Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Hyundai Kona na podnośniku

Sporo zaskakujących ocen

Samochody używane – awaryjność SUV-ów i crossoverów. 19 aut z Japonii i Korei

Sporo zaskakujących ocen

Samochody używane – awaryjność SUV-ów i crossoverów. 19 aut z Japonii i Korei

Coraz większe grono kierowców marzy o uterenowionym aucie, a producenci dostarczają im coraz więcej tego typu propozycji. Warto znać punkty zapalne popularnych na rynku wtórnym modeli. Przyglądamy się crossoverom i SUV-om azjatyckich marek. Co się w nich psuje najczęściej? Które wersje są najlepsze?

Można dyskutować, czy crossovery i SUV-y są faktycznie tak praktyczne i bezpieczne, jak wiele osób zwykło je postrzegać oraz czy są warte kwot, jakich oczekują handlowcy w salonach albo osoby sprzedające używane auto o uterenowionym charakterze.

Jedno nie ulega wątpliwości – trwa boom na crossovery oraz SUV-y, więc ich liczba na drogach i rynku wtórnym systematycznie wzrasta.

Usterkowość SUV-ów i crossoverów

Jeżeli trend utrzyma się, to za kilka lat zainteresowani zakupem używanego, w miarę świeżego auta będą mieli do wyboru głównie „pseudoterenówki”. Czy tego typu modele są problematyczne?

Warto pamiętać, że większość crossoverów i SUV-ów dzieli komponenty mechaniczne z samochodami miejskimi, kompaktowymi czy klasy średniej lub wyższej. Ogólna usterkowość i baza części zamiennych są więc zbliżone. Oczywiście nie wszystko wygląda identycznie. 

Koszty użytkowania  używanych SUV-ów i crossoverów

Wyższa masa uterenowionych samochodów przyspiesza zużycie opon, elementów zawieszenia oraz klocków i tarcz hamulcowych. Z kolei bardziej pudełkowate nadwozie mniej efektywnie rozcina słup powietrza, co przekłada się na zwiększone zużycie paliwa – obserwowane zwłaszcza przy jeździe z prędkościami autostradowymi.

Na co jeszcze powinien być przygotowany potencjalny nabywca crossovera lub SUV-a? Odpowiedzi na temat typowych problemów udzielają wyniki raportu niemieckiego GTÜ, czyli Niemieckiego Stowarzyszenia Nadzoru Technicznego, który jest oparty o wyniki przeglądów okresowych. 

Poza typowymi usterkami w przypadku najbardziej popularnych modelu prezentujemy tabelę z oceną poszczególnych obszarów pojazdu.

awaryjnosc aut legenda

 

Honda CR-V

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_honda crv

Ze względu na niski prześwit i niezbyt skuteczny napęd 4x4 Hondę CR-V należy traktować jako alternatywę dla minivana czy kombi, a nie auto do wypadów w nieznane. Wnętrze zaskakuje przestronnością, a do tego może być aranżowane na wiele sposobów. Silniki, w tym diesle, nie sprawiają żadnych poważniejszych problemów. Dotyczy to także innych podzespołów. Wysoka trwałość przekłada się na ceny aut.

Zalety i wady 

  • niska utrata wolności
  • bardzo trwała mechanika
  • przestronne wnętrze
  • dobre wyposażenie dostępnych egzemplarzy 
  • wyśrubowane ceny ofertowe (zwłaszcza aut z polskich salonów)
  • ryzyko kradzieży

Typowe usterki

  • przepalone żarówki
  • źle ustawione reflektory
  • odpryski od kamieni
  • zużyte elementy zawieszenia
  • wytarte klocki i tarcze hamulcowe

Hyundai Tucson/ix35

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_hyundai tucson

Kompaktowy SUV Hyundaia trafił na rynek jako Tucson. Po zakończeniu produkcji jego następcy (ix35) powrócono do starszej nazwy. Jedno nie uległo zmianie – żadna z odsłon modelu nie porywała designem, osiągami czy prowadzeniem, ale w żadnej z istotnych kategorii trudno było też wskazać ważne słabości. Wraz z rozsądnymi cenami oraz 5-letnią gwarancją zapewniło to dobrą sprzedaż.

