Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Wymiana opon na trasie

Ubezpieczenie opon – tania metoda na problem z „kapciem” w trasie. Opony możemy też chronić na inne sposoby

123RF

Ubezpieczenie opon – tania metoda na problem z „kapciem” w trasie. Opony możemy też chronić na inne sposoby

Ubezpieczenie opon może być sporą pomocą w razie uszkodzenia ogumienia w drodze. Kłopotom można też przeciwdziałać we własnym zakresie. Co warto wiedzieć?

Koło zapasowe jest jednym z najczęściej ignorowanych elementów samochodu. Po pierwsze – często w ogóle nie ma go na pokładzie, zastępuje je zestaw naprawczy. Albo leży sobie gdzieś w piwnicy, bo nie mieściło się w bagażniku po zamontowaniu butli z LPG. Po drugie – jeśli jest, mało kto sprawdza, w jakim jest stanie: czy jest w nim powietrze, czy da się wyjąć (zwłaszcza gdy zamontowano je w koszu pod autem), czy mamy podnośnik, klucz i ewentualnie przejściówki do „złodziejek” itp. 

Oczywiście weryfikacja przychodzi w najmniej oczekiwanym momencie, zwykle z dala od domu przy lejącym deszczu. Błahy kapeć urasta do miary poważnego problemu unieruchamiającego auto w trasie.

Przed takimi problemami mają chronić ubezpieczenia opon. Możemy dzięki nim czekać na pomoc w ciepłym aucie, wymianą koła zajmie się wezwane assistance. A jak się nie da na miejscu – odprowadzi auto do wulkanizatora. Jest jednak kilka haczyków (o których dalej).

Wiele uszkodzeń ogumienia jest jednak sprowokowanych przez nas samych, lepiej zatem zadbać o parę spraw przed wyjazdem. Opony tanie nie są, dobrze, żeby posłużyły na dłużej.

Ubezpieczenie opon

ubezpieczenie i ochrona opon_zakres pomocy

Ubezpieczenie opon w praktyce jest pomocą w wymianie uszkodzonego koła. W ramach składki mamy zapewnione pokrycie kosztów naprawy na miejscu, ewentualnie odholowania auta do warsztatu, jeżeli usterki nie uda się usunąć od ręki.

Ubezpieczenie opon jest oferowane jako dodatek do polisy OC lub dobrowolnej AC – może być to atrakcyjne pod względem kosztów rozwiązanie dla osób, które nie zamierzają wykupywać usługi assistance.

Co obejmuje ubezpieczenie

Szczegółowy zakres ochrony ustala się indywidualnie, dlatego ważne jest dokładne przeczytanie umowy. Na pomoc możemy liczyć w przypadku typowych drogowych uszkodzeń opon, takich jak przebicie, pęknięcie, wybuch, niesprawne wentyle itp. Auto musi być na drodze publicznej, niektóre firmy nie uznają awarii powstałych w wyniku kolizji.

  • Większość towarzystw zapewnia ochronę tylko na terenie Polski. 
  • Kradzież nie wchodzi w zakres ubezpieczenia. Nie dostaniemy też zwrotu za uszkodzoną felgę.

Na co możemy liczyć

W ramach ubezpieczenia mamy zapewnioną pomoc w wymianie koła/użyciu zestawu naprawczego na miejscu (muszą być na pokładzie), a jeśli to niemożliwe – odholowanie pojazdu do serwisu i sfinansowanie kosztów naprawy. Trzeba sprawdzić roczny limit kosztów i liczbę napraw nam przysługujących. 

  • Do wyjątków należą polisy (np. PZU Super) obejmujące pokrycie zakupu nowej opony.
  • Koszty nie są wysokie. Roczne ubezpieczenie to wydatek kilku czy kilkunastu złotych (wybija się tu wspomniana PZU Auto Opony Super za ok. 80 zł, ale w zamian otrzymujemy szerszy zakres ochrony).

Jak się zachować w razie awarii

Procedura jest podobna do korzystania z klasycznego assistance. Co do zasady należy skontaktować się z centrum alarmowym ubezpieczyciela i przekazać szczegóły sprawy. Jeśli pomoc drogową zorganizujemy we własnym zakresie, możemy spotkać się z odmową pokrycia poniesionych kosztów.

  • Z reguły kierowca ubezpieczonego pojazdu może także otrzymać informacje o danych teleadresowych zakładów wulkanizacyjnych itp.
  • Usterki wynikające z naszego niedbalstwa nie są objęte ochroną.

Jak dbać o opony

Nasze działanie (lub zaniechania) mają bardzo duży wpływ zarówno na trwałość ogumienia, jak i prawdopodobieństwo wystąpienia kłopotów z nim związanych w trakcie jazdy.

Poprawna geometria 

ubezpieczenie i ochrona opon_geometria

Źle ustawiona geometria kół, poza pogorszeniem zachowania auta, w olbrzymim stopniu przyspiesza zużycie opon. Najbardziej widocznym efektem jest nierównomierne wytarcie bieżnika. W skrajnym przypadku wystarczy kilkaset kilometrów, żeby zniszczyć ogumienie.

