Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Te samochody omijaj z daleka

Najgorsze auta używane – 22 modele, wady, usterki, awaryjne wersje

Na rynku wtórnym nie brakuje udanych modeli. Trzeba jednak uważać, bo nawet popularne auto w niektórych wersjach może się okazać „miną”.

Rynek samochodów używanych w Polsce jest ogromny – rocznie przerejestrowuje się u nas blisko 2 mln aut osobowych. Powody sprzedaży pojazdów są różne. Rzadko kiedy jednak właściciel pozbywa się auta, z którego jest zadowolony. Pojawiające się w ogłoszeniach adnotacje o treści „sprzedaję, bo kupiłem inny” albo „sprzedaję, bo samochód mi się znudził” warto traktować z dużym dystansem.

Główny powód pozbycia się samochodu bywa zupełnie inny. Decyzja o sprzedaży nierzadko zapada, gdy właściciel pojazdu ma dosyć zmagania się z kolejnymi awariami albo po podliczeniu kosztów utrzymania stwierdza, że dalsze brnięcie w wydatki jest pozbawione sensu.

Zdarza się również, że na sprzedaż są wystawiane uszkodzone pojazdy – informacja o problemach bywa podawana wprost lub zatajana. Nierzadko dopiero w warsztacie kierowca dowiaduje się, że za wymianę rozrządu albo remont skrzyni biegów czy wielowahaczowego lub pneumatycznego zawieszenia przyjdzie mu zapłacić po kilka tysięcy złotych od każdego usprawnionego podzespołu.

Ryzyko trafienia na tego typu „minę” można zmniejszyć poprzez optymalny dobór modelu, a nawet jego wersji. Zdarza się bowiem, że problemy generują tylko niektóre odmiany silnikowe – w przypadku popularnego Passata B6 całkiem udane są np. benzynowe 1.6 8V MPI, 2.0 TFSI (z paskiem rozrządu) oraz diesle 2.0 TDI CR, które nieźle trzymają wartość na rynku wtórnym.

Aspektem przemawiającym za starannym doborem używanego samochodu jest także łatwość jego odsprzedaży. Znacznie szybciej nabywców znajdą miejskie czy kompaktowe modele z oszczędnymi i trwałymi silnikami niż droższe w zakupie i utrzymaniu limuzyny, zwłaszcza w sytuacji, gdy na temat ich awaryjności krążą już legendy.

Przy poszukiwaniach nie warto polegać na obiegowych opiniach, które nierzadko są krzywdzące lub pozbawione merytorycznych przesłanek. Wśród aut włoskich czy francuskich marek można znaleźć udane propozycje, jak również trafić na rozczarowujące modele ze stajni BMW, Mercedesa czy Volkswagena.

BMW serii 3 E46 Compact (2001-2004)

Ceny: 5-18 tys. zł

P0011252

Hatchback z czterema reflektorami z przodu oraz tylnymi lampami w tzw. stylu Lexus look nie został zbyt ciepło przyjęty przez rynek. Po latach stało się to jeszcze bardziej widoczne – używane Compacty są tańsze od sedana czy uwielbianego przez fanów marki Coupe. Wersje 316/318ti mają benzynowe silniki ze skomplikowanym osprzętem – VANOS-em, systemem Valvetronic oraz DISA, czyli klapą sterującą długością układu dolotowego.

Typowe usterki

  • Zużyte uszczelniacze zaworowe.
  • Nieprawidłowe działanie VANOS-a.
  • Wytarcie krzywek Valvetronic.
  • Opcjonalna w topowej wersji 325ti zautomatyzowana skrzynia SMG ma skomplikowany i dość drogi osprzęt.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Odmiany 316/318ti nie porywają osiągami. Jeżeli właściciel oszczędzał na bieżącym serwisowaniu, rachunek za kompleksową naprawę może być wysoki.

BMW serii 7 E65 (2001-2008)

Ceny: 14-70 tys. zł

P0007995

Stylizowana przez Chrisa Bangle'a limuzyna wywołała duże zamieszanie w chwili debiutu. Obecnie linia modelu E65 nikogo już nie szokuje. Znacznie bardziej poruszające okazują się koszty serwisowania, które pozostały na poziomie premium. Na co dzień auto irytuje pierwszą odsłoną systemu iDrive, która jest jeszcze daleka od intuicyjnej w obsłudze.

