Ceny nowych kamperów są w większości zaporowe, ale od czego jest rynek wtórny. Kto nie może pozwolić sobie na nowy „dom na kołach”, powinien zajrzeć do ogłoszeń z używanymi kamperami. Jesień to dobry moment na takie zakupy, a na samej inwestycji można nawet z czasem zarobić.
W Polsce rekord rejestracji nowych kamperów padł w 2021 roku. Później rynek zaczął hamować, ale nie sposób powiedzieć, że doszło do jego załamania. W 2022 r. zarejestrowaliśmy 1746 nowych „domów na kołach”, co oznacza spadek o ponad 20%. Trend utrzymał się w pierwszym kwartale 2023 r. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego zarejestrowano o 33,8% mniej nowych kamperów.
Podobnego zjawiska nie zaobserwowano w przypadku sprowadzanych z zagranicy używanych samochodów tej klasy – spadek wyniósł -1,5%. Dla zainteresowanych zakupem nie mamy najlepszych wiadomości. Wśród ofert w serwisie Otomoto.pl odnotowano spadek dostępności kamperów ze „średniej” półki cenowej, co oznacza kwoty rzędu 220-380 tys. zł.
Przybyło, i to o 28%, tańszych propozycji (80-220 tys. zł). Czy to powód do radości? I tak, i nie. Potencjalny nabywca powinien wystrzegać się kamperów w złym stanie, czyli np. z zawilgoconym wnętrzem lub uszkodzeniami, bo przywrócenie auta do stanu pełnej używalności i sprawności może okazać się bardzo kosztowne.
Dość powiedzieć, że szyba do kampera typu full integra, a więc z nadwoziem w całości budowanym przez producenta kampera, może kosztować kilkanaście tysięcy złotych i więcej. Dużo tańsze w serwisowaniu są kampery w mniejszym lub większym stopniu oparte o auta dostawcze (czyli tzw. półintegry i kampervany).
Górna granica cen na dobrą sprawę nie istnieje. W ogłoszeniach pojawiały się nowe i używane kampery wyceniane na 2,5 mln zł. A wciąż nie jest to górny pułap, bo na rynku są dostępne modele o wartości przekraczającej... 10 mln zł, które bazują na największych samochodach ciężarowych (np. Mercedesie Actrosie). Do prowadzenia największych kamperów wymagane jest prawo jazdy kategorii C, opłaty drogowe są wyższe, a do wielu miejsc po prostu nie można wjechać, co ogranicza zainteresowanie tak majestatycznymi rezydencjami na kołach.
W chwili przygotowywania artykułu w serwisie ogłoszeniowym Otomoto.pl na nabywców czekało nieco ponad 1000 pojazdów przypisanych do kategorii „Kamper”. Nawet jeżeli doliczymy do tego modele z miejscami do spania, ale klasyfikowane w tym serwisie jako osobowe (np. Volkswagen California), to okaże się, że na tle przekraczającej 200 tys. liczby ogłoszeń sprzedaży używanych pojazdów kampery stanowią margines rynku.
Fiat jest najpopularniejszym i najłatwiej dostępnym samochodem kempingowym w ofertach ich sprzedaży w serwisie Otomoto.pl. Pokrywa się to ze statystykami pierwszych rejestracji kamperów importowanych z zagranicy. W I kwartale 2023 r. liderem także był Fiat. Trend utrzymuje się od lat i na wielu rynkach.
Ducato (i jego bliźniacze modele) to jeden z ulubieńców zmotoryzowanych turystów oraz firm budujących rekreacyjne samochody. Rynek jest na tyle duży, że Fiat stworzył nawet całodobową infolinię dla użytkowników kamperów oraz przygotował aplikację Fiat Ducato Camper Mobile.
Używne kampery – najpopularniejsze marki | |
---|---|
Marka używanego kampera | proc. |
Fiat | 19,79% |
Ford | 10,90% |
Volkswagen | 10,70% |
Mercedes | 5,29% |
Peugeot | 4,90% |
Citroen | 3,71% |
Renault | 3,68% |
Roller Team | 3,68% |
Dethleffs | 3,23% |
Hymer Eriba | 3,14% |
W przypadku kamperów sytuacja wygląda inaczej niż na rynku aut osobowych – pula aut z krajowych salonów jest relatywnie duża. Najwięcej używanych kamperów sprowadziliśmy z Niemiec. I nie sposób się dziwić, bo ten rynek jest największym rynkiem aut kempingowych w Europie.
