Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używany Lexus IS III (XE3) – przód i bok

Używany Lexus IS III (XE3) – niezawodność wysoko się ceni

fot. archiwum

Używany Lexus IS III (XE3) – niezawodność wysoko się ceni

W założeniu miał odebrać kupujących BMW serii 3 i Mercedesowi klasy C. Plan nie do końca się powiódł, ale jedno jest pewne –  użytkownicy niechętnie rozstają się z Lexusem IS, a mimo wysokich cen na rynku wtórnym najmniejszy sedan w ofercie japońskiego producenta i tak znajduje nabywców. Jedną z przyczyn jest jego niezawodność. Ale ich lista okazuje się dłuższa. 

Lexus IS III (XE3)

  • lata produkcji: 2013-2020
  • ceny: od 55 000 zł

Nikt w Lexusie nie ukrywał, że najmniejszy sedan tej marki powstał po to, aby odebrać klientów BMW serii 3 i Mercedesowi klasy C. Po części udało się to za oceanem. W Europie, tak jak i inne Lexusy, model zdobył większą popularność jedynie na kilku rynkach, w tym na naszym.

Frajda z jazdy w japońskim wydaniu

W stosunku do poprzednika producent znacznie usztywnił nadwozie i ramy pomocnicze. Tylne zawieszenie do trzeciej generacji IS-a zaadaptowano z większego modelu GS. Wydłużył się też rozstaw osi. Skutek? Niezwykle stabilne prowadzenie.

Przy okazji liftingu w 2016 roku znacząco zmieniono nastawy układu jezdnego, szczególnie przedniego. Dzięki temu IS jeszcze lepiej skręca, a przede wszystkim zaczął dawać dużo więcej przyjemności z jazdy. Do tego to jedno z najzwrotniejszych aut w swojej klasie.

Lexus IS III XE3 tył
Każdy IS prowadzi się pewnie, nie przechyla się w zakrętach i jest całkiem komfortowy. Ale poliftingowe wersje dają kierowcom więcej przyjemności z jazdy.  

Prawdziwe premium, gorzej z praktycznością

Kabina jest wykończona jak na segment premium przystało, ale multimedia są często krytykowane. Zarówno sterowanie nimi, jak i wygląd samego interfejsu. Użytkownicy zwracają też uwagę na spore zawiasy tylnej klapy wchodzące do wnętrza bagażnika.

Większość dobrze ocenia fotele. Ale IS zdecydowanie nie jest autem dla wysokich kierowców. Może im brakować miejsca nad głową, mogą narzekać na zbyt krótkie siedziska.

Ceniona hybryda, brak diesli

W poprzedniej generacji oferowano wysokoprężną odmianę 220d, ale nie była dobrze oceniana ani przez dziennikarzy, ani użytkowników. W tej pojawiła się za to hybryda. Ta wersja jest wyposażona w przekładnię planetarną, okazuje się bardzo elastyczna i niezwykle płynnie zmienia źródła napędu. Odmiana 300h jest oceniana jako bardzo niezawodna. Podobnie jest z oferowaną na początku wersją 250. Napędza ją silnik V6 z wtryskiem bezpośrednim. Do tego chwali się ją też za przyjemne, soczyste brzmienie.

Lexus IS III XE3 hybryda silnik
Baterie trakcyjne w hybrydach są trwałe, nie słychać o ich zużyciu.
Lexus IS III XE3 wyświetlacz układ hybrydowy
Układ hybrydowy jest niezwykle niezawodny i oszczędny także w trasie. 

W USA oferowano odmianę 350 (3.5 V6). Osiągała 310, a od 2018 – 315 KM i mogła mieć napęd na obie osie. Była też słabsza, 254-konna wersja jednostki 3.5, jedynie z 4x4 (IS 300 AWD). W Europie niestety nie oferowano żadnych odmian AWD.

Większa z widlastych „szóstek” ma zaawansowany układ wtryskowy łączący wtrysk pośredni z bezpośrednim. Taki sam układ pracuje w doładowanej czterocylindrowej wersji 200t. To niezwykle zaawansowany silnik z turbosprężarką Twin Scroll, mogący pracować zarówno w cyklu Otto, jak i Atkinsona. Jest dynamiczny, ale nie tak oszczędny, jak obiecywano. Odmiany IS 250 w praktyce nie palą dużo więcej. Za to w wersjach 200t najczęściej słychać o rozszczelnionych pompach wody. Niestety ich wymiana nie jest tania z powodu dość trudnego dostępu.

