By w pełni cieszyć się „trójką”, trzeba wydać sporo. Przyjemność z jazdy i trwałość auta są bowiem uzależnione od wersji silnikowej.
Ze względu na stylizację nadwozia rynek wtórny bardziej ceni E90 po modernizacji. Szlagierem jest też coupe o ponadczasowej urodzie. BMW serii 3 dalej pozostaje modelem dla nabywcy przedkładającego przyjemność z prowadzenia samochodu nad jego funkcjonalność i przestronność.
Jednostki o mocy poniżej 150 KM nie zapewniają dynamiki, jakich wielu kierowców spodziewa się po BMW. Warto więc przygotować większy budżet i zapolować na mocniejsze auto. Zwykle są one lepiej wyposażone, bo kto mógł wydawał więcej na nowe auto, nie oszczędzał też na dodatkach.
Słabym elementem diesli są klapy w kolektorach dolotowych. W jednostkach N47 dochodzą do tego słabe i trudne do wymiany łańcuchy rozrządu. Nowsze silniki benzynowe mają niezbyt trwałe bezpośrednie wtryskiwacze oraz pompy wtryskowe. Część aut ma wytłuczone zawieszenie. Newralgicznym elementem napędu xDrive są skrzynie rozdzielcze.
Auto dość drogie, ale nie brakuje zamienników. Wiele osób obawia się diesli N47, co otwiera drogę do negocjowania ich cen. Kto planuje zakup auta na kilka lat, może wręcz kupić egzemplarz z hałasującym łańcuchem, a następnie zainwestować 3-4 tys. zł w naprawę.
Niemal 2200 egzemplarzy. Dostępne wszystkie wersje. Lepiej od razu dołożyć do zadbanego auta z pewną historią.
10 000 zł – Świeżo sprowadzone diesle z przebiegami ok. 400 tys. km, „angliki” i samochody do napraw blacharskich.
24 000 zł – Przeciętna cena ofertowa. Rzeczywiste przebiegi na poziomie 200-300 tys. km wydają się być realne.
80 000 zł – Zadbane coupe i cabrio w wersjach 335i/335d z małymi przebiegami. Na M3 trzeba przygotować 90-180 tys. zł.
SILNIK | 316i | 318i | 320i | 325i | 330i | 318d (M47) | 318d (N47) | 320d (N47) | 325d | 330d | 335d |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1599 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2497 cm³ | 2996 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ |
Zasilanie/rozrząd | benzynowy | benzynow | benzynow | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo |
Moc maks. | 122 KM | 129 KM | 150 KM | 218 KM | 258 KM | 122 KM | 143 KM | 177 KM | 204 KM | 245 KM | 286 KM |
Maks. moment obr. | 160 Nm | 180 Nm | 200 Nm | 250 Nm | 300 Nm | 280 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 430 Nm | 520 Nm | 580 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,8 s | 10,0 s | 8,8 s | 7,0 s | 6,3 s | 10,6 s | 9,1 s | 7,9 s | 7,0 s | 6,1 s | 6,0 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 208 km/h | 220 km/h | 245 km/h | 250 km/h | 206 km/h | 210 km/h | 230 km/h | 242 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 7,1 l/100 km | 7,3 l/100 km | 7,4 l/100 km | 8,4 l/100 km | 8,7 l/100 km | 5,6 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,8 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,7 l/100 km |
2005 - premiera modeli E90 (sedan) i E91 (kombi)
2006 - ofertę wzmacnia coupe (E92)
2007 - debiut M3 oraz cabrio (E93) z metalowym dachem, silniki benzynowe otrzymują bezpośredni wtrysk
2008 - lifting sedana i kombi
2011 - premiera kolejnego BMW serii 3 (F30)
+ Właściwości jezdne, osiągi mocniejszych wersji.
+ Stylizacja, wykończenie wnętrza.
+ Trwałe i mocne silniki 6-cylindrowe.
- Wciąż wyśrubowane ceny dobrze wyposażonych i zadbanych egzemplarzy.
- Koszty napraw silników i zawieszenia.
- Utrudniony montaż LPG.
Kluczowa jest historia serwisowa. Jeżeli sprzedający nie może udokumentować napraw, cenę auta trzeba negocjować.
Okazje w przypadku tego modelu nie występują. Niski przebieg i atrakcyjna cena to poważne sygnały ostrzegawcze.
Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 4/6
SUMA: 16/24 pkt