Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
kierowca z alergią za kierownica

Samochód dla alergika – na co zwrócić uwagę, żeby w okresie pylenia chociaż w aucie nie było problemów z uczuleniem

fot. Kacper Szczepański/Motor

Samochód dla alergika – na co zwrócić uwagę, żeby w okresie pylenia chociaż w aucie nie było problemów z uczuleniem

W przypadku alergików nawet krótka podróż może stać się uciążliwa, jeśli auto nie jest dostosowane do ich potrzeb. Ważne są materiały, z których wykonano kabinę, zastosowane filtry, a także to, jak się dba o wnętrze na co dzień. Zebraliśmy najważniejsze informacje.

Wybór odpowiedniego samochodu to nie tylko kwestia komfortu i osiągów, ale również zdrowia. Dla alergików podróżowanie może być wyzwaniem, jeśli wnętrze pojazdu nie jest dostosowane do ich potrzeb. Kurz, pyłki roślin, lotne związki organiczne czy sierść zwierząt mogą wywoływać nieprzyjemne reakcje.

Wnętrze przyjazne alergikom

Na szczęście coraz więcej producentów wprowadza rozwiązania, które czynią samochody bardziej przyjaznymi dla osób cierpiących na alergie. Jednym z najważniejszych aspektów dla alergików jest skuteczny system filtracji powietrza. 

Współczesne auta wyposażone są w zaawansowane filtry kabinowe, które zatrzymują pyłki, kurz i inne alergeny. Systemy takie jak Volvo CleanZone czy Mercedes-Benz Air Balance wykorzystują filtry HEPA oraz aktywny węgiel, skutecznie redukując ilość zanieczyszczeń w kabinie. 

Bezpieczne tworzywa i materiały

Wybór odpowiednich materiałów wykończeniowych wnętrza również ma ogromne znaczenie. Sztuczne tworzywa mogą wydzielać szkodliwe substancje chemiczne, które podrażniają drogi oddechowe. Najlepszym wyborem dla alergików są tkaniny z certyfikatem Oeko-Tex lub skóry ekologiczne, które nie zawierają szkodliwych dodatków. 

Tacy producenci jak Audi czy BMW oferują tapicerki wolne od lateksu i niklu, co dodatkowo zmniejsza ryzyko reakcji alergicznych. Niektóre marki, np. Mercedes, przeprowadzają rygorystyczne testy emisji wewnętrznych, badając poziom lotnych związków organicznych. Modele Forda, m.in. Focus, Mondeo czy S-Max, uzyskały certyfikat TÜV Rheinland, który potwierdza ich przyjazność dla alergików. Warto również zwrócić uwagę na oznaczenia ECARF (European Centre for Allergy Research Foundation), które gwarantują, że pojazd spełnia surowe normy dotyczące jakości powietrza we wnętrzu

Samemu też trzeba zadbać

Nawet najlepsze systemy filtracji i certyfikowane materiały nie zastąpią systematycznej pielęgnacji pojazdu. Regularne odkurzanie wnętrza, okresowa wymiana filtra kabinowego, unikanie drażniących odświeżaczy powietrza czy wilgoci we wnętrzu na pewno pomogą.

Testowanie wnętrz nowych aut

Tutaj przykład Mercedesa na to, jak firmy dbają o zapewnienie w kabinie warunków przyjaznych alergikom. Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej nowego modelu jego emisje wewnętrzne są poddawane serii testów. Tego typu analizy są przeprowadzane od 1992 roku. 

Ocena komponentów obejmuje testowanie licznych elementów w każdej wersji wyposażenia danej serii modelowej – sprawdzane są m.in. panele drzwiowe, fotele, podsufitka i elementy wykończenia wnętrza. Aby uzyskać realistyczne wyniki, zespół korzysta ze standardowych komponentów pochodzących z seryjnej produkcji, wykonanych przy użyciu tych samych narzędzi, które będą wykorzystywane na linii produkcyjnej.

auto-dla-alergika-mercedes ecarf-badania-3
Komponenty są umieszczane w komorze testowej, z kontrolowaną temperaturą, wilgotnością itp.
fot. Mercedes
auto-dla-alergika-mercedes ecarf-badania-2
Całkowitą emisję w kabinie mierzy jonizator płomieniowy, umieszczony w uszczelnionym kanale w oknie.
fot. Mercedes
auto-dla-alergika-mercedes ecarf-badania-1
Badanie całego samochodu to bardzo złożony proces. Pomiary trwają pełny tydzień.
fot. Mercedes

Atestowane wnętrza

Istnieją standardy oceniające jakość wnętrza pod kątem obecności substancji mogących być drażniącymi dla alergików. Jednym z nich jest Oeko-Tex, a jego spełnieniem w wielu modelach chwali się np. Volvo. Certyfikaty przyjazności dla alergików wystawiają też np. TÜV i ECARF.