Typowe usterki

  • W najtańszych autach do napraw zwykle kwalifikuje się przednie zawieszenie.
  • Umiarkowaną trwałość mają przekładnie kierownicze.
  • Rozbudowana elektronika z magistralą CAN generuje wiele błędów.
  • Wzorowej trwałości nie mają elektroniczne moduły sterujące wyposażeniem.

Najgorsze wersje silnikowe

  • 740d, czyli diesel 3.9 V8, to prawdziwa bomba z opóźnionym zapłonem – trudna i droga w obsłudze serwisowej. Równie ryzykowny jest wariant 745d (4.4 V8). Benzynowe silniki V8 z rodziny N62 potrafią palić bardzo duże ilości oleju.

Chrysler Crossfire (2003-2007)

Ceny: 21-80 tys. zł

DSC_4723

Amerykański roadster jest owocem kooperacji Chryslera z Mercedesem. Był produkowany w Niemczech przez Karmanna. Niestety z wykorzystaniem przestarzałej mechaniki, pochodzącej z pierwszego SLK (1996-2004). Za możliwościami silników 3.2 V6 (218 KM, 335 KM z kompresorem) nie nadążają układ kierowniczy i zawieszenie – Crossfire rozczarowuje niską precyzją prowadzenia. Części zamienne bywają drogie i trudno dostępne.

Typowe usterki

  • Korozja (zwykle zaczyna się od drzwi).
  • Problemy z pokładową elektroniką.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Źródłem mocy są silniki Mercedesa. Przy wysokich przebiegach potrafią spalać olej z powodu zużycia uszczelniaczy zaworowych, zdarzają się też jego wycieki. W niektórych autach stukają tłoki (tzw. piston slap).

Dodge Caliber (2006-2011)

Ceny: 11-24 tys. zł

DSC_1849

Muskularnie wyglądający SUV jest owocem kooperacji Chryslera z innymi markami – np. Mitsubishi i Volkswagenem w zakresie przygotowania zespołu napędowego. Warto szukać benzynowej wersji bez instalacji LPG. Mimo tego, że Caliber wygląda masywnie, ma wnętrze o tylko przeciętnej przestronności. Na domiar złego zostało ono wykończone w amerykańskim stylu – tanim i mało finezyjnie stylizowanym plastikiem. Wiele egzemplarzy, zwłaszcza sprowadzonych z USA, ma skromne wyposażenie i wypadkową przeszłość.

Typowe usterki

  • Pęknięcia głowicy, awarie pompowtryskiwaczy i turbosprężarek w dieslu 2.0 CRD.
  • Skrzypienie zawieszenia podczas pokonywania nierówności.
  • Ryzykownym wyborem będzie egzemplarz ze skrzynią CVT. Kompleksowy, rzetelnie przeprowadzony remont może pochłonąć nawet 10 tys. zł.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Zapożyczony od Volkswagena diesel 2.0 CRD to mająca wiele poważnych przypadłości jednostka z pompowtryskiwaczami.

Ford Ka I (1996-2008)

Ceny: 2-8 tys. zł

_MG_5272

Szukając bardzo taniego samochodu, wiele osób zapewne zwróci uwagę na Forda Ka. Potencjalnie ma wiele zalet. Miejskie auto utrzymane w konwencji stylistycznej New Edge wciąż nie wygląda przestarzale. Zaskakująco dobre, jak na samochód sprzed dwóch dekad, są też właściwości jezdne. Zadowoleni będą także kierowcy szukający pojazdu w nietuzinkowej konfiguracji. Ka było dostępne z opcjonalnym brezentowym dachem (fot.); w 95-konnej, uatrakcyjnionej stylistycznie wersji SportKa oraz jako StreetKa, czyli roadster z miękkim dachem. Poważnymi mankamentami małego Forda są jednak archaiczne, 60-konne silniki 1.3 z wałkiem rozrządu w kadłubie, podatne na rdzewienie nadwozia i zawodna elektryka.

