Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Pomoc drogowa ADAC

Co unieruchamia samochody? Oto najczęstsze przyczyny wzywania pomocy drogowej

ADAC

Co unieruchamia samochody? Oto najczęstsze przyczyny wzywania pomocy drogowej

Analizujemy statystki pomocy drogowej ADAC, która w ubiegłym roku podjęła 3,5 mln interwencji. Usterki których części i podzespołów najczęściej zmuszały kierowców do wezwania pomocy drogowej?

Awarie samochodów są praktycznie nie do uniknięcia – to skomplikowane urządzenia, a pojazd może unieruchomić usterka nawet najmniejszego z tysięcy komponentów, z których jest złożony.

W razie nagłego unieruchomienia auta sprzymierzeńcem kierowcy okazuje się drogowe assistance. W Niemczech z odsieczą zmotoryzowanym od lat przychodzą „żółte anioły”, czyli ADAC. W ubiegłym roku pomoc drogowa ADAC była wzywana 3,5 mln razy, co oznacza wzrost o 3,4% względem 2022 r. Średnio były to 9674 wezwania dziennie, ale niskie temperatury i opady śniegu 4 grudnia wywindowały statystykę aż do 18 378 wezwań.

Auta były najczęściej unieruchamiane przez rozładowane lub uszkodzone akumulatory 12 V. Okazuje się, że bardzo często zawodzą one także w autach elektrycznych i hybrydach. W ich przypadku w 2023 roku odpowiadały, odpowiednio, za 50 i 64% wezwań, a więc znacznie więcej od średniej (44,1%).

Najczęstsze typy problemów

co unieruchamia auta_najczestsze problemy wykresy

Okres pandemii był specyficzny z wielu powodów. Jednym z nich był znaczny spadek ruchu. Miało to zauważalny wpływ na usterki – nie dość, że spadła ich liczba, to zmieniła się struktura problemów. W rzadziej eksploatowanych pojazdach częściej zawodziły akumulatory, ale mniej było usterek opon. W 2020 r. ADAC nie informował o natężeniu awarii systemów antykradzieżowych (wyszczególniano natomiast inne problemy, które ujęliśmy w kategorii „Pozostałe”).

Liczba wezwań pomocy drogowej

co unieruchamia auta_liczba wyjazdow pomocy drogowej

Wpływ pandemii na statystyki wezwań niemieckiej pomocy drogowej jest bardzo wyraźny, ale daje się też zauważyć, że na przestrzeni lat skala problemów z autami spada lub... kierowcy nauczyli się sami radzić sobie z niektórymi awariami (np. rozładowanym akumulatorem) albo bardziej dbają o pojazdy.

Czytaj także