Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW serii 3 (E90-E93)

BMW serii 3 (E90-E93)

Archiwum

BMW serii 3 (E90-E93)

By w pełni cieszyć się „trójką”, trzeba wydać sporo. Przyjemność z jazdy i trwałość auta są bowiem uzależnione od wersji silnikowej.

  • Lata produkcji: 2005-2012
  • Silniki: benz. 1.6-4.0 (122-420 KM), diesle 2.0-3.0 (115-286 KM)
  • Wersje: sed, kmb, cpe, cab
  • Długość/rozstaw osi: 453-462/276 cm, szerokość/wysokość: 178-182/142-146 cm, bagażnik: sed 460 l, kmb 460-1385 l, cpe 440 l, cab 210-350 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Ze względu na stylizację nadwozia rynek wtórny bardziej ceni E90 po modernizacji. Szlagierem jest też coupe o ponadczasowej urodzie. BMW serii 3 dalej pozostaje modelem dla nabywcy przedkładającego przyjemność z prowadzenia samochodu nad jego funkcjonalność i przestronność.

BMW-serii-3-E90_3
Wnętrze dalej jest wykonane z bardzo dobrych materiałów. Nie rozpieszcza nadmiarem przestrzeni.

SILNIKI

Jednostki o mocy poniżej 150 KM nie zapewniają dynamiki, jakich wielu kierowców spodziewa się po BMW. Warto więc przygotować większy budżet i zapolować na mocniejsze auto. Zwykle są one lepiej wyposażone, bo kto mógł wydawał więcej na nowe auto, nie oszczędzał też na dodatkach.

AWARYJNOŚĆ

Słabym elementem diesli są klapy w kolektorach dolotowych. W jednostkach N47 dochodzą do tego słabe i trudne do wymiany łańcuchy rozrządu. Nowsze silniki benzynowe mają niezbyt trwałe bezpośrednie wtryskiwacze oraz pompy wtryskowe. Część aut ma wytłuczone zawieszenie. Newralgicznym elementem napędu xDrive są skrzynie rozdzielcze.

KOSZTY

Auto dość drogie, ale nie brakuje zamienników. Wiele osób obawia się diesli N47, co otwiera drogę do negocjowania ich cen. Kto planuje zakup auta na kilka lat, może wręcz kupić egzemplarz z hałasującym łańcuchem, a następnie zainwestować 3-4 tys. zł w naprawę.

SYTUACJA RYNKOWA

Niemal 2200 egzemplarzy. Dostępne wszystkie wersje. Lepiej od razu dołożyć do zadbanego auta z pewną historią.

BMW-serii-3-E90_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • W „trójce” zrezygnowano z koła zapasowego na rzecz opon Run Flat. Można je zastąpić konwencjonalnym ogumieniem, zyskując na komforcie jazdy.
  • Brak wnęki na koło zapasowe utrudnia montaż zbiornika na LPG. Niektóre warsztaty proponują jednak usługę montażu zbiornika pod zmodyfikowaną podłogą kufra.
  • Obecność DPF na wyposażeniu fabrycznym można stwierdzić po wydechu. W autach bez filtra sadzy rura była zagięta w dół.

CENY

10 000 zł – Świeżo sprowadzone diesle z przebiegami ok. 400 tys. km, „angliki” i samochody do napraw blacharskich.
24 000 zł – Przeciętna cena ofertowa. Rzeczywiste przebiegi na poziomie 200-300 tys. km wydają się być realne.
80 000 zł – Zadbane coupe i cabrio w wersjach 335i/335d z małymi przebiegami. Na M3 trzeba przygotować 90-180 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 316i 318i 320i 325i 330i 318d (M47) 318d (N47) 320d (N47) 325d 330d 335d
Pojemność skokowa 1599 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 2497 cm³ 2996 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³
Zasilanie/rozrząd benzynowy benzynow benzynow benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo
Moc maks. 122 KM 129 KM 150 KM 218 KM 258 KM 122 KM 143 KM 177 KM 204 KM 245 KM 286 KM
Maks. moment obr. 160 Nm 180 Nm 200 Nm 250 Nm 300 Nm 280 Nm 320 Nm 350 Nm 430 Nm 520 Nm 580 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,8 s 10,0 s 8,8 s 7,0 s 6,3 s 10,6 s 9,1 s 7,9 s 7,0 s 6,1 s 6,0 s
Prędkość maks. 210 km/h 208 km/h 220 km/h 245 km/h 250 km/h 206 km/h 210 km/h 230 km/h 242 km/h 250 km/h 250 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,1 l/100 km 7,3 l/100 km 7,4 l/100 km 8,4 l/100 km 8,7 l/100 km 5,6 l/100 km 4,5 l/100 km 4,8 l/100 km 5,7 l/100 km 5,7 l/100 km 6,7 l/100 km

HISTORIA MODELU

2005 - premiera modeli E90 (sedan) i E91 (kombi)
2006 - ofertę wzmacnia coupe (E92)
2007 - debiut M3 oraz cabrio (E93) z metalowym dachem, silniki benzynowe otrzymują bezpośredni wtrysk
2008 - lifting sedana i kombi
2011 - premiera kolejnego BMW serii 3 (F30)

BMW-serii-3-E91_4
BMW serii 3 w wersji kombi.

 

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużyte klapy w kolektorze
    Klapy mogą wypaść z wyrobionych mocowań, co może doprowadzić do uszkodzenia silnika.
    Koszt usunięcia klap: od 300 zł
  • Zużyty rozrząd diesli N47
    Wymianę łańcucha utrudnia jego położenie od strony sprzęgła. Silnik trzeba opuścić.
    Koszt naprawy: od 3000 zł
  • Wysokociśnieniowa pompa benzyny
    Jednym ze słabszych elementów nowszych silników jest pompa paliwa.
    Koszt wymiany: od 1500 zł
  • Awarie skrzyni rozdzielczej xDrive
    Możliwe jest zużycie łożysk, uszczelniaczy, kół zębatych oraz zębatki nastawnika.
    Koszt naprawy: do 3500 zł

ZALETY I WADY

+ Właściwości jezdne, osiągi mocniejszych wersji.
+ Stylizacja, wykończenie wnętrza.
+ Trwałe i mocne silniki 6-cylindrowe.

- Wciąż wyśrubowane ceny dobrze wyposażonych i zadbanych egzemplarzy.
- Koszty napraw silników i zawieszenia.
- Utrudniony montaż LPG.

WARTO KUPIĆ

Kluczowa jest historia serwisowa. Jeżeli sprzedający nie może udokumentować napraw, cenę auta trzeba negocjować.

UWAŻAJ NA

Okazje w przypadku tego modelu nie występują. Niski przebieg i atrakcyjna cena to poważne sygnały ostrzegawcze.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 4/6

SUMA: 16/24 pkt

Czytaj także