Typowe usterki

  • Korozja atakuje praktycznie całe podwozie. W wielu autach zostały naruszone mocowania przedniego i tylnego zawieszenia. Takie Ka kwalifikuje się tylko na złom.
  • Izolacja przewodów elektrycznych pęka, zdarzają się też oberwania kabli.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Montowany do 2002 r. zabytkowy już silnik 1.3 8V OHV Endura-E nie jest oszczędny czy dynamiczny, a do tego ma niezbyt trwały wałek rozrządu.

Ford Mondeo Mk 3 (2000-2007)

Ceny: 2-23 tys. zł

DSC_1201

W relacji ceny do przestronności wnętrza, pojemności bagażnika czy wyposażenia trzecia generacja Mondeo nie ma sobie równych. Niestety niskie ceny nie wzięły się znikąd. Model ten ma kilka poważnych przypadłości technicznych, które kończą się wysokimi rachunkami 
w serwisie.

Typowe usterki

  • Diesle 2.0 TDDi mają zawodne pompy wody, w wielu mocno zużyte są też pompy wtryskowe Boscha.
  • Krzywka pompy common rail w silniku 2.0 TDCi jest podatna na łuszczenie. Metalowe opiłki zapychają wtryskiwacze oraz „infekują” cały układ zasilania.
  • Śruby mocujące elementy zawieszenia są często mocno skorodowane. Zdarza się, że naprawa wymaga rozcinania podłużnicy, co generuje wydatki.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Popularny diesel 2.0 TDCi jest już bardzo złym wyborem. Większość aut albo ma problemy z układem wtryskowym, albo została niskim kosztem przygotowana do sprzedaży – zwykle montuje się w tym celu używane części, które nie posłużą długo. Równie ryzykowny jest większy silnik 2.2 TDCi.1.8 SCi to mało znana mechanikom benzynowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem. W jej przypadku odpada montaż instalacji gazowej. Silniki 2.5/3.0 V6 są zachłanne na paliwo, 2.5 w autach przed liftingiem z 2003 r. potrafiły się zacierać z powodu złego smarowania i były dość trudne w naprawach – koszty ich użytkowania okazują się niewspółmiernie wysokie w stosunku do osiągów czy rynkowej wartości pojazdu.

Jaguar X-Type (2001-2009)

Ceny: 7-30 tys. zł

_RM_0868

Koncepcja na stworzenie modelu klasy średniej, który przekona mniej zamożnych klientów, nie był pozbawiony sensu. Jaguar „potknął się” na mechanice Forda, która na przełomie wieków była znaczniej mniej dopracowana niż obecnie. X-Type kusi elegancką linią nadwozia, atrakcyjnie stylizowanym wnętrzem oraz mocnymi silnikami. Może się jednak okazać kosztowną niespodzianką.

Typowe usterki

  • Dostarczone przez Forda diesle mają podatną na zużywanie się pompę wtryskową.
  • Korozja w coraz większym stopniu pustoszy podwozie.
  • Z benzynowych silników V6 cieknie olej, nietrwałe są też uszczelki pod głowicami.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Największym ryzykiem jest zakup Jaguara z dieslem 2.0/2.2 – to znana z Mondeo Mk 3 jednostka z niedopracowanym układem wtryskowym. Bezkrytycznie nie należy podchodzić także do benzynowych silników 2.1/2.5/3.0 V6 – mimo że są one spokrewnione z jednostkami stosowanymi przez Forda i Mazdę, różnią się od nich elementami osprzętu, gdyż każda z marek we własnym zakresie konfigurowała jednostki.

Jeep Compass I (2007-2016)

Ceny: 16-55 tys. zł

DSC_9727

Technicznym bliźniakiem małego Jeepa jest Dodge Caliber. To niestety niezbyt dobra wiadomość. Compass jest pozbawiony terenowych aspiracji – część używanych aut ma napęd tylko na przednią oś, który był opcjonalnie łączony z bezstopniową skrzynią. Trudna i droga w naprawach przekładnia CVT pracuje też w Compassach z napędem 4x4 o nazwie Freedom Drive II. Specyficzna stylizacja nie wytrzymała próby czasu – Compass nie wygląda tak rasowo, jak inne modele Jeepa. Rozczarowuje także standard wykończenia wnętrza. Benzynowe silniki 2.0/2.4 zostały opracowane w kooperacji z Mitsubishi. Są trwałe, jednak nie przepadają za instalacjami LPG.

