Samochody elektryczne i hybrydy plug-in ustępują tradycyjnym autom pod względem niezawodności. Ale klasyczne hybrydy są już lepsze – wynika z najnowszego badania Consumer Reports.
Amerykański Consumer Reports swoje badania opiera na własnych testach (z lat 2021-2023) oraz na ankietach przeprowadzonych wśród 330 tys. właścicieli aut wyprodukowanych w latach 2000-2023. Zgodnie z ich najnowszymi wynikami posiadacze elektryków oraz plug-inów nie mają powodów do zadowolenia.
Dlaczego? Otóż auta elektryczne pod względem niezawodności ustępują tradycyjnym pojazdom spalinowym aż o 79%. Jeszcze gorzej spisują się hybrydy plug-in. W ich przypadku problemy występują aż o 146% częściej.
W badaniu pod uwagę wzięto 20 różnych obszarów: od piszczących hamulców i uszkodzonych elementów wnętrza po awarie silnika. Co nie dziwi, poważne usterki mają większy wpływ na wynik.
Właściciele elektryków najczęściej narzekają na usterki elektryki, systemów ładowania oraz baterii. Według analityków w miarę zdobywania doświadczenia przez firmy motoryzacyjne liczba problemów będzie się zmniejszała. Zgodnie z ankietą Consumer Reports najbardziej zawodne są pick-upy o napędzie elektrycznym.
Wśród problematycznych modeli wymieniono m.in. Hyundaia Ioniqa 5, Kię Niro EV i EV6, Toyoty bZ4X oraz Volkswagena ID.4. W przypadku Tesli układ napędowy sprawdza się całkiem nieźle, ale właściciele mają zastrzeżenia dotyczące jakości wykonania.
„Większość dzisiejszych samochodów elektrycznych jest produkowana albo przez starych producentów aut, którzy nie mają doświadczenia w technologii samochodów elektrycznych, albo przez firmy takie jak Rivian, które dopiero zaczynają budować samochody. Nic dziwnego, że zmagają się z problemami i potrzebują trochę czasu na wyeliminowanie błędów” – mówi Jake Fisher, dyrektor ds. testów samochodów w Consumer Reports.
Jest też druga strona medalu dotycząca samochodów zelektryfikowanych. To klasyczne hybrydy, które okazują się o 26% mniej awaryjne od aut stricte spalinowych. W głównej mierze to zasługa Toyoty i Lexusa, korzystających z dopracowanego napędu hybrydowego.
Zgodnie z najnowszym badaniem Consumer Reports najlepiej wypadające pod względem niezawodności marki to Lexus, Toyota oraz Mini. Na kolejnych miejscach znalazły się: Acura, Honda, Subaru, Mazda, Porsche, BMW oraz Kia.
Pod względem niezawodności dominują marki z Azji – ich średni wynik wynosi 63 na 100 punktów (Lexus zdobywa 79 punktów). W przypadku marek europejskich to 46 punktów, natomiast amerykańskich – zaledwie 39 punktów.
Ranking zamykają (od końca): Chrysler (18 punktów), Mercedes (23), Rivian (24), Volkswagen (26), Jeep (26) oraz Volvo (28).
Do podobnych wniosków co Consumer Reports doszła w sierpniu firma doradcza JD Power, badając poziom satysfakcji właścicieli samochodów wykorzystujących nowe technologie. Okazało się, że posiadacze elektryków są o 86% mniej zadowoleni z różnych innowacji niż właściciele pojazdów tradycyjnych.
Z kolei w najnowszym raporcie TÜV ostatnie miejsce wśród aut 2-, 3-letnich przypadło Tesli Model 3. Była ona gorsza nawet niż Dacia Logan, o czym przeczytacie TUTAJ.