Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen Golf R koło

Udoskonalony Volkswagen Golf R – teraz jego silnik 2.0 TSI ma 333 KM

Volkswagen

Udoskonalony Volkswagen Golf R – teraz jego silnik 2.0 TSI ma 333 KM

Volkswagen Golf R po face liftingu ma o 13 KM mocniejszy silnik niż poprzednik, a po wyposażeniu go w pakiet R-Performance można nim nawet podriftować.

Wydaje się, że Golf R to rzadki model, ale jak podaje Volkswagen nabywców znalazło już ponad 250 tys. aut z tej linii (począwszy od Golfa IV R32 z 2002 r.). Całkiem sporo jak na naprawdę ostrego hot hatcha wyraźnie górującego nad GTI (chyba nadal najlepiej rozpoznawalną, choć nie topową wersją w gamie), zarówno mocą, jak i właściwościami trakcyjnymi wynikającymi z napędu 4x4. I co oczywiste, zdecydowanie przewyższającego go także ceną.

Na ile wyceniono w Polsce tę najnowszą, właśnie zaprezentowaną wersję Golfa R po liftingu jeszcze nie wiadomo, ale o samym aucie da się już co nieco powiedzieć (oczywiście, jak to ostatnio często bywa, w pakiecie prasowym próżno szukać pełnych danych technicznych).

Mocniejszy, ale nielimitowany

Przed liftingiem Golf VIII R dysponował silnikiem 2.0 TSI o mocy 320 KM. W limitowanej odmianie 333 (tyle wyprodukowano egzemplarzy ) z 2023 r. ta jednostka rozwijała 333 KM. Teraz Golf R po modernizacji ma właśnie ten 333-konny silnik (maksymalny moment obrotowy wynosi 420 Nm, czyli tyle, ile dotychczas). Napęd trafia na cztery koła, zaś skrzynia biegów to niezmiennie 7-biegowe DSG.

Osiągi? Nie podano ich wprawdzie, ale limitowane "333" przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,6 s więc aktualne R także powinno robić to w takim czasie (a to o 0,1 s szybciej niż model przed modernizacją).

Poza wzmocnieniem jednostki napędowej Golf R po liftingu ma m.in. inaczej stylizowany przedni zderzak, podświetlone logo oraz przeprojektowane reflektory i tylne lampy. W kabinie zastosowano zaś zmodernizowany system multimedialny (ekran 12,9 cala, nowa grafika i struktura menu, asystent głosowy IDA ze wsparciem ChatuGPT), pod którym znajdują się wreszcie podświetlone "suwaki" do regulacji temperatury i głośności.

Sporą ciekawostką są opcjonalne 19-calowe kute obręcze o nazwie Warmenau (część Wolfsburga, w której siedzibę ma dział VW R). Nie tylko mają unikalny design z bardzo cienkimi ramionami (co poprawia chłodzenie hamulców), ale także są wyjątkowo lekkie (jedna waży 8 kg, czyli o ok. 20% mniej od innych stosowanych w Golfie obręczy 19'').

Szybciej niż seryjnie

Do Golfa R można zamówić pakiet R-Performance. Składają się na niego m.in. większy spojler dachowy, aplikacja do pomiaru czasów okrążeń i przeciążeń (dane wyświetlają się na cyfrowych wskaźnikach) oraz dwa dodatkowe tryby jazdy: Special (jak podano, ma być idealnie dobrany do jazdy na torze Nurburgring) oraz Drift, który pozwala na jazdę nadsterownymi poślizgami. Ponadto po dokupieniu tego pakietu prędkość maksymalna wzrasta z 250 do 270 km/h.

volkswagen-golf-r-przod-2
19-calowe obręcze Warmenau debiutują wraz z Golfem R po liftingu.
Volkswagen
volkswagen-golf-r-tyl
Seryjne, przynajmniej w Niemczech, jest adaptacyjne zawieszenie DCC.
Volkswagen
volkswagen-golf-r-deska-rodzielcza
We wnętrzu mogą być zastosowane okładziny z prawdziwego karbonu. System multimedialny jest nowy.
Volkswagen
volkswagen-golf-r-siedzenia
Za dopłatą tapicerka może być skórzana.
Volkswagen
volkswagen-golf-r-silnik
Chyba trudno o nudniejsze "opakowanie" dla 333 KM.
Volkswagen
volkswagen-golf-r-przod
Oto VW Golf R po liftingu w wersji specjalnej Black Edition (ma m.in. ciemniejsze znaczki, czarny lakier, takież wykończenie felg oraz zacisków hamulcowych oraz standardowy pakiet R-Performance).
Volkswagen
volkswagen-golf-r-variant-tyl
Golf R po liftingu nadal będzie oferowany także w odmianie kombi, czyli Variant.
Volkswagen

Czytaj także