Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
2025 Audi A6 C9 Limousine

Nowe Audi A6 Limousine pozostało sedanem. Zyskało jednak na elegancji

fot. Audi

Nowe Audi A6 Limousine pozostało sedanem. Zyskało jednak na elegancji

Zupełnie nowe Audi A6 Limousine na tle poprzednika wyróżnia się elegantszymi liniami i bardziej obłym tyłem. Do jego napędu wciąż służą silniki spalinowe, nadal zapewnia obszerne wnętrze, spory bagażnik i… w przeciwieństwie do A5 pozostaje sedanem. 

Audi zagrało wszystkim na nosie i w przypadku najnowszego A6 nie poszło śladem mniejszego A5. Czyli nie zamieniło nadwozia sedan na bardziej funkcjonalnego liftbacka. Ale w tym działaniu jest metoda, ponieważ debiutująca właśnie, kolejna po Avancie, odmiana „A-szóstki” wyróżnia się klasycznymi proporcjami i atrakcyjnymi liniami

Więcej centymetrów i mniejszy bagażnik

Nowe Audi A6 Limousine mierzy 499 cm długości i 188 cm szerokości. Pomimo że ten pierwszy wymiar jest o 6 cm większy niż w poprzedniku, bagażnik zmalał z 530 do 492 l, za co winę ponoszą „upchane” w nim komponenty układu miękkiej hybrydy. 

Rozstaw osi pozostał taki sam jak wcześniej (293 cm), dlatego należy liczyć na przestrzeń w kabinie zbliżoną do tej, którą oferowała „A-szóstka” poprzedniej generacji.

Audi A6 C9 Limousine (25)
Przestrzeń  na kanapie powinna być zbliżona do tej w poprzedniku. 
fot. Audi

Za to zupełnie inaczej urządzono deskę rozdzielczą, która jest identyczna jak w Avancie i zbliżona do tej z elektrycznego e-trona.

Góruje nad nią szklany panel z dwoma standardowymi wyświetlaczami. Czyli z 11,9-calowym ekranem zegarów oraz z 14,5-calowym monitorem systemu informacyjno-rozrywkowego, opartego na platformie Android Automotive. 

Opcjonalnie po stronie pasażera może znaleźć się dodatkowy ekran o przekątnej 10,9”. Z kolei wyświetlacz zegarów za dopłatą wzbogaca rozbudowany head-up z układem rozszerzonej rzeczywistości.

Audi A6 C9 Limousine (27)
Cyfrowy kokpit jest identyczny z tym w A6 Avancie. Na szczycie standardowo znajdują się dwa wyśmienite ekrany. 
fot. Audi

Jakość wykończenia powinna być identyczna z tą w Avancie. Czyli wysoka, choć z pewnymi wyjątkami. Jakimi? O tym więcej przeczytasz TUTAJ

Bardziej dynamiczne

Zupełnie nowe Audi A6 Limousine zbudowano na platformie PPC (Premium Platform Combustion), z której korzystają już choćby aktualne wcielenia A5 i Q5. Jej cechą charakterystyczną jest architektura elektryczna identyczną z tą stosowaną w platformie PPE (Premium Power Electric), przeznaczonej dla modeli na prąd. 

Co ciekawe, zawiera ona 5 komputerów odpowiadających m.in. za sterowanie silnikiem czy czuwanie nad dynamiką wzdłużną i poprzeczną „A-szóstki”. Ta ostatnia ma być lepsza niż w przypadku poprzednika, choćby dzięki zwiększonemu pochyleniu przednich kół.

Dodatkowo każde A6 Limousine najnowszej generacji standardowo korzysta z progresywnego układu kierowniczego, który m.in. ułatwia manewrowanie przy niskich prędkościach. W odmianach quattro dostępny jest jeszcze układ 4 kół skrętnych, zapewniający jednocześnie wyższą zwrotność, szybsze reakcje oraz lepszą stabilność. 

Działa on w zależności od tempa jazdy. Przy niskich prędkościach tylne koła obracają się w kierunku przeciwnym do przednich – maksymalnie aż o 5 stopni. Z kolei przy wyższych – w tę samą stronę (do 2 stopni). Dzięki systemowi 4 kół skrętnych średnica zawracania maleje z 12,3 do zaledwie 11,3 m. 

Audi A6 C9 Limousine (5)
Z tyłu Audi A6 C9 Limousine prezentuje się jednocześnie elegancko i dynamicznie. 
fot. Audi

Turbodiesel i 2 silniki benzynowe

Do napędu nowego Audi A6 Limousine służy 1 z 3 silników do wyboru. Dwa z nich są benzynowe, a jeden to 2-litrowy turbodiesel 2.0 TDI. Rozwija on 204 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego pomiędzy 1750 a 3250 obr./min. 

Dostępny w odmianach przednio- i czteronapędowej powinien świetnie łączyć dobre osiągi z niewielkim zużyciem paliwa. Niemcy określają je na 4,8-5,8 l/100 km, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zakresie 6,9-7,8 s. Pierwsza wartość odnosi się do wariantu quattro. 

Standardem każdego Audi A6 Limousine w najnowszym wydaniu jest 7-biegowa przekładnia DSG, a odmian 2.0 TDI i 3.0 TFSI – układ miękkiej hybrydy MHEV Plus

W jego skład wchodzą 48-woltowa instalacja elektryczna, rozrusznik z funkcją alternatora oraz nowo opracowany generator PTG o mocy 24 KM. Co ciekawe, pozwala on nawet na wykonywanie manewrów przy niewielkich prędkościach bez udziału silnika spalinowego.

Audi A6 C9 Limousine (1)
Pod maską nowego A6 może pracować na razie 1 z 3 silników do wyboru. Wkrótce dołączą do nich kolejne. 
fot. Audi

Podstawowe źródło napędu najnowszego Audi A6 Limousine to 204-konna jednostka 2.0 TFSI, rozpędzająca to auto od 0 do 100 km/h w 8,2 s i średnio na 100 km zużywająca 6,8-7,8 l paliwa. Według Niemców podwójnie doładowany wariant V6 (3.0 TFSI) o mocy 367 KM (0-100 km/h w 4,7 s) na pokonanie każdych 100 km potrzebuje raptem 6,7-7,7 l benzyny. Standardowo dysponuje on napędem 4x4.

Każde Audi A6 Limousine „standardowo” zapewnia z zaś bardzo niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,23. Dla porównania w kombi to 0,25, a w elektrycznej „A-szóstce” e-tron – odpowiednio, 0,21 i 0,23 (Sportback, Avant).

Nowe Audi A6 Limousine: jaka cena? 

Nowe Audi A6 Limousine z pewnością będzie droższe niż schodzący model. O ile? Tego na razie nie wiadomo. Za obecnego Avanta zapłacimy za to od 253 500 zł w odmianie 2.0 TFSI i od 282 400 zł w przednionapędowym wariancie 2.0 TDI. 

Mocarna wersja 3.0 TFSI to wydatek 353 500 zł. 

Czytaj także