Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Test produktów do usuwania  rys

Czym usunąć rysę z lakieru? Porównujemy trzy niedrogie produkty: lakier zaprawkowy, kredkę woskową i korektor do rys

Czym usunąć rysę z lakieru? Porównujemy trzy niedrogie produkty: lakier zaprawkowy, kredkę woskową i korektor do rys

Lakier do zaprawek, kredka koloryzująca i korektor. Sprawdzamy trzy niedrogie sposoby na usunięcie głębokich rys z lakieru. Która z tych metod okaże się najlepsza?

Codzienne użytkowanie samochodu w praktyce wiąże się ze stałym ryzykiem powstania na jego karoserii mniejszych lub większych uszkodzeń powłoki lakierniczej

Mogą zawinić inne osoby, obijając nasze auto drzwiami swoich pojazdów, wózkami sklepowymi, czy umyślnie rysując lakier za pomocą ostrego narzędzia. Często za powstanie rys odpowiada jednak użytkownik samochodu. Obtarcia podczas parkowania, zarysowania w trakcie wprowadzania rowerów do garażu czy uszkodzenia lakieru przez biżuterię to tylko niektóre z wielu przykładów.

Do tego dochodzą jeszcze uszkodzenia powstające w wyniku normalnej eksploatacji auta, takie jak np. odpryski od kamieni wyrzucanych spod kół innych pojazdów, szczególnie niebezpieczne przy dużych prędkościach.

Mała rysa na lakierze – duży kłopot

W każdej z podobnych sytuacji użytkownik samochodu – o ile nie chce zostawić szpecących nadwozie uszkodzeń – staje przed koniecznością naprawy powłoki lakierniczej. W przypadku drobnych, niewyczuwalnych pod paznokciem zmatowień czy obtarć sytuacja jest prosta i zwykle sprawę załatwia użycie lekkościernej pasty polerskiej.

Jednak gdy w grę wchodzą głębokie rysy, odpryski czy mocne zarysowania, sytuacja nieco się komplikuje. Oczywiście jeżeli mowa o poważnych zarysowaniach czy uszkodzeniach, nie ma wątpliwości, że jedyną metodą jest lakierowanie całego elementu lub wymiana na nowy.

Lakierowanie ma swoje wady

Ale co zrobić, gdy ładnie prezentujący się samochód o błyszczącym lakierze zostanie zarysowany przy użyciu ostrego przedmiotu? Z jednej strony – szczególnie w przypadku ciemnych pojazdów – głęboka rysa szpeci, obniżając przy tym prezencję auta, z drugiej jednak lakierowanie całego elementu ze względu na miejscowe uszkodzenie nie zawsze jest dobrym pomysłem. Choćby podczas sprzedawania samochodu może ono spowodować trudności. Powtórnie lakierowany element wielu kupującym kojarzy się z przebytą kolizją i niełatwo wytłumaczyć im, że powodem malowania była rysa.

Samodzielna naprawa lakieru

Aby uniknąć podobnych sytuacji i nie obniżać wartości samochodu grubszą warstwą lakieru, wielu użytkowników aut decyduje się na miejscową naprawę zarysowania.

W sprzedaży dostępne są różne produkty przeznaczone do samodzielnego usuwania rys. Postanowiliśmy sprawdzić działanie najpopularniejszych z nich. Do testu wybraliśmy koloryzującą kredkę woskową, korektor do rys i lakier zaprawkowy z pędzelkiem. Wcześniej wykonaliśmy podobną próbę, ale na aucie w jasnym, czerwonym kolorze (jej opis jest tutaj) i uszkodzeniach różnego typu. Teraz sprawdzamy produkty na jednej, długiej rysie, aby lepiej widzieć różnice w działaniu. Także lakier jest inny, czarny, a rysa na nim niezwykle mocno rzuca się w oczy.

Trzy sposoby na usunięcie rysy: test

preparaty na rysy test_lakier zaprawkowy
Lakier do nanoszenia za pomocą pędzelka

preparaty na rysy test_kredka zaprawkowa
Kredka koloryzująca do maskowania rys
preparaty na rysy test_preparaty na rysy test_korektor do lakieru
Korektor do usuwania zarysowań

Do testu wybraliśmy różne produkty przeznaczone do usuwania głębokich rys na lakierze. Przez internet zamówiliśmy flamaster do wypełniania rys, w sklepie motoryzacyjnym kupiliśmy kredkę woskową, a w punkcie dorabiania lakierów samochodowych nabyliśmy farbę z pędzelkiem. 

