Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Saab 95 i 99

Saab-Scania – modele 95 i 99 | „Motor” nr 35/1970

fot. Saab

Saab-Scania – modele 95 i 99 | „Motor” nr 35/1970

Marka Saab niestety nie dotrwała do dzisiejszych czasów, ale wciąż żyje w sercach (a czasem i garażach) zagorzałych miłośników samochodów tego producenta. Przypominamy artykuł z „Motoru” nr 35 z 1970 roku, w którym przybliżaliśmy ówczesną ofertę Saaba, z naciskiem na… układ czyszczenia reflektorów.

W zasadzie w programie produkcyjnym tego wytwórcy, produkującego nie tylko samochody osobowe, ale i samoloty odrzutowe oraz, po połączeniu z firmą Scania, także doskonałe ciężarówki, nie zaszły jakieś bardziej istotne zmiany. Nadal wytwarzane są dwa podstawowe modele — podstarzały już samochód serii 95/96 pochodzący w zasadzie z okresu późnych lat czterdziestych i stopniowo modernizowany, oraz nowy wóz SAAB 99 większy od modeli 95/96.

saab 95 przód
SAAB 95, którego nadwozie w swej pierwotnej wersji opracowane zostało w końcu lat czterdziestych. Pod maską kryje się silnik Ford V4 o pojemności 1,5 l i mocy 65 KM.
fot. Saab
saab 99 bok
SAAB 99 — samochód o nowoczesnych rozwiązaniach konstrukcyjnych, choć niekonwencjonalnej, jak na stosunki europejskie, linii nadwozia. Nadwozie, podobnie jak w mniejszym modelu lakierowane jest obecnie metodą elektroforezy, przez zanurzanie w wodnym roztworze farby tworzącym zarazem kąpiel galwaniczną.
fot. Saab

SAAB był przez długi czas ostoją silnika dwusuwowego. Jednakże rosnące ograniczenia na rynku amerykańskim oraz ogólna niepopularność tego rodzaju silnika nawet w Europie spowodowały, że stopniowo jednostka dwusuwowa wyparta została przez nabywany u Forda z NRF silnik V4 o pojemności 1,5 l.

Gdy przyszło do opracowywania nowego modelu firma ta, nie mająca żadnego doświadczenia w konstruowaniu silników czterosuwowych, zwróciła się o opracowanie takiej jednostki do zakładów Triumph, wchodzących w skład brytyjskiego koncernu Leyland. Nowy silnik początkowo miał pojemność 1,7 l, lecz obecnie oferowany jest zarówno w tej wersji, jak i wersji o pojemności zwiększonej do 1,85 I. Jednostka o pojemności 1,7 l ma moc 80 KM, większy 86 KM w wersji gaźnikowej lub 95 KM w wersji z wtryskiem paliwa.

Podkreślić należy, iż chodzi tu o nowoczesną jednostkę z wałkiem rozrządczym w głowicy i wałem korbowym podpartym na 5 łożyskach.

saab 95 wnętrze
Wnętrze samochodu SAAB 95. Na przednich siedzeniach stosowane są pasy bezpieczeństwa trójpunktowe z jednoręczną klamrą, na siedzeniach tylnych — jedynie pasy ramieniowe o klamrze „dwuręcznej”.
fot. Saab

SAAB jest od lat prekursorem bezpiecznego samochodu. Nie dziwią więc specjalnie nowe rozwiązania, jakie w tym wozie zastosowano po raz pierwszy na świecie w produkcji seryjnej. Chodzi nam o wycieraczki reflektorów. Tak, drodzy czytelnicy, przeczytaliście dobrze. Wycieraczki reflektorów. Mało tego, oprócz wycieraczek każdy reflektor wyposażony jest również w zmywacz. Zespół wycieraczek reflektorów podłączony jest do tego samego włącznika co wycieraczki i zmywacz szyby przedniej.

Wycieraczki reflektorów włączać można wraz ze zmywaczami jak też i indywidualnie. Połączenie obu systemów jest częściowo automatyczne. Gdy wycieraczki szyby przedniej pracują na drugiej, wyższej szybkości automatycznie włączane są i wycieraczki reflektorów wraz ze zmywaczami. Ma to bardzo istotne znaczenie przy wyprzedzaniu. Równie automatycznie włączają się urządzenia do czyszczenia reflektorów wówczas, gdy kierowca włączy zmywacz szyby przedniej.

O ile ta ostatnia kombinacja bardzo nam się podoba, o tyle mamy zastrzeżenia do stałej pracy wycieraczek reflektorów i ich zmywaczy przy włączonym drugim stopniu szybkości wycieraczek szyby. Zdarza się przecież, że przez kilkanaście minut musimy jechać w ulewnym, deszczu, w czasie którego i dwukrotnie wyższa szybkość wycieraczek szyby nie dałaby nam pełnej widoczności. Ale w takich warunkach zmywanie wodą reflektorów wydaje się być lekką przesadą. Zapas wody, przechowywany we wspólnym dla obu systemów zmywaczy zbiorniczku, szybko się wyczerpie i co wtedy?

Oczywiście oba układy zmywaczy mają dwie zupełnie niezależne pompki elektryczne, dające ciśnienie 1,5 kg/cm2. W zimie wytwórnia poleca dodawać do wody 50% spirytusu i podkreśla, że nie uszkadza to lakieru. Hm, może lakieru SAABA istotnie taka mieszanka nie uszkadza...

saab 99 reflektor
Najbardziej interesujący szczegół samochodów SAAB na rok 1971 — wycieraczki reflektorów połączone ze zmywaczami. 
fot. Saab
saab 99 reflektor wycieraczka
Na zdjęciu widać wyraźnie przesuwające się piórko wycieraczki, osadzone na popychaczu teleskopowym. Po wytarciu szyby reflektora piórko wycieraczki wraca samoczynnie do położenia „garażowego”. Tylko patrzeć, jak podobne rozwiązania pojawią, się i w innych samochodach.
fot. Saab

Rozwiązanie wycieraczek reflektorów u SAABA nie nastręczało większych trudności, gdyż obie linie modelowe mają prostokątne reflektory. Wystarczyło więc zapewnić ruch posuwisto-zwrotny dwóch piórek umieszczonych na końcach teleskopowych popychaczy i po problemie.

Gorzej przedstawia się sprawa wówczas, gdy mamy do czynienia z reflektorami okrągłymi. Ale i na to jest rada, jak to widać z jednego ze zdjęć. Firma Volvo nie pozostała w tyle i oferuje wycieraczki reflektorów we wszystkich swych autach.

volvo reflektor wycieraczka
Układ wycieraczek ze zmywaczami ma również Volvo, mimo okrągłych reflektorów. Można więc rozwiązać i taki problem.
fot. Volvo

L.K.; „Motor” 35/1970

motor-numer-35-z-1970-roku-okladka

Czytaj także