  • Kontrola i regulacja powinny być poprzedzone odpowiednimi naprawami, sama korekcja ustawień jest niewystarczająca – z jakiegoś powodu samochód przecież utracił właściwe nastawy. Zwykle na skutek zużycia lub uszkodzenia elementów zawieszenia. 

Właściwe ciśnienie

ubezpieczenie i ochrona opon_ciśnienie

Jak wykazały testy „Motoru”, niejeden doświadczony kierowca ma problem z wyczuciem ubytku nawet połowy ciśnienia, a jak wiadomo, jazda w takich warunkach powoduje degradację opon, pogorszoną przyczepność, brak odporności na aquaplaning oraz wyraźne podwyższenie zużycia paliwa.

  • Z manometrów, chociażby na stacjach benzynowych, warto korzystać nie rzadziej niż co 10 tankowań lub przynajmniej raz na dwa czy trzy miesiące.
  • Pamiętajmy o podwyższaniu ciśnienia (głównie tylnej osi) przy jeździe z pełnym załadunkiem. To zmniejsza zużycie opon i poprawia przyczepność. 

Dobrane indeksy prędkości i nośności 

ubezpieczenie i ochrona opon_indeksy

Indeks prędkości opon mówi o maksymalnej prędkości, z jaką pojazd może się poruszać na danej oponie. Wyrażony jest literą, np. T to 190 km/h, V – 240 km/h, a Y – 300 km/h. Oczywiście prędkość maksymalna auta powinna mieścić się w tym zakresie. Indeks nośności informuje o maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu dla pojedynczej opony – tu ważna jest dopuszczalna masa auta. Tutaj mamy oznaczenia liczbowe, np. , 84 – 500 kg, 98 – 750 kg a 108 to 1000 kg na oponę.

  • Przeciążanie opon, czy to przez jazdę z za dużą prędkością, czy zbyt ciężkim autem, skraca ich trwałość i grozi ich wystrzałem.

Dobra technika jazdy

ubezpieczenie i ochrona opon_technika jazdy

Wybrzuszenie na ścianie bocznej opony z miejsca kwalifikuje ją do utylizacji. To oznaka uszkodzenia wewnętrznej struktury ogumienia – kordu, czyli warstwy wzmacniającej osnowę. 

  • Do takiej awarii dochodzi na skutek mechanicznego uderzenia – przy najeżdżaniu na krawężnik, przejeżdżaniu przez dziurę itp. W takich sytuacjach trzeba uważać.
  • Uważajmy przy przejeżdżaniu przez kałuże – nie wiadomo, co skrywa woda.
  • Nigdy nie atakujmy krawężników z rozpędu: uszkodzimy nie tylko oponę, ale i felgę.
  • Nie wjeżdżajmy w dziury, hamując. W ostatniej chwili odpuśćmy nacisk na pedał, co znacząco odciąży przednie koła.

Pielęgnacja

ubezpieczenie i ochrona opon_pielegnacja

To w większym stopniu kwestia estetyki niż zabezpieczania ogumienia, ale wysiłek nie jest wielki, a efekt znaczący. Preparaty do ochrony i nabłyszczania nanosi się bezpośrednio na boczną część opony. Powinno się je wetrzeć w gumę za pomocą gąbki lub szmatki i poczekać do wyschnięcia. 

  • Uwaga! Preparatów tego typu nie stosuje się na bieżnik.
  • Opony najpierw należy dokładnie umyć środkiem do czyszczenia gumy, nabłyszczanie przeprowadzamy po umyciu nadwozia.

Ochrona przed słońcem 

ubezpieczenie i ochrona opon_słońce

Jednym z wielu czynników, które negatywnie wpływają na trwałość opon, jest działanie słońca. W przypadku auta użytkowanego codziennie efekty nie będą tak odczuwalne – pojazd będzie ustawiony względem promieni co chwila w inną stronę. Jeśli jednak pojazd jest zaparkowany na dłużej na nasłonecznionym miejscu (np. kamper czy przyczepa), negatywny efekt będzie zauważalny.

  • Przy długim postoju warto osłonić opony od słońca.
  • Ogumienie powinno być przechowywane w zacienionym miejscu.

PODSUMOWANIE

Warto zwrócić uwagę na różnicę między ubezpieczeniem AC a specjalistycznym ubezpieczeniem ogumienia. Zwykle to pierwsze da nam szanse na zwrot pieniędzy za zniszczone lub skradzione opony, ale często nie oferuje wsparcia na drodze w razie zwykłego kapcia. I na odwrót – typowa ochrona w ramach ubezpieczenia opon nie obejmuje kosztów zakupu nowej opony.

Oba rodzaje ubezpieczenia są jednak dobrowolne i ich zakres strony ustalają pomiędzy sobą – wyjątków jest więc sporo. Dlatego szczególnie tutaj ważne jest zapoznanie się z warunkami umowy. Ubezpieczenie opon w połączeniu z odpowiednią dbałością o nie pozwoli uniknąć mnóstwa problemów na drodze.

Czytaj także