Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Peugeot 308, Skoda Scala – test, porównanie (2024) – przód

Peugeot 308 kontra Skoda Scala – kompaktowe hatchbacki z odmiennymi aspiracjami | PORÓWNANIE

fot. Kacper Szczepański/„Motor”

Peugeot 308 kontra Skoda Scala – kompaktowe hatchbacki z odmiennymi aspiracjami | PORÓWNANIE

Dwie interpretacje kompaktowego hatchbacka – on puka do drzwi klasy premium, ona chce być autem dla ludu. Ale Peugeota 308 i Skodę Scalę dzielą nie tylko oczywiste różnice.

Sam schemat jest podobny. Scala kilka lat temu zastąpiła Rapida, zrywając z jego budżetowym charakterem i „wskakując” do ligi mainstreamowych kompaktów. Także aktualne 308 reprezentuje jakościowo-cenowy awans względem poprzednika – ale tutaj gra toczy się o wyższą stawkę. Aktualna generacja wpisuje się bowiem w ambicje Peugeota, by znów być „francuskim Mercedesem”, jak mawiało się niegdyś o modelu 404.

Efekt: tam, gdzie cennik Scali niemal się kończy, 308 dopiero „się rozgrzewa”. W porównaniu topowej Skody z jedną ze słabszych wersji Peugeota sprawdzamy, która z tych koncepcji ma więcej sensu: droższe wydanie tańszego auta czy może słabsza odmiana modelu, który pozycjonuje się wyżej i kosztuje więcej.

  • Peugeot 308 Hybrid 136 e-DCS6: silniki: benzynowy, turbo, R3, 1199 cm3 + elektryczny, moc maksymalna 136 + 21 KM
  • Skoda Scala 1.5 TSI DSG: silnik: benzynowy, turbo, R4, 1498 cm3, moc maksymalna: 150 KM
Peugeot 308, Skoda Scala - test, porównanie 2024 - tył
Scala jest zwinna, ale nie ma w sobie tyle wyważenia i stabilności, co 308.
fot. Kacper Szczepański/„Motor”

Tak podobne, tak różne

Z uwagi na mocno zbliżone wymiary (taka sama długość) oba modele oferują bardzo podobną ilość miejsca w kabinie – i są całkiem przestronne. Dotyczy to zwłaszcza Skody, która zapewnia więcej swobody na wysokości kolan z tyłu, a przy okazji oferuje wygodniejszą kanapę z lepszym podparciem ud. Peugeot ma o około 6 cm szersze nadwozie, ale nie przekłada się to na dodatkową przestrzeń we wnętrzu – ilość „powietrza” na wysokości łokci okazuje się zbliżona. To między innymi pokłosie wzornictwa karoserii i wyprofilowania obić drzwi.

Scala bezsprzecznie wygrywa pod względem wielkości bagażnika, który jest głęboki i bazowo zmieści aż 467 l. Wykorzystanie możliwości transportowych ułatwiają solidne haki na torby. Plus za standardowe koło dojazdowe (u rywala pod podłogą jest organizer z zestawem naprawczym), minus za masywny próg załadunku (można dokupić podwójną podłogę).

Kufer w 308 ma już pojemność typową dla kompaktowych hatchbacków – 361 l. Nie znajdziemy tu ani haków, ani podwójnej podłogi (jest zarezerwowana dla wybranych wariantów z nadwoziem kombi), przeszkadza też niezbyt wysoko unoszona pokrywa (ok. 185 cm) oraz – podobnie jak w Scali bez regulowanej podłogi – uskok powstający po złożeniu oparć foteli.

Peugeot 308 Hybrid 136 e-DCS6 – zdjęcia

Różnice w pozycjonowaniu obu modeli najłatwiej odczuć, siadając za kierownicą. Skoda ma schludny, niepozbawiony efektownych akcentów kokpit oraz fotel i kolumnę kierownicy z dużym zakresem regulacji (wersja Monte Carlo seryjnie oferuje sportowe siedzenia z porządnym podparciem bocznym). Cyfrowe wskaźniki są bardzo czytelne, podobnie jak menu na wysoko umieszczonym, łatwo dostępnym centralnym ekranie. Można też korzystać z udanego sterowania głosowego. Obsługę ułatwiają konwencjonalne instrumenty na panelu klimatyzacji. O tańszym pochodzeniu Scali przypomina mechaniczny hamulec postojowy.

Otoczenie kierowcy Peugeota zahacza o segement modeli premium i może konkurować np. z Audi A3. Zarówno wzornictwo, jak i materiały są tu przyjemniejsze dla oka, a o dopracowaniu detali świadczą m.in. tapicerowane kieszenie w przednich drzwiach oraz wyszukana grafika cyfrowych wskaźników z efektem 3D. Do tego francuski kompakt „dorzuca” niską, bardzo dobrze zintegrowaną z samochodem pozycję kierowcy oraz daleko odsuwany fotel, choć z niezbyt długim siedziskiem. Przed zakupem warto się tu jednak „przymierzyć”, bowiem nie każdemu odpowiadają niewielka, nisko umieszczona kierownica i obserwowane ponad jej wieńcem zegary.

Specyficzna w 308 jest też masywna architektura kokpitu, która z jednej strony „otula” kierowcę, z drugiej – negatywnie rzutuje na poczucie przestrzeni we wnętrzu. Sama deska rozdzielcza jest ergonomicznie rozplanowana, ale czytelność i obsługa niektórych funkcji budzą zastrzeżenia; dotyczy to zarówno zestawu wskaźników (animowane przejścia wydłużają zmianę widoku), jak i zbyt wielu „pięter” w niektórych podmenu na centralnym wyświetlaczu. Plus za klawisze skróty do często używanych funkcji, minus za toporną obsługę głosową.

