Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Porsche 944 - przód

Porsche 944 kończy 40 lat

Porsche

Porsche 944 kończy 40 lat

Oto Cayman lat 80., czyli produkowane w fabryce Audi Porsche plasujące się tuż poniżej modelu 911.

  • Jeden z największych hitów rynkowych Porsche
  • Moc topowej odmiany: 250 KM
  • Przegląd najciekawszych wersji

W tym miesiącu mija 40 lat od oficjalnego debiutu Porsche 944. Współczesnym odpowiednikiem tego auta w gamie producenta ze Stuttgartu jest model 718 Cayman.

Technika Porsche 944

Przedstawione w 1981 r. Porsche 944 uplasowało się między bazowym 924 i słynnym 911. Silnik nowości wywodził się z jeszcze innego ówczesnego Porsche: luksusowego gran turismo 928.

Najprościej mówiąc, rzędowa czterocylindrowa jednostka modelu 944 była połową V8 stosowanego w 928. Początkowo konstrukcja miała 2479 cm3 i moc 163 KM. Przyspieszenie 0-100 km/h wynosiło 8,4 s. Prędkość maksymalna: 220 km/h.

W 944 zastosowano konstrukcję transaxle: silnik znalazł się z przodu, z tyłu umieszczono skrzynię biegów. Poprawiało to rozkład masy na osie. 163-konna odmiana ważyła zaledwie 1180 kg.

944 to jedno z niewielu Porsche z chowanymi reflektorami. Uwagę zwracała też tylna szyba zachodząca na boki nadwozia. Ogólnie samochód wyglądał świetnie, co było zasługą znakomitych proporcji i oszczędnego dozowania ozdobników.

Pierwsza 163-konna wersja mierzyła 420 cm długości, 174 cm szerokości i 128 cm wysokości.

Samochód na zlecenie Porsche produkowały zakłady Audi w Neckarsulm. W 1985 r. auto otrzymało nową deskę rozdzielczą, a od 1987 r. można było je wyposażyć w ABS. Rok później 944 zostało bazowym autem Porsche. To właśnie wtedy zakończono wytwarzanie modelu 924.

Samo 944 produkowano do 1991 r. Wersja cabrio uzupełniła gamę dopiero w 1989 r. Ogółem zbudowano 163 302 sztuki modelu 944. To jeden z największych rynkowych sukcesów w historii Porsche.

Najciekawsze wersje 944

Oto nasz subiektywny wybór czterech najciekawszych odmian modelu 944:

  1. 944 Turbo (1986 r.): zastosowanie turbosprężarki zwiększyło moc silnika 2.5 ze 163 do 220 KM. Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,3 s.
  2. 944 Turbo S (1987 r.): tym razem aż 250 KM i 5,7 s od 0 do 100 km/h. Prędkość maksymalna wynosiła 260 km/h. Wyprodukowano tylko 4984 sztuki.
  3. 944 S2 (1988 r.): w samochodzie zastosowano trzylitrowy silnik R4 o mocy 211 KM. 0-100 km/h: 6,9 s.
  4. 944 Turbo Cabriolet (1990 r.): kabriolety stanowiły ogółem tylko 4% sprzedaży modelu 944. Najrzadszym z nich była 250-konna wersja Turbo, która powstała w liczbie 500 sztuk. Produkowano ją tylko przez rok.
Porsche 944 - przód
944 to jedno z niewielu Porsche z chowanymi reflektorami.
Porsche
Porsche 944 - przód, bok
Wersja Turbo początkowo rozwijała 220 KM.
Porsche
Porsche 944 - tył, bok
Design 944 robi wrażenie. To zasługa znakomitych proporcji i oszczędnie dozowanych detali, jak choćby zachodząca na boki tylna szyba.
Porsche
Porsche 944 - przód
Porsche 944 z roku modelowego 1989.
Porsche

Czytaj także