Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Ford Mondeo 3.0 V6 – tył i bok w ruchu

Ford Mondeo 3.0 V6 – cenne uzupełnienie. Test z „Motoru” z 2004 roku

Ford Mondeo 3.0 V6 – cenne uzupełnienie. Test z „Motoru” z 2004 roku

W „Motorze” nr 53 z 27 grudnia 2004 roku – wspomnienie czasów sprzed epoki downsizingu i elektryfikacji, czyli test Forda Mondeo z 3-litrowym, benzynowym silnikiem V6. Dziś jednostki w takim rozmiarze z gam silnikowych się usuwa, wtedy stanowiły – jak wspomniano w tytule – cenne uzupełnienie oferty, witane z entuzjazmem.

Właśnie takiej jednostki napędowej brakowało Fordowi Mondeo. W ofercie pojawił się 3-litrowy benzynowy silnik V6 o mocy 204 KM.

Trzylitrowy silnik to idealna propozycja dla osób, które żądają dobrych osiągów, wysokiej kultury pracy i niespecjalnie liczą się z kosztami.

Ford Mondeo 3.0 V6 – silnik

Silnik 3.0 V6 to jednostka napędowa ze sportowego modelu ST220 o lekko obniżonej mocy (z 226 KM do 204 KM).

Co prawda wcześniej w gamie Mondeo były już dwie jednostki V6, ale jedna z nich miała stosunkowo niską moc (2,5 l, 170 KM), a druga była montowana tylko w sportowej wersji ST220 (3 l, 226 KM).

W codziennej jeździe nowy V6 sprawuje się bez zarzutu. Moment obrotowy jest przekazywany na przednie koła za pośrednictwem 6-stopniowej ręcznej skrzyni biegów, której przełożenia są dobrane dobrze, a ich zmiana przebiega precyzyjnie.

Również osiągi są w zupełności zadowalające, poza zużyciem paliwa, które przy dynamicznej jeździe po mieście może nawet przekroczyć 16 l/100 km.

FORD MONDEO 3.0 V6 TITANIUM X: DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACYJNE
prędkość maksymalna 240 km/h
przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s
zużycie paliwa* 15,3/7,7/10,5
silnik benzynowy, 2967 cm3
układ cylindrów/zawory V6/24
układ poprzeczny, przód
zasilanie wtrysk pośredni
moc maksymalna 204 KM/6000
maksymalny moment obrotowy 263 Nm/4900
napęd przedni
skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
długość/rozstaw osi 480,5/275,5 cm
szerokość/wysokość 181/147 cm
masa/ładowność 1475/670 kg
pojemność bagażnika 540-1700 l
pojemność zbiornika paliwa 58,5 l
opony 205/50 R17
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)  
EKSPLOATACJA
gwarancja mechaniczna 2 lata
przeglądy co 20 000 km
cena 126 810 zł

Silnik to nie jedyna zaleta Forda Mondeo kombi. Należy dodać także przestronne wnętrze z dużym bagażnikiem, świetne własności jezdne i wysoki komfort podróżowania.

Już seryjne wyposażenie jedynej wersji Titanium X jest bogate.

Znajdziemy w nim między innymi wnętrze wykończone chromowanymi elementami, tapicerkę z alkantary, radioodtwarzacz płyt kompaktowych, automatyczną klimatyzację, siedemnastocalowe obręcze kół z lekkich stopów, cztery poduszki gazowe i układ ESP.

Natomiast liczba możliwych do zamówienia opcji może przyprawić o zawrót głowy. Są tu nie tylko ksenonowe reflektory, otwierany elektrycznie dach, skórzana tapicerka i tempomat, ale również elektrycznie sterowane, podgrzewane i wentylowane przednie fotele oraz jeden z pięciu zestawów multimedialnych do wyboru — w najdroższym znajdziemy system nawigacji satelitarnej, odtwarzacz DVD, ekran w konsoli środkowej pozwalający na sterowanie funkcjami przez dotyk oraz dwa monitory wbudowane w zagłówki przednich siedzeń.

Ford Mondeo 3.0 V6 – fotele, ogrzewanie i wentylacja

Wyposażenie w takie elementy może niebotycznie wywindować cenę Mondeo 3.0 V6 Titanium X, która już w przypadku bazowego modelu jest wysoka. W wersji nadwozia kombi wynosi prawie 127 tys. zł, ale za tę kwotę otrzymamy jedno z najlepszych dużych kombi na rynku, niezależnie od ceny.

W autach bardziej znamienitych marek dopłaca się głównie za większy prestiż.

FORD MONDEO 3.0 V6: NASZYM ZDANIEM

PLUSY

  • jednostka napędowa V6 o dużej mocy i wysokiej kulturze pracy
  • przestronne wnętrze
  • własności jezdne
  • duży bagażnik
  • bogate wyposażenie seryjne
  • dyskretny wygląd

MINUSY

  • samochód niezbyt prestiżowej marki oferowany w wysokiej, choć konkurencyjnej cenie
  • duże zużycie paliwa
  • przeciętna jakość tworzyw sztucznych we wnętrzu auta

FORD MONDEO 3.0 V6: RYWALE

Opel Vectra 3.2 V6/211 KM

Opel Vectra kombi przód i bok

Najgroźniejszy rywal Mondeo z pojemnym wnętrzem.

Opel
  • cena wersji Elegance: od 123 800 zł

Renault Laguna 3.0 V6/207 KM

Renault Laguna kombi – przód i bok w ruchu

Wersja V6 jest dostępna tylko z automatyczną skrzynią.

Renault
  • cena wersji Fascination: od 128 900 zł

Motor numer 53 z 2004 roku okładka

Tekst: Łukasz Kifer, zdjęcia: Robert Brykała; „Motor” 53/2004

Czytaj także