Preparatów dolewanych do baku jest mnóstwo – zarówno tych do diesla, jak i do benzyny. Na jaki efekt po ich zastosowaniu można liczyć? Który z nich wybrać w przypadku określonych problemów z silnikiem?
Właściwie i skład paliw, i konstrukcja silników są tak opracowane, aby nie było potrzeby stosowania dodatkowych preparatów chemicznych w codziennym użytkowaniu auta. Z biegiem lat dużo komponentów jednostki napędowej traci jednak swoją pierwotną sprawność, a wiele osób chciałoby jednak uniknąć wizyty u mechanika. Czy kosztujące zwykle 20-60 zł dodatki do paliw są w stanie w tym pomóc?
Kluczowa sprawa: nie spodziewajmy się cudów. Poważnie zużytych wtryskiwaczy nie naprawi dolewka preparatu do baku. Ale w początkowej fazie efekty mogą być odczuwalne. Jak pokazują nasze testy, zastosowanie produktu markowego producenta daje pewien zauważalny efekt. Ważne jednak, aby wybrać odpowiedni środek do problemu.
Przedstawiamy kilkanaście rodzajów preparatów tego typu, zarówno do diesli, jak i aut benzynowych. Na zdjęciach pokazane są przykładowe produkty o opisanym działaniu - ale bardzo podobne oferują też inne firmy. Pamiętajmy, żeby wybierać środki uznanych producentów. Te z nieznanego źródła, zwykle z Chin, nawet nie tyle, że nie gwarantują określonych efektów, ale mogą wręcz zaszkodzić naszemu autu.
Czasami dobry dodatek do paliwa pozwoli odłożyć w czasie kosztowną naprawę silnika.
Silniki wysokoprężne są bardzo wrażliwe na jakość oleju napędowego, ich podzespoły z czasem tracą też swoje właściwości. I jedno, i drugie zjawisko można kontrolować do pewnego stopnia za pomocą dodatków do oleju napędowego. Z jednej strony dbają one o utrzymanie wymaganych parametrów paliwa, z drugiej – pozwalają usunąć, a przynajmniej ograniczyć efekty towarzyszące eksploatacyjnemu zużyciu jednostki napędowej.
Producenci chemii samochodowej mają w ofercie preparaty mające wspomagać oczyszczanie filtrów DPF, tym samym wydłużać ich żywotność. Ciecz należy wlać do zbiornika paliwa przed tankowaniem. Opakowanie wystarcza na 50-70 litrów oleju napędowego. Zawarty w preparacie tlenek ceru osadza się na rdzeniu filtra DPF, powodując obniżenie temperatury utleniania sadzy i jej wolniejsze osadzanie.
To środek do ochrony systemu paliwowego common rail. Preparat czyści i smaruje wtryskiwacze oraz pompę wysokiego ciśnienia. Regularne stosowanie wydłuża trwałość układu wtryskowego. Poprzez metodyczne dodawanie produktu do niskosiarkowych olejów napędowych poprawia się skuteczność zapłonu oraz właściwości smarne.
Dodatek na zimę: w niskich temperaturach może dojść do wytrącania się kryształków parafiny z oleju napędowego, które następnie zapychają filtr paliwa, co uniemożliwia pracę silnika. Temu zjawisku zapobiegają tzw. depresatory. Nalewa się je do baku – co najważniejsze – przed skrystalizowaniem oleju napędowego. Później nie zadziałają.
Dymienie na czarno, nierównomierna praca silnika, stuki w jednostce napędowej – to wszystko może być spowodowane zanieczyszczonymi wtryskiwaczami jednostek wysokoprężnych. Taki preparat usuwa osady i przywraca prawidłową pracę silnika. Można go dolać do zbiornika, ale w nagłych problemach można także wlać do filtra paliwa lub podłączyć do przewodów paliwowych.
Preparat czyści nagary i osady powstałe na skutek spalania paliwa z zawartością biododatków. Środek zapobiega zaklejaniu rozpylaczy, poprawia spalanie biodiesla i zmniejsza zużycie paliwa. Bio Diesel Additiv chroni cały układ paliwowy przed korozją i osadami wynikającymi ze starzenia. Nadaje się do wszystkich silników wysokoprężnych z filtrem cząstek stałych lub bez niego.
Głównym celem tego typu preparatu jest pozbycie się wody z układu paliwowego. Środek chroni przed nagromadzeniem się zanieczyszczeń, takich jak osady, wilgoć czy korozja, które będą negatywnie wpływać na działanie silnika. Dzięki temu taki dodatek do paliwa zabezpiecza wtryskiwacze, pompę wysokiego ciśnienia, przewody i zbiornik paliwa.
Proste rozwiązanie opracowane, aby pomóc pojazdom przejść test emisji podczas badań technicznych. W większości krajów w Europie emisje spalin pojazdów są testowane w ramach ich kontroli technicznej. Preparat jest przeznaczony do czyszczenia i utrzymywania w czystości komponentów, które wpływają na poziom emisji spalin
Wielozadaniowy dodatek uszlachetniający paliwo, do zastosowania w silnikach Diesla. Preparat czyści i smaruje cały układ wtryskowy oraz zwiększa liczbę cetanową paliwa. Środek poprawia proces spalania oleju napędowego i ulepsza zdolności rozruchu silnika, gwarantując jego cichą i regularną pracę. Regularne stosowanie zmniejsza spalanie.
