Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mazda CX-60 PHEV

Elektryki i hybrydy plug-in znacznie bardziej zawodne niż klasyczne auta spalinowe

Elektryki i hybrydy plug-in znacznie bardziej zawodne niż klasyczne auta spalinowe

Samochody elektryczne i hybrydy plug-in ustępują tradycyjnym autom pod względem niezawodności. Ale klasyczne hybrydy są już lepsze – wynika z najnowszego badania Consumer Reports

Amerykański Consumer Reports swoje badania opiera na własnych testach (z lat 2021-2023) oraz na ankietach przeprowadzonych wśród 330 tys. właścicieli aut wyprodukowanych w latach 2000-2023. Zgodnie z ich najnowszymi wynikami posiadacze elektryków oraz plug-inów nie mają powodów do zadowolenia. 

Dlaczego? Otóż auta elektryczne pod względem niezawodności ustępują tradycyjnym pojazdom spalinowym aż o 79%. Jeszcze gorzej spisują się hybrydy plug-in. W ich przypadku problemy występują aż o 146% częściej. 

Skoda Enyaq Coupe RS test 2023 ładowanie
Problemy w przypadku elektryków dotyczą często systemów ładowania. 
archiwum

W badaniu pod uwagę wzięto 20 różnych obszarów: od piszczących hamulców i uszkodzonych elementów wnętrza po awarie silnika. Co nie dziwi, poważne usterki mają większy wpływ na wynik.

Elektryki mają problemy z... elektryką

Właściciele elektryków najczęściej narzekają na usterki elektryki, systemów ładowania oraz baterii. Według analityków w miarę zdobywania doświadczenia przez firmy motoryzacyjne liczba problemów będzie się zmniejszała. Zgodnie z ankietą Consumer Reports najbardziej zawodne są pick-upy o napędzie elektrycznym.

Wśród problematycznych modeli wymieniono m.in. Hyundaia Ioniqa 5, Kię Niro EV i EV6, Toyoty bZ4X oraz Volkswagena ID.4. W przypadku Tesli układ napędowy sprawdza się całkiem nieźle, ale właściciele mają zastrzeżenia dotyczące jakości wykonania.

Toyota bZ4X przód i bok w ruchu
Toyota bZ4X nie jest zbyt udanym debiutem tego japońskiego wytwórcy w gronie modeli elektrycznych. 
archiwum

„Większość dzisiejszych samochodów elektrycznych jest produkowana albo przez starych producentów aut, którzy nie mają doświadczenia w technologii samochodów elektrycznych, albo przez firmy takie jak Rivian, które dopiero zaczynają budować samochody. Nic dziwnego, że zmagają się z problemami i potrzebują trochę czasu na wyeliminowanie błędów” – mówi Jake Fisher, dyrektor ds. testów samochodów w Consumer Reports.

Klasyczne hybrydy górą

Jest też druga strona medalu dotycząca samochodów zelektryfikowanych. To klasyczne hybrydy, które okazują się o 26% mniej awaryjne od aut stricte spalinowych. W głównej mierze to zasługa Toyoty i Lexusa, korzystających z dopracowanego napędu hybrydowego.

Zgodnie z najnowszym badaniem Consumer Reports najlepiej wypadające pod względem niezawodności marki to Lexus, Toyota oraz Mini. Na kolejnych miejscach znalazły się: Acura, Honda, Subaru, Mazda, Porsche, BMW oraz Kia. 

Lexus RX
Samochody marki Lexus od lat uznawane są za wyjątkowo niezawodne i trwałe. 
archiwum

Pod względem niezawodności dominują marki z Azji – ich średni wynik wynosi 63 na 100 punktów (Lexus zdobywa 79 punktów). W przypadku marek europejskich to 46 punktów, natomiast amerykańskich – zaledwie 39 punktów. 

Ranking zamykają (od końca): Chrysler (18 punktów), Mercedes (23), Rivian (24), Volkswagen (26), Jeep (26) oraz Volvo (28).

Elektryki z problemami

Do podobnych wniosków co Consumer Reports doszła w sierpniu firma doradcza JD Power, badając poziom satysfakcji właścicieli samochodów wykorzystujących nowe technologie. Okazało się, że posiadacze elektryków są o 86% mniej zadowoleni z różnych innowacji niż właściciele pojazdów tradycyjnych.

Z kolei w najnowszym raporcie TÜV ostatnie miejsce wśród aut 2-, 3-letnich przypadło Tesli Model 3. Była ona gorsza nawet niż Dacia Logan, o czym przeczytacie TUTAJ

Czytaj także