Smart radykalnie zrywa z przeszłością i chce wejść nawet na terytorium Mercedesa. Cele są ambitne, ale z nową strukturą własności i obiecującymi modelami, które sukcesywnie poszerzają paletę – całkiem realne. Co dokładnie planuje niemiecko-chińska marka?
Mało która marka motoryzacyjna kojarzy się tylko z jednym modelem. Nawet Porsche to coś więcej niż 911, ale jeśli chodzi o Smarta, wszyscy od razu myślą o Fortwo, dawnym podstawowym modelu niemieckiej firmy. Nadszedł jednak czas na zmiany, bo Smart dojrzewa.
Zmiany były też pilnie potrzebne: bo choć za Fortwo stały nowoczesne i długofalowe idee, to dwuosobowy pojazd w ciągu swojej 25-letniej obecności na rynku miewał problemy. W swoim najlepszym roku z ostatniej dekady Smart sprzedał na całym świecie zaledwie 144 479 nowych aut. Zaś w 2022 r. samochody marki znalazły jedynie 20 500 nabywców. Postępujące straty zmusiły macierzysty koncern, firmę Mercedes, do podjęcia działań.
Producent ze Stuttgartu przekształcił Smarta w markę elektryczną i w 2019 r. wprowadził na pokład partnera w postaci holdingu Geely. Z chińskim koncernem, który jest właścicielem m.in. Volvo, utworzono spółkę joint-venture. A latem tego roku dołączył do nich jeden z największych producentów litu na świecie, firma Tianqi Lithium. Największe udziały wciąż należą jednak do Mercedesa i Geely, które współpracują na równych zasadach.
Główny zakład produkcyjny we francuskim Hambach sprzedano firmie Ineos (powstaje tam teraz Grenadier). Nowa seria modeli Smarta jest obecnie wytwarzana w Xi’an w Chinach.
Pierwszy nowy model to wprowadzony w 2022 r., wyraźnie odróżniający się od Fortwo, kompaktowy Smart #1. Ten crossover bazuje na „elektrycznej” platformie SEA koncernu Geely, z której korzysta także Volvo EX30. Auto powstało w ścisłej współpracy z zespołem projektowym Mercedesa. Po debiucie na chińskim rynku, w tym roku #1 zaprezentowano m.in. w Niemczech. Z sukcesem: w ciągu pierwszych miesięcy Smart sprzedał u naszego zachodniego sąsiada 14 316 samochodów – to wzrost o 62,6%.
Ale to dopiero początek ofensywy modelowej: szef niemieckiego Smarta, Wolfgang Ufer w wywiadzie dla niemieckiego magazynu „Auto Zeitung” zapowiada nowy pojazd na każdy rok. W 2024 r. do salonów wjedzie Smart #3, nieco dłuższy, czterodrzwiowy wariant coupe modelu #1.
Rok później pojawi się #5. Ten elektryczny kompakt ma zastąpić klasy A oraz B, które nie mają następcy. A Smarta może otworzyć na zupełnie nowe grupy nabywców: w 2022 r. na całym świecie sprzedano 261 000 pojazdów samej klasy A.
Wreszcie w 2026 r. wystartuje dwumiejscowy Smart #2. Choć Geely oferuje już w Chinach dwuosobowe Geome Panda Mini EV, to #2 nie będzie na nim bazował, lecz zostanie opracowany na nowo. Tym samym Fortwo zyskałoby następcę.
W ciągu 25 lat dwuosobowe Smarty odnosiły jedynie niszowe sukcesy, a generowane przez nie straty obciążały budżet Mercedesa. Po restarcie marka musi zacząć szybko przynosić zyski.
A podstawy ku temu wyglądają obiecująco: produkcja w Chinach obniża koszty, zaś nowe SUV-y celują w szerokie grono nabywców na świecie. Smart planuje sprzedawać ponad 150 000 aut rocznie. To realistyczne zamierzenie. A najpóźniej za dwa lata, gdy #5 zastąpi klasę A, wyniki mogą być jeszcze lepsze.
Ogromna liczba zamówień pokazuje, że jesteśmy na dobrej drodze.
Wolfgang Ufer, prezes zarządu Smarta w Niemczech
Na wykresie zaznaczyliśmy sprzedaż samochodów marki Smart w ostatnich 12 latach, zarówno światową, jak i na największym europejskim, rodzimym rynku niemieckiej marki.
Najnowszy model to czterodrzwiowy SUV z nadwoziem stylizowanym na coupe. Właśnie zaczyna trafiać na rynek.
Elektryczny kompakt ma od 2025 r. zastąpić klasę A (na zdjęciu), która nie będzie miała następcy ze znaczkiem Mercedesa.
Koncepcyjny Vision EQ Fortwo (na zdjęciu) to zapowiedź kolejnego dwumiejscowego Smarta. Ma wejść do sprzedaży dopiero w 2026 r.
Produkcja elektrycznego EQ Fortwo już się zakończyła. W Polsce można jeszcze znaleźć pojedyncze egzemplarze u dealerów.
Na razie nie podjęto decyzji o wprowadzeniu do sprzedaży nowych modeli z gamy Smarta (czyli tych będących owocem joint-venture Mercedesa oraz Geely). Sprawa jest jednak otwarta i oczywiście niewykluczone,że auta Smarta wrócą na nasz rynek. W tej chwili Smarty są oferowane m.in. w 13 krajach Europy (na głównych dużych rynkach jak Niemcy,Francja czy Wielka Brytania, a także tych, na których elektryczne auta są szczególnie popularne, np. Norwegia, Holandia i Szwecja).