Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Opel Mokka I (A)

Opel Mokka I (A)

Archiwum

Opel Mokka I (A)

Crossover Opla cieszył się całkiem niezłym zainteresowaniem w salonach. Obecnie podbija rynek wtórny.

  • Lata produkcji: 2012-2020
  • Silniki: benz. 1.4-1.6 (115-152 KM), diesle 1.6-1.7 (110-136 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 428/256 cm, szerokość/wysokość: 177/165 cm, bagażnik: 356-1372 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Katalogowo Mokka wydaje się jednym z najwęższych aut w klasie. Ma na dodatek mały bagażnik. Ale dla rodziny 2+2 pozostaje dobrą propozycją, ponieważ dwóm osobom siedzącym z tyłu nie zabraknie miejsca ani na nogi, ani na głowy. Ale żeby nie było, że Mokkę zaprojektowano bez polotu – wyróżnia się tym, że ma wysuwany spod tylnego zderzaka specjalny bagażnik rowerowy (to opcja).

Opel-Mokka-I_3
Bardzo udany kokpit. Wysoko oceniamy czytelność, jakość materiałów i precyzję montażu.

SILNIKI

Do Opla Mokki najlepszym wyborem będzie doładowany silnik benzynowy 1.4 Turbo (120-140 KM), który fabrycznie oferowany był także z instalacją LPG. Ważne, by nie pomylić go z 1.4 Direct Injection Turbo, który ma bezpośredni wtrysk benzyny – nie jest zły, ale to niepotrzebna komplikacja techniczna. Benzynowy 1.6 to przeciętniak – idealny do niewielkich przebiegów w mieście. Diesle polecamy oba – zarówno 1.6 CDTI oraz 1.7 CDTI.

AWARYJNOŚĆ

Brak poważnych awarii. Jeśli coś irytuje, to tylko drobiazgi. Przykładem są problemy z DPF lub pęknięcia kolektora w wersjach benzynowych z doładowaniem.

KOSZTY

Mokka jest droga w zakupie, jednak późniejsza eksploatacja nie drenuje portfela. Nie brakuje tanich części zamiennych.

SYTUACJA RYNKOWA

Spora podaż. W kraju na nowego właściciela czeka niemal 400 używanych aut. Na okazyjny zakup nie ma co liczyć.

Opel-Mokka-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Alternatywą dla Opla Mokka jest Chevrolet Trax (30-40 tys. zł). Techniczny bliźniak Mokki był dostępny w Europie w latach 2013-2014 i – podobnie jak wówczas Mokka – produkowany w Korei Południowej.
  • W drugiej połowie 2014 r. Opel rozpoczął produkcję Mokki w Hiszpanii.
  • Mokka jest jednym z nielicznych małych crossoverów dostępnych z napędem 4x4.
  • Po modernizacji dodano literę X do nazwy.

CENY

38 000 zł – Ceny najtańszych egzemplarzy spadają, ale dzieje się to bardzo powoli, bo auto cieszy się dużym wzięciem.
50 000 zł – Podobnie jak w roku ubiegłym – na zakup ładnej Mokki trzeba przygotować ok. 50 tys. zł.
75 000 zł – Minimum, które trzeba zapłacić za auta z końcówki produkcji. Są drogie bo mają znikomy przebieg.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 T 1.6 1.7 CDTI
Pojemność skokowa 1364 cm³ 1598 cm³ 1686 cm³
Zasilanie benzynowy turbo benzynowy turbodiesel
Moc maks. 140 KM 115 KM 130 KM
Maks. moment obr. 200 Nm 155 Nm 300 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,9 s 12,5 s 10,5 s
Prędkość maks. 196 km/h 170 km/h 187 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,0 l/100 km 6,5 l/100 km 4,5 l/100 km
Opel-Mokka-I_4
Gamę tworzą całkiem udane jednostki napędowe.

HISTORIA MODELU

2012 - premiera Opla Mokka
2013 - debiutuje technicznie bliźniaczy Chevrolet Trax
2014 - diesel 1.6 CDTI zastępuje 1.7 CDTI
2016 - modernizacja – kosmetyka nadwozia i wnętrza, zmiana nazwy na Mokka X, nowy silnik 1.4 DIT (152 KM, bezp. wtr.)
2020 - prezentacja drugiej generacji modelu

Opel-Mokka-I_6
Opel Mokka po liftingu nazywa się Mokka X.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Pękanie kolektora ssącego w 1.4 T
    Gdy problem zacznie się nasilać, podczas przyspieszania zapala się „check engine”.
    Koszt naprawy: od 1500 zł
  • Zapchany DPF w dieslu 1.7 CDTI
    Użytkownicy najstarszych diesli sygnalizują problemy z filtrami sadzy.
    Koszt regeneracji: od 600 zł
  • Zużyte dwumasowe koło zamachowe
    Diesle z przebiegami ok. 200 tys. km mogą wymagać wymiany koła DKZ i sprzęgła.
    Koszt wymiany: od 3000 zł
  • Problemy elektroniczne
    Niektóre auta zgłaszają dziwne błędy, przestają działać elementy wyposażenia.
    Koszt diagnostyki: od 200 zł

ZALETY I WADY

+ Ponadczasowa stylizacja i przynależność do modnego segmentu – ponowna odsprzedaż nie będzie trudna.
+ Spora liczba aut z polskich salonów.
+ Niezłe wyposażenie, wygodne fotele.

- Wyśrubowane ceny używanych aut.
- Niezbyt dobre wyciszenie.
- Dosyć wąskie wnętrze, przeciętny bagażnik.

Opel-Mokka-I_5
Bagażnik ma 356 l, ale jest ustawny.

WARTO KUPIĆ

Auto z krajowego salonu, najlepiej z benzynowym silnikiem 1.4 Turbo o mocy 120 KM. Diesel 1.7 CDTI jest przeciętny.

UWAŻAJ NA

Podejrzanie tanie auta. Jest duża szansa, że zostały poskładane po poważnym wypadku, co wciąż się bardzo opłaca.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także