Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
strefa czystego transportu – znak

Strefy czystego transportu również w mniejszych miastach. Ale pod jednym warunkiem (lista miast)

fot. archiwum

Strefy czystego transportu również w mniejszych miastach. Ale pod jednym warunkiem (lista miast)

Senat przyjął nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Co to oznacza? Konieczność wprowadzenia stref czystego transportu w miastach z liczbą mieszkańców powyżej 100 tys. osób. Ale pod pewnym warunkiem.

Nowelizację ustawy Senat zatwierdził w środę, 4 grudnia późnym wieczorem. Za jej wprowadzeniem głosowało 60 senatorów, natomiast przeciwko – 32. Od głosu nie wstrzymał się nikt. 

Zgodnie z poprawkami do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, SCT będą musiały powstać również w mniejszych miastach. Dotyczy to obszarów miejskich, w których mieszka ponad 100 tys. mieszkańców. 

rura-wydechowa-spaliny
Nowe SCT mogą zostać wprowadzone w 37 miastach, w których przekroczono poziom tlenków azotu. 
fot. Archiwum

Ale o tym, która metropolia wprowadzi SCT, zadecyduje średnioroczny poziom tlenków azotu (NOx). Jeśli jego norma zostanie przekroczona, wtedy w takim mieście powstanie strefa czystego transportu.

Przypomnijmy, że tlenki azotu m.in. podrażniają układ oddechowy, mogą przyczyniać się do obniżenia odporności, infekcji, chorób krwi, a także do powstawania nowotworów. Zwłaszcza płuc i piersi.

37 potencjalnych kandydatów

Zgodnie z nowelizacją ustawy przyjętej przez Senat utworzenie SCT w mieście, gdzie został przekroczony poziom NOx, będzie musiało się wydarzyć od 1 stycznia następującego roku po ogłoszeniu raportu o jakości powietrza. O jej wprowadzeniu zadecyduje uchwała rady gminy.

Co ciekawe, jeśli po kolejnych 3 latach jakość powietrza ulegnie poprawie i nie będzie przekroczenia normy, SCT można będzie zlikwidować. 

zagrozenia dla motoryzacji_czystsze powietrze
Jeśli jakość powietrza ulegnie poprawie, SCT mogą zostać zkliwidowane. 
fot. Archiwum

Drugą nowość stanowi możliwość wjechania do takiej strefy przez samochód niespełniający odpowiednich warunków, ale za opłatą. Ma ona obowiązywać w określonych godzinach przez 3 lata.

Na liście potencjalnych kandydatów do SCT znajduje się obecnie 37 miast. Są to: 

  • Białystok
  • Bielsko-Biała
  • Bydgoszcz
  • Bytom
  • Chorzów
  • Częstochowa
  • Dąbrowa Górnicza
  • Elbląg
  • Gdańsk
  • Gdynia
  • Gliwice
  • Gorzów Wielkopolski (lub Kalisz – zależnie od źródła)
  • Katowice
  • Kielce
  • Koszalin
  • Kraków
  • Lublin
  • Łódź
  • Olsztyn
  • Opole
  • Płock
  • Poznań
  • Radom
  • Ruda Śląska
  • Rybnik
  • Rzeszów
  • Sosnowiec
  • Szczecin
  • Tarnów
  • Toruń
  • Tychy
  • Wałbrzych
  • Warszawa
  • Włocławek
  • Wrocław
  • Zabrze
  • Zielona Góra

Zeroemisyjne autobusy od 2026 r.

Nowelizacja przegłosowana przez Senat wprowadza też inne wytyczne. To m.in. obowiązek kupowania autobusów zeroemisyjnych (elektryczne lub na wodór) przez miasta o wielkości ponad 100 tys. mieszkańców. Zostanie on wprowadzony od 2026 roku. W przypadku mniejszych miejscowości (50-100 tys. osób) nie ma przeciwwskazań do zakupu autobusów spalinowych.

Obowiązki spadną również na samorządy miast. Otóż w ich flotach (miasta powyżej 50 tys. mieszkańców) samochody na prąd będą musiały stanowić co najmniej 22% wszystkich pojazdów. Powyższe rozporządzenie dotyczy także urzędów administracji państwowej, ale nie sił zbrojnych. 

Czytaj także