Zalety i wady 

  • przestronne wnętrze
  • bogate wyposażenie standardowe
  • wyważone i bezpieczne prowadzenie
  • przyzwoite wykonanie
  • oszczędne silniki – zwłaszcza diesle
  • napęd na wszystkie koła tylko w mocniejszych wariantach
  • podwozie i hamulce podatne na usterki

Typowe usterki

  • nierównomiernie zużyte tarcze hamulcowe
  • uszkodzone oświetlenie tablicy rejestracyjnej i inne punkty świetlne, zaolejone silniki

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_ hyundai tucson_ix 35

Hyundai Kona

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_hyundai kona

Przykład auta, które niczym szczególnym się nie wyróżnia, ale także niczym nie rozczarowuje – i to nawet w wersji elektrycznej, z czym w przypadku innych modeli bywa różnie. Za Koną przemawia szeroka paleta silników, która obejmuje jednostki benzynowe (do 280 KM), diesle, hybrydę i wariant elektryczny. W kwestii trwałości Hyundai na razie dał się poznać z dobrej strony. Auto warto obejrzeć od spodu.

Zalety i wady 

  • przestronność wnętrza
  • uczciwe ceny
  • szeroka gama napędów
  • duży akumulator (64 kWh) i przyzwoity zasięg 
  • stosunkowo mały bagażnik
  • nieco ponure, a do tego „plastikowe” wnętrze

Typowe usterki

  • uszkodzone manszety uszczelniające przy kołach przedniej osi
  • luzy wykrywane na drążkach kierowniczych

Hyundai SantaFe

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_hyundai santafe

Flagowy SUV Hyundaia nigdy specjalnie nie celował w europejski rynek, a został skrojony pod gusta amerykańskich odbiorców, co tłumaczy m.in. zawieszenie nastawione na komfort, a nie precyzję prowadzenia. Ceny ofertowe nie są wybitnie niskie, ale na tle rywali w podobnym wieku czy z podobnym przebiegiem okazują się bardzo atrakcyjne. Awaryjność – jak na Hyundaia – zaskakująco wysoka.

Zalety i wady 

  • przestronność
  • ergonomia
  • bogate wyposażenie standardowe
  • duży i funkcjonalny bagażnik
  • komfort jazdy
  • zaskakująco duża liczba wykrywanych problemów
  • przeciętne wrażenia z jazdy

Typowe usterki

  • wyrobione sworznie zawieszenia
  • uszkodzone światła
  • nieprawidłowo działający hamulec postojowy
  • nadmiernie zużyte hamulce

Kia Niro

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_kia niro

Idąc z duchem czasu, Kia oferowała Niro tylko z alternatywnymi napędami – w odmianach hybrydowych i elektrycznych. Okazuje się, że zastrzyk nowoczesnych technologii nie wyszedł autu na złe. Wręcz przeciwnie. Pod względem niezawodności Niro okazało się jednym z najlepszych crossoverów (oceniono auta w wieku 1-3 i 4-5 lat). Na rynku wtórnym nie brakuje zadbanych egzemplarzy z prywatnych rąk.

Zalety i wady 

  • nowoczesne napędy
  • przestronne wnętrze
  • przejrzysty kokpit
  • łatwa w obsłudze nawigacja
  • 7-letnia gwarancja 
  • ograniczona widoczność we wszystkich kierunkach
  • przeciętny układ kierowniczy

Typowe usterki

  • odpryski kamieni na szybie
  • nadmiernie zużyte hamulce i opony z jednej strony
  • źle ustawione światła przeciwmgielne i mijania

Kia Sportage

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_kia sportage

Korzystna relacja ceny do wyposażenia i walorów praktycznych sprawiła, że kolejne odsłony Kii Sportage są chętnie kupowane przez Polaków. Kiedy trafiają na rynek wtórny, nie są wybitnie tanie, ale wiele aut jest wartych swej ceny – ma rozsądne przebiegi i długą historię serwisową, do której zachęcała 7-letnia gwarancja. Warto dołożyć do zadbanego auta – Kia Sportage w raporcie GTÜ wypadła średnio.

Zalety i wady 

  • komfortowe zawieszenie
  • przestronność
  • dobre wykonanie
  • dostępność mocnych silników
  • 7-letnia gwarancja 
  • siedzenia z niewielkim podparciem bocznym
  • przeciętne wyciszenie (2. generacja)
  • spora liczba wykrywanych problemów

Typowe usterki

  • nadmiernie zużyte tarcze i klocki hamulcowe
  • uszkodzone tuleje gumowe na wahaczach
  • zaolejone silniki i skrzynie biegów

