Trzecie wcielenie Porsche Panamery otrzyma m.in. nowe zawieszenie, a także cztery hybrydowe wersje napędu. Oficjalny debiut już wkrótce – 24 listopada 2023 r.
Porsche Panamera debiutowało w 2009 roku i doczekało się dwóch generacji (w drugiej oprócz odmiany nadwoziowej liftback wprowadzono też niby-kombi, zwane Sport Turismo). Od premiery aktualnego modelu upłynęło już nieco ponad 7 lat i choć Panamera świetnie się trzyma i jest naprawdę znakomitym i bardzo dopracowanym autem, przyszedł już czas na zmiany.
Porsche udostępniło właśnie zdjęcia z ostatniej fazy testów, prowadzonych w Barcelonie i okolicach. Patrząc na fotografie można odnieść wrażenie, że będzie to tak naprawdę face lifting i modernizacja obecnej generacji Panamery (tak, jak w przypadku Cayenne), ale Porsche wyraźnie mówi o aucie „nowe”.
Tak czy inaczej, należy się spodziewać sporych nowości. W znacznym stopniu zmieni się m.in. wnętrze (np. wskaźniki otrzymają formę lekko wygiętego wyświetlacza znanego z innych aktualnych modeli Porsche).
Panamera przeszła już większość programu testowego, obejmującego m.in. jazdy w USA (ocena pracy układu napędowego w warunkach mniejszej zawartości tlenu w powietrzu, a także wydajności chłodzenia silnika i działania klimatyzacji w bardzo wysokich temperaturach), Skandynawii (niskie temperatury), RPA (drogi o złej jakości) czy Azji (wysoka wilgotność oraz godziny jazdy w korkach w wielkich aglomeracjach miejskich).
Podczas aktualnej serii prób przedprodukcyjnych egzemplarzy, kierowcy i inżynierowie skupiają się na ocenie pracy zespołu napędowego, w tym nowej dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni biegów (PDK) oraz układu jezdnego. Ten ostatni będzie poważnie zmodernizowany. Auto standardowo otrzyma nowej generacji dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne z adaptacyjnymi dwuzaworowymi amortyzatorami (oddzielna regulacja tłumienia oraz odbicia), a za dopłatą będzie oferowany jeszcze bardziej zaawansowany aktywny układ.
Na razie oczywiście nie ujawniono pełnej gamy silnikowej Panamery, podano jedynie, że została ona całkiem odnowiona, a do oferowanych dotąd trzech wariantów E-Hybrid dołączy czwarty plug-in, jak zaznaczono – o wysokich osiągach, który ma doskonale uzupełnić ofertę. Na szczycie gamy powinna znajdować się wersja Turbo E-Hybrid, najpewniej o parametrach takich, jak w niedawno pokazanym flagowym Cayenne (739 KM).
Generalnie wszystkie hybrydy mają być usprawnione, dysponować mocniejszymi silnikami elektrycznymi zamontowanymi w obudowie skrzyni PDK i ładować się efektywniej (seryjna ładowarka pokładowa ma mieć 11 kW). Nowy akumulator trakcyjny ma pojemność 25,9 kWh (dotąd 17,9 kWh), a podczas testów uzyskiwano zasięg „na prądzie” o 70% większy niż w hybrydach obecnej generacji (powinno to być zatem ok. 80-90 km).
Premiera Panamery ma nastąpić 24 listopada bieżącego roku podczas Festiwalu Ikon Porsche (Icons of Porsche Festival) w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.