Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Subaru Forester– przód

Toyota i Lexus gorsze niż Subaru. PHEV-y – problematyczne? Wyniki badania Consumer Reports za 2024 r.

fot. Subaru

Toyota i Lexus gorsze niż Subaru. PHEV-y – problematyczne? Wyniki badania Consumer Reports za 2024 r.

Amerykanie z Consumer Reports sporządzili listę producentów wytwarzających najmniej awaryjne samochody. Lexus i Toyota zostały zdetronizowane przez innego wytwórcę z Japonii, a jeden rodzaj napędu okazuje się szczególnie zawodny.

Consumer Reports (CR) to amerykańska organizacja konsumencka, założona w 1936 roku. Zajmuje się ona m.in. niezależnym testowaniem produktów, dziennikarstwem śledczym, edukacją publiczną oraz obroną praw konsumentów.

Najnowsze badanie CR obejmuje dane zebrane dla ponad 300 000 pojazdów, których właściciele wskazali problemy, jakie mieli ze swoimi autami w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Informacje zawarte w zestawieniu dotyczą samochodów z lat modelowych 2000-2024 oraz kilku aut z roku modelowego 2025. 

batch_Subaru-Forester-VI-2025-silnik
Consumer Reports bada 20 obszarów samochodów. 
fot. Subaru

Badanie dotyczy 20 obszarów, w które wchodzą m.in. uciążliwości, jak skrzypiące hamulce czy zużywające się elementy w kabinie, oraz poważne usterki. To choćby awarie skrzyni biegów, silników lub problemy z akumulatorami trakcyjnymi. 

Co istotne, Consumer Reports ocenia powagę każdej z przypadłości w skali od 1 do 100 punktów. Na tej podstawie tworzone są oceny niezawodności dla danego modelu, a w jego ogólnym wyniku brane są również pod uwagę dane z testów na torze, wyniki ankiety satysfakcji właściciela i dane dotyczące bezpieczeństwa.

Toyota i Lexus pokonane

Zgodnie z najnowszymi wynikami Amerykanów najrzadziej psujące się samochody produkuje Subaru, które wyprzedziło Lexusa oraz Toyotę.

Jak donosi Consumer Reports, spośród 7 modeli lidera zestawienia, dwa – Forester i Impreza – uzyskały wyniki niezawodności znacznie powyżej średniej. Z kolei Crosstrek, Legacy, Outback i Ascent – powyżej średniej i przeciętne. 

„Samochody Subaru mają wiele wspólnych, niezawodnych komponentów” – mówi Steven Elek, nadzorujący analizę danych samochodowych w Consumer Reports. 

W przypadku Lexusa cztery modele uzyskały wyniki znacznie powyżej średniej, a trzy – przeciętne. Toyota może się zaś pochwalić czterema autami z rezultatem zdecydowanie powyżej średniej, siedmioma powyżej średniej i pięcioma z przeciętnym. 

Na trzecie miejsce tego wytwórcy w rankingu wpłynęły niezbyt dobre wyniki pick-upa Tacoma oraz elektrycznego bZ4X. Ten ostatni samochód jest sprzedawany również jako Subaru Solterra EV i jako jedyny w gamie tej marki otrzymał wynik poniżej średniej. 

Kolejne pozycje wśród marek zajmują Honda, Acura, Mazda, Audi, BMW, Kia oraz Hyundai. Z kolei najgorsze wyniki w zestawieniu należą do (od końca): Riviana, Cadillaca, GMC, Jeepa, Volkswagena oraz Tesli. 