Typowe usterki

  • Diesel 2.0 CRD może ulec poważnym awariom – z zanikiem smarowania i zatarciem włącznie.
  • Przeciętną trwałość ma układ chłodzenia.
  • Czasem zawodzi system bezkluczykowy.

Najgorsze wersje silnikowe

  • 2.0 CRD to czyhający na nieświadomego nabywcę 2.0 TDI PD od Volkswagena. Szerokie spektrum możliwych awarii tego silnika jest już powszechnie znane. Lepiej poszukać odmiany 2.2 CRD z dieslem Mercedesa.

Land Rover Freelander I (1996-2006)

Ceny: 6-23 tys. zł

_MG_3590

SUV-y są modne, ale biada temu, kto postanowi zaoszczędzić i kupi Freelandera bez wnikliwej kontroli jego stanu technicznego. Koszt naprawy może bowiem przerosnąć rynkową wartość pojazdu! Szkoda, bo Freelander wciąż atrakcyjnie wygląda, w trzydrzwiowej wersji to właściwie półkabriolet ze zdejmowaną nakładką dachową z tyłu nadwozia i – jak przystało na Land Rovera – nie jest pozbawiony terenowej dzielności.

Typowe usterki

  • O zużyciu międzyosiowego sprzęgła wiskotycznego świadczą hałasy i opory pojawiające się podczas jazdy ze skręconymi kołami.
  • Słabym elementem napędu 4x4 jest przekładnia kątowa.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Benzynowy silnik 1.8i (seria K Rovera) jest znany z warstwowej budowy i wynikającej z niej ograniczonej trwałości uszczelki pod głowicą. Jednostka 2.5 V6 Rovera dla wielu mechaników będzie stanowiła zagadkę. Lepiej także nie liczyć na łatwość zakupu części zamiennych. Polecamy możliwie świeże Freelandery z turbodieslem. Te oznaczone symbolem TD4 dostarczało BMW.

Mazda 6 I (2002-2007)

Ceny: 4-16 tys. zł

_MG_2157

Największym problemem tego spokrewnionego z Mondeo Mk 3 modelu jest korozja, która dosłownie pustoszy podwozie. Jeżeli auto nie jest „zgniłe” i ma benzynowy silnik po maską – powinno długo posłużyć. Kłopoty pojawiają się, gdy poprzedni właściciel zamontował instalację gazową. Jeszcze większym problemem jest opracowany przez Mazdę diesel pod maską.

Typowe usterki

  • W dieslu osady zatykają sitko smoka olejowego, co w skrajnej sytuacji prowadzi do zatarcia silnika. Podatne na łuszczenie okazują się krzywki wałków rozrządu – krążące po silniku drobiny metalu przyspieszają tempo zużywania się panewek.
  • Podkładki pod wtryskiwaczami szybko tracą szczelność.
  • Korozja trawi wiele elementów podwozia – z podłużnicami czy podłogą włącznie.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Diesel 2.0 MZR-CD nie jest ceniony przez rynek wtórny. Warto uważać na rzadką wersję 2.3 MZR 4WD – w przypadku awarii napędu na obie osie czy tylnego zawieszenia problemem może się okazać zakup części.

Mercedes klasy A II (2004-2012)

Ceny: 7-28 tys. zł

Obraz 458

Pierwsza odsłona miejskiego Mercedesa najpierw rozczarowała dachowaniem w teście łosia, a po modyfikacjach ulepszających prowadzenie – twardym zawieszeniem. W drugiej odsłonie komfort jazdy uległ poprawie, ale wciąż nie należy do wysokich. Aby zwiększyć przestrzeń kabinie, Mercedes stworzył podłogę o warstwowej budowie i skośnie umieścił silnik – dlatego np. do wymiany rozrusznika czy alternatora konieczne jest jego wyjęcie z auta, co generuje koszty. Warto uważać na egzemplarze z automatyczną skrzynią – to bezstopniowa przekładnia Autotronic, która jest droga i trudna w naprawie. Podobne przypadłości ma pierwsza generacja Mercedesa klasy B (2005-2011) – technicznie jest to model bliźniaczy z klasą A.