Używane kampery – kraje pochodzenia | ||
---|---|---|
Państwo pochodzenia | 2023 | 2022 |
Polska | 42,47% | 35,36% |
Niemcy | 27,12% | 28,26% |
Francja | 16,55% | 15,13% |
Włochy | 3,18% | 4,84% |
Holandia | 2,36% | 3,45% |
Pozostałe | 8,32% | 12,96% |
W okresie I-IV 2023 r. zauważalnie wzrósł udział tańszych kamperów. Pokrywa się to z preferencjami zakupowymi wielu osób – 27,78% wyświetleń ogłoszeń dotyczyło pojazdów w cenie do 80 tys. zł. Warto jednak zwrócić uwagę, że podaż droższych kamperów wcale nie jest istotnie mniejsza. Dowodzi to, z jak bardzo specyficznym rynkiem mamy do czynienia. W przypadku aut osobowych segment najdroższych pojazdów jest relatywnie mały. To efekt nie tylko wysokich cen kamperów, ale także ich wolnej utraty wartości.
Kampery – zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym – drożeją. Z danych Otomoto.pl opisujących zmianę cen nieuszkodzonych kamperów w okresie I-IV 2023 r. względem I-IV 2022 r. wynika, że wzrosty były pokaźne bez względu na wiek pojazdu. Stopień zmian w przypadku niektórych roczników jest znaczący, ale trzeba pamiętać, że liczba ofert nie jest wielka, więc pojawienie się kilku istotnie droższych aut wpływa na średnią.
Używane kampery – średnia zmiana ceny | |
---|---|
Wiek używanego kampera | 2023 vs 2022 |
mniej niż 1 rok | 24,43% |
1 rok | 13,70% |
2 lata | 20,12% |
3 lata | 20,39% |
4 lata | 14,93% |
5 lat | -9,39% |
6 lat | -10,89% |
7 lat | 4,72% |
8 lat | 5,64% |
9 lat | 0,01% |
0 lat | 26,15% |
11 lat | -11,85% |
12 lat | 32,70% |
13 lat | 6,86% |
14 lat | -0,93% |
15 lat | 12,80% |
16 lat | 64,61% |
17 lat | 34,95% |
18 lat | 12,01% |
19 lat | 20,99% |
20 lat | 11,25% |
21 lat | 19,02% |
22 lata | 46,29% |
23 lata | 11,48% |
24 lata | 0,59% |
25 lat | 17,31% |
W okresie I-IV 2023 r. względem analogicznego okresu 2022 r. zauważalnie wzrosła liczba ofert sprzedaży tańszych kamperów. To dobra wiadomość, bo oznacza, że na luksus posiadania własnego „domu na kołach” będzie mogła pozwolić sobie szersza grupa klientów. Ale przedzakupowa kontrola – najlepiej w wyspecjalizowanych serwisie – to konieczność. By jak najwięcej zarobić, handlarze szukają jak najtańszych pojazdów. Niestety osoba, która nie wie, na co zwrócić uwagę przy zakupie kampera, może trafić na „minę”, która będzie wymagała doinwestowania.
Wzrosty cen dotyczą niemal wszystkiego. Serwis Otomoto.pl raportuje, że w zeszłym roku za kampery w wieku 15-20 lat trzeba było zapłacić średnio 85 tys. zł. Dziś kosztują o prawie 30 tys. zł więcej. To wzrost o 34%. I jak to zwykle bywa na rynku wtórnym – nie należy oczekiwać na znaczącą poprawę jakości aut.
Analitycy Otomoto.pl odnotowali dynamiczny skok podaży najstarszych kamperów, mających powyżej 20 lat (zmiana o 42,31% rok do roku). Potencjalni kupujący najchętniej wyświetlali jednak kampery nieco młodsze (15-20 lat).
Rynek kamperów w Polsce wciąż się rozwija. W porównaniu z krajami Europy Zachodniej widujemy je więc relatywnie rzadko – zarówno na drogach, jak i w ogłoszeniach. Z czasem będzie się to jednak zmieniało. Co istotne z punktu widzenia potencjalnego nabywcy – jeżeli sytuacja na rynku nie ulegnie zmianie, to zadbany używany kamper niemal na pewno nie straci na wartości, a możliwe, że z roku na rok będzie drożał.