Chińskie Hongqi obiecywało w Polsce ceny na poziomie Volkswagena za samochody o jakości porównywalnej z Audi. Teraz nowy importer tej marki – firma Asian Automotive Distribution Center – ujawnił swoją ofertę.
Hongqi (czyt: honczi) to jedna z najstarszych marek samochodów w Chinach. Powstała w 1958 roku jako producent samochodów przeznaczonych do transportu wysoko postawionych urzędników państwowych, elit władzy oraz zagranicznych dygnitarzy. Zresztą o jej przeznaczeniu świadczy choćby nazwa – hongqi w języku chińskim oznacza „czerwony sztandar”.
Obecnie ta marka samochodów luksusowych należy do koncernu FAW Group, a od dobrych kilku lat przeżywa największy rozkwit w swojej historii. W 2024 roku na jej modele skusiło niemal 412 tys. klientów, a na wszystkie auta koncernu FAW – 3,2 mln.
„Jednym z wielu międzynarodowych mistrzów pracujących dla marki Hongqi jest Giles Taylor, były dyrektor ds. projektowania marki Rolls-Royce, który obecnie piastuje stanowisko wiceprezesa i dyrektora kreatywnego FAW Global Design” – informuje polski importer.
Obecnie w Polsce rolę dystrybutora Hongqi przejęła firma Asian Automotive Distribution Center (AADC) mająca w swoim portfolio m.in. BAIC-a, Forthinga, KGM (do tej: SsangYong), Betsune czy SWM.
Początkowo modele Hongqi będą sprzedawane w 10 salonach sprzedaży. Oferta obejmuje dwa SUV-y i dwie limuzyny, a otwarcie zamówień nastąpi pod koniec drugiego kwartału. Wszystkie modele Hongqi są objęte 5-letnią gwarancją z limitem przebiegu wynoszącym 150 000 km.
Bilet wstępu do świata Hongqi stanowi HS3, będące SUV-em z pogranicza klas kompaktowej i średniej. Mierzy 465 cm długości, 190 cm szerokości oraz 167 cm wysokości. Jego wnętrze wyróżnia się luksusowym charakterem, a do napędu może służyć 1 z 2 silników.
Pierwszy ma pojemność 1,5 l, turbodoładowanie i moc 169 KM. Zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,9 s i średnio na 100 km zużywa 6,8 l paliwa. Napęd przenoszony jest na przednie koła za pośrednictwem 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej.
O 1 bieg więcej oferuje odmiana z 2-litrową jednostką turbodoładowaną o mocy 252 KM. W jej przypadku mamy do czynienia z klasycznym automatem, z którego moment obrotowy (380 Nm) standardowo trafia do kół obu osi.
Hongqi HS3 2.0T AWD zapewnia już bardzo dobre osiągi. Do 100 km/h ze startu rozpędza się bowiem w 6,9 s. Średnie zużycie paliwa na 100 km wynosi 7,5 l.
Ceny? Wariant 1.5T FWD obecnie, w promocyjnej ofercie, stanowi wydatek 139 900 zł, natomiast 2.0T AWD – 158 900 zł. Wyposażenie obejmuje m.in.: komplet systemów wsparcia kierowcy, reflektory LED, podświetlany grill, skórę ekologiczną (naturalną w 2.0T AWD), elektryczną regulację foteli, wentylację i ogrzewanie, 2-strefową klimatyzację automatyczną, jonizator powietrza, zestaw kamer 360, dostęp bezkluczykowy czy panoramiczny dach szklany.
„Hongqi HS5 to luksusowy SUV, który oferuje komfortową jazdę i wyjątkowe udogodnienia. Samochód wyróżnia się designem, ucieleśniającym tożsamość marki” – czytamy w informacji prasowej.
Nadwozie tego samochodu mierzy 476 cm długości, 191 cm szerokości oraz 170 cm wysokości. Należy więc on do segmentu klasy średniej, w którym przyjdzie mu rywalizować m.in. z Audi Q5, BMW X3 czy Mercedesem GLC.
Do jego napędu służy silnik 2.0 o mocy 224 KM, mający do pary 8-biegowy automat firmy Aisin. Przekazuje on moment obrotowy (340 Nm) do kół obu osi. Osiągi? 0-100 km/h w 8,7 s i prędkość maksymalna 204 km/h. Średnie zużycie paliwa – 8,4 l/100 km.
Hongqi EH5 standardowo porusza się na 20-calowych kołach, ma niezależnie zawieszenie obu osi i również bardzo bogate wyposażenie. Obok kompletu systemów wsparcia obejmuje ono m.in. zestaw czujników parkowania, kamery 360, 2 ekrany o przekątnej 12,3”, 12-głośnikowy zestaw audio sygnowany przez Bose, 5 trybów jazdy, a nawet tapicerkę skórzaną Nappa.
Za tak wyposażone auto trzeba zapłacić w obecnej promocji 159 900 zł.
Hongqi H5 jest limuzyną mierzącą 499 cm długości, 186 cm szerokości oraz 146 cm wysokości. Takie wymiary oznaczają, że na rynku może ono konkurować m.in. z Audi A6, BMW 5 czy Mercedesem klasy E.
Tyle że to chińskie auto kosztuje zdecydowanie mniej. AADC, w zależności od wersji, przyczepia do niego obecnie metkę z kwotą 163 900 zł (Comfort) lub 173 900 zł (Deluxe). Oba modele są już bardzo bogato wyposażone, oferując m.in. zestaw systemów wsparcia, dach panoramiczny, dostęp bezkluczykowy, cyfrowy kokpit, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele czy nawet światła matrycowe.
Wariant Deluxe na tle odmiany Comfort zapewnia dodatkowo 18-, a nie 17-calowe obręcze z lekkich stopów, tapicerkę z naturalnej skóry, a także rozszerzone oświetlenie nastrojowe.
Hongqi H5 jest wprawiane w ruch przez silnik 2.0 o mocy 224 KM, z którego moment obrotowy trafia do przednich kół poprzez 8-biegowy automat. Ten chiński sedan od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,8 s i średnio na 100 km zużywa 6,6 l paliwa.
Wnętrze, co typowe dla modeli tego producenta, zapewnia wysokiej jakości materiały i nowoczesne elementy obsługi. Poza tym okazuje się bardzo przestronne.
Jeszcze większą kabinę ma Hongqi H9. To wręcz luksusowa limuzyna, mierząca aż 514 cm długości i zapewniająca godne warunki podróży w drugim rzędzie siedzeń. Znalazły się w nim dwa „prezesowskie” fotele, dotykowy panel, a nawet rozkładane stoliki.
„Wnętrze oferuje najwyższej jakości materiały, takie jak skóra Nappa, drewno i metaliczne akcenty, a także zaawansowane funkcje komfortu, w tym fotele z masażem i czterostrefową klimatyzacją” – czytamy w informacji prasowej.
W pierwszej fazie sprzedaży Hongqi H9 dostępne jest wyłącznie z 245-konny silnikiem 2.0 turbo, zaopatrzonym w układ miękkiej hybrydy. W późniejszym czasie dołączy do niego drugi wariant napędu w postaci jednostki V6. Auto dysponuje m.in. funkcją aktywnej redukcji hałasu czy zawieszeniem pneumatycznym. Cena? 284 900 zł.