Typowe usterki

  • Rozbudowana pokładowa elektronika i jej czujniki generują wiele błędów.
  • Korozja zaczyna atakować podłogę i drzwi.
  • Diesle są już zwykle mocno zużyte i mogą potrzebować regeneracji wtryskiwaczy czy nowego koła dwumasowego.

Najgorsze wersje silnikowe

  • 95-konne warianty A 150/A 160 są nieco za słabe do tego samochodu. Z kolei topowy A 200 Turbo (193 KM) ma wręcz nadmiar mocy, zużywa spore ilości paliwa, a jego turbosprężarka uchodzi za niezbyt trwałą.

Mercedes CLC (2008-2011)

Ceny: 21-38 tys. zł

PICT8189

Pod nadwoziem nawiązującym wizualnie do Mercedesa klasy C W204 kryje się znacznie starsza mechanika – CLC to zmodernizowana klasa C SportCoupé z 2000 roku. Warto więc dwa razy zastanowić się, czy wybrać młodszy egzemplarz CLC, czy lepiej wyposażoną oraz mocniejszą klasę C. Fanów niemieckich samochodów może odstraszyć także informacja, że CLC było produkowane w Brazylii.

Typowe usterki

  • Słabym punktem OM646 są nastawniki turbosprężarek i klapy w dolocie. Do rzadkości nie należą też wycieki oleju.
  • W benzynowych silnikach V6 z rodziny M272 może dojść do zużycia napędu 
wałka wyrównoważającego.
  • Szybko wyrabiają się tuleje i sworznie przedniego zawieszenia.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Z dystansem należy podejść do benzynowych silników V6 – remont obejmujący wymianę łańcucha rozrządu i jego kół pochłonie kilka tysięcy. Największym wrogiem diesli jest połączenie wysokiego przebiegu oraz zaniedbań serwisowych.

Nissan Micra K12 (2003-2010)

Ceny: 4-15 tys. zł

_RM_0708

Japońskie auta są utożsamiane z wysoką trwałością ogólną, prostą i stabilną elektroniką oraz niezniszczalnymi wręcz silnikami benzynowymi z solidnym łańcuchem rozrządu. Micra K12 udowodniła, że rzeczywistość może wyglądać zupełnie inaczej. Przełożyło się to na niską pozycję modelu na rynku wtórnym – o względy kierowców obecnie zabiega on głównie niską ceną.

Typowe usterki

  • Słaby napinacz przyspiesza zużycie łańcucha rozrządu.
  • Nieprawidłowe działanie elektrycznego wspomagania kierownicy.
  • Złe funkcjonowanie dostępu bezkluczykowego.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Bazowy silnik benzynowy 1.2 (65 KM) jest zbyt słaby. Pochodzący od Renault diesel 1.5 dCi to niewiadoma – zwłaszcza w najstarszych autach potrafi pracować dobrze i cieszyć niskim zapotrzebowaniem na paliwo, ale jeżeli nie był rzetelnie serwisowany, może zaskoczyć awarią układu wtryskowego czy obróceniem panewki. Dość częste są wycieki oleju z diesla.

Peugeot 1007 (2005-2009)

Ceny: 5-12 tys. zł

DSC_9851

Przesuwne drzwi w minivanach są bardzo praktycznym dodatkiem, który ułatwia wsiadanie czy przypinanie dzieci do fotelików. Peugeot przeniósł to rozwiązanie do segmentu najmniejszych aut. Niestety model 1007 okazał się drogi, co ograniczyło zainteresowanie nim na rynku pierwotnym. Z kolei wysoka masa zmniejszyła zwinność samochodu, pogorszyła osiągi i podniosła zużycie paliwa. W miarę przyzwoicie jeździ diesel 1.6 HDi. Używanego Peugeota 1007 można kupić za atrakcyjną kwotę, jednak warto pomyśleć, czy klasyczny 207 nie byłby lepszym wyborem.