Miejsce Marka Poziom niezawodności (1-100 pkt.)
1 Subaru 68
2 Toyota 65
3 Lexus 62
4 Honda 59
5 Acura 55
6 Mazda 55
7 Audi 54
8 BMW 53
9 Kia 51
10 Hyundai 50
11 Buick 48
12 Nissan 48
13 Ford 44
14 Genesis 40
15 Volvo 38
16 Chevrolet 37
17 Tesla 36
18 Volkswagen 34
19 Jeep 33
20 GMC 33
21 Cadillac 27
22 Rivian 14

Jak informuje Consumer Reports – „nie mieliśmy wystarczających danych, aby utworzyć rankingi marek: Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Infiniti, Jaguar, Land Rover, Lincoln, Lucid, Maserati, Mercedes, Mini, Mitsubishi, Polestar, Porsche i RAM”.

Azja i sedany górą

Pod względem niezawodności wciąż przodują producenci z Azji. Średnia dla wytwórców z tego regionu wynosi 57 w skali od 1 do 100 punktów. Właśnie z niego pochodzi 8 z 10 najmniej psujących się marek samochodów. Na drugim miejscu uplasowali się wytwórcy z Europy (48 pkt.), a na trzecim – z USA (38 pkt.). 

Sedany, hatchbacki i kombi pozostają najbardziej awaryjną grupą pojazdów, uzyskując wynik 60 punktów. Na kolejnym miejscu znajdują się minivany (57 pkt.). SUV-y uzyskały ocenę niezawodności na poziomie 49, natomiast pick-upy znalazły się na ostatnim miejscu z wynikiem 36.

„Jako klasa, sedany przodują w niezawodności. Nawet gdy są przeprojektowywane, często mają niewiele najnowszych funkcji” – mówi Jake Fisher, starszy dyrektor ds. testów samochodowych w Consumer Reports. 

toyota-corolla-bok
Modele o klasycznym rodzaju nadwozia okazują się najbardziej niezawodne.
fot. Archiwum

Pod względem rodzajów napędu, najmniej problematycznych obszarów wykazują elektryki. Jest ich 12, z czego najbardziej newralgiczne elementy to silnik elektryczny, akumulator i systemy ładowania.

W przypadku klasycznych aut spalinowych Consumer Reports wskazuje 17 obszarów, natomiast odnośnie hybryd – 19. Najbardziej narażone na problemy są hybrydy plug-in. Tutaj Amerykanie wskazują 20 obszarów – 17 związanych z silnikiem spalinowym oraz kolejne – z silnikami elektrycznymi, akumulatorem trakcyjnym oraz ładowaniem. 

Niektóre hybrydy potrafią być niezawodne

Jak wskazuje Consumer Reports, najlepsze dzisiejsze hybrydy zapewniają niezawodność na poziomie konwencjonalnych modeli benzynowych. Przykładowo Toyoty Corolla Hybrid i RAV4 Hybrid, Hyundai Elantra Hybrid i Lexus NX Hybrid należą do najmniej awaryjnych modeli w tegorocznym badaniu. Kia Sorento Hybrid to najlepszy pod względem niezawodności SUV z trzema rzędami siedzeń. Za nim plasuje się Toyota Highlander Hybrid.

Z kolei PHEV-y stanowią najbardziej zawodną kategorię samochodów. W ich przypadku usterki występują o 70% częściej niż w konwencjonalnych autach spalinowych. „Dwa odrębne układy napędowe – elektryczny i spalinowy – zwiększają ryzyko wystąpienia problemów” – informuje CR.

hyundai santa fe phev – ładowanie
Hybrydy plug-in okazują się wyjątkowo problematyczne. 
fot. Archiwum

Samochody elektryczne, SUV-y i pickupy są bardziej niezawodne niż PHEV-y, ale nieznacznie. Modele elektryczne mają średnio o 42% więcej problemów (choć, jak dowodzi raport – w mniejszej liczbie obszarów) niż pojazdy z silnikiem spalinowym. 

„Ponieważ technologia EV jest wciąż stosunkowo nowa, producenci samochodów nadal usuwają błędy ze swoich układów napędowych i platform” –  twierdzi Elek. „Ale widzimy również problemy z ich komponentami nieelektrycznymi, takimi jak najnowsze funkcje informacyjno-rozrywkowe i elektroniczne” – dodaje.

Czytaj także