Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford Transit kamper – przód w ruchu

Rynek używanych kamperów w Polsce – najpopularniejsze marki, średnie ceny, zmiany i trendy

Motor

Rynek używanych kamperów w Polsce – najpopularniejsze marki, średnie ceny, zmiany i trendy

Ceny nowych kamperów są w większości zaporowe, ale od czego jest rynek wtórny. Kto nie może pozwolić sobie na nowy „dom na kołach”, powinien zajrzeć do ogłoszeń z używanymi kamperami. Jesień to dobry moment na takie zakupy, a na samej inwestycji można nawet z czasem zarobić.

W Polsce rekord rejestracji nowych kamperów padł w 2021 roku. Później rynek zaczął hamować, ale nie sposób powiedzieć, że doszło do jego załamania. W 2022 r. zarejestrowaliśmy 1746 nowych „domów na kołach”, co oznacza spadek o ponad 20%. Trend utrzymał się w pierwszym kwartale 2023 r. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego zarejestrowano o 33,8% mniej nowych kamperów.

Podobnego zjawiska nie zaobserwowano w przypadku sprowadzanych z zagranicy używanych samochodów tej klasy – spadek wyniósł -1,5%. Dla zainteresowanych zakupem nie mamy najlepszych wiadomości. Wśród ofert w serwisie Otomoto.pl odnotowano spadek dostępności kamperów ze „średniej” półki cenowej, co oznacza kwoty rzędu 220-380 tys. zł.

Przybyło, i to o 28%, tańszych propozycji (80-220 tys. zł). Czy to powód do radości? I tak, i nie. Potencjalny nabywca powinien wystrzegać się kamperów w złym stanie, czyli np. z zawilgoconym wnętrzem lub uszkodzeniami, bo przywrócenie auta do stanu pełnej używalności i sprawności może okazać się bardzo kosztowne.

Dość powiedzieć, że szyba do kampera typu full integra, a więc z nadwoziem w całości budowanym przez producenta kampera, może kosztować kilkanaście tysięcy złotych i więcej. Dużo tańsze w serwisowaniu są kampery w mniejszym lub większym stopniu oparte o auta dostawcze (czyli tzw. półintegry i kampervany).

Górna granica cen na dobrą sprawę nie istnieje. W ogłoszeniach pojawiały się nowe i używane kampery wyceniane na 2,5 mln zł. A wciąż nie jest to górny pułap, bo na rynku są dostępne modele o wartości przekraczającej... 10 mln zł, które bazują na największych samochodach ciężarowych (np. Mercedesie Actrosie). Do prowadzenia największych kamperów wymagane jest prawo jazdy kategorii C, opłaty drogowe są wyższe, a do wielu miejsc po prostu nie można wjechać, co ogranicza zainteresowanie tak majestatycznymi rezydencjami na kołach.

W chwili przygotowywania artykułu w serwisie ogłoszeniowym Otomoto.pl na nabywców czekało nieco ponad 1000 pojazdów przypisanych do kategorii „Kamper”.  Nawet jeżeli doliczymy do tego modele z miejscami do spania, ale klasyfikowane w tym serwisie jako osobowe (np. Volkswagen California), to okaże się, że na tle przekraczającej 200 tys. liczby ogłoszeń sprzedaży używanych pojazdów kampery stanowią margines rynku.

Najpopularniejsze marki używanych kamperów

Fiat jest najpopularniejszym i najłatwiej dostępnym samochodem kempingowym w ofertach ich sprzedaży w serwisie Otomoto.pl. Pokrywa się to ze statystykami pierwszych rejestracji kamperów importowanych z zagranicy. W I kwartale 2023 r. liderem także był Fiat. Trend utrzymuje się od lat i na wielu rynkach.

fiat-ducato-kamper-przod-i-bok

Ducato (i jego bliźniacze modele) to jeden z ulubieńców zmotoryzowanych turystów oraz firm budujących rekreacyjne samochody. Rynek jest na tyle duży, że Fiat stworzył nawet całodobową infolinię dla użytkowników kamperów oraz przygotował aplikację Fiat Ducato Camper Mobile.

Używne kampery – najpopularniejsze marki
Marka używanego kampera proc.
Fiat 19,79%
Ford 10,90%
Volkswagen 10,70%
Mercedes 5,29%
Peugeot 4,90%
Citroen 3,71%
Renault 3,68%
Roller Team 3,68%
Dethleffs 3,23%
Hymer Eriba 3,14%

Kraje pochodzenia używanych kamperów

volkswagen-westfalia-kamper-na-lace

W przypadku kamperów sytuacja wygląda inaczej niż na rynku aut osobowych – pula aut z krajowych salonów jest relatywnie duża. Najwięcej używanych kamperów sprowadziliśmy z Niemiec. I nie sposób się dziwić, bo ten rynek jest największym rynkiem aut kempingowych w Europie.