Typowe usterki

  • Osprzęt zautomatyzowanej skrzyni SensoDrive potrafi zastrajkować.
  • W dieslach trzeba się przygotować na wypalenie podkładek pod wtryskiwaczami.
  • Turbiny diesla 1.6 HDi są mało żywotne.
  • Mechanizm drzwi nieraz pracuje z oporem.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Bazowy silnik 1.4 8V nie radzi sobie z tym samochodem. W wersji z ręczną skrzynią rozpędzanie do 100 km/h trwa 14,4 s. Jeżeli na pokładzie jest przekładnia zautomatyzowana, czas „sprintu” rośnie aż do 16,6 s.

Renault Laguna II (2001-2007)

Ceny: 3-15 tys. zł

_MG_8815Model znany również jako „królowa lawet” nadwerężył reputację Renault na tyle, że prezentując Lagunę III, koncern otwarcie mówił o popełnionych błędach i wdrożonym planie naprawczym. Najbardziej zawodne okazały się Laguny z początkowego okresu. Ich właściciele byli regularnie nękani przez kaprysy rozbudowanej elektroniki. Nie oznacza to jednak, że Lagunę II należy bezwzględnie skreślić z listy zakupowej. Ceny ofertowe dostępnych aut są bardzo atrakcyjne – zwłaszcza w odniesieniu do rocznika, wyposażenia i poziomu bezpieczeństwa (seryjne ESP, model jako pierwszy zdobył komplet gwiazdek w testach Euro NCAP).

Typowe usterki

  • Kaprysy karty Hands Free potrafią unieruchomić samochód.
  • W dieslach 1.9/2.2 dCi nietrwałe są turbosprężarki, wtryskiwacze oraz panewki – swoje zrobiły rzadkie wymiany oleju.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Diesel 1.9 dCi, zwłaszcza z początku produkcji, jest ryzykownym wyborem. Nawet jeżeli nie ulegnie awarii, jego odsprzedaż będzie wyzwaniem. Benzynowy silnik 2.0 IDE o mocy 140 KM ma bezpośredni wtrysk paliwa, który uniemożliwia montaż instalacji gazowej, a także zwiększa koszty ewentualnych napraw (mogą one być trudne także z powodu ograniczonego dostępu do komponentów układu zasilania).

Skoda Rapid (2012-2019)

Ceny: 18-59 tys. zł

KPA_5476

Pojawienie się kompaktowego Rapida w ofercie Skody było konsekwencją powiększania Octavii, której trzecia odsłona gabarytowo zbliżyła się do klasy średniej, a przestronnością wnętrza przyćmiła wiele należących do niej modeli. Nakreślone ostrymi liniami nadwozie Rapida wygląda nowocześnie. Pod nim kryje się jednak dosyć wąskie i niezbyt atrakcyjnie wykończone wnętrze z morzem twardego plastiku. Model powstał bowiem na zmodyfikowanej platformie Fabii. Polecamy więc zastanowienie się nad zasadnością zakupu Rapida. Dostępne egzemplarze są dosyć drogie, więc podobny budżet pozwoli także na wejście w posiadanie atrakcyjnie skonfigurowanej Octavii II. Modelem bliźniaczym z Rapidem jest Seat Toledo IV.

Typowe usterki

  • Łańcuchy benzynowych silników 1.2 TSI szybko się rozciągają.
  • Zawieszenia niektórych aut hałasują.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Benzynowy silnik 1.2 TSI z rodziny VW EA111 zmaga się z ograniczoną trwałością łańcucha rozrządu, potrafi też spalać znaczne ilości oleju. W 2015 r. wprowadzono jednostki 1.2 TSI EA211 z paskowym rozrządem. Obecnie nie ma doniesień o problemach z nimi.

Smart Fortwo II (2007-2014)

Ceny: 10-33 tys. zł

DSC_1738

Model jest dłuższy o 19 cm od poprzednika, dzięki czemu oferuje wyższy komfort, ale ubyło mu nieco z parkingowych zdolności protoplasty. Wszystkie Smarty otrzymały zautomatyzowaną skrzynię biegów. Trzeba przyzwyczaić się do jej działania – tempo i płynność pracy siłowników sterujących sprzęgłem oraz mechanizmem wybierania biegów przywodzą na myśl kursantów starających się o prawo jazdy. Nieprzyjemne przerwy w dostawie mocy można ograniczyć, zmniejszając tuż przed zmianą biegu nacisk na gaz. Nie po to jednak stworzono automat.

