Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi A4

Zalety, wady i typowe problemy popularnych modeli

Używane auta klasy średniej – które są najbardziej awaryjne?

archiwum

Zalety, wady i typowe problemy popularnych modeli

Używane auta klasy średniej – które są najbardziej awaryjne?

Przedstawiamy wyniki badań technicznych popularnych modeli klasy średniej. To najczęściej poszukiwane auta przez Polaków. Wypadły nieźle, chociaż część z nich gorzej od kompaktów, co może też wynikać ze sposobu eksploatacji. Jakie są ich typowe usterki, które wersje sprawiają najmniej problemów, na co zwracać uwagę przed zakupem?

 

Używane auta klasy średniej należą do najczęściej poszukiwanych samochodów przez Polaków. Warto więc wiedzieć, jakie usterki najczęściej występują w takich pojazdach.

Odpowiedzi udziela raport GTÜ, który jest oparty o wyniki obowiązkowych przeglądów technicznych, a szczegółowo ocenia stan egzemplarzy mających mniej niż dziewięć lat.

Przy okazji jego wyniki wystawiają też ocenę kierowcom i serwisom – nie powinni oni i one dopuszczać, by samochód z wyciekami oleju, zużytymi oponami czy hamulcami trafiał na badanie. Niestety – jak dowodzą dane GTÜ – bywa to problemem również w Niemczech, które są głównym źródłem używanych aut dla Polski. 

Alfa Romeo Giulia

alfa romeo giulia

Sportowy sedan z Włoch zachwyca designem i prowadzeniem. W gamie zabrakło wersji kombi. Używane auta zaskakująco mocno trzymają wartość.

W 2016 r. Włosi wrócili do konceptu limuzyny z napędem na tył (opcjonalnie z preferującym tył napędem Q4). Za sprawą urzekającego designu Giulia szybko zdobyła serca kierowców. Źródłem mocy są silniki rozwijające od 136 do 540 KM.

Auto to zupełnie nowe rozdanie w historii marki, które przełamuje obiegowe opinie na temat trwałości produktów Alfy Romeo. Poza wyciekami oleju z silnika i skrzyni inspektorzy GTÜ nie znaleźli tu wiele powodów do narzekań. Zdarza się nieprawidłowe działanie systemu kontroli ciśnienia powietrza w oponach. Nierównomiernie zużyte ogumienie wskazuje na nieprawidłową geometrię zawieszenia.

Zalety i wady 

  • Wystarczająca przestroność, dobre osiągi, świetne prowadzenie, oszczędne diesle
  • Jakość nie do końca na poziomie premium, dosyć restrykcyjnie zestrojone ESP

Audi A4

audi a4

Od lat limuzyna Audi okupuje czołowe pozycje na liście najczęściej sprowadzanych do Polski używanych aut. Piąta generacja A4, czyli B9 (na fot.), od ośmiu lat zjeżdża z taśmy produkcyjnej. Ceny ofertowe wciąż są wysokie, ale nie można zapominać, że to nowoczesne i komfortowe auto.

Warto rozważyć także generację B8 (2007-2015 r.), która kosztuje zauważalnie mniej. Dużą popularnością cieszy się praktyczne i dość przestronne kombi Avant, które dobrze sprawdza się w roli auta rodzinnego. Najwygodniej jedzie się z przodu. Pasażerom drugiego rzędu A4 oferuje przeciętną w tej klasie ilość miejsca na nogi. 

Dużo podróżującym polecamy diesle 2.0 TDI. Nawet aut z wysokimi przebiegami nie należy się obawiać – oczywiście jeżeli dysponują historią serwisową. Silniki benzynowe, zwłaszcza w generacji B8, potrafią palić duże ilości oleju. Naprawa to w zasadzie drogi, kapitalny remont silnika.

Jak przystało na Audi, jakość materiałów i wykończenia są imponujące. Skórzana tapicerka jest bardzo trwała.

Generacja B9 zrobiła duży krok naprzód pod względem technicznym i wyróżnia się ultranowoczesnymi dodatkami, takimi jak w pełni cyfrowy zestaw instrumentów „virtual cockpit plus”. Ale nawet A4 B8 ma wciąż funkcjonalny i robiący dobre wrażenie system multimedialny MMI, który jest obsługiwany wygodnym pokrętłem i oferuje przejrzyste menu. Nawigacja – bez zastrzeżeń.

