Kompaktowe sedany nie są dziś ostatnim krzykiem mody, ale ta odmiana przeboju Renault ma inne zalety. Jedyne już w ofercie klasyczne Megane, czyli GrandCoupe ze 140-konnym benzynowym silnikiem i dobrym wyposażeniem można kupić za mniej niż 90 tys. zł. Ale na tym jego atuty się nie kończą.
Przy galopujących cenach nowych samochodów, rozrastającej się ofercie SUV-ów i crossoverów, a kurczącej „zwykłych” aut możliwość zakupu kompaktowego sedana z dość mocnym benzynowym silnikiem i niezłym wyposażeniem w cenie poniżej 90 tys. zł jest prawdziwą okazją. Pytanie, czy Megane GrandCoupe przekonuje większą liczbą atutów niż tylko cena?
Gros uwagi przyciąga obecnie elektryczne Renault Megane nowej generacji, ale w jego cieniu pozostaje w ofercie klasyczne Megane z trójbryłowym nadwoziem (nie ma w niej już hatchbacka i kombi). Dość mocno opadająca linia dachu sprawia, że nazywa się ono GrandCoupe.
Coś, co poprawia wygląd, niekoniecznie musi być jednak funkcjonalne. I tak właśnie jest w tym przypadku, bo wyższe osoby zasiadające na kanapie będą się uskarżać na skromną przestrzeń na głowy. Niestety brakuje jej także na kolana i stopy (w większych butach w zasadzie nie można ich wsunąć pod siedzenie). Ale sama kanapa jest wygodna, zatem pasażerowie średniego wzrostu odbędą tu całkiem komfortową podróż.
Z miejscem nie ma natomiast problemu z przodu. Tutaj nawet naprawdę wysokie osoby zasiądą bez kłopotu. Kierowcy może jedynie przeszkadzać twardo wykończona konsola środkowa, o którą opiera kolano.
Kabina Megane, mimo upływu 9 lat od debiutu, nadal robi dobre wrażenie. Nie odnajdziemy tutaj wprawdzie np. najnowszego systemu multimedialnego opartego na rozwiązaniach Google'a, ale ten, który jest (z 7- lub opcjonalnie 9-calowym ekranem), działa wystarczająco sprawnie i bezproblemowo łączy się z Android Auto i Apple CarPlay. Obsługa nie nastręcza problemów, m.in. dzięki tradycyjnemu panelowi klimatyzacji czy wygodnemu pilotowi do radia. Także jakość materiałów i montażu robi naprawdę przyzwoite wrażenie. W sumie wnętrze Megane jest po prostu przyjemne, wygodne i porządnie wyciszone.
Jedyny silnik, jaki jest obecnie oferowany do Megane GrandCoupe, to benzynowe 1.3 turbo rozwijające 140 KM i 260 Nm. Do wyboru są za to skrzynie biegów – manualna lub automatyczna, dwusprzęgłowa (+8000 zł, do wersji Techno). Testowane auto ma tę pierwszą. Pracuje ona lekko i precyzyjnie, a drogi przemieszczania się dźwigni nie są za długie.
Dane techniczne | Renault Megane GrandCoupe 1.3 TCe Techno |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1332 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 140 KM/4500 |
Maks. moment obrotowy | 260 Nm/1750 |
Napęd; skrzynia biegów | przedni; man./6-b. |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 463/181/144/271 cm |
Średnica zawracania | 11,3 m |
Masa/ładowność | 1278/551 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 503/987 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Opony | 205/50 R17 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,9-6,1 l/100 km |
Zasięg | 840 km |
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) | 87 900 zł |
Cena wersji testowanej | 92 900 zł |
Czterocylindrowa benzynowa jednostka przekonuje niezłą reakcją na dodanie gazu (co ważne, układ start-stop działa szybko i nie przeszkadza przy ruszaniu) oraz płynną pracą. By uzyskać porządną dynamikę, nie trzeba silnika kręcić wysoko (maksymalna moc uzyskiwana jest już przy 4,5 tys. obr.). Przyspieszenia i elastyczność są wystarczająco dobre, by nawet na drogach lokalnych bezstresowo wyprzedzać.
1.3 TCe okazuje się też ekonomiczne. W mieście i na autostradzie potrzebuje około 7,5 l na 100 km, zaś podczas spokojnej jazdy w trasie zadowala się zaledwie 4,5 litrami „na setkę”. A to w połączeniu z dużym, 50-litrowym zbiornikiem gwarantuje znaczny zasięg.
Dane testowe | Renault Megane GrandCoupe 1.3 TCe |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Elastyczność 60-100 km/h (IV b.) | 10,3 s |
Elastyczność 80-120 km/h (VI b.) | 16,5 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,5 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 37,0 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 57,6 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 63,9 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,9 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) | 7,5/4,6/6,1 l/100km |
Rzeczywisty zasięg | 810 km |
Megane prowadzi się wystarczająco pewnie także podczas szybkiej podróży autostradowej. Trzeba jednak zaznaczyć, że układ kierowniczy pracuje dość sztucznie i nie zachwyca precyzją, a gdy na zakręcie pojawiają się nierówności, tył lekko „myszkuje” (choć nie ma to wpływu na stabilność). Komfort jazdy jest dobry, a zawieszenie pracuje cicho.
Za Megane GranCoupe 1.3 TCe z manualną skrzynią trzeba zapłacić 87 900 zł w wersji podstawowej (ma np. automatyczną klimatyzację i system multimedialny z nawigacją), a za bogatszą (m.in. o kartę hands-freee czy przednie czujniki parkowania) – 92 900 zł. O tym, że jest prawdziwą okazją, świadczy np. to, że 90-konne Clio w wersji Techno kosztuje 84 600 zł.
Renault Megane GrandCoupe to po prostu udany i przyjemny do jazdy samochód, a za tę cenę jest prawdziwą okazją.