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_ kia sportage

Kia Sorento

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_kia sorento

Wiele modeli Kii kusi przystępnymi cenami, ale nie dotyczy to flagowego Sorento. Nie można jednak zapominać, że na tle niemieckich rywali auto i tak wypada atrakcyjne. Obecnie najciekawszą propozycją wydaje się 3. odsłona Sorento (na fot.), która jest dużym jakościowym i stylistycznym skokiem względem poprzednika. Auta mające do 7 lat według GTÜ sprawiają mniej problemów od starszych egzemplarzy

Zalety i wady 

  • przestronność wnętrza
  • dostępny 3. rząd siedzeń
  • stosunek jakości do ceny
  • mocne diesle
  • 7-letnia gwarancja
  • bogate wyposażenie 
  • fotele ze słabym trzymaniem bocznym
  • stosunkowo duża usterkowość

Typowe usterki

  • zużyte łączniki stabilizatorów i drążki kierownicze
  • luzy na sworzniach
  • zaolejone silniki
  • zużyte hamulce
  • nieszczelności wydechu

Mazda CX-3

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_maza cx3

Efektowna Mazda okazała się nie tylko jednym z najlepszych SUV-ów, ale też jednym z najwyżej ocenionych aut w całym raporcie. CX-3 przekonuje też dobrymi właściwościami jezdnymi i niską utratą wartości. Po stronie wad można wymienić zainteresowanie ze strony amatorów cudzej własności oraz potencjalne problemy z korozją, które warto zminimalizować konserwacją podwozia i nadwozia.

Zalety i wady 

  • dostępność napędu 4x4
  • oszczędne i zrywne silniki benzynowe i Diesla w technologii Skyactiv
  • ergonomia wnętrza
  • wnętrze dość ciasne – nawet jak na miejskiego SUV-a
  • mały bagażnik

Typowe usterki

  • źle ustawione światła
  • zużyte klocki hamulcowe
  • starte pióra wycieraczek
  • problemy z systemem kontroli ciśnienia w oponach

Mazda CX-5

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_mazda cx5

Pierwsza Mazda nowej generacji z pakietem technologii Skyactiv. Okazała się dopracowana od chwili debiutu, bo nawet najstarsze CX-5 nie sprawiają poważniejszych problemów. Zainteresowanym zakupem polecamy egzemplarz z silnikiem benzynowym – będzie lepiej trzymał cenę i w razie potrzeby sprzeda się szybciej od diesla, za którymi ciągnie się zła fama (niesłusznie, bo CX-5 ma jednostki nowej generacji).

Zalety i wady 

  • wydajne silniki
  • przestronne wnętrze
  • precyzja prowadzenia
  • bezpośredni układ kierowniczy
  • wysoka niezawodność 
  • wysokie ceny aut i części
  • ryzyko kradzieży
  • podatność na korozję

Typowe usterki

  • zużyte hamulce
  • uszkodzone gumowe mocowania wahaczy
  • źle ustawione światła
  • uszkodzona szyba
  • problemy z oponami

Mitsubishi ASX

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_mitsubishi ASX

Zachowawczy design, „plastikowe” wnętrze, przeciętne wyciszenie, mało wyszukane wyposażenie oraz relatywnie słabe silniki nie przeszkadzają ASX-owi w doskonałym utrzymywaniu wartości. Jak to możliwe? Rynek doskonale wie, że ten model prawie w ogóle się nie psuje, co zresztą tylko potwierdził raport GTÜ. Kto więc szuka uterenowionego auta na lata spokojnej eksploatacji, może lepiej nie trafić.

Zalety i wady 

  • proste silniki benzynowe
  • ekonomiczne diesle
  • kompaktowe wymiary zewnętrzne
  • relatywnie duży skok zawieszenia
  • mało wyszukane materiały we wnętrzu
  • nieczuły układ kierowniczy
  • długi skok lewarka skrzyni biegów
  • nieco ograniczona przestrzeń nad głową z tyłu

Typowe usterki

  • nadmiernie zużyte klocki hamulcowe
  • źle ustawione reflektory
  • uszkodzone oświetlenie tablicy rejestracyjnej
  • zaolejone silniki

Mitsubishi Eclipse Cross

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_mitsubishi eclipse cross

W testach model był krytykowany – na tle konkurentów sprawia wrażenie mało wyszukanego. Potencjalnym nabywcom może to jednak nie przeszkadzać – Eclipse Cross jest kierowany do odbiorców, którzy ponad stylistyczne i techniczne wysmakowanie przedkładają trwałość. Auto jest dosyć świeże (zadebiutowało w 2018 r.), ale pierwsze ocenione roczniki skrytykowano tylko za stan nadwozia.