Seryjne zawieszenie jest komfortowe i skutecznie filtruje nierówności. Za dopłatą dostępne były też adaptacyjne amortyzatory, których charakterystykę pracy można regulować za pomocą przycisku.

Zalety i wady 

  • Niemal wzorowa niezawodność, wykończenie, paleta silników, skuteczny napęd quattro
  • Ceny najlepszych aut, koszty serwisowania i eksploatacji, przebiegi tańszych egzemplarzy

Ocena niezawodności

usterkowosc gtu audi a4

W tabeli dominuje kolor zielony, co oznacza, że regularnie serwisowane i zadbane A4 nawet po latach zachwycają niezawodnością – Audi jest ponadprzeciętne prawie pod każdym względem. Zadbane auta są drogie, ale warte swej ceny. Warto zainwestować w przedzakupowy przegląd, na rynku nie brakuje powypadkowych A4.

audi a4 deska
Minimalistyczne i świetnie wykończone wnętrze Audi A4 B9 bardzo dobrze znosi próbę czasu, a do tego wytrzymuje konfrontację z nowszymi modelami.
audi a4 tyl

Dobrze prowadzą się nawet A4 z napędem tylko na przednią oś.

BMW serii 3

bmw 3 przod

Już od niemal 50 lat BMW serii 3 uchodzi za wzór dynamiki prowadzenia w klasie średniej. W 2013 r. do sedana i kombi nazwanego Touring dołączyła przestronna seria 3 Gran Turismo (GT). Bardziej sportowe odmiany, czyli Coupe, Cabrio i Gran Coupe, zaczęto oferować jako serię 4.

Znakiem czasu jest też systematyczne powiększanie palety hybryd (od 2016 r. w wydaniu plug-in) i downsizing – niegdyś popularne sześciocylindrowe silniki zostały zepchnięte w górny kraniec cennika – w efekcie podaż nowszych używanych aut z „szóstką” pod maską jest ograniczona.

Na szczęście jednostkom czterocylindrowym nie brakuje mocy, chętnie „wkręcają się” na obroty, pracują kulturalnie, a przy spokojnej jeździe zadowalają się umiarkowanymi porcjami paliwa. W 2015 r. bazowa wersja 318i otrzymała nawet 3-cylindrowy silnik 1.5 o mocy 136 KM. Nie zyskał on jednak uznania klientów i zniknął z gamy w 2018 r. Godne polecenia są wszystkie bez wyjątku mocne diesle, które od 2015 r. spełniają normę Euro 6.

Niezależnie od tego, czy napędzane są tylko tylne, czy wszystkie koła (xDrive), BMW serii 3 prowadzi się precyzyjnie, bezpiecznie i komfortowo. Mimo że seria 3 może sprawiać wrażenie niezbyt dużego samochodu, ma całkiem przestronne wnętrze. Dotyczy to zwłaszcza wprowadzonej w 2012 r. szóstej generacji (F30/F31, na fot.) oraz zastępującej ją G20.

Poza kilkoma elementami z tanio wyglądającego plastiku jakość wykończenia i zastosowanych materiałów jest na wysokim poziomie. Obsługa multimediów za pomocą pokrętła iDrive jest jedną z najlepszych na rynku – zwłaszcza w połączeniu z nawigacją Professional. Aktualna seria 3 robi nieco szlachetniejsze wrażenie od poprzednika.

Zalety i wady 

  • Świetne właściwości jezdne, skuteczny napęd xDrive, mocne i oszczędne diesle (zwłaszcza 3.0), dynamiczne silniki benzynowe, przestronność wnętrza serii 3 GT
  • Wysokie ceny ofertowe, znaczne koszty eksploatacji, wysokie ceny poważniejszych napraw, mroczna historia wielu egzemplarzy

Ocena niezawodności

usterkowosc gtu bmw 3

W raporcie GTÜ BMW wypadło zauważalnie gorzej od Audi A4, co nie zmienia faktu, że regularnie serwisowana i dobrze utrzymana „trójka” nie powinna sprawiać problemów.

