Mówiło się o tym już od jakiegoś czasu, ale teraz możemy napisać to oficjalnie: Grupa Volkswagen właśnie ogłosiła, że marka Seat wycofa się z produkcji samochodów. Tę rolę przejmie Cupra. Polski importer hiszpańskiej marki nie potwierdza jednak tych doniesień.
Seat od dłuższego już czasu nie pokazuje ani nowych modeli, ani też zapowiadających je konceptów. Za to Cupra rozwija się w szalonym tempie, z roku na rok notując rekordy sprzedaży i prezentuje kolejne auta.
Podczas trwającego właśnie salonu samochodowego IAA Mobility 2023 w Monachium, szef Volkswagena – Thomas Schafer – został zapytany przez dziennikarzy o przyszłość Seata. Odpowiedź była jednoznaczna: „przyszłość Seata to Cupra”.
Dodał on również, że dla marki z Martorell planowana jest „inna rola”.
Choć Seat to skrót od „Sociedad Espanola de Automotivles de Turismo” (hiszpańska firma produkująca samochody turystyczne), w zapowiadanej przyszłości przestanie on wytwarzać samochody. Ma to nastąpić w ciągu 5-7 lat.
Co ciekawe, Hiszpanie produkcję aut rozpoczęli dokładnie 70 lat temu. Wtedy to z taśm montażowych zjechał ich pierwszy model, określany jako 1400. Później Seat blisko współpracował z Fiatem, aby od 1986 roku stać się częścią koncernu Volkswagen.
Na razie nie wiadomo, jaką rolę Niemcy przypiszą Seatowi. Niewykluczone jednak, że zajmie się on tzw. usługami mobilności. W końcu Hiszpanie oferują już gamę elektrycznych jednośladów Mo.
Według brytyjskiego magazynu Autocar zbliżające się wielkimi krokami odmłodzone Leony hatchback i kombi mogą już nie być oferowane pod marką Seat, lecz wyłącznie jako Cupra.
Mianem Cupra początkowo określane były najbardziej sportowe modele Seata. Pierwszym autem, opracowanym wyłącznie pod skrzydłami nowej marki, był Formentor. Po nim Hiszpanie pokazali elektrycznego Tavascana, który na rynek trafi w przyszłym roku.
Kolejne modele Cupry zwiastują koncepcyjne UrbanRebel oraz DarkRebel. Produkcyjny wariant tego pierwszego, zwany Raval, ma być wytwarzany od 2025 roku w fabryce Seata w hiszpańskim Martorell. Powstawać ma tam wraz z pojazdami innych marek, bazującymi na koncepcyjnym Volkswagenie ID. 2all (TUTAJ dowiesz się o nim więcej). W przyszłym roku na rynek ma trafić SUV Cupry, oparty na Audi Q3.
Grupa Volkswagen ma poczynić potężne inwestycje w Hiszpanii. Jedną z nich jest fabryka akumulatorów do aut elektrycznych. Ma ona powstać w Walencji, a jej łączny koszt jest szacowany na 10 mld euro!
„Z perspektywy czasu myślę, że to słuszna, choć ryzykowna decyzja. Widziałem, jak pojawiało się i znikało wiele nowych marek, ale stworzenie Cupry był świetnym krokiem. Cupra jest obecnie większa niż Alfa Romeo i Polestar” – dodaje Schafer.
„W mediach polskich i zagranicznych pojawiły się dziś nieprawdziwe doniesienia, jakoby Grupa Volkswagen ogłosiła zaprzestanie produkcji samochodów pod marką SEAT.
Źródłem nieporozumienia była interpretacja i wyciągnięcie z szerszego kontekstu słów Thomasa Schäfera, dyrektora generalnego Volkswagena, który w rozmowie z redakcją Autocar podczas targów IAA Mobility 2023 powiedział między innymi, że dla marki z Martorell planowana jest „inna rola”.
Prawdą jest, że Grupa Volkswagen pracuje nad elektryfikacją marki SEAT i wskazuje na jej dalszy rozwój. Wśród nich są także rozwiązania oferujące nowe formy mobilności, jak oferty subskrypcyjne i abonamentowe, czy rozwiązania mikromobilne, w tym SEAT MÓ.
Marka SEAT może w tym roku pochwalić się wzrostem sprzedaży samochodów o 18%, dostarczając do klientów 199 000 pojazdów. SEAT obecnie posiada wysoki bank zamówień, a w ofercie ma najlepszą gamę produktów w swojej historii. W planach producenta jest wprowadzenie na rynek nowych wersji hybrydowych modeli Ibiza, Arona i Leon”.