Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
2025 Volvo XC90

10 lat i… Volvo odświeżyło XC90. Na emeryturę poczeka zapewne do 2030 r.

fot. Volvo

10 lat i… Volvo odświeżyło XC90. Na emeryturę poczeka zapewne do 2030 r.

Po 10 latach produkcji Szwedzi nie pokazali nowego modelu, lecz odnowili dotychczasowy. To wynik m.in. zmian, jakimi targany jest obecnie rynek motoryzacyjny. Co zmieniło się w najnowszym wydaniu Volvo XC90?

Prawdę mówiąc, następca tego auta już został pokazany pod koniec 2022 roku, choć z powodu problemów z oprogramowaniem trafił na rynek dopiero w czerwcu tego roku – to elektryczne EX90. Odnowione XC90 ma być sprzedawane równolegle z nim prawdopodobnie do 2030 roku. Czyli do momentu całkowitego przejścia szwedzkiej marki na elektromobilność.

volvo xc90 przod
Aktualne wcielenie Volvo XC90 jest na rynku od 2014 roku. To pierwszy model, opracowany pod skrzydłami chińskiego Geely.
fot. archiwum

Premiera odnowionego Volvo XC90 pokazuje, że spełniają się dotychczasowe zapowiedzi Szwedów. Otóż o zupełnie nowych modelach spalinowych na 99% można zapomnieć. Za to po flagowym SUV-ie przyjdą kolejne gruntownie zmodernizowane modele. Czyli S90/V90, XC60 oraz V60 (S60 wycofano z produkcji w tym roku). 

Mocno zapatrzone w dotychczasowy model

Nowe Volvo XC90, co nie jest żadnym zaskoczeniem, mocno bazuje na poprzedniku. Jest więc oparte na platformie SPA1, a stylistycznie – czerpie inspiracje z najnowszego EX90. Z zewnątrz najbardziej zauważalne zmiany we flagowym spalinowym SUV-e Szwedów to inne osłona chłodnicy i przednie światła (matrycowe). 

Ale modyfikacji jest dużo więcej. Przedstawiciele Volvo wspominają o nowej masce, zmienionych przednich błotnikach oraz przyciemnionych tylnych lampach. Klienci będą mogli wybierać spośród nowych obręczy aluminiowych, a także z gamy kolorystycznej uzupełnionej o czerwoną barwę (Mulberry Red). 

2025 Volvo XC90 (4)
Volvo XC90 najbardziej zmieniło się z przodu. Jego nadwozie mierzy 495 cm długości.
fot. Volvo

Nadwozie XC90 otrzymało ponadto dodatkowe wygłuszenia, a układ jezdny – nowe amortyzatory z selektywnym systemem tłumienia nierówności. W odwodzie pozostaje aktywne zawieszenie pneumatyczne, które do 500 razy na sekundę monitoruje drogę, samochód oraz działania kierowcy. 

Jak informują Szwedzi, zawieszenie pneumatyczne można podnieść o 4 cm (np. podczas jazdy w terenie) lub opuścić o 2 cm. Ta druga opcja jest przydatna np. podczas pakowania bagażnika. 

Z większym ekranem centralnym

Nowe Volvo XC90 otrzymało gruntownie przeprojektowany kokpit. Ekran centralny nadal ma pionową orientację, ale teraz nie jest „wciśnięty” w deskę rozdzielczą, lecz delikatnie nad nią góruje. 

Z 9 do 11,2” zwiększyła się jego przekątna. Ponadto ma wyższą o 21% rozdzielczość niż wcześniej, a jego interfejs garściami czerpie z najnowszych EX30 i EX90. „Teraz najczęściej używane aplikacje i elementy sterujące, takie jak mapy, multimedia i telefon, są wyświetlane na ekranie głównym” – informuje szwedzki producent.

2025 Volvo XC90 (3)
W przeprojektowanym kokpicie zastosowano m.in. nowe materiały i większy ekran centralny. 
VOLVO

Wewnątrz nowego Volvo XC90 znajdziemy ponadto zmodyfikowaną konsolę środkową (z dodatkowymi miejscami na kubek i do przechowywania), lepsze niż do tej pory materiały, a także bardziej rozbudowane oświetlenie nastrojowe. 

Szwedzi informują również o przyjaźniej usytuowanej ładowarce indukcyjnej. 

Trzy układy napędowe do wyboru

Do napędu nowego Volvo XC90 posłużą trzy układy. Wszystkie bazują na 2-litrowym silniku benzynowym z turbodoładowaniem, korzystają z 8-biegowego automatu i kierują moment obrotowy do kół obu osi

W podstawowych wariantach nowego Volvo XC90, czyli B5 i B6, spalinowa jednostka napędowa jest wspomagana przez układ miękkiej hybrydy. Składają się na niego 48-woltowa instalacja elektryczna, niewielki akumulator litowo-jonowy oraz rozrusznik zintegrowany z alternatorem. 

W odmianie B5 mamy do czynienia z 250 KM (360 Nm od 200 do 4500 obr./min), a w B6 – z 300 KM (420 Nm od 2100 do 4800 obr./min). Słabszy wariant XC90 od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,7 s i średnio na 100 km potrzebuje 8,5 l paliwa. W mocniejszym powyższe parametry wyglądają, odpowiednio, 6,7 s i 8,9 l/100 km. 

Nowe Volvo XC90 plug-in hybrid dysponuje 310-konną jednostką benzynową oraz 145-konnym silnikiem elektrycznym. Umieszczony przy tylnej osi, odpowiada za wprawianie w ruch tylnych kół. Do pary ma on akumulator litowo-jonowy o pojemności użytkowej 14,7 kWh. 

2025 Volvo XC90 (7)
Każdy wariant Volvo XC90 dysponuje napędem 4x4. Z tyłu odnowione wcielenie tego auta poznamy głównie po przyciemnionych kloszach lamp. 
fot. Volvo

Na samym prądzie hybryda plug-in pokona dystans 71 km, a średnio na 100 km, zgodnie z cyklem  WLTP, „wypija” raptem 1,2 l benzyny. Naładowanie baterii trakcyjnej trwa 3 godziny (ładowarką pokładową o mocy 6,4 kWh). 

Nowe Volvo XC90 PHEV do 100 km/h przyspiesza w 5,4 s i kończy się rozpędzać przy 180 km/h. To limit prędkości maksymalnej, wprowadzony zresztą kilka lat temu do wszystkich modeli tej szwedzkiej marki. 

Nowe Volvo XC90 – jaka cena?

Zaktualizowane Volvo XC90 jest już do kupienia na wybranych rynkach, w tym w Polsce. Trzeba za nie zapłacić od 339 900 zł, czyli o 5000 zł więcej niż wcześniej. 

Hybryda plug-in stanowi z kolei wydatek od 389 900 zł. Wcześniejsze wcielenie tego auta kosztowało od 379 900 zł. 

Czytaj także