Warto zwrócić uwagę, że nowsze auta wypadły gorzej od starszych, co może wynikać zarówno z dbałości o te drugie, jak też z wyższej trwałości elementów znajdujących się pod ich nadwoziem. Polecamy wnikliwy przegląd przedzakupowy.

bmw 3 deska
W bardzo dobrze wykończonym wnętrzu BMW umiejętnie połączono nowoczesność ze sprawdzonymi rozwiązaniami – nie zabrakło przycisków i pokręteł.
bmw 3 tyl
Klapa bagażnika z oddzielnie otwieraną szybą zwiększa funkcjonalność.

Ford Mondeo

ford mondeo
Propozycją dla najbardziej wymagających nabywców jest topowa wersja Vignale, którą można poznać m.in. po zmienionej atrapie chodnicy.

Produkcję Mondeo zakończono w 2022 r. Szkoda, bo topowy model z Kolonii przekonuje przestronnością, prowadzeniem i komfortem. Gorsze wrażenie robią materiały w kabinie, co rozwiązano, wprowadzając wersję Vignale. Wiele używanych egzemplarzy ma pofirmową przeszłość, wysokie przebiegi, ale też atrakcyjne ceny. Godne polecenia są diesle 2.0 TDCi.

W przypadku Mondeo wnikliwa przedzakupowa kontrola to konieczność. Wysokie przebiegi odbijają się na praktycznie wszystkich podzespołach. Najczęściej wykrywane usterki to zawilgocone olejem silniki i skrzynie biegów, niesprawne światła, zużyte hamulce, elementy zawieszenia oraz opony.

Zalety i wady 

  • Przestronne wnętrze, duży bagażnik, komfort jazdy, atrakcyjne ceny ofertowe
  • Duża liczba wykrywanych nieprawidłowości, hybryda tylko z nadwoziem sedan

Mazda 6

mazda 6
Do wyboru są sedan i kombi z bagażnikami mieszczącymi, odpowiednio, 460 l oraz 522-1664 l. Za sprawą dalej rozstawionych osi sedan ma nieco większe wnętrze.

Trzecia, dostępna od 2013 r. odsłona „szóstki” trzyma cenę. Rynek ceni ją za wygląd, wyposażenie, ogólną trwałość i udane silniki. Szczególnie godne polecenia są egzemplarze po modernizacji z 2015 r., w ramach której poprawiono m.in. wyciszenie.

Eksperci GTÜ rzadko wykrywali we flagowej limuzynie Mazdy usterki. Zwykle dotyczą one nadmiernie zużytych elementów układu hamulcowego (najczęściej klocków). Zdarzały się też uszkodzone osłony przegubów kulowych i wadliwe oświetlenie. Zwłaszcza w starszych egzemplarzach problemem bywa ponadprzeciętna korozja, która według GTÜ atakuje podwozie, progi oraz błotniki.

Zalety i wady 

  • Wyposażenie, prowadzenie, jakość wykonania, wysoka niezawodność
  • Sztywne zawieszenie, słaba widoczność, korozja w przypadku starszych autach

Mercedes klasy C

mercedes c
Klasa C, zwłaszcza generacji W205 oraz z pakietem AMG, właściwościami jezdnymi nie ustępuje BMW serii 3, co przez lata było nie do pomyślenia.

Produkowana w latach 2014-2021 klasa C W205 osiąga stosunkowo wysokie ceny na rynku wtórnym. Nic dziwnego, bo auto jest dopracowane i wystarczająco przestronne, zostało również dobrze wykończone.

Mercedes zadbał też o wrażenia z jazdy – dobrze skalibrowane zawieszenie oraz obniżające masę elementy z aluminium (w tym maska i drzwi) zapewniają dobre prowadzenie.

W zakresie niezawodności klasa C nie wykazuje prawie żadnych słabości. Najczęściej wykrywane usterki to nadmiernie zużyte hamulce, pęknięte sprężyny zawieszenia, wybite przeguby i sworznie wahacza, niesprawne oświetlenie czy niewielkie wycieki oleju z silnika.

Zalety i wady 

  • Elegancja, ponadczasowa stylizacja, komfort, niska utrata wartości, niezawodność
  • Hacząca ręczna skrzynia biegów, wysokie ceny ofertowe zadbanych samochodów

Opel Insignia

opel insignia

Niemiecka marka wiązała wielkie nadzieje z Insignią. Rezygnacja z powszechnie znanej nazwy Vectra miała sygnalizować, że mamy do czynienia z zupełnie nową jakością. Stylizacja pierwszej odsłony Insignii okazała się na tyle udana, że model był z powodzeniem oferowany w latach 2008-2017, co jest wyjątkowo długim okresem jak na standardy współczesnej motoryzacji.

