Amerykanie z Consumer Reports sporządzili listę producentów wytwarzających najmniej awaryjne samochody. Lexus i Toyota zostały zdetronizowane przez innego wytwórcę z Japonii, a jeden rodzaj napędu okazuje się szczególnie zawodny.
Consumer Reports (CR) to amerykańska organizacja konsumencka, założona w 1936 roku. Zajmuje się ona m.in. niezależnym testowaniem produktów, dziennikarstwem śledczym, edukacją publiczną oraz obroną praw konsumentów.
Najnowsze badanie CR obejmuje dane zebrane dla ponad 300 000 pojazdów, których właściciele wskazali problemy, jakie mieli ze swoimi autami w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Informacje zawarte w zestawieniu dotyczą samochodów z lat modelowych 2000-2024 oraz kilku aut z roku modelowego 2025.
Badanie dotyczy 20 obszarów, w które wchodzą m.in. uciążliwości, jak skrzypiące hamulce czy zużywające się elementy w kabinie, oraz poważne usterki. To choćby awarie skrzyni biegów, silników lub problemy z akumulatorami trakcyjnymi.
Co istotne, Consumer Reports ocenia powagę każdej z przypadłości w skali od 1 do 100 punktów. Na tej podstawie tworzone są oceny niezawodności dla danego modelu, a w jego ogólnym wyniku brane są również pod uwagę dane z testów na torze, wyniki ankiety satysfakcji właściciela i dane dotyczące bezpieczeństwa.
Zgodnie z najnowszymi wynikami Amerykanów najrzadziej psujące się samochody produkuje Subaru, które wyprzedziło Lexusa oraz Toyotę.
Jak donosi Consumer Reports, spośród 7 modeli lidera zestawienia, dwa – Forester i Impreza – uzyskały wyniki niezawodności znacznie powyżej średniej. Z kolei Crosstrek, Legacy, Outback i Ascent – powyżej średniej i przeciętne.
„Samochody Subaru mają wiele wspólnych, niezawodnych komponentów” – mówi Steven Elek, nadzorujący analizę danych samochodowych w Consumer Reports.
W przypadku Lexusa cztery modele uzyskały wyniki znacznie powyżej średniej, a trzy – przeciętne. Toyota może się zaś pochwalić czterema autami z rezultatem zdecydowanie powyżej średniej, siedmioma powyżej średniej i pięcioma z przeciętnym.
Na trzecie miejsce tego wytwórcy w rankingu wpłynęły niezbyt dobre wyniki pick-upa Tacoma oraz elektrycznego bZ4X. Ten ostatni samochód jest sprzedawany również jako Subaru Solterra EV i jako jedyny w gamie tej marki otrzymał wynik poniżej średniej.
Kolejne pozycje wśród marek zajmują Honda, Acura, Mazda, Audi, BMW, Kia oraz Hyundai. Z kolei najgorsze wyniki w zestawieniu należą do (od końca): Riviana, Cadillaca, GMC, Jeepa, Volkswagena oraz Tesli.
Miejsce | Marka | Poziom niezawodności (1-100 pkt.) |
---|---|---|
1 | Subaru | 68 |
2 | Toyota | 65 |
3 | Lexus | 62 |
4 | Honda | 59 |
5 | Acura | 55 |
6 | Mazda | 55 |
7 | Audi | 54 |
8 | BMW | 53 |
9 | Kia | 51 |
10 | Hyundai | 50 |
11 | Buick | 48 |
12 | Nissan | 48 |
13 | Ford | 44 |
14 | Genesis | 40 |
15 | Volvo | 38 |
16 | Chevrolet | 37 |
17 | Tesla | 36 |
18 | Volkswagen | 34 |
19 | Jeep | 33 |
20 | GMC | 33 |
21 | Cadillac | 27 |
22 | Rivian | 14 |
Jak informuje Consumer Reports – „nie mieliśmy wystarczających danych, aby utworzyć rankingi marek: Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Infiniti, Jaguar, Land Rover, Lincoln, Lucid, Maserati, Mercedes, Mini, Mitsubishi, Polestar, Porsche i RAM”.
Pod względem niezawodności wciąż przodują producenci z Azji. Średnia dla wytwórców z tego regionu wynosi 57 w skali od 1 do 100 punktów. Właśnie z niego pochodzi 8 z 10 najmniej psujących się marek samochodów. Na drugim miejscu uplasowali się wytwórcy z Europy (48 pkt.), a na trzecim – z USA (38 pkt.).
Sedany, hatchbacki i kombi pozostają najbardziej awaryjną grupą pojazdów, uzyskując wynik 60 punktów. Na kolejnym miejscu znajdują się minivany (57 pkt.). SUV-y uzyskały ocenę niezawodności na poziomie 49, natomiast pick-upy znalazły się na ostatnim miejscu z wynikiem 36.
„Jako klasa, sedany przodują w niezawodności. Nawet gdy są przeprojektowywane, często mają niewiele najnowszych funkcji” – mówi Jake Fisher, starszy dyrektor ds. testów samochodowych w Consumer Reports.
Pod względem rodzajów napędu, najmniej problematycznych obszarów wykazują elektryki. Jest ich 12, z czego najbardziej newralgiczne elementy to silnik elektryczny, akumulator i systemy ładowania.
W przypadku klasycznych aut spalinowych Consumer Reports wskazuje 17 obszarów, natomiast odnośnie hybryd – 19. Najbardziej narażone na problemy są hybrydy plug-in. Tutaj Amerykanie wskazują 20 obszarów – 17 związanych z silnikiem spalinowym oraz kolejne – z silnikami elektrycznymi, akumulatorem trakcyjnym oraz ładowaniem.
Jak wskazuje Consumer Reports, najlepsze dzisiejsze hybrydy zapewniają niezawodność na poziomie konwencjonalnych modeli benzynowych. Przykładowo Toyoty Corolla Hybrid i RAV4 Hybrid, Hyundai Elantra Hybrid i Lexus NX Hybrid należą do najmniej awaryjnych modeli w tegorocznym badaniu. Kia Sorento Hybrid to najlepszy pod względem niezawodności SUV z trzema rzędami siedzeń. Za nim plasuje się Toyota Highlander Hybrid.
Z kolei PHEV-y stanowią najbardziej zawodną kategorię samochodów. W ich przypadku usterki występują o 70% częściej niż w konwencjonalnych autach spalinowych. „Dwa odrębne układy napędowe – elektryczny i spalinowy – zwiększają ryzyko wystąpienia problemów” – informuje CR.
Samochody elektryczne, SUV-y i pickupy są bardziej niezawodne niż PHEV-y, ale nieznacznie. Modele elektryczne mają średnio o 42% więcej problemów (choć, jak dowodzi raport – w mniejszej liczbie obszarów) niż pojazdy z silnikiem spalinowym.
„Ponieważ technologia EV jest wciąż stosunkowo nowa, producenci samochodów nadal usuwają błędy ze swoich układów napędowych i platform” – twierdzi Elek. „Ale widzimy również problemy z ich komponentami nieelektrycznymi, takimi jak najnowsze funkcje informacyjno-rozrywkowe i elektroniczne” – dodaje.