Dodatek o mocnych właściwościach czyszczących do oleju napędowego. Pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa oraz redukuje emisję szkodliwych substancji. Usuwa szkodliwe osady w dyszach wtryskowych w całym układzie paliwowym i komorach spalania. Preparat optymalizuje proces spalania, dzięki czemu silnik odzyskuje pierwotną moc.
Dodatek, który zmniejsza emisję zanieczyszczeń silników Diesla. Zapobiega powstawaniu nagarów, zmniejsza ilość sadzy w układzie wydechowym i usuwa nieprzyjemny zapach spalin. Środek sprzyja ochronie środowiska naturalnego. Pomaga utrzymać silnik i wtryskiwacze w czystości, zapobiega zatykaniu oraz korozji końcówek wtryskiwaczy.
Nawet jeśli benzyna trzyma wszystkie wymagane od niej parametry, nie oznacza to jeszcze, że silnik auta zachowuje przewidzianą przez konstruktora sprawność. W takich sytuacjach najbardziej widać efekty działania preparatów pomagających oczyścić osady z układu wtryskowego czy katalizatora. Niekiedy musimy też korzystać z paliwa, które jest akurat dostępne, np. z dużym udziałem biokomponentów. Tu dodatki też się przydadzą.
Środek do czyszczenia i ochrony układu wtryskowego w „benzynie” z instalacją LPG. W trakcie pracy silnika na LPG w układzie wtryskowym benzynowym odkładają się osady, m.in. kleje, żywice oraz laki. Długotrwałe użytkowanie auta w główne na LPG i brak czyszczenia wtryskiwaczy benzynowych przyczyniają się do ich zanieczyszczenia.
Preparat bazujący na lekkich rozpuszczalnikach z dodatkami potasowymi zastępuje ołów we współczesnej benzynie. Chroni przed wypaleniem gniazd zaworowych w autach przystosowanych pierwotnie do zasilania etyliną (czyli benzyną ołowiową). Przede wszystkim dla właścicieli klasyków i youngtimerów. Zapobiega stukowemu spalaniu się benzyny (tzw. dzwonieniu zaworów).
Co do efektu działania preparat jest podobny do opisywanego wcześniej produktu do diesli, ale z uwagi na inną konstrukcję układu wtryskowego i rodzaj paliwa musi oddziaływać nieco inaczej. Zmniejsza tempo powstawania korozji, sprzyja ograniczeniu emisji spalin, a także pomaga zredukować zużycie paliwa.
Preparat zapewnia równomierną pracę silnika, lepsze osiągi, zmniejsza spalanie i szkodliwość spalin. Ogranicza też problemy z uruchomieniem silnika. Środek czyści zabrudzone układy wtryskowe silników benzynowych, usuwa osad z elementów układu paliwowego, wtryskiwaczy oraz zaworów dolotowych.
Tego typu preparat przeznaczony jest do starszych silników z gaźnikiem. Preparat usuwa osad z komory spalania, zaworów i gaźnika. Regularne stosowanie dodatku do benzyny poprawia kulturę pracy silnika i zmniejsza emisję szkodliwych substancji. Są też inne „ulepszacze” benzyny, przeznaczone do nowszych silników, które mają na celu głównie poprawę osiągów.
Bezpopiołowy dodatek do paliwa, który ma za zadanie zmniejszyć spalanie i polepszyć osiągi silnika – został opracowany tak, aby kompensować utratę mocy spowodowaną paliwem E10. Poprawia zachowanie przy przyspieszaniu i zwiększa płynność pracy silnika. Chroni przed zwiększoną zawartością wody w paliwie. Kompatybilny ze wszystkimi gatunkami benzyny i dodatkami.
Specjalistyczny preparat do usuwania osadu z zaworów dolotowych w silnikach z pośrednim wtryskiem paliwa. Zapewnia czystość zaworów i optymalizuje moc oraz osiągi silnika. Zmniejsza zużycie paliwa. Dodatek do benzyny ma również właściwości czyszczące i należy go stosować regularnie co kilka tysięcy kilometrów.
Silniki spalinowe w napędach hybrydowych pracują w specyficznych warunkach. Są często niedogrzane – a to może powodować rozrzedzenie oleju wodą i paliwem, sprzyja też tworzeniu nagarów. Także oleje stosowane w hybrydach są nietypowe, mają zwykle bardzo małą lepkość. Dodatek do hybryd to mieszanina bardzo mocnych rozpuszczalników, która oczyszcza denko tłoka i komorę spalania, chroni też paliwo przed starzeniem.
Zapchany katalizator może powodować nierównomierną pracę silnika, zwiększone spalanie paliwa, szybsze zużycie mechaniczne jednostki napędowej. Gdy problem nie jest jeszcze poważny, ale silnik „bierze” trochę oleju, zastosowanie dodatku ograniczy tempo osadzania się sadzy w rdzeniu, usunie także wcześniejsze zanieczyszczenia.