Używane kampery – kraje pochodzenia
Państwo pochodzenia 2023 2022
Polska 42,47% 35,36%
Niemcy 27,12% 28,26%
Francja 16,55% 15,13%
Włochy 3,18% 4,84%
Holandia 2,36% 3,45%
Pozostałe 8,32% 12,96%

Ceny używanych kamperów a udział w rynku

W okresie I-IV 2023 r. zauważalnie wzrósł udział tańszych kamperów. Pokrywa się to z preferencjami zakupowymi wielu osób – 27,78% wyświetleń ogłoszeń dotyczyło pojazdów w cenie do 80 tys. zł. Warto jednak zwrócić uwagę, że podaż droższych kamperów wcale nie jest istotnie mniejsza. Dowodzi to, z jak bardzo specyficznym rynkiem mamy do czynienia. W przypadku aut osobowych segment najdroższych pojazdów jest relatywnie mały. To efekt nie tylko wysokich cen kamperów, ale także ich wolnej utraty wartości.

uzywane-kampery-cena-a-udzial-w-rynku

Średnia zmiana ceny używanych kamperów

Kampery – zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym – drożeją. Z danych Otomoto.pl opisujących zmianę cen nieuszkodzonych kamperów w okresie I-IV 2023 r. względem I-IV 2022 r. wynika, że wzrosty były pokaźne bez względu na wiek pojazdu. Stopień zmian w przypadku niektórych roczników jest znaczący, ale trzeba pamiętać, że liczba ofert nie jest wielka, więc pojawienie się kilku istotnie droższych aut wpływa na średnią. 

Używane kampery – średnia zmiana ceny
Wiek używanego kampera 2023 vs 2022
mniej niż 1 rok 24,43%
1 rok 13,70%
2 lata 20,12%
3 lata 20,39%
4 lata 14,93%
5 lat -9,39%
6 lat -10,89%
7 lat 4,72%
8 lat 5,64%
9 lat 0,01%
0 lat 26,15%
11 lat -11,85%
12 lat 32,70%
13 lat 6,86%
14 lat -0,93%
15 lat 12,80%
16 lat 64,61%
17 lat 34,95%
18 lat 12,01%
19 lat 20,99%
20 lat 11,25%
21 lat 19,02%
22 lata 46,29%
23 lata 11,48%
24 lata 0,59%
25 lat 17,31%

Zmiana podaży używanych kamperów w poszczególnych przedziałach cenowych

W okresie I-IV 2023 r. względem analogicznego okresu 2022 r. zauważalnie wzrosła liczba ofert sprzedaży tańszych kamperów. To dobra wiadomość, bo oznacza, że na luksus posiadania własnego „domu na kołach” będzie mogła pozwolić sobie szersza grupa klientów. Ale przedzakupowa kontrola – najlepiej w wyspecjalizowanych serwisie – to konieczność. By jak najwięcej zarobić, handlarze szukają jak najtańszych pojazdów. Niestety osoba, która nie wie, na co zwrócić uwagę przy zakupie kampera, może trafić na „minę”, która będzie wymagała doinwestowania.

uzywane-kampery-zmiany-podazy-a-przedzialy cenowe

Średnia cena używanego kampera a wiek

volkswagen-westfalia-kamper-fotel-i-deska-rozdzielcza

Wzrosty cen dotyczą niemal wszystkiego. Serwis Otomoto.pl raportuje, że w zeszłym roku za kampery w wieku 15-20 lat trzeba było zapłacić średnio 85 tys. zł. Dziś kosztują o prawie 30 tys. zł więcej. To wzrost o 34%. I jak to zwykle bywa na rynku wtórnym – nie należy oczekiwać na znaczącą poprawę jakości aut.

Wiek używanych kamperów a zmiana podaży

Analitycy Otomoto.pl odnotowali dynamiczny skok podaży najstarszych kamperów, mających powyżej 20 lat (zmiana o 42,31% rok do roku). Potencjalni kupujący najchętniej wyświetlali jednak kampery nieco młodsze (15-20 lat).

uzywane-kampery-wiek-a-zmiany-podazy

Używane kampery – podsumowanie

Rynek kamperów w Polsce wciąż się rozwija. W porównaniu z krajami Europy Zachodniej widujemy je więc relatywnie rzadko – zarówno na drogach, jak i w ogłoszeniach. Z czasem będzie się to jednak zmieniało. Co istotne z punktu widzenia potencjalnego nabywcy – jeżeli sytuacja na rynku nie ulegnie zmianie, to zadbany używany kamper niemal na pewno nie straci na wartości, a możliwe, że z roku na rok będzie drożał. 

Czytaj także