Typowe usterki

  • Niedomagania układu chłodzenia w benzynowym silniku 1.0 mogą doprowadzić do wypalenia uszczelki pod głowicą.
  • W dieslach często zawodzą systemy EGR.
  • Sprzęgła czy sprężyny przedniego zawieszenia nie należą do wybitnie trwałych.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Diesel 0.8 CDI jest propozycją dla bardzo cierpliwych. Odmiana o mocy 45 KM osiąga 100 km/h w 19,8 s, natomiast wariant wzmocniony o 10 KM jest o 3 s lepszy. Takie parametry oznaczają, że jadąc podmiejską obwodnicą, a nawet głównymi ulicami tranzytowymi, manewry trzeba planować z dużym wyprzedzeniem. Trzycylindrowy diesel nie zachwyca też kulturą pracy ani wyciszeniem.

Subaru Impreza III (2007-2011)

Ceny: 13-52 tys. zł

imp0005

Trzecia odsłona Imprezy, za sprawą stylizacji pogardliwie nazywana „Lanosem”, wniosła dwie istotne nowinki – nadwozie hatchback oraz wysokoprężnego boxera. Nie były to zmiany na lepsze, bo z oferty zniknęło praktyczne kombi, natomiast jedyny na rynku wysokoprężny silnik z tłokami pracującymi w układzie przeciwsobnym nie zachwycił trwałością.

Typowe usterki

  • W dieslach w grę wchodzi pęknięcie wału i zatarcie na panewce.
  • Benzynowe silniki 2.5 Turbo z wersji WRX/WRX STi mają podatne na wypalanie uszczelki pod głowicami. Jeżeli auto jest agresywnie traktowane lub przeszło tuning, spektrum awarii może się istotnie powiększyć – w grę wchodzi obrócenie panewki czy popękanie tłoków.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Diesel pod maską uchodzi za bombę z opóźnionym zapłonem. Jeżeli ulegnie awarii, auta nie uda się tanio naprawić poprzez montaż używanego silnika – kompletny potrafi kosztować ponad 10 tys. zł. Nie polecamy też bazowej benzynowej wersji 1.5 – jest trwała, ale 107 KM to zdecydowanie za mało, zwłaszcza biorąc pod uwagę sportową legendę modelu i świetny napęd 4x4.

Toyota Urban Cruiser (2009-2014)

Ceny: 19-27 tys. zł

DSC_8976

Japoński koncern wcześnie wyczuł, że obecność w segmencie małych crossoverów może się okazać dochodowa. Szansy nie udało się jednak w pełni wykorzystać. Zainteresowanie Urban Cruiserem ograniczały jego wysokie ceny. Auto miało też ciasne i niezbyt atrakcyjnie wykończone wnętrze, przeciętny bagażnik (305-749 l) i nieco za słabe silniki (90-101 KM) jak na swoją masę – mimo niewielkich rozmiarów waży ponad 1,2 t. Może się natomiast podobać dostępność napędu na obie osie z dieslem 1.4 D-4D – w segmencie małych aut nie jest to oczywiste.

Typowe usterki

  • Drobne problemy z elektroniką.
  • Sprzęgło oraz koło dwumasowe w dieslu mają przeciętną trwałość.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Benzynowe silniki 1.33 Dual-VVT-i, zwłaszcza z początku produkcji, mają problem z pierścieniami tłokowymi – w niektórych autach w ramach gwarancji dokonywano kapitalnego remontu. Typowe dla tej jednostki jest też odkładnie nagaru.

Toyota RAV4 III (2006-2013)

Ceny: 17-53 tys. zł

Obraz 217

Niewiele marek cieszy się tak dobrą reputacją, jaką ma Toyota. Do modeli z początku XXI wieku warto jednak podejść z dystansem – chociażby do popularnego na rynku wtórnym RAV4. Trzecia odsłona ma mniej wyrafinowany napęd 4x4 niż poprzednie (dołączany zamiast stałego). W ogłoszeniach można trafić na wydłużoną wersję nadwoziową – to samochody sprowadzone z USA, które zwykle mają wypadkową przeszłość. Egzemplarzy z Europy nie należy skreślać z powodu wykrycia ognisk korozji – nie świadczą one o źle przeprowadzonych naprawach blacharskich, tylko o przeciętnym zabezpieczeniu antykorozyjnym. Powłoka lakiernicza jest podatna na powstawanie odprysków i zarysowań.

