Sprzedaż aut w Europie w kryzysie? Tak, ale na szczęście – niewielkim. W pierwszym kwartale 2025 r. zarejestrowano mniej aut osobowych niż w tym samym okresie 2024 r. Najpopularniejszą marką pozostaje Volkswagen, zaś Dacia Sandero utrzymała pozycję lidera wśród modeli. Ale na podium zaszła jednak zmiana.
Marzec okazał się w Europie udany, bo zarejestrowano w trzecim miesiącu br. 1 422 627 nowych aut osobowych, a to oznacza, że przybyło ich nieco więcej niż marcu 2024 r. Wzrost wyniósł 2,9% dla krajów UE, EFTA Wielkiej Brytanii (niestety w samej Unii zanotowano spadek: -0,2%). Mniej optymistycznie prezentują się dane za cały pierwszy kwartał.
Od stycznia do marca włącznie w 31 państwach Starego Kontynentu zarejestrowano 3 382 056 egzemplarzy „osobówek” – mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku o 0,4% (w krajach UE spadek był bardziej znaczący i wyniósł 1,9%). Spośród tych krajów w 17 sprzedaż była na lepszym poziomie niż przed rokiem, a w 14 – niższa. Na szczęście Polska znajduje się w tej pierwszej grupie (wzrost o 2,5% rok do roku). Z największych rynków „na plusie” są m.in. Wielka Brytania i Hiszpania, zaś tracą m.in Niemcy, Francja i Włochy.
Spore różnice są także widoczne w tym, jak radzą sobie poszczególne marki. Spośród 36 ujętych w zestawieniach stowarzyszenia ACEA zaledwie trzynaście sprzedało więcej aut niż w I kwartale 2024 r. Największe wzrosty notują Alpine (+104,6%), Cupra (+48,7%) oraz Alfa Romeo (+35,7%). Wyraźnie lepiej niż przed rokiem sprzedają się także samochody europejskiego lidera wśród marek, czyli Volkswagena (+12,6%).
Na drugim końcu skali znajdują się zaś Lancia (-72,8%), Jaguar (-70% – ale to de facto efekt wycofywania się z oferowania tradycyjnych modeli i oczekiwania na nowe otwarcie z luksusowymi „elektrykami”) oraz Smart (-60,4%).
Wśród modeli trwa zażarta rywalizacja o prymat. Na razie zwycięsko wychodzi z niej Dacia Sandero, która nieco zdystansowała najgroźniejszych rywali (choć jej sprzedaż spada). Na drugie miejsce „wskoczył” właśnie Peugeot 208 (zastępując na tej pozycji Citroena C3), który po dwóch miesiącach br. zajmował jeszcze czwartą pozycję. Podium uzupełnia, bez zmiany miejsca, Volkswagen Golf. Różnice w sprzedaży poszczególnych modeli, przynajmniej do miejsca 7., są jednak na tyle niewielkie, że przetasowania mogą zachodzić cały czas.
Niezmiennie najchętniej wybieranymi samochodami w Europie są kompaktowe SUV-y i crossovery, które w I kwartale sprzedały się w liczbie niemal 789 tys szt. (czyli blisko 1/4 wszystkich zarejestrowanych).
Po okresie spadkowym, wyraźne odbicie zaliczają samochody elektryczne – sprzedano ich w Europie 573 500 szt. – więcej o 28% niż w I kwartale ub.r. Zyskują także hybrydy plug-in (267 544 szt.; +5,6%), hybrydy (1 214 728 szt.; +20,5%; dane obejmują też MHEV-y), spada zaś sprzedaż aut z silnikami benzynowymi (955 551 szt. -21%; ale to złudne o tyle, że większość hybryd ma takie właśnie jednostki jako główne źródło zasilania) oraz wysokoprężnymi (278 418 szt. -26,3%).
Top 10: największe rynki w Europie (I-III 2025 r.; dane: ACEA)
Miejsce | Państwo | Rejestracje I-III 2025 r. (szt.) | Zmiana do I-III 2024 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 664 571 | -4,3 |
2 | Wielka Brytania | 580 502 | +6,4 |
3 | Włochy | 444 052 | -1,6 |
4 | Francja | 410 085 | -7,8 |
5 | Hiszpania | 279 368 | +14,1 |
6 | Polska | 142 105 | +2,5 |
7 | Belgia | 120 939 | -10,5 |
8 | Holandia | 91 766 | -9,8 |
9 | Austria | 66 017 | +4,4 |
10 | Irlandia | 64 774 | +3,6 |
Top 10: najpopularniejsze marki aut osobowych w Europie (I-III 2025 r.; dane: ACEA)
Miejsce | Marka | Rejestracje I-III 2025 r. (szt.) | Zmiana do I-III 2024 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 364 641 | +12,6 |
2 | Toyota | 227 486 | -6,4 |
3 | BMW | 195 913 | -0,3 |
4 | Skoda | 191 732 | +2,4 |
5 | Peugeot | 189 254 | +2,7 |
6 | Renault | 189 138 | +17,7 |
7 | Mercedes | 162 595 | -3,0 |
8 | Audi | 161 446 | -1,7 |
9 | Dacia | 153 382 | +1,3 |
10 | Kia | 138 432 | -3,3 |
Top 10: najpopularniejsze modele nowych aut osobowych w Europie (I-III 2025 r.; dane: Dataforce za Automotive News Europe)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-III 2025 r. (szt.) | Zmiana do I-III 2024 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Dacia Sandero | 66 596 | -5,6 |
2 | Peugeot 208 | 57 537 | +0,9 |
3 | Volkswagen Golf | 53 702 | -14,1 |
4 | Renault Clio | 53 179 | +4,9 |
5 | Volkswagen Tiguan | 52 673 | +27,7 |
6 | Volkswagen T-Roc | 51 101 | +5,0 |
7 | Citroen C3 | 50 273 | -5,7 |
8 | Dacia Duster | 47 021 | +14,4 |
9 | Peugeot 2008 | 46 482 | +1,7 |
10 | Toyota Yaris Cross | 46 435 | -8,2 |