałych odmianach i łączy je pas świetlny. 
Ford
5_16x9
F-150 Lightning wyróżnia się m.in. innym grillem oraz diodowym pasem biegnącym przez całą szerokość przodu auta. Maksymalna masa holowanej przyczepy wynosi od 3,5 do 4,5 tony (w zależności od wielkości akumulatora). 
Ford
11_16x9
Lightning będzie oferowany z dużą 4-drzwiową kabiną i „paką” o długości 170 cm.
Ford
18_16x9
Odmiana XLT otrzyma poziomy 12-calowy ekran, a Lariat i Platinum – widoczny na zdjęciu pionowy, 15,5-calowy.
Ford
16_16x9
Centralny ekran znany jest już z Mustanga Mach-E. Aktualizację będą pobierane zdalnie.
Ford
23_16X9
Nawet w pick-upach pojawiają się cyfrowe wskaźniki z możliwością personalizacji sposobu wyświetlania informacji  (te mają 12-cali).
Ford
7_16X9
Lightning rozwiązuje bolączkę pick-upów, czyli brak normalnego bagażnika. Ten ma pojemność 400 litrów, ładowność 180 kg i wyposażono go m.in. w gniazdka elektryczne i wejścia USB. 
Ford
13_16x9
Skrzynia ładunkowa ma długość 170 cm i szerokość miedzy nadkolami 128,5 cm. Jej pojemność to niemal 1500 l. 
Ford
22_16x9
F-150 Lightning ma baterie pod podłogą, silniki z przodu i z tyłu oraz niezależne tylne zawieszenie.
Ford

 

Czytaj także