Typowe usterki

  • W dieslach, zwłaszcza wyprodukowanych przed 2010 r., może dochodzić do erozji aluminiowego bloku pod uszczelką głowicy – naprawa wiąże się z wyjęciem jednostki napędowej z auta oraz planowaniem powierzchni z wżerami.
  • Decydując się na wersję wysokoprężną, trzeba być również gotowym na defekty dwumasowego koła zamachoweg oraz zapchanie filtra sadzy.
  • Montowane do 2009 r. benzynowe silniki 2.0 VVT-i potrafią zużywać duże ilości oleju (ponad 1 l/1000 km).
  • W trakcie jazdy próbnej warto zwrócić uwagę na sposób działania i dźwięki wydawane przez skrzynię biegów – hałasujące łożyska mogą nadawać się do wymiany.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Najbardziej ryzykowną propozycją jest 177-konny diesel 2.2 D-CAT, któremu brakuje dokumentacji serwisowej. Nie sposób wówczas stwierdzić, czy został poddany naprawie lub akcji serwisowej.

Volkswagen Passat B6 (2005-2010)

Ceny: 7-35 tys. zł

RB0_2057

W kategoriach stylizacji nadwozia i estetyki wnętrza model B6 otworzył kolejny rozdział w historii Passata – chromowana atrapa chłodnicy, diodowe lampy z tyłu i miękkie tworzywa wykończeniowe były przedsmakiem auta z półki premium. Niestety dość szybko Passat okrył się złą sławą – na tyle złą, że negatywnie wpłynęła ona na wizerunek marki. Samochód okazał się bowiem o wiele bardziej zawodny od poprzednika. Problemy były na tyle duże, że w 2010 r. Passat przeszedł gruntowną modernizację, a od starszego modelu odcięto się jego nazwą zmienioną na B7.

Typowe usterki

  • W dieslach 2.0 TDI PD nietrwałe okazują się pompowtryskiwacze i napęd pompy oleju. Głowica potrafi pękać.
  • Hamulec ręczny jest sterowany elektrycznie. Obudowy silników w zaciskach nieraz pękają, co prowadzi do zatarcia ich przekładni.
  • Samochód może też zostać unieruchomiony przez awarię elektronicznej 
blokady kolumny kierowniczej.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Benzynowy silnik 1.4 TSI ma słaby rozrząd, 1.8/2.0 TSI spalają olej, 2.0 FSI nie akceptuje LPG, a diesel 2.0 TDI PD może się nawet zatrzeć.

Volvo XC90 I (2002-2014)

Ceny: 14-72 tys. zł

D3X_6431

Pierwsza odsłona XC90 jest dużym, komfortowym i bezpiecznym SUV-em. Dostępne na rynku wtórnym egzemplarze są bardzo bogato wyposażone. Nabywcy mają do wyboru wiele mocnych wersji silnikowych. Niestety regularne korzystanie z możliwości auta istotnie skraca trwałość automatycznych przekładni. Najstarsze XC90 osiągnęły już „pełnoletniość”, co zwykle oznacza nagromadzenie wielu drobnych usterek.

Typowe usterki

  • Automaty nie są wybitnie trwałe. Warto pytać sprzedającego, czy serwisował skrzynię lub dokonywał już napraw.
  • Napęd na tylną oś nie zawsze jest poprawnie dołączany.

Najgorsze wersje silnikowe

  • Za sprawą 4-biegowej skrzyni podwójnie doładowany wariant 2.9 T6 nie jest specjalnie dynamiczny, ale spala znaczne ilości benzyny – paliwożerna jest też jednostka 3.2 R6 z niezbyt trwałym łańcuchem rozrządu.

PODSUMOWANIE

Znalezienie dobrego używanego samochodu nie należy do łatwych zadań. Z jednej strony na kupującego czyhają auta powypadkowe, zaniedbane technicznie lub z przekręconym licznikiem, z drugiej można natknąć się na nieudane modele, a nawet felerne wersje cenionych aut. Do zakupu trzeba się zatem rzetelnie przygotować.

Czytaj także