Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Renault Megane GrandCoupe 1.3 TCe – test, tył

Renault Megane GrandCoupe 1.3 TCe – przyjemnie zwyczajny kompaktowy sedan w dobrej cenie | TEST

fot. Adam Mikuła/Motor

Renault Megane GrandCoupe 1.3 TCe – przyjemnie zwyczajny kompaktowy sedan w dobrej cenie | TEST

Kompaktowe sedany nie są dziś ostatnim krzykiem mody, ale ta odmiana przeboju Renault ma inne zalety. Jedyne już w ofercie klasyczne Megane, czyli GrandCoupe ze 140-konnym benzynowym silnikiem i dobrym wyposażeniem można kupić za mniej niż 90 tys. zł. Ale na tym jego atuty się nie kończą.

Przy galopujących cenach nowych samochodów, rozrastającej się ofercie SUV-ów i crossoverów, a kurczącej „zwykłych” aut możliwość zakupu kompaktowego sedana z dość mocnym benzynowym silnikiem i niezłym wyposażeniem w cenie poniżej 90 tys. zł jest prawdziwą okazją. Pytanie, czy Megane GrandCoupe przekonuje większą liczbą atutów niż tylko cena?

Upływ czasu mu niestraszny

Gros uwagi przyciąga obecnie elektryczne Renault Megane nowej generacji, ale w jego cieniu pozostaje w ofercie klasyczne Megane z trójbryłowym nadwoziem (nie ma w niej już hatchbacka i kombi). Dość mocno opadająca linia dachu sprawia, że nazywa się ono GrandCoupe.

Renault-Megane -IV-FL-GrandCoupe-1.3 TCe-Techno-2024-test-przod-1
Design Megane całkiem dobrze zniósł próbę czasu – auto nadal prezentuje się atrakcyjnie.
fot. Adam Mikuła/Motor

Coś, co poprawia wygląd, niekoniecznie musi być jednak funkcjonalne. I tak właśnie jest w tym przypadku, bo wyższe osoby zasiadające na kanapie będą się uskarżać na skromną przestrzeń na głowy. Niestety brakuje jej także na kolana i stopy (w większych butach w zasadzie nie można ich wsunąć pod siedzenie). Ale sama kanapa jest wygodna, zatem pasażerowie średniego wzrostu odbędą tu całkiem komfortową podróż.

Z miejscem nie ma natomiast problemu z przodu. Tutaj nawet naprawdę wysokie osoby zasiądą bez kłopotu. Kierowcy może jedynie przeszkadzać twardo wykończona konsola środkowa, o którą opiera kolano.

Kabina Megane, mimo upływu 9 lat od debiutu, nadal robi dobre wrażenie. Nie odnajdziemy tutaj wprawdzie np. najnowszego systemu multimedialnego opartego na rozwiązaniach Google'a, ale ten, który jest (z 7- lub opcjonalnie 9-calowym ekranem), działa wystarczająco sprawnie i bezproblemowo łączy się z Android Auto i Apple CarPlay. Obsługa nie nastręcza problemów, m.in. dzięki tradycyjnemu panelowi klimatyzacji czy wygodnemu pilotowi do radia. Także jakość materiałów i montażu robi naprawdę przyzwoite wrażenie. W sumie wnętrze Megane jest po prostu przyjemne, wygodne i porządnie wyciszone.

Jeden silnik, dwie skrzynie

Jedyny silnik, jaki jest obecnie oferowany do Megane GrandCoupe, to benzynowe 1.3 turbo rozwijające 140 KM i 260 Nm. Do wyboru są za to skrzynie biegów – manualna lub automatyczna, dwusprzęgłowa (+8000 zł, do wersji Techno). Testowane auto ma tę pierwszą. Pracuje ona lekko i precyzyjnie, a drogi przemieszczania się dźwigni nie są za długie.

Dane techniczne Renault Megane GrandCoupe 1.3 TCe Techno
Silnik  benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1332 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 140 KM/4500
Maks. moment obrotowy 260 Nm/1750
Napęd; skrzynia biegów przedni; man./6-b.
Dług./szer./wys./rozstaw osi 463/181/144/271 cm
Średnica zawracania 11,3 m
Masa/ładowność 1278/551 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 503/987 l
Poj. zbiornika paliwa 50 l (Pb 95)
Opony 205/50 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s
Średnie zużycie paliwa 5,9-6,1 l/100 km
Zasięg 840 km
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) 87 900 zł
Cena wersji testowanej 92 900 zł

Czterocylindrowa benzynowa jednostka przekonuje niezłą reakcją na dodanie gazu (co ważne, układ start-stop działa szybko i nie przeszkadza przy ruszaniu) oraz płynną pracą. By uzyskać porządną dynamikę, nie trzeba silnika kręcić wysoko (maksymalna moc uzyskiwana jest już przy 4,5 tys. obr.). Przyspieszenia i elastyczność są wystarczająco dobre, by nawet na drogach lokalnych bezstresowo wyprzedzać.

1.3 TCe okazuje się też ekonomiczne. W mieście i na autostradzie potrzebuje około 7,5 l na 100 km, zaś podczas spokojnej jazdy w trasie zadowala się zaledwie 4,5 litrami „na setkę”. A to w połączeniu z dużym, 50-litrowym zbiornikiem gwarantuje znaczny zasięg.

 Dane testowe Renault Megane GrandCoupe 1.3 TCe
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s
Elastyczność 60-100 km/h (IV b.) 10,3 s
Elastyczność 80-120 km/h (VI b.) 16,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 37,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,9 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,9
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 7,5/4,6/6,1 l/100km
Rzeczywisty zasięg 810 km

Megane prowadzi się wystarczająco pewnie także podczas szybkiej podróży autostradowej. Trzeba jednak zaznaczyć, że układ kierowniczy pracuje dość sztucznie i nie zachwyca precyzją, a gdy na zakręcie pojawiają się nierówności, tył lekko „myszkuje” (choć nie ma to wpływu na stabilność). Komfort jazdy jest dobry, a zawieszenie pracuje cicho.

Renault-Megane -IV-FL-GrandCoupe-1.3 TCe-Techno-2024-test-wyswietlacz-tryby-jazdy
Do wyboru są trzy tryby jazdy, które można w pewnym stopniu konfigurować.
fot. Adam Mikuła/Motor

Cena i wyposażenie – świetna oferta

Za Megane GranCoupe 1.3 TCe z manualną skrzynią trzeba zapłacić 87 900 zł w wersji podstawowej (ma np. automatyczną klimatyzację i system multimedialny z nawigacją), a za bogatszą (m.in. o kartę hands-freee czy przednie czujniki parkowania) – 92 900 zł. O tym, że jest prawdziwą okazją, świadczy np. to, że 90-konne Clio w wersji Techno kosztuje 84 600 zł.

Renault Megane GrandCoupe 1.3 TCe Techno – test: podsumowanie

Renault-Megane -IV-FL-GrandCoupe-1.3 TCe-Techno-2024-test-bok
fot. Adam Mikuła/Motor
  • Dobre osiągi i komfort jazdy, nieduże spalanie, sporo miejsca z przodu
  •  Przeciętna przestronność z tyłu, słaba precyzja układu kierowniczego

Renault Megane GrandCoupe to po prostu udany i przyjemny do jazdy samochód, a za tę cenę jest prawdziwą okazją.

Czytaj także