Skoda Scala 1.5 TSI DSG – zdjęcia

Więcej znaczy lepiej

Testowy Peugeot miał hybrydowy napęd z 3-cylindrowym silnikiem 1.2 turbo wspomaganym niewielką jednostką elektryczną; to jeszcze miękka hybryda (48 V), ale pozwalająca w bardzo niewielkim zakresie przemieszczać się „na prądzie”. Fakt, wrażliwe ucho zwróci uwagę na tony charakterystyczne dla 3 cylindrów (mocno stłumiony warkot), ale napęd działa wystarczająco płynnie, w czym pomaga mu dość responsywna przekładnia, i zapewnia dobre osiągi – nawet na autostradzie 308 nie brakuje „pary”. Biorąc jednak pod uwagę elektryfikację, spalanie okazuję się raczej przeciętne: 7,5-8 l/100 km w mieście, 7,3 na autostradzie, około 5 w trasie.

Podobne, a nawet niższe wyniki osiąga Skoda, która nie posiłkuje się hybrydyzacją. Jej 4-cylindrowy silnik 1.5 turbo pracuje kulturalnie, ma więcej energii w szerszym zakresie obrotów i zapewnia lepsze osiągi przy nieco przyjemniejszej akustyce.

Dane techniczne i ceny Peugeot Skoda
Silnik benz., turbo + el. benz., turbo
Pojemność skokowa 1199 cm3 1498 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12 R4/16
Moc maksymalna 136/5500 + 21 KM 150 KM/5000
Maks. moment obrotowy 230/1700 + 51 Nm 250 Nm/1500
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów aut./6-biegowa aut./7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 437/185/144 cm 437/179/147 cm
Rozstaw osi 268 cm 265 cm
Prześwit 14,0 cm 14,9 cm
Średnica zawracania 10,5 m 10,2 m
Masa/ładowność/masa przycz. 1375/585/1150 kg 1196/504/1250 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 361/1271 l 467/1410 l
Poj. zbiornika paliwa 52 l (Pb 95) 50 l (Pb 95)
Opony 225/40 R18 205/50 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 210 km/h 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s 8,2 s
Średnie zużycie paliwa 4,7 l/100 km 5,4 l/100 km
Zasięg 1100 km 920 km
Cena od 133 000 zł 102 000 zł
Dane TESTOWE Peugeot Skoda
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,2 s 3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s 7,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,2 m 36,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,1 m 36,2 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 58,0 dB 59,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,9 dB 64,9 dB
Rzeczywista prędkość1 97 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3 2,5
Testowe zużycie paliwa2 8,0/5,2/6,6 7,6/4,9/6,3
Rzeczywisty zasięg 780 km 790 km

Francuski komfort

Podwozia obu aut korespondują z poziomem ich wykończenia. Skoda ma bardziej komunikatywny i mniej syntetyczny układ kierowniczy, a na łukach pozytywnie zaskakuje zwinnością oraz lekkością reakcji. Do tego nieźle filtruje dziury – choć jej zawieszenie potrafi „przepuszczać” wyrwy i nie zawsze pozostaje wtedy ciche.

Peugeot ma większe skłonności do podsterowności oraz (zbyt) lekko pracujący układ kierowniczy, ale to cecha charakteru, nie wada – pod względem dopracowania zawieszenia to samochód o pół klasy dojrzalszy od Scali. Jest stabilniejszy przy wysokich prędkościach i bardziej harmonijnie tłumi nierówności. 

Nasza rada: zamiast hybrydy wybrać 308 z benzynową jednostką 1.2 turbo (130 KM) i 8-biegowym automatem, o zbliżonych kompetencjach, i zaoszczędzić blisko 7 tys. zł. W przypadku testowanej wersji silnikowej, przy niewiele bogatszej specyfikacji (m.in. nawigacja, adaptacyjny tempomat), 308 GT jest o około 30 tys. zł droższe od Scali Monte Carlo. Po możliwym zrównaniu wyposażenia jego cena rośnie do 162 500 zł, a Scali – do 136 250 zł. Aspiracje premium Peugeota podkreśla dłuższa lista opcji (lepsze audio, masaż, kamery 360°).

PUNKTACJA TESTOWA   Peugeot Skoda
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 34 35
Wykończenie i ergonomia 10 8 7
Wyciszenie 10 7 7
Multimedia i obsługa 10 7 9
Bagażnik 20 8 10
SUMA 100 64 68
Układ napędowy
Osiągi 30 15 17
Praca silnika 10 7 8
Skrzynia biegów 10 7 8
Zużycie paliwa 30 21 22
SUMA 80 50 55
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 23 21
Komfort jazdy 30 24 21
Układ kierowniczy 10 6 7
Hamulce 20 13 12
SUMA 90 66 61
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 12 19
Poziom wyposażenia 40 19 16
Systemy bezpieczeństwa 30 13 14
Wyposażenie dodatkowe 10 7 5
SUMA 130 51 54
RAZEM 400 231 238
MIEJSCA   2 1
Peugeot 308, Skoda Scala - test, porównanie 2024 - przód 02
fot. Kacper Szczepański/„Motor”

Peugeot 308, Skoda Scala – test: podsumowanie

Pakowniejsza, przyzwoicie wykończona, łatwa w obsłudze i wystarczająco komfortowa Skoda wygrywa – a do tych zalet dodaje jeszcze niższą cenę oraz dobre wyposażenie. Peugeot jest samochodem, który ociera się o segment premium. Na tle rywalki „błyszczy” lepszym wykończeniem i dopracowanym podwoziem, za co wystawia jednak wyższy rachunek w salonie. 

Czytaj także