Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
samochody na ulicy w mieście tyły wpisane w znak zakazu wjazdu

Diesle, które nie wjadą do SCT, trzymają się mocno – sytuacja na rynku wtórnym w Polsce

Diesle, które nie wjadą do SCT, trzymają się mocno – sytuacja na rynku wtórnym w Polsce

W 2023 roku na rynku aut używanych w Polsce na sprzedaż zostało wystawionych 180 tys. aut, które nie wjadą do planowanych Stref Czystego Transportu, czyli diesli starszych niż 18 lat (liczba „zakazanych” samochodów benzynowych była niemal śladowa). Jak to potencjalne obciążenie wpływa na ich popularność i ceny?

  • na rynku wtórnym nie brakuje aut, które nie wjadą do Stref Czystego Transportu
  • brak możliwości wjzadu do planowanych SCT na razie nie wpływa na ceny ofertowe pojazdów

Plany zakładają, że w lipcu bieżącego roku w Warszawie i Krakowie zaczną działać Strefy Czystego Transportu (aczkolwiek założenia drugiej zostały właśnie zakwestionowane przez Sąd Administracyjny). Na celowniku znalazły się starsze diesle. Mające więcej niż 18 lat z zasady nie będą mogły wjechać do SCT (każde miasto przewidziało różne wyjątki, znaczenie ma też możliwa do udokumentowania przez właściciela danego pojazdu norma emisji spalin, np. na podstawie dokumentów homologacyjnych).

Z analizy przeprowadzonej przez AAA Auto wynika, że w 2023 r. w Polsce na wtórnym rynku oferowano do sprzedaży 1 070 814 samochodów z silnikiem Diesla. Ponad 180 000 miało więcej niż 18 lat. W całym ubiegłym roku na sprzedaż wystawiono też 983 701 aut z silnikami benzynowymi. Udział mających 27 lat i więcej, a więc potencjalnie wykluczonych z SCT, był symboliczny. Okazuje się, że na razie możliwość wjazdu do stref lub jej brak nie wpływa istotnie na rynkową wartość samochodów.

Na podstawie naszego monitoringu obejmującego cały rynek samochodów używanych w Polsce oraz sprzedaży w samej sieci AAA AUTO, na razie nie jest widoczna zależność pomiędzy planowanymi strefami czystego transportu w Polsce a cenami aut czy też decyzjami klientów. Nie widać żadnego wymiernego efektu, nasza firma nie odczuwa tego w swojej sprzedaży, a klienci nie zastanawiają się nad tym przy wyborze samochodu. 

Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings

Przedstawicielka Aures Holdings, operatora sieci AAA Auto, prognozuje jednak, że, „w przyszłości, gdy strefy czystego transportu staną się liczniejsze, będą miały wpływ na ceny samochodów, które nie spełniają wymogów emisyjnych”.

Używane diesle starsze niż 18 lat – najpopularniejsze marki

Polscy kierowcy uwielbiają auta niemieckich marek. Nie powinno więc dziwić, że najwięcej diesli mających 18 lat i więcej to właśnie produkty niemieckich koncernów. Warto zwrócić uwagę na niektóre mediany cen – zbliżają się do kosztu regeneracji turbosprężarki połączonego np. z wymianą napędu rozrządu. Niska opłacalność napraw będzie dość szybko eliminowała takie samochody z rynku wtórnego.

Lp. Marka Liczba aut w 2023 r. Mediana ceny (w zł) Median przebiegu (km)
1 Volkswagen 23 404 7900 315 000
2 Audi 13 157 9900 316 439
3 Mercedes 11 265 12 800 307 100
4 BMW 10 215 13 900 320 139
5 Opel 10 055 5900 280 111
6 Renault 9704 5900 270 000
7 Ford 7430 5000 280 000
8 Peugeot 5387 4900 278 000
9 Toyota 5095 9999 284 000
10 Seat 4824 6000 300 000

Top 10 używanych modeli z dieslem starszych niż 18 lat

volkswagen passat audi a4 volkswagen golf

Zestawienie modeli najczęściej wystawianych na sprzedaż w 2023 r. okazuje się naturalnym rozwinięciem listy marek. Warto zwrócić uwagę na wysokie mediany przebiegu. Część wskazań drogomierzy zapewne została „skorygowana”, więc można spodziewać się, że wiele starszych diesli wymaga doinwestowania.

Lp. Marka Liczba aut w 2023 r. Mediana ceny (w zł) Median przebiegu (km) Mediana wieku
1 Volkswagen Passat 8188 6999 330 000 20,8
2 Audi A4 7811 11 000 320 000 20,4
3 Volkswagen Golf 5663 6900 299 000 20,7
4 BMW serii 3 5101 9500 318 000 20,7
5 BMW serii 5 4957 18 500 330 000 19,7
6 Audi A6 4158 14 925 326 000 19,4
7 Audi A3 3943 9999 296 000 20
8 Opel Astra 3796 5999 280 000 19,2
9 Mercedes klasy E 3591 15 900 329 000 20,2
10 Volkswagen Transporter 3062 17 900 341 000 20,5

Czytaj także