Ceny produktów

  • Lakier do nanoszenia za pomocą pędzelka: 16 zł
  • Kredka koloryzująca do maskowania rys: 19 zł
  • Korektor do usuwania zarysowań: 36 zł

Przygotowanie powierzchni

Dokładne umycie nadwozia

preparaty na rysy test_mycie lakieru

Należy pamiętać, aby przed każdymi pracami przy lakierze dokładnie umyć nadwozie samochodu. By usunąć zalegający brud, nie wystarczy mycie bezdotykowe. Powinno się wstępnie zmyć za pomocą myjki ciśnieniowej większe zanieczyszczenia, takie jak np. błoto czy piach. Dobrze jest wcześniej pokryć auto pianą aktywną. Następnie należy umyć nadwozie przy użyciu gąbki oraz szamponu samochodowego.

Odtłuszczenie lakieru

preparaty na rysy test_odtluszczanie

Po osuszeniu nadwozia samochodu odtłuściliśmy okolicę zarysowania. Najlepiej użyć do tego rozpuszczalnika izopropylowego, który jest bezpieczny dla pozostałych elementów nadwozia, takich jak m.in. wykonane z tworzywa sztucznego listwy czy zderzaki. Do odtłuszczania nie powinno się stosować mocnych rozpuszczalników, np. popularnego nitro, ponieważ mogą one doprowadzić do uszkodzenia lakieru.

Podział rysy na odcinki

preparaty na rysy test_podzial rysy na odcinki

Test przeprowadziliśmy na 20-letnim Volvo XC90, które na parkingu zostało zarysowane ostrym przedmiotem. Sięgająca do podkładu rysa na czarnym nadwoziu była mocno widoczna i bardzo obniżała prezencję auta.

Aby móc porównać działanie różnych preparatów, podzieliliśmy zarysowanie na trzy części. Użyliśmy do tego papierowej taśmy malarskiej. W ten sposób uzyskaliśmy powierzchnię testową dla każdego preparatu.

Sprawdzamy działanie produktów

Lakier zaprawkowy

preparaty na rysy test_lakier

W punkcie dorabiania lakierów, na podstawie danych zawartych na tabliczce znamionowej auta, wytypowano nam odpowiedną farbę. Nanieśliśmy ją na rysę za pomocą dołączonego pędzelka. Prace przyniosły oczekiwany efekt. Oczywiście z bliska było widać zaprawkę, jednak wygląd auta znacznie się poprawił. 

Kredka woskowa

preparaty na rysy test_kredka

Kupiona w sklepie motoryzacyjnym kredka koloryzująca to mieszanina wosku i lakieru akrylowego, którą wciera się, przesuwając prostopadle do zarysowania. Masa rzeczywiście wypełnia rysę, jednak w przeciwieństwie do lakieru nie usuwa jej, ale jedynie maskuje. Po kilku myciach auta masa zostanie wypłukana.

Korektor do rys

preparaty na rysy test_korektor

Zmówiony przez internet korektor do rys okazał się flamastrem z szybkoschnącym lakierem bezbarwnym o własnościach rozpuszczających powłokę farby znajdującej się na aucie. Dzięki zwężającej się końcówce aplikatora udało się precyzyjnie wypełnić rysę. Uzyskana w ten sposób warstwa jest trwała.

Warto wiedzieć

  • Im szybciej, tym lepiej

preparaty na rysy test_rdza

Warto pamiętać, że w przypadku usuwania zarysowania lakieru liczy się szybkość działania. Tu nie ma co zwlekać. Nie powinno się zostawiać rysy, narażając ją na działanie czynników zewnętrznych, ponieważ w miejscu uszkodzenia lakieru może się szybko rozwijać korozja. Gdy proces rdzewienia postąpi, samodzielna naprawa nie przyniesie pożądanych efektów.

  • Lakierowanie

Prezentowane metody można stosować do usuwania pojedynczych rys czy odprysków. W przypadku większych uszkodzeń konieczne jest lakierownie.

  • Polerowanie

preparaty na rysy test_polerowanie

Zaletą wypełnienia zarysowania lakierem zaprawkowym czy bezbarwnym jest możliwość spolerowania naprawianej powierzchni. Aby uzyskać najlepszy efekt, powinno się zeszlifować nadmiar farby wodnym papierem ściernym i spolerować okolicę naprawy za pomocą maszyny.

PODSUMOWANIE

W teście zbadaliśmy trzy sposoby na usunięcie rysy. Najtańszym i za razem skutecznym okazało się pomalowanie zarysowania za pomocą lakieru zaprawkowego z pędzelkiem. Ta czynność wymaga jednak nieco doświadczenia – w miejscach, gdzie uszkodzenie jest głębsze, czynność trzeba powtarzać, nakładając farbę cienkimi warstwami. Zaletą tej metody jest możliwość spolerowania powierzchni naprawy za pomocą wodnego papieru ściernego i pasty. Podobny sposób aplikacji i działanie ma nieco droższy korektor, a jego użycie jest prostsze. Kredkę woskową można traktować jedynie jako rozwiązanie doraźne.

Czytaj także