Dla odmiany Insignia B była produkowana tylko od 2017 do 2022 roku. I to wcale nie tylko następstwo „porządków”, jakie koncern PSA zaprowadził po przejęciu Opla. Zainteresowanie nowymi autami klasy średniej systematycznie spada, czemu towarzyszą wzrosty sprzedaży SUV-ów.

Rynek wtórny rządzi się jednak innymi prawami – atrakcyjna, dobrze wyposażona, wygodna i relatywnie tania w utrzymaniu Insignia jest jednym z hitów, które długo nie czekają na kolejnego właściciela. Popyt przekłada się na relatywnie wysokie ceny ofertowe.

Obecnie najlepszą relacją ceny do wieku i wyposażenia legitymują się Insignie A po modernizacji z 2013 r. Kto jednak dołoży do Insignii B, nie będzie żałował dokonanego wyboru. Druga, lżejsza generacja flagowego Opla znacznie zwinniej pokonuje zakręty i nawet jej bazowe silniki (1.5 czy 1.6) okazują się w zupełności wystarczające. Niekoniecznie trzeba się więc skłaniać ku wyraźnie droższym dwulitrowym dieslom czy topowym benzynowym wariantom 2.0 Turbo.

Dobrą propozycją dla osób szukających ciekawie wyglądającego, pakownego oraz nadającego się także do jazdy po gorszych drogach auta jest nieco wyżej zawieszona Insignia Country Tourer (debiutująca wraz z liftingiem z 2013 roku).

Dla potencjalnych nabywców może liczyć się fakt, że uterenowiona, dosyć rzadko spotykana na rynku wersja odróżnia się od masy podobnych do siebie egzemplarzy, które wcześniej służyły we flotach.

Zalety i wady 

  • Dobre dynamika i komfort jazdy, rozsądne ceny ofertowe, bogate wyposażenie
  • Duże wymiary zewnętrzne przy przeciętnie przestronnym wnętrzu

Ocena niezawodności

usterkowosc gtu opel insignia

Opel Insignia jest co prawda dużo bardziej niezawodny od swojego poprzednika, Vectry C, ale nie jest też całkiem bezproblemowym samochodem. Przed zakupem auto warto sprawdzić na podnośniku. Usterki najczęściej wykrywane przez ekspertów GTÜ to zużyte hamulce, spękane przewody hamulcowe, wgniecenia w podłodze, rdzewiejący tłumik oraz luźne mocowania układu wydechowego.

opel insignia deska
Nawet jeżeli Opel odstaje starannością montażu czy jakością materiałów od modeli premium, na estetykę kabiny dobrze wyposażonego auta nie sposób narzekać.
opel insignia tyl

Nadwoziu wersji kombi, nazywanej przez Opla Sports Tourer, nie brakuje elegancji. Bagażnik mieści 560-1665 l.

Toyota Avensis

toyota avansis
Avensisy po drugim liftingu (2015 r.) są najlepiej wykończone i wyposażone, a do tego często najmniej zużyte. Warto dołożyć do takiego egzemplarza. 

Flagowa limuzyna Toyoty nigdy nie porywała designem nadwozia czy wnętrza, jakością materiałów wykończeniowych, mocą silników ani wyrafinowaniem technicznym. Wysokie ceny ofertowe nawet najstarszych egzemplarzy to jednak znak, że japońska marka dobrze rozpoznała potrzeby klientów – na rynku jest miejsce na model, którego asem w rękawie jest solidność.

Eksperci GTÜ zauważyli, że jeżeli coś w Avensisie sprawia problemy, to zazwyczaj jest następstwem niedbałego serwisowania. Do najczęściej wykrywanych usterek należą uszkodzone żarówki (światła pozycyjne i oświetlenie rejestracji), źle ustawione reflektory oraz zużyte tarcze hamulcowe.