Zalety i wady 

  • dostępność napędu na obie osie
  • niska awaryjność
  • solidnie spasowane i zmontowane wnętrze
  • niezłe wyposażenie
  • dość mały bagażnik
  • ilość miejsca w drugim rzędzie
  • umiarkowana dynamika jazdy

Typowe usterki

  • zaolejone silniki
  • nieprawidłowo ustawione światła mijania
  • system monitorowania ciśnienia w oponach sygnalizuje awarię

Mitsubishi Outlander

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_mitsubishi outlander

Flagowy SUV Mitsubishi w raporcie GTÜ wypadł gorzej od mniejszych braci, ale wciąż nie oznacza to, że należy skreślać Outlandera z listy zakupowej – auto i tak oceniono wyżej od części rywali. Mitsubishi nie jest marką specjalnie lubianą przez floty, co zwiększa szansę na zakup zadbanego egzemplarza z prywatnych rąk. Polecamy te z silnikami benzynowymi. Diesle Mitsubishi są drogie w serwisowaniu.

Zalety i wady 

  • duży bagażnik
  • występują auta w konfiguracjach 7-osobowych
  • dostępny też jako zaawansowana technicznie hybryda plug-in
  • przeciętne tworzywa wykończeniowe
  • mniejszy bagażnik w hybrydzie

Typowe usterki

  • nadmiernie wytarte hamulce
  • zużyte elementy podwozia
  • problemy z oświetleniem
  • zaolejone silniki
  • zerwane mocowanie wydechu

Nissan Qashqai

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_nissan qashqai

Spoglądając na dosyć mizerne oceny trwałości, można zadać sobie pytanie, dlaczego rynek wtórny aż tak bardzo ceni Qashqaia, skoro za zbliżone pieniądze można znaleźć solidniejsze i lepiej wykończone modele. Qashqai broni się renomą, która przekłada się na niską utratę wartości i łatwość odsprzedaży. Japoński bestseller przekonuje także ciekawym designem oraz bogatym wyposażeniem wielu wersji.

Zalety i wady 

  • niezłe wyposażenie
  • dostępność wersji 7-osobowej (tylko 1. generacja)
  • kulturalne i oszczędne diesle
  • komfortowe zawieszenie
  • spora usterkowość
  • przeciętne wykończenie
  • mało bezpośredni układ kierowniczy
  • dość ociężałe prowadzenie
  • skrzynia CVT (XTronic) wymaga przyzwyczajenia

Typowe usterki

  • zużyte elementy podwozia
  • uszkodzone światła
  • zużyte klocki hamulcowe
  • zaolejone silniki
  • źle ustawione światła

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_ nissan qashqai

Nissan Juke

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_nissan juke

Crossover Nissana nie błyszczy specjalnie dobrymi wynikami w raporcie GTÜ, ale pod względem stylistyki nadwozia i wnętrza nie ma sobie równych. Na szczycie gamy znalazła się 218-konna wersja Nismo RS. Nie ma racjonalnego uzasadnienia, ale mieć go nie musi – Juke jest propozycją dla tych, którzy kupując samochód, kierują się emocjami, a nie chłodną kalkulacją czy walorami praktycznymi.

Zalety i wady 

  • oryginalny design
  • łatwość obsługi
  • dostępność prostego benzynowego silnika 1.6, a także napędu na obie osie
  • mały bagażnik
  • ciasne wnętrze z tyłu
  • ograniczona widoczność
  • wysokie ceny

Typowe usterki

  • luzy na sworzniach zawieszenia
  • zużyte klocki hamulcowe
  • zaolejone silniki i przekładnie
  • nieprawidłowo ustawione światła

Subaru Forester

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_subaru forester

Szukając SUV-a, wiele osób w ogóle nie bierze pod uwagę Forestera. To błąd, bo niegdyś budujący podwaliny tego segmentu szlagier Subaru ma bardzo przestronne i ergonomiczne wnętrze i dobrze zestrojone zawieszenie, do tego jest trwały, co z kolei przekłada się na niską utratę wartości. Ograniczona podaż zamienników sprawia, że koszty poważniejszych napraw potrafią być jednak wysokie. 

