W 2023 roku na rynku aut używanych w Polsce na sprzedaż zostało wystawionych 180 tys. aut, które nie wjadą do planowanych Stref Czystego Transportu, czyli diesli starszych niż 18 lat (liczba „zakazanych” samochodów benzynowych była niemal śladowa). Jak to potencjalne obciążenie wpływa na ich popularność i ceny?
Plany zakładają, że w lipcu bieżącego roku w Warszawie i Krakowie zaczną działać Strefy Czystego Transportu (aczkolwiek założenia drugiej zostały właśnie zakwestionowane przez Sąd Administracyjny). Na celowniku znalazły się starsze diesle. Mające więcej niż 18 lat z zasady nie będą mogły wjechać do SCT (każde miasto przewidziało różne wyjątki, znaczenie ma też możliwa do udokumentowania przez właściciela danego pojazdu norma emisji spalin, np. na podstawie dokumentów homologacyjnych).
Z analizy przeprowadzonej przez AAA Auto wynika, że w 2023 r. w Polsce na wtórnym rynku oferowano do sprzedaży 1 070 814 samochodów z silnikiem Diesla. Ponad 180 000 miało więcej niż 18 lat. W całym ubiegłym roku na sprzedaż wystawiono też 983 701 aut z silnikami benzynowymi. Udział mających 27 lat i więcej, a więc potencjalnie wykluczonych z SCT, był symboliczny. Okazuje się, że na razie możliwość wjazdu do stref lub jej brak nie wpływa istotnie na rynkową wartość samochodów.
Na podstawie naszego monitoringu obejmującego cały rynek samochodów używanych w Polsce oraz sprzedaży w samej sieci AAA AUTO, na razie nie jest widoczna zależność pomiędzy planowanymi strefami czystego transportu w Polsce a cenami aut czy też decyzjami klientów. Nie widać żadnego wymiernego efektu, nasza firma nie odczuwa tego w swojej sprzedaży, a klienci nie zastanawiają się nad tym przy wyborze samochodu.
Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings
Przedstawicielka Aures Holdings, operatora sieci AAA Auto, prognozuje jednak, że, „w przyszłości, gdy strefy czystego transportu staną się liczniejsze, będą miały wpływ na ceny samochodów, które nie spełniają wymogów emisyjnych”.
Polscy kierowcy uwielbiają auta niemieckich marek. Nie powinno więc dziwić, że najwięcej diesli mających 18 lat i więcej to właśnie produkty niemieckich koncernów. Warto zwrócić uwagę na niektóre mediany cen – zbliżają się do kosztu regeneracji turbosprężarki połączonego np. z wymianą napędu rozrządu. Niska opłacalność napraw będzie dość szybko eliminowała takie samochody z rynku wtórnego.
Lp. | Marka | Liczba aut w 2023 r. | Mediana ceny (w zł) | Median przebiegu (km) |
---|---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 23 404 | 7900 | 315 000 |
2 | Audi | 13 157 | 9900 | 316 439 |
3 | Mercedes | 11 265 | 12 800 | 307 100 |
4 | BMW | 10 215 | 13 900 | 320 139 |
5 | Opel | 10 055 | 5900 | 280 111 |
6 | Renault | 9704 | 5900 | 270 000 |
7 | Ford | 7430 | 5000 | 280 000 |
8 | Peugeot | 5387 | 4900 | 278 000 |
9 | Toyota | 5095 | 9999 | 284 000 |
10 | Seat | 4824 | 6000 | 300 000 |
Zestawienie modeli najczęściej wystawianych na sprzedaż w 2023 r. okazuje się naturalnym rozwinięciem listy marek. Warto zwrócić uwagę na wysokie mediany przebiegu. Część wskazań drogomierzy zapewne została „skorygowana”, więc można spodziewać się, że wiele starszych diesli wymaga doinwestowania.
Lp. | Marka | Liczba aut w 2023 r. | Mediana ceny (w zł) | Median przebiegu (km) | Mediana wieku |
---|---|---|---|---|---|
1 | Volkswagen Passat | 8188 | 6999 | 330 000 | 20,8 |
2 | Audi A4 | 7811 | 11 000 | 320 000 | 20,4 |
3 | Volkswagen Golf | 5663 | 6900 | 299 000 | 20,7 |
4 | BMW serii 3 | 5101 | 9500 | 318 000 | 20,7 |
5 | BMW serii 5 | 4957 | 18 500 | 330 000 | 19,7 |
6 | Audi A6 | 4158 | 14 925 | 326 000 | 19,4 |
7 | Audi A3 | 3943 | 9999 | 296 000 | 20 |
8 | Opel Astra | 3796 | 5999 | 280 000 | 19,2 |
9 | Mercedes klasy E | 3591 | 15 900 | 329 000 | 20,2 |
10 | Volkswagen Transporter | 3062 | 17 900 | 341 000 | 20,5 |