Zalety i wady 

  • Wysoka niezawodność, niska utrata wartości, systemy bezpieczeństwa (od 2015 r.)
  • Dosyć sztywne zawieszenie, fotele ze słabym podparciem bocznym, drogi serwis

Volkswagen Passat

vw passat

Kto szuka niezawodnego, komfortowego, dynamicznego, a przy tym praktycznego samochodu do połykania kilometrów, powinien rozważyć zakup Volkswagena. Obecnie najlepszym wyborem jest generacja B8 – wprowadzona w 2014 roku i zmodernizowaną w 2019 r. Auto bazuje na płycie MQB, co oznacza, że dzieli mechanikę ze Skodą Superb III, której awaryjność w raporcie GTÜ okazuje się podobnie niska.

Zainteresowanie Passatem w wersji sedan było na tyle ograniczone, że od 2021 r. dostępne jest tylko kombi, którego przepastny bagażnik mieści od 650 do 1780 l. Passat B8 przekonuje nienagannym wykonaniem oraz przemyślanym systemem obsługi.

Trzonem oferty na rynku wtórnym są oszczędne i mocne diesle 2.0 TDI, czasem łączone ze skutecznym napędem na obie osie. Nie brakuje egzemplarzy ze skrzyniami DSG – jedni je chwalą, inni omijają, obawiając się kosztów serwisowania.

Podobnie sprawy mają się z zawieszeniem – poza klasycznym, dobrze zestrojonym kompletem sprężyn i amortyzatorów dostępne były opcjonalne adaptacyjne amortyzatory DCC.

W połowie 2019 r. Passat został zmodernizowany. Topowy system multimedialny stracił pokrętła, ale pozostawiono fizyczne przyciski do obsługi wentylacji.

Zalety i wady 

  • Przestronność, wykończenie, prowadzenie, paleta silników, podaż używanych egzemplarzy
  • Wysokie przebiegi i powypadkowa historia tańszych aut, wysoka awaryjność generacji B6

Ocena niezawodności

usterkowosc gtu vw passat

W ocenie GTÜ problemy sprawiają przede wszystkim Passaty z wysokimi przebiegami. Poza tym model klasy średniej Volkswagena wypada zazwyczaj bardzo dobrze. Najczęstsze usterki to pęknięte sprężyny zawieszenia, nadmiernie zużyte hamulce, sparciałe tuleje wahacza oraz manszety osi przedniej, olejowe zapocenia na silniku, a także zepsute światła.

vw passat deska
Kokpit Passata B8 nie porywa designem, ale pod względem jakości użytych materiałów czy solidności montażu równa do modeli premium.
vw passat tyl

Uterenowiony Alltrack to najbardziej efektowna wizualnie, a do tego najwszechstronniejsza wersja Passata B8.

Volvo S60/V60

volvo s60
Sedan S60 nie jest tak praktyczny i przestronny jak kombi V60, ale za to jego ciekawa linia przyciąga wzrok – zwłaszcza gdy nadwozie ma wyrazisty kolor.

Szwedzkie auto ma sportowy design i przekonuje wysoką jakością wykonania. Najlepiej podróżuje się na wygodnych fotelach z przodu. Z tyłu przydałoby się więcej miejsca.

Poszukiwaną przez wielu nabywców, a przed to trzymającą cenę, jest wyżej zawieszona i wyposażona w efektowny pakiet stylistyczny wersja Cross Country.

GTÜ wykrywało najmniej problemów w Volvo S60/V60, które mają 8 lat i więcej. Na liście najczęstszych usterek znajdziemy zawilgocone olejem silniki, niesprawne oświetlenie (zwykle tablicy rejestracyjnej), luzy w układzie kierowniczym oraz na sworzniach zawieszenia, a także nadmiernie zużyte klocki hamulcowe.

Zalety i wady 

  • Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, 5-cylindrowe diesle, dobre wykończenie
  • Ilość miejsca z tyłu, niezbyt pojemny bagażnik, zbyt sztywne zawieszenie

PODSUMOWANIE

Z raportu GTÜ wynika, że niemieckie pochodzenie wcale nie gwarantuje małej liczby problemów z autem – podczas przeglądów Mondeo czy Insignii wykrywano więcej nieprawidłowości niż w Giulii. Oczywiście wpływ na ten stan rzeczy ma również skrupulatność obsługi serwisowej.

Ze względu na znaczny stopień skomplikowania technicznego niektórych modeli, zwłaszcza z półki premium, warto zainwestować w przedzakupowy przegląd – koszt naprawy chociażby zawieszenia może być liczony w tysiącach złotych.

Czytaj także