Zalety i wady 

  • dobra trakcja dzięki standardowemu napędowi 4x4
  • niezawodność
  • duże wnętrze
  • bardzo wysokie bezpieczeństwo jazdy 
  • mała paleta silników, które mają już przeciętne parametry
  • dość niewielki bagażnik

Typowe usterki

  • problemy z oświetleniem
  • zapocenia olejowe na silnikach i skrzyniach
  • nadmiernie zużyte hamulce
  • nieszczelne układy wydechowe

Suzuki Vitara

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_suzuki vitara

Lukę po dzielnej w terenie Grand Vitarze wypełniła Vitara – nie tylko mniejsza, ale przeznaczona najwyżej do jazdy po luźnych nawierzchniach. Optymalnym źródłem mocy jest oszczędny i zrywny silnik 1.4 Boosterjet. Mimo że marka Suzuki jest utożsamiana z produkcją bardzo solidnych aut, Vitarze zdarzyło się kilka potknięć – GTÜ nisko oceniło nadwozie, wydech oraz elektrykę i oświetlenie.

Zalety i wady 

  • umiarkowane ceny
  • przestronne wnętrze
  • nieprzesadnie nowoczesna konstrukcja 
  • ograniczony komfort resorowania
  • mało komunikatywny układ kierowniczy
  • niezbyt wyszukane materiały w kabinie

Typowe usterki

  • silniki i skrzynie biegów wilgotne od oleju
  • uszkodzone światła
  • zużyte tarcze i klocki hamulcowe
  • podarte osłony przeciwpyłowe

Suzuki Jimny

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_suzuki jimny

W ostatnich latach segment pełnowartościowych „terenówek” został przetrzebiony, ale na posterunku trwa Jimny. W 2018 r. doczekał się on kolejnej, efektownej odsłony, po którą ustawiły się długie kolejki. Regulacje dotyczące emisji spalin sprawiły, że od 2021 r. auto jest oferowane jako dwuosobowa ciężarówka. Biorąc pod uwagę fakt, że wiele egzemplarzy jest używanych w terenie, wysoka ocena w raporcie GTÜ robi wrażenie.

Zalety i wady 

  • wybitna dzielność terenowa
  • duża zwrotność
  • prosta, a zarazem solidna technologia
  • minimalny komfort
  • prowadzenie na utwardzonych drogach
  • ciasnota z tyłu
  • ESP dopiero od 2014 r. w standardzie

Typowe usterki

  • silniki i skrzynie biegów wilgotne od oleju
  • nadmierne zużyte hamulce
  • zużyte łożyska zwrotnic
  • problemy z oświetleniem

Toyota C-HR

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_toyota chr

Koncern słynący z produkcji bardzo konserwatywnie wyglądających aut w 2016 r. wprowadził na rynek efektowny model C-HR, który okazał się także przyjemny w prowadzeniu. Zainteresowanych zakupem nie brakowało. Przeciwwagą dla ograniczonej funkcjonalności okazał się napęd hybrydowy – idealnie sprawdzający się w warunkach miejskich. Wyłącznie najwyższe oceny w raporcie GTÜ.

Zalety i wady 

  • efektowny wygląd
  • niezłe osiągi dwulitrowej hybrydy
  • niskie spalanie podczas spokojnej jazdy
  • ograniczona utrata wartości 
  • ilość miejsca z tyłu
  • mały bagażnik hybryd
  • słabe wyciszenie

Typowe usterki

  • awarie systemu monitorowania ciśnienia w oponach
  • nieprawidłowe ustawienie reflektorów
  • nierównomierne zużycie tarcz hamulcowych

Toyota RAV4

awaryjnosc suvow_auta azjatyckie_toyota rav4

Bez względu na generację Toyota RAV4 okazuje się droga na tle rywali. Nie bez przyczyny – auta są trwałe i zadbane, więc bez problemów przechodzą badania techniczne. Najlepszym wyborem będzie hybryda (debiutująca w RAV4 w 2016 r.), ewentualnie silnik benzynowy. Diesel może okazać się trudniejszy w ewentualnej odsprzedaży. Wraz z 4. generacją (na fot.) auto zyskało na przestronności. 

Zalety i wady 

  • niezawodność
  • od 2013 r. bardzo duży bagażnik
  • dobre wykonanie
  • dostępność wersji 4x4 oraz napędu hybrydowego 
  • do 2006 r. tanie materiały we wnętrzu
  • do 2013 r. niepraktyczna, otwierana na bok klapa bagażnika
  • mało harmonijne nastawy zawieszenia
  • wysokie ceny używanych hybryd

Typowe usterki

  • uszkodzone światła
  • zaolejone silniki i skrzynie biegów
  • nadmiernie zużyte hamulce
  • lekko nieszczelne rury wydechowe

Czytaj także