Dane techniczne 200t 250 300h 350* 500*
Silnik  benzynowy, turbo benzynowy benzynowy + elektr. benzynowy benzynowy
Pojemność skokowa 1998 cm3 2499 cm3 2494 cm3 3456 cm3 4969 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 V6/24 R4/16 V6/24 V8/32
Moc maksymalna 245 KM/4800 208 KM/6400 223 KM/6000 310 KM/6400 479 KM/7100
Maks. moment obrotowy 350 Nm/1650 252 Nm/4800 221 Nm/4200 376 Nm/4800 535 Nm/4800
Osiągi
Prędkość maksymalna 230 km/h 225 km/h 200 km/h 230 km/h 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,0 s 8,1 s 8,3 s 5,8 s 4,5 s
Średnie zużycie paliwa 7,0 l/100 km 8,6 l/100 km 4,2 l/100 km 9,2 l/100 km 9,8 l/100 km

Wyłącznie w automacie

W IS-ach trzeciej generacji nie oferowano skrzyń manualnych. Ale wszystkie automatyczne przekładnie uchodzą za trwałe. Użytkownicy nie mają zresztą wielu powodów do narzekań. Zwracają uwagę na mocno pylące oryginalne klocki hamulcowe, podatny na zarysowania lakier. Bardzo chwalą za to audio przygotowane przez firmę Mark Levinson, kiepsko natomiast oceniają podstawowe zestawy firmowane przez markę Pioneer.

W 2020 roku IS przeszedł bardzo rozległy lifting i niestety w tej formie nie pojawił się już w Europie. Za to w USA do gamy dołączyło wolnossące V8 o mocy 479 KM. To ostatni taki silnik w aucie tej klasy.

Lexus IS III (XE3): historia modelu

  • 2013: debiut trzeciego IS-a, z jednostkami 2.5 V6 oraz hybrydą 2.5 R4, w USA wersje V6 łączono też z napędem AWD
  • 2015: w marcu znika z rynku europejskiego IS 250, w październiku jego miejsce w gamie zajmuje IS 200t
  • 2016: lifting IS-a, modyfikacja układu jezdnego (szczególnie przedniej osi)
  • 2017: subtelne zmiany w modelu, od teraz wersja 200t nosi oznaczenie 300
  • 2020: koniec sprzedaży Lexusa IS w Europie, w innych częściach świata pojawia się wersja po bardzo mocnym liftingu

Używany Lexus IS III (XE3): typowe usterki

  • Wycieki z pomp cieczy chłodzącej, w skrajnych przypadkach silnik się grzeje
  • Problemy z ustawieniem geometrii, auta potrafią ściągać, prawidłowe ustawienie geometrii jest wymagające
  • Sporadycznie psują się siłowniki centralnego zamka
  • Zużycie cewek w jednostkach V6
Lexus IS III XE3 silnik, płyn chłodniczy
Warto sprawdzać stan chłodziwa, bo pompy wody mogą tracić szczelność.  

Używany Lexus IS III (XE3): sytuacja rynkowa

Wybór znacznie słabszy niż w przypadku niemieckich konkurentów czy choćby Volvo. Ale za to większość aut jest krajowa, sporo wciąż jeździ do ASO i było użytkowanych prywatnie. Rzadkie na rynku wersje V6 300 i 350 sprowadzano z USA z reguły w odmianach z napędem na obie osie.

Używany Lexus IS III (XE3): orientacyjne ceny rynkowe (w zł)
Zakresy cen Wersje i stan pojazdów
55 000-65 000 Hybrydy 300h z dużymi lub bardzo dużymi przebiegami. Ale krajowe i całkiem zadbane.
80 000-90 000 Dominują 200t/300 z lat 2016-2018. Ale tyle kosztują też najlepsze IS 250 z 2015 roku. 
100 000-110 000 Można oczekiwać niskich przebiegów, wersji F-Sport czy świetnego audio Mark Levinson.

Używany Lexus IS III (XE3): podsumowanie

Lexus IS trzeciej generacji nie rozczarowuje w kwestii niezawodności. Odmiana hybrydowa potrafi też być relatywnie tania w utrzymaniu. Cieszy dopracowany układ jezdny. Narzekać na ten model mogą tylko wysocy kierowcy. I zakochani w dieslach. 

ocena 4/5

Czytaj także