auto-dla-alergika-tapicerka-volvo
Już od roku 2008 np. modele Volvo spełniają wymagania Oeko-Tex. Materiały obiciowe wolne od szkodliwych substancji – to podstawa.
fot. Volvo
auto-dla-alergika-volvo-clean-zone
Bardzo ważne jest też dokładne filtrowanie powietrza płynącego do kabiny
fot. Volvo

Filtry kabinowe

Filtry kabinowe często zwane są także przeciwpyłkowymi, co już naprowadza nas na ich dobroczynne działanie dla osób z alergiami i dobrze oddaje ich przeznaczenie. Umieszczane są w układzie wentylacji i filtrują powietrze docierające do wnętrza pojazdu. Każdy filtr składa się z co najmniej trzech warstw: wstępnej, zatrzymującej największe zanieczyszczenia, mikrofazy zatrzymującej mikrocząsteczki, pyłki i bakterie oraz warstwy nośnej, stabilizującej konstrukcję filtra. 

Dwa rodzaje 

Zwykłe lub z węglem aktywnym

auto-dla-alergika-filtry_kabinowe
Węglowy filtr ma zwykle czarny kolor, zwykły jest jasny. Różnica w cenie jest wyraźna, ale to i tak nie są duże pieniądze za uzyskany efekt.
fot. archiwum/Motor

Ogólnie dostępne są dwa rodzaje filtrów. Zwykłe, tańsze składają się z trzech podstawowych warstw filtrujących, wykonane są zwykle z mikrowłókniny, która jest bardziej odporna na wilgoć. W nieco droższych znajduje się dodatkowa warstwa węgla aktywnego. Ma on porowatą strukturę, podobną do gąbki, dzięki czemu powierzchnia kontaktu z powietrzem jest bardzo duża. Ma zdolność do wiązania na swojej powierzchni cząstek chemicznych, np. gazów.

  • Praktycznie do każdego auta dostępne są oba rodzaje filtrów. Różnica w cenie to ok. 50%.

Przed czym chroni filtr 

Pył, a nawet nieprzyjemny zapach

  • Nawet konwencjonalne filtry powietrza są w stanie zatrzymać cząstki o średnicy 30-40 razy mniejszej od ludzkiego włosa.
  • Każdy markowy filtr zatrzyma cząstki pyłków roślinnych, kurzu oraz pyłów.
  • Filtry są też w stanie poradzić sobie z drobniejszymi elementami, o wielkości od 0,1 µm, czyli np. bakteriami, zarodnikami, pleśniami, sadzą.
  • Dobry filtr kabinowy z węglem aktywnym może zatrzymać blisko 100 proc. pyłków alergicznych, ozonu, tlenków azotu, spalin i pyłów. Zarodniki i bakterie filtrowane są w około 95 proc., a sadza – w 80 proc.
auto-dla-alergika-mercedes ecarf-badania-filtrowanie-powietrza
Proces usuwania zanieczyszczeń w filtrze kabinowym z węglem aktywnym.
fot. archiwum

Test oczyszczania powietrza

Zapewniania producentów filtrów kabinowych wydają się gwarantować bezpieczne dla alergików warunki podróży autem. Ale nie ma to jak własna wiedza.

Sprawdziliśmy, czy filtr kabinowy może sprawić, że powietrze w kabinie będzie mniej zapylone od otaczającego. Wykorzystaliśmy w tym celu auto, w którym filtr zmieniono około 10 tys. km wcześniej – zamontowano odmianę z węglem aktywnym. Próbę przeprowadziliśmy w centrum miasta, wykorzystaliśmy miernik pyłów. Sprawdzaliśmy stężenie PM 2,5.

Pomiar początkowy

auto-dla-alergika-pomiar_zapylenia-przed
Po otwarciu drzwi czekamy, aż uliczne powietrze wypełni kabinę auta. Na bieżąco monitorujemy poziom zapylenia, do zrównania warunków.
fot. archiwum/Motor

Mierzymy czas

auto-dla-alergika-test-wlaczanie-klimatyzacji
Zamykamy drzwi i okna, włączamy klimatyzację w trybie automatycznym. Przyjmujemy, że porównamy wyniki w odstępie 15 minut.
fot. archiwum/Motor

Pomiar końcowy

auto-dla-alergika-miernik_zapylenia-po
Po kwadransie sprawdziliśmy zapylenie wnętrza. Z wyjściowego poziomu 66 µg/m3 wynik odczytu spadł do 14 µg/m3, czyli o blisko 80 proc. Okazuje się, że sprawny filtr rzeczywiście oczyszcza powietrze.
fot. archiwum/Motor

Samochód dla alergika: podsumowanie

W przypadku alergików wybór odpowiedniego samochodu może znacząco poprawić komfort jazdy i codziennego użytkowania. Kluczowe jest zwrócenie uwagi na systemy filtracji powietrza, materiały wykończeniowe oraz testy emisji wewnętrznych. Producenci coraz częściej dbają o jakość powietrza w kabinie, a certyfikaty takie jak TÜV Rheinland czy ECARF pozwalają na świadomy wybór.

Czytaj także